Sida 1 av 3
Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:13
av El2an
Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Finns inte head up display till tesla som tillval?
Har inte Tesla matrix/laser helljus?
Inget elutfällbart/utfällbart drag?
Keramiska bromsar till performens modellerna?
Med tanke på priset skulle matrix led, head up display, elutfällbart drag varit standard.
Sen så få tillval är som bilar från Asien men där görs de för att hålla ner priset, absolut billigas att tillverka en bil i samma färg och i med exakt samma utrustning.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:25
av kenjon
Billigare för Tesla också att göra som de gör.

Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:31
av pejvic
När det gäller headup så är det nog kanske 1% av de som kört ett tag som saknar det.
Matrix har den?
Dragkrok, synd men de fattar inte sånt i USA, de kan inte begripa vad vi gör med alla dragkrokar.
Sen är anledningen till de få valen att de rampar upp försäljningen. jag har tex ännu inte fått tilldelad bil trots att den kommer i februari och står på en färja.
De delar ut bilar sent och då behöver de ha få konfigurationer.
Autopiloten kan du köpa senare direkt i bilen. Den behöver du inte välja nu.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:31
av Tellus
Vi känner likadant när vi går in på andra speciellt tyska bilars konfiguratorer med 200st tillval, är det ett skämt? Och med alla bockar ifylla har grundpriset dubblats.
Alla Tesla är i princip fullutrustade utan tillval, men saknar vissa av dom 200 tillvalen som finns till andra bilar.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:35
av Dagfinn
Det är lika lätt att vara en soff-Elon som att vara en soff-Messi. Finns en anledning till att Tesla krossar all så-kallad konkurrens (både i efterfrågan, produktionstillväxt och inkomst), och att idiotförklara hur dom opererar är väl att ta sig vatten överhuvudet. Sen kan man tycka att det är lite synd att man inte har fler valmöjligheter, men å andra sidan, att konfigurera en EQS är raka motsatsen, men inte så förbannat roligt det heller.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:36
av Esterox
Tellus skrev:Vi känner likadant när vi går in på andra speciellt tyska bilars konfiguratorer med 200st tillval, är det ett skämt? Och med alla bockar ifylla har grundpriset dubblats.
Alla Tesla är i princip fullutrustade utan tillval, men saknar vissa av dom 200 tillvalen som finns till andra bilar.
Älskar ordet fullutrustad. Finns inte en bil i världen som är det. Tesla är lika fullutrustad som den är nollutrustad.
Tesla har en smal konfig som handlar om färg och fälgar. Vill du ha svarta stolar och svart panel? Nej tyvärr det får du inte !!
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 09:40
av Credde
Jag hade personligen föredragit något mitt mellan. Tesla tycker bestämma vad man ska gilla - vilket dom har all möjlig rätt att göra då man inte är tvungen att köpa en Tesla. Några fler valmöjligheter kring klädsel och lister inne i bilen hade varit bra (som tidigare). T.ex är man tvungen att köpa vid klädsel om man vill ha alulister.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 10:09
av infelicitas
Tesla vill tjäna så mycket pengar per bil som de kan. Genom att bara ha "en" bil att tillverka så minskar kostnaderna rejält.
De har inga kundanpassade bilar, utan bygger bara en hög med bilar och delar ut dem sen. Enkelt, strömlinjeformat och billigt.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 10:37
av SwedishAdvocate
El2an skrev:Är den ett skämt? /.../
Inget elutfällbart/utfällbart drag? /.../
Med tanke på priset skulle /.../ elutfällbart drag varit standard. /...
pejvic skrev:.../ Dragkrok, synd men de fattar inte sånt i USA, de kan inte begripa vad vi gör med alla dragkrokar. /...
Många av Teslas bilar går att beställa med dragkrok. Du får dubbelkolla följande, men som jag förstått det kan man få dragkrok till:
Alla Model
X. Tror det är standardutrustning. Pga av komponentbrist (?) kommer dock inte den här bilen till europa förrän tidigast q3 i år... (Eller?)
Alla Model
Y. Tror det är standardutrustning. Men pga komponentbrist kommer dragkrokarna eftermonteras. Men som jag förstått det så verkar det vara på gång.
Alla Model
3 utom Performance-modellen. Är tillgängligt som val 'Off Menu'. Antingen beställer du bilen genom att kommunicera direkt med en Tesla Sales Advisor eller så beställer du via hemsidan och lägger till dragkrok genom att kommunicera med en Sales Advisor efter att du lagt beställningen. Beställer du via hemsidan rekommenderas att lägga till dragkroken via Sales Advisor ASAP. Varför kan man inte beställa dragkrok till Performance? Jaa du... Bra fråga.
Ingen Model
S. Av någon outgrundlig anledning är detta inte möjligt. Tycker personligen att detta rimmar skitbra med Teslas mission statement [ironi]:
Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.
Tesla was founded in 2003 by a group of engineers who wanted to prove that people didn’t need to compromise to drive electric /.../ Tesla believes the faster the world stops relying on fossil fuels and moves towards a zero-emission future, the better. /... [Min understrykning.]
...Man tvingar således människor som annars skulle vara skitnöjda med en S att gå upp en storlek till en X. Är ju jättebra ur miljösynpunkt att folk måste köpa en större bil än de annars behöver som vidare kommer förbruka en större mängd energi under hela sin livscykel jämfört med ifall de hade kunnat köpa en S med krok istället... Suck.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 10:50
av SwedishAdvocate
El2an skrev:Är den ett skämt? /.../
Inget elutfällbart/utfällbart drag? /... [Min understrykning.]
Är du duktig på att driva kampanj online (eller på ngt annat sätt)?
Minns en av Teslas bolagsstämmor. På den här tiden erbjöd Tesla riktig läderklädsel till alla sina bilmodeller. En ca 45 år gammal snubbe ställde sig upp i publiken och skapade riktigt dålig stämning genom fullständigt ifrågasätta varför Tesla höll på med läderklädsel eftersom det enligt honom gick helt emot bolagets mission statement. Han ville att bolaget skulle byta till 'vegan'-läder istället. '
Det här kommer han aldrig lyckas med.' tänkte jag – men sen tog det inte lång tid alls innan alla bilar endast kunde få med just 'vegan'-läder. Eventuellt har det förkommit fler sådana här 'lyckosamma' kampanjer för att få Tesla att ändra grejer, men just nu kan jag inte komma på något annat exempel...
Känns som det borde gå att få Tesla uppgradera sitt dragkrokserbjudande till
elutfällbart/utfällbart om man är duktig på Twitter och skriver till Elon direkt (eller hittar på något annat smart tillvägagångssätt)...
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 11:28
av martinot
El2an skrev:Är den ett skämt?
Keramiska bromsar till performens modellerna?
Nej.
Keramiska bromsar är enkelt att sätta på själv i efterhand. Är ju inte alltid man vill ha det vid vardagskörning. Vet de med Porsche och Ferrari som fått keramiska bromsbelägg med som standard, men som direkt bytt till vanliga.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 11:51
av Esterox
martinot skrev:El2an skrev:Är den ett skämt?
Keramiska bromsar till performens modellerna?
Nej.
Keramiska bromsar är enkelt att sätta på själv i efterhand. Är ju inte alltid man vill ha det vid vardagskörning. Vet de med Porsche och Ferrari som fått keramiska bromsbelägg med som standard, men som direkt bytt till vanliga.
Keramiska bromsar är ju väldigt jobbigt på en vardagsbil då det till skillnad från stål behöver värmen för att fungera optimalt.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 16:27
av El2an
Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt
Sen Ang utfällbart drag menar jag inte som på modell3 där man ska ligga på backen för att få dit dragkroken utan man trycker på en knapp fälls det ut alt drar i en spak så fälls det ut, många som har löstagabara drag som får betala dyrt då man låtit den sitta och sedan rostat fast och då går bilen ej igenom besiktningen.
Har x utfällbart eller lös krok man måste trycka dit?
Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 16:32
av El2an
kenjon skrev:Billigare för Tesla också att göra som de gör.

Märklig här på forumet tror man att tesla gör allt för att de ska bli bättre/billigare för ägaren
Förvånas över att bland elbilsfolket är de viktigaste att man får mjukvaran uppdaterad, verkar som man tror de bara räcker med en uppdatering så kan man öka laddningen i de oändliga.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 16:45
av Teslaspolen
El2an skrev:Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt
Sen Ang utfällbart drag menar jag inte som på modell3 där man ska ligga på backen för att få dit dragkroken utan man trycker på en knapp fälls det ut alt drar i en spak så fälls det ut, många som har löstagabara drag som får betala dyrt då man låtit den sitta och sedan rostat fast och då går bilen ej igenom besiktningen.
Har x utfällbart eller lös krok man måste trycka dit?
Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Att S inte har krok förklaras nog enklast med att bilen designades av Tesla i ett extremt tidigt skede. Man tittade på marknaden i USA och byggde något som liknade deras normer. Vad jag vet skiljer dock bakdelen inte något extremt från Model X så det är rätt dåligt att det saknas än idag.
Att X saknar modernt krokfäste ligger troligen igen på att bilen är designad i USA, och rätt tidigt av Tesla. Om man kikar på hur amerikanska dragkrokar ser ut så ser man att de är markant annorlunda fäste för själva kroken som, vad jag vet, omöjligen kan göras automatiskt/fällbart. Europeisk krok skulle kräva mer specialiserad design vilket Tesla varit tvärt emot i flera år i jakten på strömlinjeformad produktion. Men, jag håller med, inte speciellt premium att krypa på blöt grusplan för att montera krok i höstrusk.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 16:58
av martinot
El2an skrev:Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt
Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Keramiska bromsar och dragkrok; du har en festlig mix av "krav" El2an!
Vad är "snikjapanare"?
Var inte helt med på vad du avser med det (kanske är självklart för andra, men själv förstår jag inte riktigt).
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 17:07
av Dexter
Kanske lite som dragkrok ,tackräcke och 18tums fälgar på typ någon ferrari så den får mer komfort och inte blir så stötig.
Nu är ju inte en Tesla någon ferrari direkt men ändå.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 17:21
av SwedishAdvocate
Teslaspolen skrev:El2an skrev:.../ Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Att S inte har krok förklaras nog enklast med att bilen designades av Tesla i ett extremt tidigt skede. Man tittade på marknaden i USA och byggde något som liknade deras normer. Vad jag vet skiljer dock bakdelen inte något extremt från Model X så det är rätt dåligt att det saknas än idag. /...
Minns att den här bilden med
en Model S som då ägdes av Tesla förekom på det amerikanska forumet när denna frågan diskuterades där för kanske ~9 år sedan. Kan bara hålla med om att det är riktigt, riktigt synd att S inte går att beställa med elutfällbart/utfällbart drag...
Här är för övrigt en ca 6 år gammal namninsamling för att få till drag till Model S. Man fick in 1557 namnunderskrifter...
https://www.change.org/p/elon-musk-towi ... la-model-s
Re: Testas konfigurator?
Postat: 04 feb 2022 17:34
av SwedishAdvocate
martinot skrev:El2an skrev:Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt

/...
.../
Vad är "snikjapanare"? /...
Kanske en Nissan Leaf, Toyota Corolla eller en Mitsubishi Spacestar...

Re: Testas konfigurator?
Postat: 05 feb 2022 00:13
av EnTraktor
El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 05 feb 2022 06:56
av El2an
martinot skrev:El2an skrev:Aha de va så illa som att beställa en snikjapanare, tänkte jag inte hittat rätt
Varför inte drag på modell S (snik)? Är den helt enkelt för vek i baken?
Keramiska bromsar och dragkrok; du har en festlig mix av "krav" El2an!
Vad är "snikjapanare"?
Var inte helt med på vad du avser med det (kanske är självklart för andra, men själv förstår jag inte riktigt).
Ja visst är de kul, ni håller ju alltid fram tesla extrema prestanda men bromsar verkar ju inte matcha.
Alla tesla är väl inte ersättare till Ferrari?
Helt enkelt en överprissat snikbil som en snikjapsare som inte ens går välja klädsel, typ Nissan sunny på 80 talet
Brukar bli livat när nån överbetalat skräp och nån påpekar, som en kompis med bilverkstad säger, Små billiga bilar klagar folk över att de bara är skräp och jävlas hela tiden och då man frågar vad som jävlas är de typ bytt torkarblad och en lampa men då kan dom ha en Audi/Mercedes/BMW som de är bytt dubbelmassesvänghjul,hjullager,bromsskivor efter typ 12000 mil men när då den är bra.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 05 feb 2022 07:18
av El2an
EnTraktor skrev:El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlust
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.
Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
Re: Testas konfigurator?
Postat: 05 feb 2022 08:18
av vigge50
El2an skrev:EnTraktor skrev:El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlust
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.
Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
EGolf började väll säljas 2014 så de har jobbat med elbilar i 8 år och ändå så sålde Tesla mer än dubbelt så många elbilar som hela Volkswagen koncernen förra året.
Det var många som påstod att när alla andra tillverkare skulle komma med sina elbilar 2018-2019 så skulle Tesla inte ha en chans, nu tre år senare så är ingen av de stora etablerade tillverkarna i närheten av Teslas försäljning.
Re: Testas konfigurator?
Postat: 05 feb 2022 09:17
av Walker
Mata inte trollet
Re: Testas konfigurator?
Postat: 05 feb 2022 09:45
av MarkusL
El2an skrev:EnTraktor skrev:El2an skrev:Är den ett skämt?
Går välja typ 5 färger?
2 olika däck/fälgar?
2 autopilot?
Skämt? Tvärtom, världens mest sålda elbil. Tesla har fattat grejen - det ska vara superlätt att köpa bil. Enkla och snabba val och därmed inget som stoppar/bromsar köpprocessen. Jämför med Audi eller Porsche som kräver 3 årig "konfa bil" utbildning för att beställa en bil. Hade det varit lika lätt att köpa Porsche som det är att köpa Tesla hade jag köpt en för länge sedan.
Haha mest sålda elbil, jo lite före övriga som just börjat tillverka elbilar. VAG gruppen är nästan ikapp typ 2 år efter dom tagit fram rena elbilar medans tesla kämpat 10 år med förlust
Ska de nu bli elbilar framöver så garanterar jag att Toyota, VAG, Mercedes, Bmw och övriga tillverkare kommer sälja mångdubbelt fler än tesla gör idag.
Superlätt att köpa bil, Är de är svårt att bygga bil?
Kanske ett samband att ca 50% av elbilar är involverade i någon form av olycka första året mot vanliga bilar som är under 25%?
Mer trollmat: Skoj du kan garantera det när VW själva säger att de är längre efter än var de var för två år sedan och Toyota säger att vätgas is the shit, men du sade garanterat samma sak om iphone när den kom och Nokia och Sonyericsson kom med sina versioner. P.S. Du behöver nog faktakolla ditt påstående om förlust. Ang. Konfigurationen och priset på Tesla så finns det ju där för att Tesla inte kan bygga fler bilar och efterfrågan finns till dessa priser, annars hade de nog varit betydligt billigare.