Sämre range vid hög hastighet

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter... :D

Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
:oops: 8-) :D
Fast nu hör det till saken att nu körde iofs. inte TS över 160. Problemet med räckvidden var just när han marschade runt 150 någonstans. Är än tveksamt om du kommer så mycket längre med en ID4 i de farterna (men låter det vara osagt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Maw »

Richardk skrev:
Varför ska han bli av med körkortet? Han har ju inte kört på någon eller orsakat någon olycka? Jag vet inte vad ni andra tycker, men 150km/h är kanske inte det mest allvarliga trafikbrottet man kan göra på en motorväg med lite trafik?
När han kört ihjäl sig själv eller någon annan så är det lite sent att ta körkortet. Man kommer inte upp i en snittfart på 150 km/h om man inte kör betydligt fortare större delen av tiden.
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
MWall skrev:
Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Tydligen… 150 i snitt liksom… :lol:
Väldigt svårt att hålla 150 km/h i snitt. Jag tror hen menar att hen försökte nå 150 för det mesta. Ett Formel 1 lopp körs över 360 km och är begränsat till 2 h det blir alltså 160 km/h… :roll: Och nej en F1 bil drar inte 0,5 liter/mil trots 40% effektivitet i förbränningsmotorn.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
Richardk skrev:
Varför ska han bli av med körkortet? Han har ju inte kört på någon eller orsakat någon olycka? Jag vet inte vad ni andra tycker, men 150km/h är kanske inte det mest allvarliga trafikbrottet man kan göra på en motorväg med lite trafik?
När han kört ihjäl sig själv eller någon annan så är det lite sent att ta körkortet. Man kommer inte upp i en snittfart på 150 km/h om man inte kör betydligt fortare större delen av tiden.
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
I det fallet så räcker det ju inte med att bli av med körkortet utan det blir vållande till annans död och fängelse.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Nils944 »

Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.

Ca 113 mil, behövde ladda 5 ggr. Och då åkte jag hemifrån med 100% och hade 15% när jag kom hem. Otroligt ineffektivt faktiskt. Dyrt också, 1300kr på superchargersarna totalt.

Upplevde att det var irriterande att behöva supercharga typ var 80-90:e minut. Nådde från Stockholm till typ Linköping med 100% batteri från start. Förvisso -2 grader men ändå.
...
Med 120km/h kommer jag kanske 260-320km. I vanlig vardaglig körning kommer jag nog 280-350km på 100% tank.
Superb![/quote]

Tycker det är bra info att dela. Jag tänker inte själv blåsa på i denna fart, men om jag skulle vilja vet jag vad jag kan förvänta mig.

V.7 blir första långresa för mig i MY mot Härjedalen. Ska bli intressant att se hur förbrukning blir med fullastad bil och tackbox i kallt väder. Hoppas laddaren på OKQ8 i Särna fungerar!
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter... :D

Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
:oops: 8-) :D
Fast nu hör det till saken att nu körde iofs. inte TS över 160. Problemet med räckvidden var just när han marschade runt 150 någonstans. Är än tveksamt om du kommer så mycket längre med en ID4 i de farterna (men låter det vara osagt).
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Hade jag stressat hemifrån genom hålan jag bor i och sen efter 5min vikit ut på E4 norrut för att hålla stumt tills batteriet var tomt….
Ja då hade jag inte varit i närheten av några 150 i snitt.
Absolut omöjligt, men är inte ledsen för det.
Gick utmärkt i den S8 jag hade för ett antal år sedan, men jag föredrar ändå IDn alla dagar i veckan och den är fan t.o.m. bekvämare att köra. 8-)
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av tor-ake »

teslaponken skrev:
Näe lite besviken. Ville bara dela med mig av den här anekdoten. Slutsatsen är väl:

- Kör långsamt, 90-110km/h
- Planera ENDAST stopp vid superchargers, och börja ladda direkt när du anländer
- Res inte längre sträckor när det är kallt :P
Nej, du kommer fram mycket fortare med model Y, liksom model 3 om du håller 170km/h. Du måste ladda lite oftare och längre, men totalt sett är 170km/h snabbast givet en sträcka mellan Lund och Sundsvall i minus två.

Skillnaden mellan 150 och 170 är dock liten, cirka 15 minuter.

//ABRP for president
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
MWall skrev:
Kom det verkligen som en överraskning? :roll:
Tydligen… 150 i snitt liksom… :lol:
Väldigt svårt att hålla 150 km/h i snitt. Jag tror hen menar att hen försökte nå 150 för det mesta. Ett Formel 1 lopp körs över 360 km och är begränsat till 2 h det blir alltså 160 km/h… :roll: Och nej en F1 bil drar inte 0,5 liter/mil trots 40% effektivitet i förbränningsmotorn.
Nu är det extremt sällan det går till 2 timmar. Och om vi ser till Monaco som förvisso körs kortare så hade Verstappen snitt på 157 Km/h…..
Snackar vi Monza har vi snitt över 250.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av themax »

teslaponken skrev:
Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
Ah, så var det möjligen du som blinkade åt mig när jag låg 10 km över hastighetsgränsen på väg att köra förbi ett husvagnsekipage, tutade, körde om mig på insidan på motorvägen och gav mig fingret?

Jag hoppas för oss andra medtrafikanters skull att polisen kommer på dig och låter dig ta en paus från bilkörningen under lång tid.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av MWall »

Inte så mycket att bry sig om... Synd att blockfunktionen är så usel på det här forumet. På FB är den mycket bättre.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Gustafsson »

Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

Men vänta nu ska han inte ha ett 2 tons släp efter bilen också? Det var bättre förr!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gustafsson skrev:
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus. :lol:
Det var så han brukade göra på långkörning. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter... :D

Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
:oops: 8-) :D
Fast nu hör det till saken att nu körde iofs. inte TS över 160. Problemet med räckvidden var just när han marschade runt 150 någonstans. Är än tveksamt om du kommer så mycket längre med en ID4 i de farterna (men låter det vara osagt).
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Hade jag stressat hemifrån genom hålan jag bor i och sen efter 5min vikit ut på E4 norrut för att hålla stumt tills batteriet var tomt….
Ja då hade jag inte varit i närheten av några 150 i snitt.
Absolut omöjligt, men är inte ledsen för det.
Gick utmärkt i den S8 jag hade för ett antal år sedan, men jag föredrar ändå IDn alla dagar i veckan och den är fan t.o.m. bekvämare att köra. 8-)
Förstår det. Var mer en respons till din kommentar att du var glad att din bil var fartbegränsad till 160 km/h. Poängen jag ville var egentligen två:

1. Om du enbart går på bilens fartbegränsning så hade detta inte hjälpt dig i TS fall. TS höll 150 km/h och din bil går i 160 km/h. Du hade alltså även med din hårt fartbegränsade bil fått samma problem med förbrukning och räckvidd som för TS. Hade inte hjälpt dig ett dugg.

2. Även om bilen har en högre satt fartbegränsning så har du ju som förare faktiskt en fartbegränsning (som du nu själv plötsligt hänvisar till). Jag ser inget problem med att fartbegränsningen på våra bilar är runt 230 km/h någonstans. Kör aldrig så fort oavsett. Har en egen fartbegränsning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av martinot »

themax skrev:
teslaponken skrev:
Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
Ah, så var det möjligen du som blinkade åt mig när jag låg 10 km över hastighetsgränsen på väg att köra förbi ett husvagnsekipage, tutade, körde om mig på insidan på motorvägen och gav mig fingret?
Sådant där aldrig OK. Man måste låta sina medtrafikanter köra om andra i lugn och ro utan att hetsa de, eller bete sig dumt på det sättet. Oförsvarligt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av themax »

martinot skrev:
themax skrev:
teslaponken skrev:
Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
Ah, så var det möjligen du som blinkade åt mig när jag låg 10 km över hastighetsgränsen på väg att köra förbi ett husvagnsekipage, tutade, körde om mig på insidan på motorvägen och gav mig fingret?
Sådant där aldrig OK. Man måste låta sina medtrafikanter köra om andra i lugn och ro utan att hetsa de, eller bete sig dumt på det sättet. Oförsvarligt!
Nej, jag skämdes för att köra Tesla när det hände. Det har bara hänt två gånger tidigare i livet att jag blivit omkörd på insidan på motorväg. En gång av en F150 och en gång av en BMW - med släpvagn! Så förhoppningsvis har även de fått fundera över sitt beteende i trafiken.

Har många år som yrkesförare bakom mig och vi kör 5000 mil per år med vår Model 3.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen respektera varandras åsikter.

Alla är inte lika kunniga om elbilar.

Diskutera frågan inte vad du anser om andra personer.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Dexter »

Tillbaks lite i trådämnet.
Jag har testat några turer i Tyskland på autobahn när det var 2-3 minus grader.
Range låg på ca 30mil mellan laddningarna.
Hastighet 150-220km/h
Fördelen när man kör i de hastigheterna är att batteriet behöver ingen förvärmning(snarare kylning).
Det tar längre tid att komma fram med en elbil vs fossilbil om sträckan är mer än 30 mil.
Under varje laddtid för elbilen kan ju fossilbilen lunka på i sin hastighet i 20-30min extra för varje gång.
Det går aldrig att köra in den sträckan med elbilen efteråt oavsett om man kör högre hastighet.
Kostnaden blir ungefär hälften om man superchargar vs fossilbil.
Men det tar längre tid att komma fram så man får ev ta en extra övernattning om man kör elbil.
Elbils livet är lite annorlunda där det får ta den tiden det tar att komma fram.
Blir det köer på SUC så vet i tusan om det är värt att köra elbil alls då blir tidsförslusten ännu större och skapar kanske irritation.
Alltså max 50-60 mil med elbil om man inte är entusiast eller supermiljövän.
teslaponken
Inlägg: 426
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Haha kul utläggningar och diskussioner om vem som kör hur. nä jag har inte kört om på innerfilen och heller inte gett fingret till någon, tråkigt om någn tyckte du körde så gubbigt :shock:

Jag vet inte vad snitthastigheten var, exakt. När det saknades bilar och det var raksträcka låg man väl i 163. När det var mer trafikerat så kanske 141.

I snitt var man kring 150 uppskattar jag, och räckvidden var ganska förfärlig. Förstår inte varför man blir så stött av det, jag påpekar bara som det är. Är ju själv en Teslaägare.

https://m.youtube.com/watch?v=EiuIyHORZi8

Har letat en del, hittade denna sköning. Norrman. Han höll 200km/h i sin Model 3, klarade väl en 45 min och knappt 140km eller något innan batteriet var nere i 10%. Förbrukning typ 500Wh/km. Ganska galet.

Tänkte mest dela med mig, hade lika gärna kunnat skippa inlägget.

Men kommer i alla fall INTE köra en Europa roadtrip med Tesla i sommar. Tänkte köra en 800-1000 mil men nu har jag kommit på andra tankar. Blir för mkt irritationsmoment att ladda var 85:e minut på Autobahn.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Nicke Nyfiken »

teslaponken skrev:
Haha kul utläggningar och diskussioner om vem som kör hur. nä jag har inte kört om på innerfilen och heller inte gett fingret till någon, tråkigt om någn tyckte du körde så gubbigt :shock:
Ja det är sjukt gubbigt att bara köra 10 km/h över tillåten hastighetsgräns.
Folk som kör så sakta borde bötfällas. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

Vad folk gör sig roliga över är din totala överraskning över att en bil drar mer energi vid hög hastighet. Det måste du väl ändå vetat innan du köpte en bil för 3/4 miljon, som du själv skrev?

Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
teslaponken skrev:
Haha kul utläggningar och diskussioner om vem som kör hur. nä jag har inte kört om på innerfilen och heller inte gett fingret till någon, tråkigt om någn tyckte du körde så gubbigt :shock:
Ja det är sjukt gubbigt att bara köra 10 km/h över tillåten hastighetsgräns.
Folk som kör så sakta borde bötfällas. :roll:
Får jag någonsin min CyberTruck med FSD så ska den få åka runt och följa trafikregler hela dagen medan jag jobbar.
teslaponken
Inlägg: 426
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

LarsL skrev:
Vad folk gör sig roliga över är din totala överraskning över att en bil drar mer energi vid hög hastighet. Det måste du väl ändå vetat innan du köpte en bil för 3/4 miljon, som du själv skrev?

Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.

Nej, jag är förvånad över att en ICE är så mycket bättre vid 150km/h än en elbil. Det tycker jag är en rimlig sak att vara förvånad över.

Att du sen stör dig på att folk kör snabbt får stå för dig, men det hör inte riktigt till ämnet.

Jag tycker det är förvånande att en Model 3 i 200 blås gör av med hela batteriet på typ 150km. Kan tänka mig att Model Y har ännu sämre siffror.

Med den bakgrunden kommer nog Tesla ha svårare att slå igenom där det kanske är mer praxis att blåsa i 130-160 på motorväg, eller bland folk som ofta reser 50-100 mil enkelväg. Irritationsmoment helt enkelt.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av Dexter »

113mil på svenska vägar med medelhastighet på 150km/h är nog lite överdrift.
Borde nästan komma med i Guiness Rekordbok. :lol:
teslaponken
Inlägg: 426
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sämre range vid hög hastighet

Inlägg av teslaponken »

Dexter skrev:
113mil på svenska vägar med medelhastighet på 150km/h är nog lite överdrift.
Borde nästan komma med i Guiness Rekordbok. :lol:
Mjo det är det nog. Ca 35 av 113 mil höll jag i snitt 150km/h. Behövde ladda 2 ggr dessa 35 mil. Resterande ca 70 mil höll jag nog ca 120km/h i snittfart. Då var nog räckvidden ca 270-300km, blev således 3 laddningar till 85% då.

Så såg det ut ungefär.

Jag hör gärna feedback, tankar och fundering på dessa siffror. Ingen moraliserande diskussion på om man ska köra 120 eller inte på en relativt tom allmän väg.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Skriv svar