Fast nu hör det till saken att nu körde iofs. inte TS över 160. Problemet med räckvidden var just när han marschade runt 150 någonstans. Är än tveksamt om du kommer så mycket längre med en ID4 i de farterna (men låter det vara osagt).R_Edvinsson skrev:Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter...
Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
Sämre range vid hög hastighet
Moderator: Redaktion
Re: Sämre range vid hög hastighet
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sämre range vid hög hastighet
När han kört ihjäl sig själv eller någon annan så är det lite sent att ta körkortet. Man kommer inte upp i en snittfart på 150 km/h om man inte kör betydligt fortare större delen av tiden.Richardk skrev:Varför ska han bli av med körkortet? Han har ju inte kört på någon eller orsakat någon olycka? Jag vet inte vad ni andra tycker, men 150km/h är kanske inte det mest allvarliga trafikbrottet man kan göra på en motorväg med lite trafik?
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Re: Sämre range vid hög hastighet
Väldigt svårt att hålla 150 km/h i snitt. Jag tror hen menar att hen försökte nå 150 för det mesta. Ett Formel 1 lopp körs över 360 km och är begränsat till 2 h det blir alltså 160 km/h… Och nej en F1 bil drar inte 0,5 liter/mil trots 40% effektivitet i förbränningsmotorn.Bjelke skrev:Tydligen… 150 i snitt liksom…MWall skrev:Kom det verkligen som en överraskning?
Re: Sämre range vid hög hastighet
I det fallet så räcker det ju inte med att bli av med körkortet utan det blir vållande till annans död och fängelse.Maw skrev:När han kört ihjäl sig själv eller någon annan så är det lite sent att ta körkortet. Man kommer inte upp i en snittfart på 150 km/h om man inte kör betydligt fortare större delen av tiden.Richardk skrev:Varför ska han bli av med körkortet? Han har ju inte kört på någon eller orsakat någon olycka? Jag vet inte vad ni andra tycker, men 150km/h är kanske inte det mest allvarliga trafikbrottet man kan göra på en motorväg med lite trafik?
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Re: Sämre range vid hög hastighet
Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Ca 113 mil, behövde ladda 5 ggr. Och då åkte jag hemifrån med 100% och hade 15% när jag kom hem. Otroligt ineffektivt faktiskt. Dyrt också, 1300kr på superchargersarna totalt.
Upplevde att det var irriterande att behöva supercharga typ var 80-90:e minut. Nådde från Stockholm till typ Linköping med 100% batteri från start. Förvisso -2 grader men ändå.
...
Med 120km/h kommer jag kanske 260-320km. I vanlig vardaglig körning kommer jag nog 280-350km på 100% tank.
Superb![/quote]
Tycker det är bra info att dela. Jag tänker inte själv blåsa på i denna fart, men om jag skulle vilja vet jag vad jag kan förvänta mig.
V.7 blir första långresa för mig i MY mot Härjedalen. Ska bli intressant att se hur förbrukning blir med fullastad bil och tackbox i kallt väder. Hoppas laddaren på OKQ8 i Särna fungerar!
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 930
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Sämre range vid hög hastighet
martinot skrev:Fast nu hör det till saken att nu körde iofs. inte TS över 160. Problemet med räckvidden var just när han marschade runt 150 någonstans. Är än tveksamt om du kommer så mycket längre med en ID4 i de farterna (men låter det vara osagt).R_Edvinsson skrev:Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter...
Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
Hade jag stressat hemifrån genom hålan jag bor i och sen efter 5min vikit ut på E4 norrut för att hålla stumt tills batteriet var tomt….Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Ja då hade jag inte varit i närheten av några 150 i snitt.
Absolut omöjligt, men är inte ledsen för det.
Gick utmärkt i den S8 jag hade för ett antal år sedan, men jag föredrar ändå IDn alla dagar i veckan och den är fan t.o.m. bekvämare att köra.
Senast redigerad av R_Edvinsson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sämre range vid hög hastighet
Nej, du kommer fram mycket fortare med model Y, liksom model 3 om du håller 170km/h. Du måste ladda lite oftare och längre, men totalt sett är 170km/h snabbast givet en sträcka mellan Lund och Sundsvall i minus två.teslaponken skrev:Näe lite besviken. Ville bara dela med mig av den här anekdoten. Slutsatsen är väl:
- Kör långsamt, 90-110km/h
- Planera ENDAST stopp vid superchargers, och börja ladda direkt när du anländer
- Res inte längre sträckor när det är kallt
Skillnaden mellan 150 och 170 är dock liten, cirka 15 minuter.
//ABRP for president
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Sämre range vid hög hastighet
Nu är det extremt sällan det går till 2 timmar. Och om vi ser till Monaco som förvisso körs kortare så hade Verstappen snitt på 157 Km/h…..LarsL skrev:Väldigt svårt att hålla 150 km/h i snitt. Jag tror hen menar att hen försökte nå 150 för det mesta. Ett Formel 1 lopp körs över 360 km och är begränsat till 2 h det blir alltså 160 km/h… Och nej en F1 bil drar inte 0,5 liter/mil trots 40% effektivitet i förbränningsmotorn.Bjelke skrev:Tydligen… 150 i snitt liksom…MWall skrev:Kom det verkligen som en överraskning?
Snackar vi Monza har vi snitt över 250.
Sämre range vid hög hastighet
Ah, så var det möjligen du som blinkade åt mig när jag låg 10 km över hastighetsgränsen på väg att köra förbi ett husvagnsekipage, tutade, körde om mig på insidan på motorvägen och gav mig fingret?teslaponken skrev:Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
Jag hoppas för oss andra medtrafikanters skull att polisen kommer på dig och låter dig ta en paus från bilkörningen under lång tid.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Sämre range vid hög hastighet
Inte så mycket att bry sig om... Synd att blockfunktionen är så usel på det här forumet. På FB är den mycket bättre.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sämre range vid hög hastighet
Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Sämre range vid hög hastighet
Men vänta nu ska han inte ha ett 2 tons släp efter bilen också? Det var bättre förr!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sämre range vid hög hastighet
Ja det påminner lite om killen som under en tid hängde på TCS enbart för att berätta hur värdelösa alla Tesla är för att man inte kan hålla 250 km/h i minst 10 timmar utan paus.Gustafsson skrev:Ett Trollinlägg som är så fantastiskt att man häpnar över alla seriösa svar..
Det var så han brukade göra på långkörning.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Sämre range vid hög hastighet
Förstår det. Var mer en respons till din kommentar att du var glad att din bil var fartbegränsad till 160 km/h. Poängen jag ville var egentligen två:R_Edvinsson skrev:martinot skrev:Fast nu hör det till saken att nu körde iofs. inte TS över 160. Problemet med räckvidden var just när han marschade runt 150 någonstans. Är än tveksamt om du kommer så mycket längre med en ID4 i de farterna (men låter det vara osagt).R_Edvinsson skrev:Hade jag varit TS i detta fallet hade jag nog funderat på ett inköp av en helikopter...
Min ID4 maxar 160...skönt att vara gubbe ändå
Hade jag stressat hemifrån genom hålan jag bor i och sen efter 5min vikit ut på E4 norrut för att hålla stumt tills batteriet var tomt….Höll nog 150km/h i snitt igår på en tur-retur resa genom Sverige på E4an (ett jobbärende). Stundtals var det någon slöåkare som gjorde att man saktade ner till 120.
Ja då hade jag inte varit i närheten av några 150 i snitt.
Absolut omöjligt, men är inte ledsen för det.
Gick utmärkt i den S8 jag hade för ett antal år sedan, men jag föredrar ändå IDn alla dagar i veckan och den är fan t.o.m. bekvämare att köra.
1. Om du enbart går på bilens fartbegränsning så hade detta inte hjälpt dig i TS fall. TS höll 150 km/h och din bil går i 160 km/h. Du hade alltså även med din hårt fartbegränsade bil fått samma problem med förbrukning och räckvidd som för TS. Hade inte hjälpt dig ett dugg.
2. Även om bilen har en högre satt fartbegränsning så har du ju som förare faktiskt en fartbegränsning (som du nu själv plötsligt hänvisar till). Jag ser inget problem med att fartbegränsningen på våra bilar är runt 230 km/h någonstans. Kör aldrig så fort oavsett. Har en egen fartbegränsning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sämre range vid hög hastighet
Sådant där aldrig OK. Man måste låta sina medtrafikanter köra om andra i lugn och ro utan att hetsa de, eller bete sig dumt på det sättet. Oförsvarligt!themax skrev:Ah, så var det möjligen du som blinkade åt mig när jag låg 10 km över hastighetsgränsen på väg att köra förbi ett husvagnsekipage, tutade, körde om mig på insidan på motorvägen och gav mig fingret?teslaponken skrev:Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sämre range vid hög hastighet
Nej, jag skämdes för att köra Tesla när det hände. Det har bara hänt två gånger tidigare i livet att jag blivit omkörd på insidan på motorväg. En gång av en F150 och en gång av en BMW - med släpvagn! Så förhoppningsvis har även de fått fundera över sitt beteende i trafiken.martinot skrev:Sådant där aldrig OK. Man måste låta sina medtrafikanter köra om andra i lugn och ro utan att hetsa de, eller bete sig dumt på det sättet. Oförsvarligt!themax skrev:Ah, så var det möjligen du som blinkade åt mig när jag låg 10 km över hastighetsgränsen på väg att köra förbi ett husvagnsekipage, tutade, körde om mig på insidan på motorvägen och gav mig fingret?teslaponken skrev:Så urbota frustrerande att precis bli varm bakom ratten och behöva leta efter nästa supercharger efter 60-80 min i 150-160 blås
Har många år som yrkesförare bakom mig och vi kör 5000 mil per år med vår Model 3.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Sämre range vid hög hastighet
Vänligen respektera varandras åsikter.
Alla är inte lika kunniga om elbilar.
Diskutera frågan inte vad du anser om andra personer.
/Moderatorn
Alla är inte lika kunniga om elbilar.
Diskutera frågan inte vad du anser om andra personer.
/Moderatorn
Re: Sämre range vid hög hastighet
Tillbaks lite i trådämnet.
Jag har testat några turer i Tyskland på autobahn när det var 2-3 minus grader.
Range låg på ca 30mil mellan laddningarna.
Hastighet 150-220km/h
Fördelen när man kör i de hastigheterna är att batteriet behöver ingen förvärmning(snarare kylning).
Det tar längre tid att komma fram med en elbil vs fossilbil om sträckan är mer än 30 mil.
Under varje laddtid för elbilen kan ju fossilbilen lunka på i sin hastighet i 20-30min extra för varje gång.
Det går aldrig att köra in den sträckan med elbilen efteråt oavsett om man kör högre hastighet.
Kostnaden blir ungefär hälften om man superchargar vs fossilbil.
Men det tar längre tid att komma fram så man får ev ta en extra övernattning om man kör elbil.
Elbils livet är lite annorlunda där det får ta den tiden det tar att komma fram.
Blir det köer på SUC så vet i tusan om det är värt att köra elbil alls då blir tidsförslusten ännu större och skapar kanske irritation.
Alltså max 50-60 mil med elbil om man inte är entusiast eller supermiljövän.
Jag har testat några turer i Tyskland på autobahn när det var 2-3 minus grader.
Range låg på ca 30mil mellan laddningarna.
Hastighet 150-220km/h
Fördelen när man kör i de hastigheterna är att batteriet behöver ingen förvärmning(snarare kylning).
Det tar längre tid att komma fram med en elbil vs fossilbil om sträckan är mer än 30 mil.
Under varje laddtid för elbilen kan ju fossilbilen lunka på i sin hastighet i 20-30min extra för varje gång.
Det går aldrig att köra in den sträckan med elbilen efteråt oavsett om man kör högre hastighet.
Kostnaden blir ungefär hälften om man superchargar vs fossilbil.
Men det tar längre tid att komma fram så man får ev ta en extra övernattning om man kör elbil.
Elbils livet är lite annorlunda där det får ta den tiden det tar att komma fram.
Blir det köer på SUC så vet i tusan om det är värt att köra elbil alls då blir tidsförslusten ännu större och skapar kanske irritation.
Alltså max 50-60 mil med elbil om man inte är entusiast eller supermiljövän.
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Sämre range vid hög hastighet
Haha kul utläggningar och diskussioner om vem som kör hur. nä jag har inte kört om på innerfilen och heller inte gett fingret till någon, tråkigt om någn tyckte du körde så gubbigt
Jag vet inte vad snitthastigheten var, exakt. När det saknades bilar och det var raksträcka låg man väl i 163. När det var mer trafikerat så kanske 141.
I snitt var man kring 150 uppskattar jag, och räckvidden var ganska förfärlig. Förstår inte varför man blir så stött av det, jag påpekar bara som det är. Är ju själv en Teslaägare.
https://m.youtube.com/watch?v=EiuIyHORZi8
Har letat en del, hittade denna sköning. Norrman. Han höll 200km/h i sin Model 3, klarade väl en 45 min och knappt 140km eller något innan batteriet var nere i 10%. Förbrukning typ 500Wh/km. Ganska galet.
Tänkte mest dela med mig, hade lika gärna kunnat skippa inlägget.
Men kommer i alla fall INTE köra en Europa roadtrip med Tesla i sommar. Tänkte köra en 800-1000 mil men nu har jag kommit på andra tankar. Blir för mkt irritationsmoment att ladda var 85:e minut på Autobahn.
Jag vet inte vad snitthastigheten var, exakt. När det saknades bilar och det var raksträcka låg man väl i 163. När det var mer trafikerat så kanske 141.
I snitt var man kring 150 uppskattar jag, och räckvidden var ganska förfärlig. Förstår inte varför man blir så stött av det, jag påpekar bara som det är. Är ju själv en Teslaägare.
https://m.youtube.com/watch?v=EiuIyHORZi8
Har letat en del, hittade denna sköning. Norrman. Han höll 200km/h i sin Model 3, klarade väl en 45 min och knappt 140km eller något innan batteriet var nere i 10%. Förbrukning typ 500Wh/km. Ganska galet.
Tänkte mest dela med mig, hade lika gärna kunnat skippa inlägget.
Men kommer i alla fall INTE köra en Europa roadtrip med Tesla i sommar. Tänkte köra en 800-1000 mil men nu har jag kommit på andra tankar. Blir för mkt irritationsmoment att ladda var 85:e minut på Autobahn.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Sämre range vid hög hastighet
Ja det är sjukt gubbigt att bara köra 10 km/h över tillåten hastighetsgräns.teslaponken skrev:Haha kul utläggningar och diskussioner om vem som kör hur. nä jag har inte kört om på innerfilen och heller inte gett fingret till någon, tråkigt om någn tyckte du körde så gubbigt
Folk som kör så sakta borde bötfällas.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Sämre range vid hög hastighet
Vad folk gör sig roliga över är din totala överraskning över att en bil drar mer energi vid hög hastighet. Det måste du väl ändå vetat innan du köpte en bil för 3/4 miljon, som du själv skrev?
Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.
Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.
Re: Sämre range vid hög hastighet
Får jag någonsin min CyberTruck med FSD så ska den få åka runt och följa trafikregler hela dagen medan jag jobbar.Nicke Nyfiken skrev:Ja det är sjukt gubbigt att bara köra 10 km/h över tillåten hastighetsgräns.teslaponken skrev:Haha kul utläggningar och diskussioner om vem som kör hur. nä jag har inte kört om på innerfilen och heller inte gett fingret till någon, tråkigt om någn tyckte du körde så gubbigt
Folk som kör så sakta borde bötfällas.
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Sämre range vid hög hastighet
Nej, jag är förvånad över att en ICE är så mycket bättre vid 150km/h än en elbil. Det tycker jag är en rimlig sak att vara förvånad över.LarsL skrev:Vad folk gör sig roliga över är din totala överraskning över att en bil drar mer energi vid hög hastighet. Det måste du väl ändå vetat innan du köpte en bil för 3/4 miljon, som du själv skrev?
Spekulationen blir då att du inte heller begriper att det är farligt att köra 150 km/h på allmän väg.
Att du sen stör dig på att folk kör snabbt får stå för dig, men det hör inte riktigt till ämnet.
Jag tycker det är förvånande att en Model 3 i 200 blås gör av med hela batteriet på typ 150km. Kan tänka mig att Model Y har ännu sämre siffror.
Med den bakgrunden kommer nog Tesla ha svårare att slå igenom där det kanske är mer praxis att blåsa i 130-160 på motorväg, eller bland folk som ofta reser 50-100 mil enkelväg. Irritationsmoment helt enkelt.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20
Re: Sämre range vid hög hastighet
113mil på svenska vägar med medelhastighet på 150km/h är nog lite överdrift.
Borde nästan komma med i Guiness Rekordbok.
Borde nästan komma med i Guiness Rekordbok.
-
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Sämre range vid hög hastighet
Mjo det är det nog. Ca 35 av 113 mil höll jag i snitt 150km/h. Behövde ladda 2 ggr dessa 35 mil. Resterande ca 70 mil höll jag nog ca 120km/h i snittfart. Då var nog räckvidden ca 270-300km, blev således 3 laddningar till 85% då.Dexter skrev:113mil på svenska vägar med medelhastighet på 150km/h är nog lite överdrift.
Borde nästan komma med i Guiness Rekordbok.
Så såg det ut ungefär.
Jag hör gärna feedback, tankar och fundering på dessa siffror. Ingen moraliserande diskussion på om man ska köra 120 eller inte på en relativt tom allmän väg.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
MS P -20