Dyr reperation
Postat: 07 feb 2022 10:30
Hej! 50 000 kronor fick vi betala för att repararera skador på stötdämpare, länkarmar, bussningar och frontram på vår Tesla Model S, som vi ägt sedan 2015 och kört 11 000 mil med. Är det någon här som upplevt liknade problem?
Det har hänt att vi kört på gatstenar i låga farter vilket märkena på fälgarna skvallrar om, och det finns också en stålpigg i golvet vid garageinfarten som man kan skrapa i om man inte är försiktig, men någon stor smäll kan varken jag eller min fru erinra oss att vi varit med om. Skadorna upptäcktes efter ett besök på vår lokala däckverkstad med där man kunde konstatera ojämt däckslitage på bakre högerhjul, varpå de rekommenderade en fryhjulsinställning på Teslaverkstaden. Vi har också kunnat notera vissa smärre vibrationer. Enligt Teslas tekniker hade skadan sannolikt uppkommit efter någon form av olycka eller plötslig händelse, varpå vi ombeddes kontakta försäkringsbolaget för skadebesiktning. I protokollet från Trygg Hansa står: "På besiktningen har vi kunnat konstatera en svettning vid höger stötdämpare. Det är en konsekvens av normalt slitage. Stötdämparen är konstruerad för att ta emot och dämpa stötar. Skadorna är inte förenliga med varken den anmälda händelsen med piggen, kantkörning vid parkering eller U-sväng Beskitningsmannen skriver vidare: "Det behövs mycket mer kraft och det hade troligen funnits fler skador undertill från den specifika händelsen. På besiktningen kunde inte böjda länkarmar bekräftas, inte heller frontramen. Länkarmen förbinder fjäderbenet med framvagnen - ett stag. I underkant av fjäderben med spindelled som går in till framvagnsramen. Inte heller eventuella skador på länkarmarna har vi kunnat härleda till att de antagligen skadats vid trafikolycka eller annan olyckshändelse utanför fordonet, än något annat. Det är oklart om de är böjda och hur det ska ha gått till. En olyckshändelse utanför fordonet innebär en plötslig och oförutsedd händelse där skadeorsaken är yttre i förhållande till fordonet. Vår bedömning är att ni inte har visat att skadorna i framvagnen är orsakade genom en händelse som omfattas av vagnskadeförsäkringen. Den skadebild som ni anmäler är att bilen känns stötig och vibrerar." Ingen ersättning från försäkringsbolaget med andra ord.
Vid ett besök på bilbesiktningen kunde inga skador bekräftas på vare sig stöddämpare, länkarmar, bussningar eller frontram, men på Teslaverkstaden sa de att samtliga av Teslateknikerna konstaterade skador på fordonet måste åtgärdas innan en fyrhjulsinställning kunde göras. Vi accepterade kostnadsförslaget för reparationerna på 50 0000 kronor och bilen är nu på verkstaden. Var detta ett klokt beslut, eller borde vi gått vidare med ärendet?
Vänliga hälsningar,
Martin Källström
Det har hänt att vi kört på gatstenar i låga farter vilket märkena på fälgarna skvallrar om, och det finns också en stålpigg i golvet vid garageinfarten som man kan skrapa i om man inte är försiktig, men någon stor smäll kan varken jag eller min fru erinra oss att vi varit med om. Skadorna upptäcktes efter ett besök på vår lokala däckverkstad med där man kunde konstatera ojämt däckslitage på bakre högerhjul, varpå de rekommenderade en fryhjulsinställning på Teslaverkstaden. Vi har också kunnat notera vissa smärre vibrationer. Enligt Teslas tekniker hade skadan sannolikt uppkommit efter någon form av olycka eller plötslig händelse, varpå vi ombeddes kontakta försäkringsbolaget för skadebesiktning. I protokollet från Trygg Hansa står: "På besiktningen har vi kunnat konstatera en svettning vid höger stötdämpare. Det är en konsekvens av normalt slitage. Stötdämparen är konstruerad för att ta emot och dämpa stötar. Skadorna är inte förenliga med varken den anmälda händelsen med piggen, kantkörning vid parkering eller U-sväng Beskitningsmannen skriver vidare: "Det behövs mycket mer kraft och det hade troligen funnits fler skador undertill från den specifika händelsen. På besiktningen kunde inte böjda länkarmar bekräftas, inte heller frontramen. Länkarmen förbinder fjäderbenet med framvagnen - ett stag. I underkant av fjäderben med spindelled som går in till framvagnsramen. Inte heller eventuella skador på länkarmarna har vi kunnat härleda till att de antagligen skadats vid trafikolycka eller annan olyckshändelse utanför fordonet, än något annat. Det är oklart om de är böjda och hur det ska ha gått till. En olyckshändelse utanför fordonet innebär en plötslig och oförutsedd händelse där skadeorsaken är yttre i förhållande till fordonet. Vår bedömning är att ni inte har visat att skadorna i framvagnen är orsakade genom en händelse som omfattas av vagnskadeförsäkringen. Den skadebild som ni anmäler är att bilen känns stötig och vibrerar." Ingen ersättning från försäkringsbolaget med andra ord.
Vid ett besök på bilbesiktningen kunde inga skador bekräftas på vare sig stöddämpare, länkarmar, bussningar eller frontram, men på Teslaverkstaden sa de att samtliga av Teslateknikerna konstaterade skador på fordonet måste åtgärdas innan en fyrhjulsinställning kunde göras. Vi accepterade kostnadsförslaget för reparationerna på 50 0000 kronor och bilen är nu på verkstaden. Var detta ett klokt beslut, eller borde vi gått vidare med ärendet?
Vänliga hälsningar,
Martin Källström