Sida 1 av 1
Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 12:14
av JOhlsson
Hej!
Hittar inte det jag söker.
Någon här har väl privatleasing och kan hjälpa mig på traven.
Är ev bonus utslagen över hela avtalslängden eller från det att kreditföretaget fått den?
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 12:16
av mikebike
JOhlsson skrev:Hej!
Hittar inte det jag söker.
Någon här har väl privatleasing och kan hjälpa mig på traven.
Är ev bonus utslagen över hela avtalslängden eller från det att kreditföretaget fått den?
Det är tydligen olika, du får kolla med ditt bolag.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 12:42
av JOhlsson
mikebike skrev:JOhlsson skrev:Hej!
Hittar inte det jag söker.
Någon här har väl privatleasing och kan hjälpa mig på traven.
Är ev bonus utslagen över hela avtalslängden eller från det att kreditföretaget fått den?
Det är tydligen olika, du får kolla med ditt bolag.
Korrekt, ursäkta.
Jag avsåg via Tesla
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 13:46
av amolin
Jag själv kör privatleasing men inte genom Tesla. (p.g.a. att jag inte vill göra ett lån och försämra min kredit inför tomtköp)
Tesla om du använder:
https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... 856ded5f5f
Så räknar de av bonusen på priser dem anger.
Jag skulle rekommendera att välja annat leasingföretag om du inte har överskott av pengar..
Carla bland annat kör inkl. vinterdäck och helförsäkring i månadspriset. Alltså ca 6000kr med allt inkluderat.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 14:59
av pejvic
Just i Tesla konfigurator så finns det ju inte privatleasing utan där lägger man upp en finans på 36 månader med 53 % restvärde och valfri första gångs inbetalning som måste vara minst 20 %.
Och i det exemplet så står du som ägare själv med bilen som säkerhet och då kommer pengarna till dig direkt. Du kan när som helst under tiden betala in pengar (till exempel de 70 000 som du får). Och då sjunker månads beloppet med det beloppet delat på 30 efter sex månader det vill säga 2333 kr.
Privat leasing via Carla GoMore och så vidare innebär att de äger bilen och ta den sen när betalningen eller perioden är slut.
Hittills har det varit en väldigt dålig affär såklart eftersom andrahandsvärdena har varit så höga. Man kan normalt få uppemot 80 % efter tre år för bilen. Och då är det inte så kul att ge bort den kanske efter perioden.
Plus att de debiterar för skador. Och saker som du köpt till bilen har du ingen nytta av eftersom du inte äger den sen. Du kör ju omkring i deras bil.
I det läget tar de också premien
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 15:25
av JOhlsson
Ok
Är det någon som vet med erfarenhet.
Om man privatleasar via Tesla slår de då ut de 70kkr på 36 mån eller dras de av när de får dem.
Är det samma summa att betalas varje månad eller är det en högre kostnad tills bonusen kommit (om den kommer).
Enligt hemsidan står det att det är samma under avtalets tid men jag tycker att säljarna svävar på svaret.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 16:00
av pejvic
JOhlsson skrev:Ok
Är det någon som vet med erfarenhet.
Om man privatleasar via Tesla slår de då ut de 70kkr på 36 mån eller dras de av när de får dem.
Är det samma summa att betalas varje månad eller är det en högre kostnad tills bonusen kommit (om den kommer).
Enligt hemsidan står det att det är samma under avtalets tid men jag tycker att säljarna svävar på svaret.
Det är samma summa hela tiden. De får pengarna och har gett dig ett månadspris. Du äger inte bilen alls utan hyr den bara. Allt skall lämnas tillbaka och hela premien kommer leasinggivaren tillgodo.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 16:28
av amolin
Detta med både fördelar och nackdelar såklart! Jag själv vill inte äga en bil mer än 3-5år, framförallt nu när tekniken går och kommer gå otroligt snabbt framåt, men allt detta är ju personligt.
Dålig affär är ju svårt att säga, om du nu har ägt bilen redan i 3 år så, ja, det hade varit bättre om du köpt, men om 3år från idag så är det omöjligt att veta då det kommer betydligt fler elbilar samt nya batteritekniker. Om 3år kanske Tesla har 40% av nybilsvärdet likt diesel/bensin, ingen vet.
Jag som exempelvis just nu står som ensam inkomsttagare då sambon fortfarande pluggar till läkare så är leasing otroligt mycket bättre (IMO) då det inte låser några framtida lån eller annat som kanske händer i livet, jag vet min månadskostnad exakt i 3år.
Att jämföra med en hyreslägenhet är väl det absolut mest likvärdiga, vissa skador måste betalas för, vissa inte. Man får ta tillbaka det man köpt till bilen men allt original måste lämnas tillbaka.
Tyvärr får man ju inte heller göra permanenta hål för exempelvis helljus osv, stor nackdel. (Om man nu inte vill ta det som "skada" senare, såklart).
Sedan har man ju exempelvis 1500mil som max per år.. Också nackdel om man vill åka extra mycket, man får tyvärr hålla tillbaka lite för att inte gå över max gränsen.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 16:53
av pejvic
amolin skrev:Detta med både fördelar och nackdelar såklart! Jag själv vill inte äga en bil mer än 3-5år, framförallt nu när tekniken går och kommer gå otroligt snabbt framåt, men allt detta är ju personligt.
Dålig affär är ju svårt att säga, om du nu har ägt bilen redan i 3 år så, ja, det hade varit bättre om du köpt, men om 3år från idag så är det omöjligt att veta då det kommer betydligt fler elbilar samt nya batteritekniker. Om 3år kanske Tesla har 40% av nybilsvärdet likt diesel/bensin, ingen vet.
Jag som exempelvis just nu står som ensam inkomsttagare då sambon fortfarande pluggar till läkare så är leasing otroligt mycket bättre (IMO) då det inte låser några framtida lån eller annat som kanske händer i livet, jag vet min månadskostnad exakt i 3år.
Att jämföra med en hyreslägenhet är väl det absolut mest likvärdiga, vissa skador måste betalas för, vissa inte. Man får ta tillbaka det man köpt till bilen men allt original måste lämnas tillbaka.
Tyvärr får man ju inte heller göra permanenta hål för exempelvis helljus osv, stor nackdel. (Om man nu inte vill ta det som "skada" senare, såklart).
Sedan har man ju exempelvis 1500mil som max per år.. Också nackdel om man vill åka extra mycket, man får tyvärr hålla tillbaka lite för att inte gå över max gränsen.
Vad kostar det då totalt att ha en 3:a per månad? låser man upp sig en speciell tid? jag tycker det verkar enklare med dnb-finansen. Där kan man byta när man vill. Jag håller med dig att man vill byta ofta. Jag byter gärna efter allra mest 2år.
Idag betalas cirka 500.000kr för en 2019 model 3. Bilen kostar Cirka 560.000 för en helt ny. Det är 90% av värdet för en tre år gammal bil.
Det är brutalt bra och man vet aldrig var det tar vägen men att en 22:a Model 3 LR skulle vara värd 220.000 om tre år är omöjligt. Då skulle de 2019 som kostar 500 nu vara värda runt 120-130?
Däremot kan den ju tappa 20-30% såklart.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 17:24
av Patteng
amolin skrev:Detta med både fördelar och nackdelar såklart! Jag själv vill inte äga en bil mer än 3-5år, framförallt nu när tekniken går och kommer gå otroligt snabbt framåt, men allt detta är ju personligt.
Dålig affär är ju svårt att säga, om du nu har ägt bilen redan i 3 år så, ja, det hade varit bättre om du köpt, men om 3år från idag så är det omöjligt att veta då det kommer betydligt fler elbilar samt nya batteritekniker. Om 3år kanske Tesla har 40% av nybilsvärdet likt diesel/bensin, ingen vet.
Jag som exempelvis just nu står som ensam inkomsttagare då sambon fortfarande pluggar till läkare så är leasing otroligt mycket bättre (IMO) då det inte låser några framtida lån eller annat som kanske händer i livet, jag vet min månadskostnad exakt i 3år.
Att jämföra med en hyreslägenhet är väl det absolut mest likvärdiga, vissa skador måste betalas för, vissa inte. Man får ta tillbaka det man köpt till bilen men allt original måste lämnas tillbaka.
Tyvärr får man ju inte heller göra permanenta hål för exempelvis helljus osv, stor nackdel. (Om man nu inte vill ta det som "skada" senare, såklart).
Sedan har man ju exempelvis 1500mil som max per år.. Också nackdel om man vill åka extra mycket, man får tyvärr hålla tillbaka lite för att inte gå över max gränsen.
Jag leasar också.
Har precis fått tillökning i familjen och behöver snart köpa en större brf. Vill ej låsa kapitalet i bilen. Sambon pluggar. Med leasing vet vi vad månadskostnaden blir utan att låsa kapitalet.
60 dagar innan leasingperioden går ut kan man skicka en förfrågan att köpa ut bilen. Efter jag läste det bestämde jag mig för leasing.
Re: Privatleasing
Postat: 07 feb 2022 19:20
av pejvic
Ja det är klart. Det passar ju en del - annars hade det inte funnits. Verkar ju ändå vara en vanlig form. Men mycket restriktioner som sagt med mil osv. De tjänar ju pengar på det och tar nog inga ekonomiska risker. Dvs pengar som hamnar hos dem och inte hos den som köper.
De får inga rabatter när de köper teslan. Trots att de köper massor på en gång.
Re: Privatleasing
Postat: 08 feb 2022 09:45
av amolin
pejvic skrev:
Vad kostar det då totalt att ha en 3:a per månad? låser man upp sig en speciell tid? jag tycker det verkar enklare med dnb-finansen. Där kan man byta när man vill. Jag håller med dig att man vill byta ofta. Jag byter gärna efter allra mest 2år.
Idag betalas cirka 500.000kr för en 2019 model 3. Bilen kostar Cirka 560.000 för en helt ny. Det är 90% av värdet för en tre år gammal bil.
Det är brutalt bra och man vet aldrig var det tar vägen men att en 22:a Model 3 LR skulle vara värd 220.000 om tre år är omöjligt. Då skulle de 2019 som kostar 500 nu vara värda runt 120-130?
Däremot kan den ju tappa 20-30% såklart.
För mig kostar det 5900kr per månad med försäkring & däck. Tyvärr låser man sig i 3år med möjlighet att köpa ut sig. (Vet inte summa här).
Att en M3 ska kosta 220tk om 3år är väldigt låg risk men det är inte omöjligt. Skulle en batteri teknik göra så att exempelvis LFP är som AA batterier i jämförelse så skulle en M3 i princip bli nästan värdelös. Ingen vet! (Det satsas ju flera hundra miljarder i världen på ny batteri teknik så frågan är bara när det smäller)
Bara för några år sedan så var transistorer stora, tekniken gick långsamt. Bara på 1-2 år så utvecklades denna teknik och vi fick mobiltelefoner, färgdisplayer, fiber nätverk osv på extremt kort tid. Mest tack vare en utvecklad teknik!
Det jag vill säga är att man bör aldrig köpa en bil och lita på att det går sälja den för 90% om 3år.
Jag tycker det kanon att det finns olika sätt att äga en modern, säker och riktigt härlig bil! Om man nu har kapitalet eller kan binda upp sig så skulle jag absolut köpa en bil också, alltid bekvämare på något sätt, även fast det är ytterst få saker du verkligen äger i Sverige..
Re: Privatleasing
Postat: 08 feb 2022 11:30
av Pontus
pejvic skrev:amolin skrev:Detta med både fördelar och nackdelar såklart! Jag själv vill inte äga en bil mer än 3-5år, framförallt nu när tekniken går och kommer gå otroligt snabbt framåt, men allt detta är ju personligt.
Dålig affär är ju svårt att säga, om du nu har ägt bilen redan i 3 år så, ja, det hade varit bättre om du köpt, men om 3år från idag så är det omöjligt att veta då det kommer betydligt fler elbilar samt nya batteritekniker. Om 3år kanske Tesla har 40% av nybilsvärdet likt diesel/bensin, ingen vet.
Jag som exempelvis just nu står som ensam inkomsttagare då sambon fortfarande pluggar till läkare så är leasing otroligt mycket bättre (IMO) då det inte låser några framtida lån eller annat som kanske händer i livet, jag vet min månadskostnad exakt i 3år.
Att jämföra med en hyreslägenhet är väl det absolut mest likvärdiga, vissa skador måste betalas för, vissa inte. Man får ta tillbaka det man köpt till bilen men allt original måste lämnas tillbaka.
Tyvärr får man ju inte heller göra permanenta hål för exempelvis helljus osv, stor nackdel. (Om man nu inte vill ta det som "skada" senare, såklart).
Sedan har man ju exempelvis 1500mil som max per år.. Också nackdel om man vill åka extra mycket, man får tyvärr hålla tillbaka lite för att inte gå över max gränsen.
Vad kostar det då totalt att ha en 3:a per månad? låser man upp sig en speciell tid? jag tycker det verkar enklare med dnb-finansen. Där kan man byta när man vill. Jag håller med dig att man vill byta ofta. Jag byter gärna efter allra mest 2år.
Idag betalas cirka 500.000kr för en 2019 model 3. Bilen kostar Cirka 560.000 för en helt ny. Det är 90% av värdet för en tre år gammal bil.
Det är brutalt bra och man vet aldrig var det tar vägen men att en 22:a Model 3 LR skulle vara värd 220.000 om tre år är omöjligt. Då skulle de 2019 som kostar 500 nu vara värda runt 120-130?
Däremot kan den ju tappa 20-30% såklart.
Tror inte du får 500 tkr för en model 3 SR+ från 2019.
Jag tror jag får typ 500 tkr för min LR 2020 som gått 5000 mil och den kostar ny 650 idag och 690 när jag köpte den.
Re: Privatleasing
Postat: 08 feb 2022 16:01
av pejvic
Nej för en SR får man inte 500. Menade naturligtvis en LR. De flesta ligger runt 500.000, 2019-2020. Och en ny 2022:a kostar ju 560.000. Helt galet högt andrahandsvärde. Bara att gratulera alla som snart skall sälja sina 2019 och 2020.
Gyllene tillfälle att köpa nytt!
Re: Privatleasing
Postat: 08 feb 2022 17:06
av Pontus
pejvic skrev:Nej för en SR får man inte 500. Menade naturligtvis en LR. De flesta ligger runt 500.000, 2019-2020. Och en ny 2022:a kostar ju 560.000. Helt galet högt andrahandsvärde. Bara att gratulera alla som snart skall sälja sina 2019 och 2020.
Gyllene tillfälle att köpa nytt!
Men en ny- LR kostar 640 tkr.
Re: Privatleasing
Postat: 08 feb 2022 17:12
av C981
amolin skrev:
Att en M3 ska kosta 220tk om 3år är väldigt låg risk men det är inte omöjligt. Skulle en batteri teknik göra så att exempelvis LFP är som AA batterier i jämförelse så skulle en M3 i princip bli nästan värdelös. Ingen vet! (Det satsas ju flera hundra miljarder i världen på ny batteri teknik så frågan är bara när det smäller)
Om en M3 kostar 220k om 3 år så köper jag gärna en till som andrabil.
Omöjligt är det inte men jag delar inte analysen av batteritekniken. Billigare och bättre batterier kommer om något höja andrahandsvärdet för elbilar. Den största farhågan för elbilar i andrahand idag är ju just dyra batterikostnader om/när ett byte krävs. Kan du göra detta billigt är det kanon att köpa en begagnad M3 som fortfarande kommer vara en fantastisk bil då.
Tro inte att biltillverkarna kommer pressa priserna på nya bilar och döda sin egna marknad bara för dem kan. Dem kan sälja bilar för >600k och dem kommer fortsätta sälja bilar för >600k, om än med nyare teknik. Tesla har redan idag utrymme att sänka priset på sina bilar men är av förklarliga skäl ointresserad av det. I USA höjer dem priserna nu.
Vore inte helt fel att köpa en gammal MS med fri supercharge och veta att batteriet går att byta billigt

Re: Privatleasing
Postat: 08 feb 2022 23:01
av pejvic
Pontus skrev:pejvic skrev:Nej för en SR får man inte 500. Menade naturligtvis en LR. De flesta ligger runt 500.000, 2019-2020. Och en ny 2022:a kostar ju 560.000. Helt galet högt andrahandsvärde. Bara att gratulera alla som snart skall sälja sina 2019 och 2020.
Gyllene tillfälle att köpa nytt!
Men en ny- LR kostar 640 tkr.
Om man räknar med leveransavgiften. Men alla som köper, företag, leasingföretag samt privatpersoner får en premie på 70.000:-. den måste man räkna av.