Vilka tysta sommardäck använder ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
Jag funderar nu på att köpa Landsaildäcken som pratas om i den här tråden. Bara en sak som jag funderar över: Fälgskyddskant, står det att det har. Detta förhindrar inte att man använder Teslas fälgsidor för 18-tumsdäcken, eller? De täcker ju precis hela fälgen, ända ut på kanten.
Inga problem alls. Det är gott om plats mellan kanten på aerokåpan och däckets fälgskyddskant.
OK, tack! Såg på originaldäcken att de nog har en sån fälgskyddskant också. Har beställt Landsaildäck nu!
Var har du köpt Landsail-däcken? Pris?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... -990/98137

865:-/st plus återvinningsavgift 80:-/st plus frakt 280:- = 3.740:-

Snabb leverans.

Det är mycket möjligt att de låter mer inne i kupén är Michelin eftersom dessa inte har nån skumgummibeläggning invändigt. Blir svårt för mig att jämföra eftersom jag går från dubbdäck till dessa nya Landsail.

Väntar nog nån vecka med att skifta hjul eftersom det blir kalla nätter och risk för nederbörd i veckan, så risk för morgonhalka.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Antti V »

Jag har köpt Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/45 R18 Y 100 XL.
De är pålagda på fälgen men inte monterade på bilen. Det är en del kalla nätter framöver.
Efter det kommer jag skifta däck.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av MWall »

Kör också Goodyear Eagle F1 Assym. Känns som ett tyst och bra däck. Det här med Landsail osv aktar jag mig lite för. Det viktigaste för mig är varken ekonomi eller komfort utan säkerhet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

Ur mitt perspektiv så tror jag att de lite billigare däcken är tillräckligt säkra i de hastigheter som jag nöjer mig med att köra och som de flesta gör dagligen i Sverige. Ett däck som är testat för att klara upp till c:a 250 km/h är säkert minst lika säkert i lägre hastigheter som ett som är testat för lägre hastigheter, med bättre relativt betyg, i just lägre hastigheter.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Efter att ha läst en del jämförande tester landade jag i att EU-märkningens bullervärde inte alls korrelerar med uppmätt kupébuller. EU-värdet mäts också utanför bilen.

Landsail Qirin 990 fick rätt mediokra, inte dåliga, men mediokra resultat vad gäller köregenskaper på våt och torr asfalt.

Jag landade i Goodyear F1 Assymetric 5 235/45 R18 och väntar nu på leverans. Velade en del mellan Assymetric 3 och 5 men det enda direkt jämförande testet jag hittade gav fördel till Assymetric 5 både i buller, körkomfort och de flesta köregenskaper. Assymetric 5 var också bättre än t.ex. Michelin Primacy 4 vad gäller både komfort och buller i de jämförande test jag sett.

Återkommer med mina intryck när de sitter på bilen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

juristen skrev:
Efter att ha läst en del jämförande tester landade jag i att EU-märkningens bullervärde inte alls korrelerar med uppmätt kupébuller. EU-värdet mäts också utanför bilen.
Det stämmer. Och Landsail har ju inte skumgummi inne i däcken, vilket är till för att minska ljudet inne i kupén. Men för mig är det en detalj som inte oroar. Det är så tyst att köra elbil ändå.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Det är så tyst att köra elbil ändå.
Det är väl det som är problemet?
Man stör sig mer då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
Det är så tyst att köra elbil ändå.
Det är väl det som är problemet?
Man stör sig mer då.
Det är inte min erfarenhet. Jag kör ju t.ex med dubbdäck och det stör mig inte det minsta.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Nu har jag kört några dagar med mina Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 235/45 R18.

Första intrycket, direkt från dubbade vinterdäck, var ett rätt förutsägbart WOW - vilken skillnad! Rejält mycket tystare och ett stort lyft för allmänna körkomforten.

Efter att ha kört några dagar på olika underlag så har jag kanske något mer balanserade intryck. Utan att ha gjort någon direktjämförelse skulle jag vilja säga att Assymetric 5 är klart tystare än original PS4. När jag körde PS4 upplevde jag ljudet som påtagligt och störande redan från tämligen låg fart, från ca 40-50 km/h och över 90-100 dånade det i hela kupén. För Assymetric 5 börjar det bli störande vid 70-80 på grov asfalt och nånstans vid 100-110 på lite bättre asfalt men riktigt störande har jag inte upplevt det i sansad fart. Jag kör med 2,8 bar däcktryck.

Model 3 LR 2022 på rätt sommardäck är ändå helt OK komfortmässigt.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av taliz »

juristen skrev:
Nu har jag kört några dagar med mina Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 235/45 R18.

Första intrycket, direkt från dubbade vinterdäck, var ett rätt förutsägbart WOW - vilken skillnad! Rejält mycket tystare och ett stort lyft för allmänna körkomforten.

Efter att ha kört några dagar på olika underlag så har jag kanske något mer balanserade intryck. Utan att ha gjort någon direktjämförelse skulle jag vilja säga att Assymetric 5 är klart tystare än original PS4. När jag körde PS4 upplevde jag ljudet som påtagligt och störande redan från tämligen låg fart, från ca 40-50 km/h och över 90-100 dånade det i hela kupén. För Assymetric 5 börjar det bli störande vid 70-80 på grov asfalt och nånstans vid 100-110 på lite bättre asfalt men riktigt störande har jag inte upplevt det i sansad fart. Jag kör med 2,8 bar däcktryck.

Model 3 LR 2022 på rätt sommardäck är ändå helt OK komfortmässigt.
Prova sänka till 2,6 bar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

taliz skrev:
juristen skrev:
Jag kör med 2,8 bar däcktryck.
Prova sänka till 2,6 bar.
Då får man väl varningar för lågt tryck?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Tellus »

juristen skrev:
taliz skrev:
juristen skrev:
Jag kör med 2,8 bar däcktryck.
Prova sänka till 2,6 bar.
Då får man väl varningar för lågt tryck?
Nej, bara ställa in 2.6 som default. Eller förresten, finns menyn "lär nya tryck" kvar?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

Nu har jag kört mina nya Landsail sen påskhelgen. Vad gäller ljudnivån så har jag inget att invända, men jag har ju förstått att jag inte är så värst kräsen eftersom jag inte heller har nåt emot att köra med dubbdäck. Så mitt omdöme i den frågan kanske inte är nåt värt på det här forumet.

Men jag har noterat en annan sak som är lite märklig. Jag noterade en morgon att det var obalans i nåt framdäck. Det kändes tydlig i ratten när jag åkte till jobbet. Jag tänkte att jag skulle behöva åka tillbaka till däckverkstaden och kontrollera balanseringen. Men sen, på eftermiddagen när jag åkte hem fanns där inte minsta antydan till obalans. Nästa morgon likadant, fast inte alls lika stor obalans som jag hade uppfattat morgonen därpå. Jag har grus på min uppfart och tänkte, eftersom det var minusgrader, att nåt hade fastnat på däcken som skapade obalansen och som sen hade lossnat.

Men det har ju varit helt torrt och jag tror inte längre att nåt har frusit fast vid däcken. Jag har en helt annan teori och jag ska se om den blir verifierad när det varit en varm natt: att däcken i sig blir för stela i minusgrader och därför är lätt deformerade efter att ha stått still en natt. Därför är detta helt borta på eftermiddagen efter att temperaturen har stigit till över +10.

Är det nån som har tankar om detta?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Nu har jag kört mina nya Landsail sen påskhelgen. Vad gäller ljudnivån så har jag inget att invända, men jag har ju förstått att jag inte är så värst kräsen eftersom jag inte heller har nåt emot att köra med dubbdäck. Så mitt omdöme i den frågan kanske inte är nåt värt på det här forumet.

Men jag har noterat en annan sak som är lite märklig. Jag noterade en morgon att det var obalans i nåt framdäck. Det kändes tydlig i ratten när jag åkte till jobbet. Jag tänkte att jag skulle behöva åka tillbaka till däckverkstaden och kontrollera balanseringen. Men sen, på eftermiddagen när jag åkte hem fanns där inte minsta antydan till obalans. Nästa morgon likadant, fast inte alls lika stor obalans som jag hade uppfattat morgonen därpå. Jag har grus på min uppfart och tänkte, eftersom det var minusgrader, att nåt hade fastnat på däcken som skapade obalansen och som sen hade lossnat.

Men det har ju varit helt torrt och jag tror inte längre att nåt har frusit fast vid däcken. Jag har en helt annan teori och jag ska se om den blir verifierad när det varit en varm natt: att däcken i sig blir för stela i minusgrader och därför är lätt deformerade efter att ha stått still en natt. Därför är detta helt borta på eftermiddagen efter att temperaturen har stigit till över +10.

Är det nån som har tankar om detta?
Det kan bli "ståplattor" på däcken och det tar en stunds körning att bli av med dem. Är det kallt sjunker lufttrycket i däcken och då blir ståplattan mer uttalad. Är det kallt är däcket stelare och det kan kanske ta längre tid innan ståplattan försvinner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Det kan bli "ståplattor" på däcken och det tar en stunds körning att bli av med dem. Är det kallt sjunker lufttrycket i däcken och då blir ståplattan mer uttalad. Är det kallt är däcket stelare och det kan kanske ta längre tid innan ståplattan försvinner.
Ja, det var så jag tänkte. Har aldrig upplevt det tidigare, dock.
Användarvisningsbild
xandor82
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 apr 2022 09:10
Ort: Valletuna

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av xandor82 »

Vad kom vi fram till här?

Funkade Hankook K115 eller Qirin 990?

Jag är sugen på att byta mina 20"-hjul till 18" Monaco GP6 och kanske K115 eller Qirin 990 nämligen och jag går ner några storlekar för att få mer komfort samt mindre vägljud (som jag finner ganska störande på dålig asfalt och 120km/h) :)
Senast redigerad av xandor82, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

xandor82 skrev:
Vad kom vi fram till här?

Funkade Hankook K115 eller Qirin 990?

Jag är sugen på att byta mina 20"-hjul till 18" Monaco GP6 och kanske K115 eller Qirin 990 nämligen :)
Ja, som jag skrev ovan så är jag helt nöjd med mina Landsail Qirin. Men det där med ljudnivåer är ju väldigt subjektivt när man talar om upplevelse.
Användarvisningsbild
xandor82
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 apr 2022 09:10
Ort: Valletuna

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av xandor82 »

Jerker skrev:
xandor82 skrev:
Vad kom vi fram till här?

Funkade Hankook K115 eller Qirin 990?

Jag är sugen på att byta mina 20"-hjul till 18" Monaco GP6 och kanske K115 eller Qirin 990 nämligen :)
Ja, som jag skrev ovan så är jag helt nöjd med mina Landsail Qirin. Men det där med ljudnivåer är ju väldigt subjektivt när man talar om upplevelse.
Härligt!

Men hade de inte för lågt "lastindex" för Model 3 eller vad det talades om tidigare?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

xandor82 skrev:
Jerker skrev:
xandor82 skrev:
Vad kom vi fram till här?

Funkade Hankook K115 eller Qirin 990?

Jag är sugen på att byta mina 20"-hjul till 18" Monaco GP6 och kanske K115 eller Qirin 990 nämligen :)
Ja, som jag skrev ovan så är jag helt nöjd med mina Landsail Qirin. Men det där med ljudnivåer är ju väldigt subjektivt när man talar om upplevelse.
Härligt!

Men hade de inte för lågt "lastindex" för Model 3 eller vad det talades om tidigare?
Nejdå.
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Flajjan »

Jag bytte gummin 235/35-20 Hankook, dom är helt ok, har hunnit med en löpare Sthlm - Kph - Sthlm och några vändor hemma, helt ok ljudnivå. Visst blir 18" tystare om man hittar några till 3P.
Som en passus provkörde jag härom veckan en E-tron GT med 21" fälgar, samma vägsträcka, samma hastighet, samma dag så mätte appen vägbuller samma ljudnivå 69-70 dB. I audin var det märkbart däcksljud, i min 3a var det blandat vindbrus och däckljud.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av martinot »

Flajjan skrev:
Jag bytte gummin 235/35-20 Hankook, dom är helt ok, har hunnit med en löpare Sthlm - Kph - Sthlm och några vändor hemma, helt ok ljudnivå. Visst blir 18" tystare om man hittar några till 3P.
Som en passus provkörde jag härom veckan en E-tron GT med 21" fälgar, samma vägsträcka, samma hastighet, samma dag så mätte appen vägbuller samma ljudnivå 69-70 dB. I audin var det märkbart däcksljud, i min 3a var det blandat vindbrus och däckljud.
Märkligt; Hade fått för mig att 2019 M3 var en av de bullrigaste bilarna, och e-tron en av de tystaste elbilarna, men det stämmer alltså inte helt?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1056
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Skillnad på e-tron och e-tron:
GT är en Porsche Taycan i andra kläder - mer eller mindre sportbil.
E-tron 55 är en SUV och riktigt tyst.
Q4 e-tron är en ID4 och den ska väl också vara rätt tyst.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Flajjan
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 nov 2020 15:48

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Flajjan »

martinot skrev:
Flajjan skrev:
Jag bytte gummin 235/35-20 Hankook, dom är helt ok, har hunnit med en löpare Sthlm - Kph - Sthlm och några vändor hemma, helt ok ljudnivå. Visst blir 18" tystare om man hittar några till 3P.
Som en passus provkörde jag härom veckan en E-tron GT med 21" fälgar, samma vägsträcka, samma hastighet, samma dag så mätte appen vägbuller samma ljudnivå 69-70 dB. I audin var det märkbart däcksljud, i min 3a var det blandat vindbrus och däckljud.
Märkligt; Hade fått för mig att 2019 M3 var en av de bullrigaste bilarna, och e-tron en av de tystaste elbilarna, men det stämmer alltså inte helt?
Var min uppfattning oxå innan provkörning. E-tron suven skall vara tyst som få, ej provkört. Nämnde ljudnivån för bilsäljaren, han sa att Audi har en annan filosofi för GT, att det ska vara mer sportbils likt(?) måste det vara bullrigare då? Säljaren sa även att bilen blir tystare med 20" hjul, det hade dom inte för provkörning. Kvarstår gör dock att det är samma ljudnivå i båda, men olika typer av ljud.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Jontelitokd
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 jan 2023 20:13

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jontelitokd »

Lyfter tråden lite,
Någon som testat Continental PremiumContact 6 på M3? Original 18"
Skriv svar