När får vi autopiloten?
Postat: 13 nov 2015 09:40
Dvs, den kompletta enligt det som lanserades.
De tre sista tre ska väll komma med 7.1?dstr skrev:Det jag saknar:
Justera hastighet enligt skyltning automatiskt
Åka och parkera sig själv i garaget
Summon the car - manuellt till min position
Summon the car - kalendersynkat till dörren
Har jag glömt ngt?
Edit: självstängande laddluckan borde räknas med.
Att sänka farten borde väl vara Ok trots detta? Det hade underlättat. Sedan gillar jag Mercedes 10km/h steg på farthållaren bättre än Teslas 5km/h...Martinen skrev:Justera hastiget efter skyltar känns lite risky eftersom det inte är ovanligt att den läser fel eller missar skyltar.
När jag frågade om detta så sa dom att bilen hade hårdvaran och att det skulle komma med ngn mjukvara senare...e5m1r skrev:självstängande lucka kan du glömma, finns ingen motor i EU versionerna
Private property only - så juridiskt så blir det väl som robotgräsklipparen som nosar runt på tomten.SR-71-BlackBird skrev:Pratades det inte om att förutsättningen var att det skedde på privat mark.
Dom visade upp funktionen - så den bör komma.Martinen skrev:Justera hastiget efter skyltar känns lite risky eftersom det inte är ovanligt att den läser fel eller missar skyltar.
Övriga punkter kommer förmodligen inte komma / eller åtminstone gå att använda i Sverige förrän lagstiftningen tillåter bilar som kör själv utan förare.
Skulle det vara att dom släpper det så måste det ju vara så att man inte följer lagen om man aktiverar det i sverige mfl.
Det här låter extremt osannolikt. Vad för problem skulle det kunna vara som gör att man inte aktiverar det här med mjukvara relativt simpelt, när funktionen redan finns i USA? Nej, mer troligt är att de inte fått plats med hårdvaran pga vår större laddkontakt.dstr skrev:När jag frågade om detta så sa dom att bilen hade hårdvaran och att det skulle komma med ngn mjukvara senare...e5m1r skrev:självstängande lucka kan du glömma, finns ingen motor i EU versionerna
10 km/h hade faktiskt varit bättre. Vill man justera till en femma vilket är mindre ofta kan man ju använda det lilla steget. För mig händer det ofta att jag sätter farthållaren i kötrafik så den hamnar på 30, och sen vill jag höja upp den till 90, och då blir det mycket spakande!Elektrokungen skrev:Att sänka farten borde väl vara Ok trots detta? Det hade underlättat. Sedan gillar jag Mercedes 10km/h steg på farthållaren bättre än Teslas 5km/h...Martinen skrev:Justera hastiget efter skyltar känns lite risky eftersom det inte är ovanligt att den läser fel eller missar skyltar.
bylund skrev:Brukar man inte prata om godkänt inhägnat område i Sverige när vanliga trafikregler inte gäller? Så vi kommer att kunna göra detta på vår banmöten.
Det tillåtna området måste ju anges av föraren - genom att man beslutar om att "kalla" bilen till sig.Martinen skrev:bylund skrev:Brukar man inte prata om godkänt inhägnat område i Sverige när vanliga trafikregler inte gäller? Så vi kommer att kunna göra detta på vår banmöten.
Det här med inhägnat område är jävligt svårt i sverige. Diskuterade detta med någon på en kurs en gång. Han verkade ha stenkoll och hade en hel del lagtexter som underlag.
Problemet är att inhägnat område måste vara så pass inhägnat så att det inte finns risk för att någon kan ta sig in, och sen av misstag vandra in framför en bil som kör själv. Då vi diskuterade det handlade det om truckar (som åxå kan vara självkörande).
Om du har en stor gård eller nått så räknas inte detta trots att det kanske är inhägnat. Folk kan ju ändå ta sig in om man inte har bevakning mm.
kan du inte bara hålla inne spaken så justerar den till gällade hastighetsgräns.danni skrev:
10 km/h hade faktiskt varit bättre. Vill man justera till en femma vilket är mindre ofta kan man ju använda det lilla steget. För mig händer det ofta att jag sätter farthållaren i kötrafik så den hamnar på 30, och sen vill jag höja upp den till 90, och då blir det mycket spakande!
När jag pratade med tesla så fick jag svaretdstr skrev:När jag frågade om detta så sa dom att bilen hade hårdvaran och att det skulle komma med ngn mjukvara senare...e5m1r skrev:självstängande lucka kan du glömma, finns ingen motor i EU versionerna
Kan man göra det när som helst? Jag trodde det bara funkade när man just passerade en hastighetsskylt.HelectriC skrev:kan du inte bara hålla inne spaken så justerar den till gällade hastighetsgräns.danni skrev:
10 km/h hade faktiskt varit bättre. Vill man justera till en femma vilket är mindre ofta kan man ju använda det lilla steget. För mig händer det ofta att jag sätter farthållaren i kötrafik så den hamnar på 30, och sen vill jag höja upp den till 90, och då blir det mycket spakande!
lysdioderna kunde dom ju ha designat bort istället, jag hade hellre tagit motorn. Jag har ändå folierat överlys dioderna, så på min har dom ingen funktion alls.e5m1r skrev:När jag pratade med tesla så fick jag svaretdstr skrev:När jag frågade om detta så sa dom att bilen hade hårdvaran och att det skulle komma med ngn mjukvara senare...e5m1r skrev:självstängande lucka kan du glömma, finns ingen motor i EU versionerna
"EU anslutningen är mycket större, så vi var tvungna att designa om hela bakdelen, lamporna runt kontakten fick inte plats liksom motorn för att stänga luckan. lampor var vi tvungna att förflytta bakom luckan istället motorn gick tyvärr inte att göra nåt åt"
om det är 90 på vägen, så är det väl ok? eller är det en väg där det inte finns skylt. Kanske jag missförstod ditt dilemma? ofta sparar den ju skylten som var innan du saktade in för kö, om det inte är typ byggarbetsplats och skyltat 30, men då borde det ju komma en 90-skylt igen efter vägarbetet?danni skrev:Kan man göra det när som helst? Jag trodde det bara funkade när man just passerade en hastighetsskylt.HelectriC skrev:kan du inte bara hålla inne spaken så justerar den till gällade hastighetsgräns.danni skrev:
10 km/h hade faktiskt varit bättre. Vill man justera till en femma vilket är mindre ofta kan man ju använda det lilla steget. För mig händer det ofta att jag sätter farthållaren i kötrafik så den hamnar på 30, och sen vill jag höja upp den till 90, och då blir det mycket spakande!
Detta ska man kunna göra när som helst. (man kunde med 6.2 i alla fall).danni skrev:Kan man göra det när som helst? Jag trodde det bara funkade när man just passerade en hastighetsskylt.HelectriC skrev:kan du inte bara hålla inne spaken så justerar den till gällade hastighetsgräns.danni skrev:
10 km/h hade faktiskt varit bättre. Vill man justera till en femma vilket är mindre ofta kan man ju använda det lilla steget. För mig händer det ofta att jag sätter farthållaren i kötrafik så den hamnar på 30, och sen vill jag höja upp den till 90, och då blir det mycket spakande!
Japp, det kan ju vara så att den gissade mer innan och att det blev fel ibland, Nu är det kanske oftare rätt när den väl säger att den är säker, men så fort den är osäker så visar den inget.,bylund skrev:Vilket verkar vara mycket oftare med 7.0 än 6.2. Förvirringen angående hastighet alltså.
iofs ok att få besked när den vet den har rätt och att den håller käft när den är osäker. Jag gillar det tillvägagångssättet. Borde vara fler som anammar det IRLMartinen skrev:Japp, det kan ju vara så att den gissade mer innan och att det blev fel ibland, Nu är det kanske oftare rätt när den väl säger att den är säker, men så fort den är osäker så visar den inget.,bylund skrev:Vilket verkar vara mycket oftare med 7.0 än 6.2. Förvirringen angående hastighet alltså.
Jag tror inte överhuvudtaget det står mellan motor och lysdioder. Lysdioderna fick ju inte heller plats pga det större uttaget, så de fick man flytta på. De sitter ju annorlunda på de amerikanska bilarna. Medan de amerikanska bilarna har både snyggare lysdioder och motor. Jag tror det handlar helt och hållet om hur kontakten är utformad.HelectriC skrev:lysdioderna kunde dom ju ha designat bort istället, jag hade hellre tagit motorn. Jag har ändå folierat överlys dioderna, så på min har dom ingen funktion alls.