Vilka tysta sommardäck använder ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Antti V »

Kan bara konstatera att Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/45 R18 Y 100 XL verkligen levde upp till mina förväntningar. Bra mycket tystare är original Michelin. Har kört en sommar och är mycket nöjd.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av bjelkeman »

Har nu bytt till Michelin Pilot Sport EV, Acoustic, till mina 19-tums fälgar. Tidigare hade jag original Hancock som levererade med bilen. Normalt så låter vinterdäcken (dubbfria) mindre på våren då det blir mjuka. De nya sommardäcken tycker jag verkar ligga på liknande nivå inne i bilen. Bättre än Hancock i alla fall.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Oryd »

Har bytt sommardäck, MP3, från original Michelin Pilot Sport till HANKOOK ION EVO IK01. Enligt spec endast 68 db. Jag upplever däcken som tysta. Däcken är nya på marknaden, blir intressant följa upp när testresultat publiceras.
Baltikum
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2022 12:58

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Baltikum »

Vilka däck har man om man har köpt dem via Tesla. Fick leverans med däcken. Är de bra?
Oryd
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Oryd »

Har nu kört med HANKOOK ION EVO IK01 ett tag och
kan konstatera att däcken är tysta med hög komfort, även med 20' och högt lufttryck i däcken 3,0 bar.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av DrSweden »

Mina originaldäck klarar inte en sommar till, ett däck är lite snedslitet (toe in behövs nog ställas in) så måste lägga på nya till våren. Original Michelin kostar ju drygt 2500 men på pappret är ju dessa Landsail Sentury Qirin 990 "bättre"? Något är fishy? Hur blev det för er som testade annat än det Tesla levererar med? Var ni få som körde Landsail Sentury Qirin 990 nöjda? Mindre än halva priset, så man kan byta oftare tom??? Jag kör mest motorväg i 110...

Jag vill ha tysta däck, räckvidd är inte lika viktigt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Niklas Z »

DrSweden skrev: 04 nov 2023 22:07
Mina originaldäck klarar inte en sommar till, ett däck är lite snedslitet (toe in behövs nog ställas in) så måste lägga på nya till våren. Original Michelin kostar ju drygt 2500 men på pappret är ju dessa Landsail Sentury Qirin 990 "bättre"? Något är fishy? Hur blev det för er som testade annat än det Tesla levererar med? Var ni få som körde Landsail Sentury Qirin 990 nöjda? Mindre än halva priset, så man kan byta oftare tom??? Jag kör mest motorväg i 110...

Jag vill ha tysta däck, räckvidd är inte lika viktigt.
Jag bytte till Hankook Ion Evo i slutet av juli och de däcken har låg ljudnivå. Kan rekommenderas. Dessutom rullar de ganska lätt, så du offrar knappast räckvidd.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av fth »

Jag har kört med Landsail (LS 588) hela tiden jag haft min X och varit mycket nöjd, låg ljudnivå och förbrukning (och pris).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar