Sida 1 av 1

Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 14:24
av Maw
Volvo gör som Tesla och förenklar tillverkningsprocessen.

https://www.nyteknik.se/premium/volvo-o ... al-7028347
Volvo Cars investerar tio miljarder kronor i Torslandafabriken. Likt Tesla ska enorma pressgjutningsmaskiner installeras. Det bakre golvet kommer därmed att bestå av en del i stället för ett hundratal.


Personbilstillverkaren Volvo Cars har tagit beslut om att investera tio miljarder kronor för att bygga ut Torslandafabriken i Göteborg. Anledningen är att Volvo vill förbereda fabriken för produktion av en helt elektrisk modellpalett. År 2030 är bolagets ambition att enbart sälja elbilar.

Slutmonteringen samt måleriet kommer att renoveras och en anläggning för att montera batterier byggas. Dessutom ska Volvo Cars att installera en enorm maskin för pressgjutning som gör det möjligt att tillverka stora aluminiumkomponenter i ett enda stycke. Att Volvo har varit på väg att skaffa sig förmågan har varit känt sedan i somras, men det är först nu som bolaget bekräftar det.

– Det här är på sätt och vis det största teknikskiftet sedan vi gick från att bygga karossen av stål i stället för trä, säger Mikael Fermér, lösningsarkitekt för fordonsplattformar på Volvo Cars, till Ny Teknik.


Volvo följer därmed en trend inom biltillverkning som Tesla hittills har fått mest uppmärksamhet för, men som även andra tillverkare ögnar på. Tillverkningsmetoden brukar kallas för megacasting på engelska.

Läs mer: Fabriksrevolutionen – nu vill fler göra som Tesla
60 bilar per timme
Den första komponenten som bolaget ska börja pressgjuta i egen regi är det bakre golvet, som bland annat de bakre sätena samt bakhjulen är upphängda i. I dagsläget tillverkas det av ett hundratal olika delar. Med pressgjutning kan det minskas till en enda. Och snabbt går det.


– Vi räknar med att ett golv kommer att ta 120–140 sekunder att tillverka. Vi installerar kapacitet för att kunna bygga 60 bilar i timmen, säger han.

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 14:28
av Bjelke
Bra :) tror det är rätt av många anledningar :)

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 16:52
av Flagada
-Anledningen är att Volvo vill förbereda fabriken för produktion av en helt elektrisk modellpalett. År 2030 är bolagets ambition att enbart sälja elbilar.

Dags att försöka vända skutan nu då?
2014 blåste det andra vindar!
2022-02-09_164903.jpg

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 17:44
av martinot
Flagada skrev:
-Anledningen är att Volvo vill förbereda fabriken för produktion av en helt elektrisk modellpalett. År 2030 är bolagets ambition att enbart sälja elbilar.

Dags att försöka vända skutan nu då?
2014 blåste det andra vindar!
2022-02-09_164903.jpg
Klassiker.

Detta felsteg med den sena omställningen till el är nog orsaken till att Håkan fått flytta på sig (samt att Kina vill ha en marionett till dammsugarförsäljare som de kan styra enklare).

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 18:44
av Maw
Nu ligger väl ifs Volvo förhållandevis väl till för att gå över till elektriskt och planerar att göra det i snabbare takt än de flesta (alla) andra som kommer från ICE-produktion.

Åter till Mega Casting så verkar det vara Idras Giga Press det handlar om. Det kan kanske betyda att Volvo får en ännu mer sofistikerad press än de som Tesla köpt nu när Idra haft tid att fila vidare på pressen och har byggt et par åt Tesla.


Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 18:56
av martinot
Maw skrev:
Nu ligger väl ifs Volvo förhållandevis väl till för att gå över till elektriskt och planerar att göra det i snabbare takt än de flesta (alla) andra som kommer från ICE-produktion.
Gör de verkligen det?

Jag hoppas oavsett att verkligen att du har rätt (känner enormt många som jobbar på och för VCC), och inte de i pressen och analytiker som är av andra åsikter.

Oavsett kul att de är framåt med produktionsteknik, som "Teslas" megacasting. Det kan nog bidra till en effektiv och kostnadsbesparande (snabbare) produktion.

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 19:17
av Teslared
Materialet är också viktigt för att lyckas, Tesla har ju själva en utveckling av det för pressen.

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 19:34
av Melon Must
Väldigt bra för volvo. Men klart först om 5 år + försening? Det är helt otroligt hur sent ute man är egentligen. Spännande att följa.

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 19:34
av Fredrik j
Teslared skrev:
Materialet är också viktigt för att lyckas, Tesla har ju själva en utveckling av det för pressen.
Kanske är IDRA inblandade även i materialutvecklingen? Kanske kan IDRA sälja till fler kunder?

Re: Volvo Megacasting

Postat: 09 feb 2022 20:20
av Maw
Melon Must skrev:
Väldigt bra för volvo. Men klart först om 5 år + försening? Det är helt otroligt hur sent ute man är egentligen. Spännande att följa.
Varför skulle det ta 5+ år? Det står 2025 i artikeln så de tror själva på 3 år.

Klipper in fortsättningen på artikeln:
– Vi räknar med att ett golv kommer att ta 120–140 sekunder att tillverka. Vi installerar kapacitet för att kunna bygga 60 bilar i timmen, säger han.

Han vill inte säga hur många pressgjutningsmaskiner de ska installera, men informationen ovan tyder på att det blir två maskiner. Vem som ska leverera dem är ännu inte avgjort.

En maskin är ungefär 20 meter lång, 6 meter bred och 6 meter hög. Den har en presskraft i storleksordningen 80 meganewton, motsvarande 8 000 ton. Flytande aluminium trycks in i gjutverktyget och med hjälp av presskraften fylls alla hålrum och geometrier ut.


– Så här stora maskiner fanns inte för ett år sedan. För fyra år sedan låg de kring 4 000 ton. Nu pratar man om 12 000 och 20 000 ton. Utvecklingskurvan går oerhört fort just nu. Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan gjuta. Man kan tänka sig att gjuta en hel frontstruktur eller kanske hela plattformen i ett stycke. Men bakre golv är bra att börja med, säger han.

Kommer i första helektriska plattformen
Det dröjer dock ett tag innan den första bilen med ett pressgjutet bakre golv rullar ut från Torslandafabriken. Volvo Cars räknar med att det sker kring 2025. Komponenten kommer att integreras i Volvos kommande första helelektriska plattform. Om det är SPA2 som avses vill dock inte presstjänsten bekräfta. Vilken bilmodell det blir ber företaget att få återkomma om.

Tillverkningsmetoden har en rad fördelar, påpekar Mikael Fermér. Viktbesparingen blir kring 15–20 procent jämfört med om stål använts, vilket kan översättas till längre räckvidd. Kostnaden kan bli lägre, om den pressgjutna komponenten ersätter tillräckligt många delar.

– Är det affärscaset som är drivande bör den ersätta i storleksordningen 70–100 artiklar, säger han.


Designfriheten mest spännande
Koldioxidbelastningen från den färdiga produkten är mindre jämfört med konventionell tillverkning. Mest spännande, enligt Mikael Fermér, är dock den fenomenala designfrihet som metoden innebär.

– Du kan skapa en plattform, eller arkitektur, utan bortre gräns. Ta som exempel enklast möjliga bil i B-segmentet, utan motor bak och med enkel halvstel axel (twist beam på engelska). Då tillverkar du ett golv optimerat för den bilen. I andra änden har vi en XC90 med tre sätesrader, aktiv hjulupphängning, bakhjulsstyrning och en stor elmotor. Då gör du ett golv optimerat för den. De båda modellerna har i princip inget gemensamt. Att klämma in dem på samma plattform vore omöjligt med befintlig teknik – men med denna metod blir det möjligt. I stället för en plattform med en viss bandbredd får du en sandlåda där du kan massera fram en egen struktur, säger han.

Begreppet plattform blir mindre och mindre betydelsefullt?

– Ja, det blir lite grann utspelat. Man får en plattform utan bortre gräns.

En annan fördel är att det relativt enkelt går att förändra det befintliga gjutverktyget eftersom det är uppbyggt av olika insatser, fortsätter han. Till exempel om Volvo vill börja installera en ny sorts elmotor eller större batterier.

– Vi befinner oss i början av elektrifieringen och då gäller det att ha en arkitektur som är anpassningsbar. På en befintlig plattform, där bakre golvet består av hundra artiklar i en delsammansättning, är det väldigt svårt att göra förändringar. I princip måste hela produktionen stoppas och byggas om. Med denna metod gör du ett nytt verktyg som kan fasas in utan att ens behöva stoppa produktionen. Det är fantastiskt bra, säger Mikael Fermér.

Hur påverkas vridstyvheten när ni börjar använda er av aluminium i stället för stål?

– Just styvheten är den egenskap som har varit den största utmaningen. Dels är ju elasticitetsmodulen bara en tredjedel jämfört med stål. Och dels innebär ju gjutning att det bildas öppna sektioner som är sämre än slutna. Man kan visserligen stänga igen dem med lock i efterhand, med det adderar kostnader. Men vi har lärt oss att åstadkomma massor genom att arbeta med form, bryggor och topologioptimering, så att vi får upp styvhet och styrka, säger han.

Blir slutprodukten billigare med pressgjutning?

– Mellan tummen och pekfingret kostar bakre golv ungefär lika mycket som om det vore gjort av stål. Men då sänker du vikten, ökar flexibiliteten och sänker koldioxidavtrycket. Då tycker vi att det blir väldigt bra, säger han.

Logistiken en utmaning
Volvo Cars pressgjuter inte några delar i egen regi i dagsläget. Det gör däremot underleverantörer, men inte alls i den storlek som blir möjligt i den nya anläggningen.

Att köpa utrustningen är ju en stor investering. Varför inte låta någon annan göra det åt er?

– Den största anledningen är att artiklarna blir väldigt stora och skrymmande. Logistikkostnaden blir väldigt hög. Därför vill man producera dem så nära karosserifabriken som möjligt. Och visst, det är en stor investering, men när maskinerna väl är på plats och du ska bygga nästa bilmodell så tillverkar du bara ett nytt verktyg. Nästa modellgeneration blir därmed billigare investeringsmässigt, säger han.

Massor av ny kompetens behövs
Hur stor del av den totala investeringen på tio miljarder kronor som utgörs av pressgjutningsanläggningen vill Mikael Fermér inte kommentera.

Vad får den här nya tekniken för konsekvenser för ert kompetensbehov?

– Utmaningen är att hitta den, så väl på produktutvecklingssidan som till produktionen. Vi behöver kompetens inom materialkunskap, fogningsteknik, modellering, ta fram cad-modeller, räkna på krockprestanda, hur vi bäst fyller gjutverktyget, minimerar kassation och maximerar andelen återvunnen aluminium, bland annat. Alla de här frågorna kommer att kräva mer kompetens, inte bara hos Volvo utan även på högskolor, på forskningsinstitutet Rise och så vidare. Vi kommer att behöva rampa upp överallt, säger Mikael Fermér.

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 11:44
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
Nu ligger väl ifs Volvo förhållandevis väl till för att gå över till elektriskt och planerar att göra det i snabbare takt än de flesta (alla) andra som kommer från ICE-produktion.
Är det verkligen så?

Vilka elbilsmodeller har de? Och hur många exemplar säljer de?

Jag har fått uppfattningen att de ligger efter de flesta större europeiska biltillverkarna. Men jag har numera dålig koll på Volvo även om jag tidigare ägt och kört mycket Volvo. Tappade intresset när det blev kinesiskt.

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 12:32
av Melon Must
Maw skrev:
Melon Must skrev:
Väldigt bra för volvo. Men klart först om 5 år + försening? Det är helt otroligt hur sent ute man är egentligen. Spännande att följa.
Varför skulle det ta 5+ år? Det står 2025 i artikeln så de tror själva på 3 år.

Klipper in fortsättningen på artikeln:
Sorry, jag råkade ut för en olycka i januari 2020 och försattes i koma. Vaknade upp för en vecka sen, har det hänt något speciellt?

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 12:58
av Maw
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Nu ligger väl ifs Volvo förhållandevis väl till för att gå över till elektriskt och planerar att göra det i snabbare takt än de flesta (alla) andra som kommer från ICE-produktion.
Är det verkligen så?

Vilka elbilsmodeller har de? Och hur många exemplar säljer de?

Jag har fått uppfattningen att de ligger efter de flesta större europeiska biltillverkarna. Men jag har numera dålig koll på Volvo även om jag tidigare ägt och kört mycket Volvo. Tappade intresset när det blev kinesiskt.
Jag har inte heller jättebra koll på Volvo, det är över 10 år sedan jag ägde en Volvo och 15 år sedan jag jobbade för Volvo PV.

Jag har tyvärr inga siffror på det du frågar efter, men såvitt jag vet har de två elbilsmodeller och jag tror att alla(?) andra modeller finns som pluginhybrider

Det jag mest tänkte på var att de som jag förstått det enbart utvecklar elbilar, t ex kommer ersättaren till xc90 senare i år enbart som en ren elbil. Jag tror inte att det är speciellt många andra än Volvo som planerar att gå över helt till elbilar redan 2030?

Senast i gårdagens podd av Ev News Daily hörde jag Martyn Lee framhålla Volvo som ett av de bilföretag som ligger längst fram i sin övergång till elektriskt. Men det är nog främst på planeringsstadiet som de ligger långt framme :)

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 12:59
av Flagada
[quote=]Vilka elbilsmodeller har de? Och hur många exemplar säljer de?.[/quote]

Det är ett digert utbud, XC40 med eller utan kupétak (C40);
2022-02-10_123502.jpg
Dåliga försäljningssiffror i Dec 2021, på topp Jan 2022 (siffrorna är sorterade på rena elbilar) https://www.bilsweden.se/statistik/data ... streringar
2022-02-10_125355.jpg

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 13:12
av mikebike
Dessutom är de byggda på samma plattform som avgasbilarna...

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 13:55
av Nicke Nyfiken
Flagada skrev:

Det är ett digert utbud, XC40 med eller utan kupétak (C40);
2022-02-10_123502.jpg
Dåliga försäljningssiffror i Dec 2021, på topp Jan 2022 (siffrorna är sorterade på rena elbilar) https://www.bilsweden.se/statistik/data ... streringar
2022-02-10_125355.jpg
Imponerande modellutbud och försäljningssiffror. :lol:

Svårt att se att Volvo ligger längre fram än övriga när man fortfarande inte har en enda dedikerad elbilsmodell i sitt utbud.

Kanske slår de oss med häpnad framöver, men just nu är det inte mycket att hurra för. :|

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 14:51
av Flagada
Det har varit väldigt mycket snack och lite verkstad i Volvos omställning till eldrivna bilar.

"Vi ska leda elbilsutvecklingen" sade Volvos vd Håkan Samuelsson redan 2017 (tre år efter detta uttalande... https://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/ ) och berättade att man skulle bli nummer två i världen bland premiumelbilar efter Tesla, med fem rena elbilar redan 2019.

Ännu har det inte riktigt blivit så och det finns givetvis många skäl till det, och förmodligen bara ett bekymmer som verkligen betyder något: pengar.

XC40 P8 Recharge är för dyr för att volymerna ska gå upp, det vill säga, prislappen är så hög som den är för att man kräver att vinstmarginalen ska vara lika hög som för de andra modellerna. Volvo har helt enkelt inte budget att köpa sig marknadsandelar och väntar ut teknikutvecklingen. Det är först när elkomponenterna kommer ner i pris som Volvo verkligen kommer kunna att satsa på rena elbilar.
Men då Volvo inte är någon stor spelare volymmääsigt tror jag deras räddning är - bygg en spjutspetsbil i låg serie, och ta riktigt bra betalt för den!

Får se om den här framtidsvisionen stämmer bättre;
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... kommer-de/

Re: Volvo Megacasting

Postat: 10 feb 2022 15:11
av Nicke Nyfiken
Han menar att Volvo ligger långt efter konkurrenterna.

– De försöker sälja förra generationens elbil och ta bra betalt för det. Det går inte, de är förbisprungna av koreaner och tyskar. Alla har sprungit förbi.
En till som inte är imponerad av Volvos elbilar.
Men han har haft fel många gånger förut. :lol:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moto ... och-tyskar