Vilka tysta sommardäck använder ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av bjelkeman »

Nu är det snart dax att byta till sommardäck, och mina gamla är på sista versen. Vilka tysta sommardäck har ni på 19 tums däck på Model 3 som ni gillar?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Är också mycket intresserad av folks erfarenheter. Jag har bara tittat och jämfört 18-tummare enligt EU-märkningen och även om den ger en indikation så är erfarenheter bäst.

De jag övervägt är:
1. Säkraste kortet: Pirelli P-zero 235/45 ZR18 TL 98Y XL PZ4, har 68dBA. C i energieffektivitet och A i våtegenskaper. Energieffektiviteten gör små skillnader och räckvidden är tillräckligt bra ändå på sommaren så det prioriterar jag lågt.
2. Tystast: Hankook Ventus Prime S2 K115 är lite tystare på 67dBA, men har bara 94 i lastindex vilket är för lågt för en Model 3.
3. Billigast OCH bäst spec: Landsail Qirin 990 235/45 ZR18 TL 98W FP (fälgskyddskant), 68dBA, B i energieffektivitet och A i våtegenskaper. 850kr/däck. Men är det verkligen bra?

Michelin PS4 som vad jag vet är standard på Model 3 har 71dBA som referens.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av martinot »

juristen skrev:
Är också mycket intresserad av folks erfarenheter. Jag har bara tittat och jämfört 18-tummare enligt EU-märkningen och även om den ger en indikation så är erfarenheter bäst.

De jag övervägt är:
1. Säkraste kortet: Pirelli P-zero 235/45 ZR18 TL 98Y XL PZ4, har 68dBA. C i energieffektivitet och A i våtegenskaper. Energieffektiviteten gör små skillnader och räckvidden är tillräckligt bra ändå på sommaren så det prioriterar jag lågt.
2. Tystast: Hankook Ventus Prime S2 K115 är lite tystare på 67dBA, men har bara 94 i lastindex vilket är för lågt för en Model 3.
3. Billigast OCH bäst spec: Landsail Qirin 990 235/45 ZR18 TL 98W FP (fälgskyddskant), 68dBA, B i energieffektivitet och A i våtegenskaper. 850kr/däck. Men är det verkligen bra?

Michelin PS4 som vad jag vet är standard på Model 3 har 71dBA som referens.
Pirelli verkar intressant!

Stämmer. På M3 så är 18":arna Michelin Pilot Sport 4 235/45 ZR18 98Y XL Acoustic T0.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av C981 »

Jag har Pirelli P-zero på min Porsche och även om dem är schyssta på sommarn så blir dem stenhårda och får sprickor i sig på vår och höst. Känns lite farliga att köra snabbt på vid lägre temperatur med (accelerationen då främst), man får köra ett tag så gummit värms upp så går det bra sen dock. Tror alla garantier slutar gälla om man kör dem under typ 8 grader. Vilket händer oftare än man vill både på vår och höst innan vinterhjulen är på. Jag har tyckt det är svårt nog att undvika med min sommarbil, varför jag tänker att det måste vara snudd på omöjligt med en året-runt-bil.

Vet ej hur dem andra står sig på den fronten dock. Kanske är samma. Men något att beakta.
Senast redigerad av C981, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av BrooklynS »

Kika på Michelin Premacy, mycket trevliga däck som är betydligt tystare och komfortablare än Pilot Sport men utan att vara sämre vad gäller kvalitet, våtgrepp och hållbarhet.
Tesla Y LR -22 EAP
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

C981 skrev:
Jag har Pirelli P-zero på min Porsche och även om dem är schyssta på sommarn så blir dem stenhårda och får sprickor i sig på vår och höst. Känns lite farliga att köra snabbt på vid lägre temperatur med (accelerationen då främst), man får köra ett tag så gummit värms upp så går det bra sen dock. Tror alla garantier slutar gälla om man kör dem under typ 8 grader. Vilket händer oftare än man vill både på vår och höst innan vinterhjulen är på. Jag har tyckt det är svårt nog att undvika med min sommarbil, varför jag tänker att det måste vara snudd på omöjligt med en året-runt-bil.

Vet ej hur dem andra står sig på den fronten dock. Kanske är samma. Men något att beakta.
I så fall bör man ju undvika dem. Men tycker spontant att det verkar lite märkligt med ett sommardäck som spricker så lätt. Det borde i så fall vara ett stort och välkänt problem i Sverige, där det inte alls är ovanligt med temperaturer som kryper närmare nollstrecket under säsongen för sommardäck. I så fall borde de inte få säljas utan stora feta varningstexter, eller bara för bana. Det är ju en rätt stor säkerhetsfråga

EDIT: Hittade detta på https://www.tirerack.com/tires/tires.js ... 5YR2PZ4NCS
"Pirelli's warranty does not cover tires that develop compound cracking due to use in ambient temperatures below 45° Fahrenheit (7° Celsius), so the P Zero (PZ4), like all summer tires, is not intended to be serviced, stored nor driven in near-freezing temperatures, through snow or on ice."

Amerikansk sida iofs, inte hittat något liknande i Sverige.

Edit2: Omdömen verkar kritisera främst hållbarheten, "gjorda av choklad" var det någon som sa.
https://www.däckomdömen.se/Pirelli/P-Zero-PZ4
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
C981
Inlägg: 148
Blev medlem: 07 okt 2021 19:39

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av C981 »

juristen skrev:
C981 skrev:
Jag har Pirelli P-zero på min Porsche och även om dem är schyssta på sommarn så blir dem stenhårda och får sprickor i sig på vår och höst. Känns lite farliga att köra snabbt på vid lägre temperatur med (accelerationen då främst), man får köra ett tag så gummit värms upp så går det bra sen dock. Tror alla garantier slutar gälla om man kör dem under typ 8 grader. Vilket händer oftare än man vill både på vår och höst innan vinterhjulen är på. Jag har tyckt det är svårt nog att undvika med min sommarbil, varför jag tänker att det måste vara snudd på omöjligt med en året-runt-bil.

Vet ej hur dem andra står sig på den fronten dock. Kanske är samma. Men något att beakta.
I så fall bör man ju undvika dem. Men tycker spontant att det verkar lite märkligt med ett sommardäck som spricker så lätt. Det borde i så fall vara ett stort och välkänt problem i Sverige, där det inte alls är ovanligt med temperaturer som kryper närmare nollstrecket under säsongen för sommardäck. I så fall borde de inte få säljas utan stora feta varningstexter, eller bara för bana. Det är ju en rätt stor säkerhetsfråga

EDIT: Hittade detta på https://www.tirerack.com/tires/tires.js ... 5YR2PZ4NCS
"Pirelli's warranty does not cover tires that develop compound cracking due to use in ambient temperatures below 45° Fahrenheit (7° Celsius), so the P Zero (PZ4), like all summer tires, is not intended to be serviced, stored nor driven in near-freezing temperatures, through snow or on ice."

Amerikansk sida iofs, inte hittat något liknande i Sverige.

Edit2: Omdömen verkar kritisera främst hållbarheten, "gjorda av choklad" var det någon som sa.
https://www.däckomdömen.se/Pirelli/P-Zero-PZ4
Du får tycka vad du vill. Jag äger dem och har denna erfarenhet, precis som många andra användare (skulle påsåt att det är ett välkänt problem, bara kolla allehanda forum, googla "pirelli p zero cracking"). Mjuka och sköna med bra grepp på sommarn, hårda och spricker lätt när temperaturen går ned. Vilket inte minst reflekteras i det citat om dem du hittat. Du ska dock inte blanda ihop spricker med exploderar. Till större delen rör det sig om lättare sprickor i yttre delen av gummit. Men vem vet hur länge det tar innan det letar sig in djupare. Inte minst på en tung, vridstark elbil.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

C981 skrev:
Du får tycka vad du vill. Jag äger dem och har denna erfarenhet, precis som många andra användare (skulle påsåt att det är ett välkänt problem, bara kolla allehanda forum, googla "pirelli p zero cracking"). Mjuka och sköna med bra grepp på sommarn, hårda och spricker lätt när temperaturen går ned. Vilket inte minst reflekteras i det citat om dem du hittat. Du ska dock inte blanda ihop spricker med exploderar. Till större delen rör det sig om lättare sprickor i yttre delen av gummit. Men vem vet hur länge det tar innan det letar sig in djupare. Inte minst på en tung, vridstark elbil.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag har inte ifrågasatt dig, jag har reflekterat utifrån det du skrev.

Allt handlar väl om hur illa det är. Om det bara är mycket ytliga kosmetiska sprickor som inte utgör någon säkerhetsrisk och däcket fortfarande har OK köregenskaper även i temperaturer mellan 1 och 7 plusgrader så är det inte någon större grej. Men om däcket börjar ta skada redan under sju plusgrader, då verkar det vara ett väldigt olämpligt däck för den svenska sommardäckssäsongen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jordad »

BrooklynS skrev:
Kika på Michelin Premacy, mycket trevliga däck som är betydligt tystare och komfortablare än Pilot Sport men utan att vara sämre vad gäller kvalitet, våtgrepp och hållbarhet.
Instämmer. Jag köpte Volvo-versionen av Primacy 4 med skum i. Tysta och komfortabla med bra grepp. Jag har också varit riktigt nöjd med Eagle F1 A5 på andra bilar.
Användarvisningsbild
serrano
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jun 2021 23:36
Ort: Stockholm

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av serrano »

Pirelli P-Zero kommer med en EV-version i år (ELECT), här är 19" för TM3:

(däckstorlek i rubriken stämmer inte, men det står rätt överallt annars)
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car ... de=3886800

Jag väntar på att få bekräftat från lokala däckverkstad om när de kan ta in dessa.
TM3 LR E5LD -21
#teamred
Andersr65
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 okt 2019 15:41

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Andersr65 »

Jordad skrev:
BrooklynS skrev:
Kika på Michelin Premacy, mycket trevliga däck som är betydligt tystare och komfortablare än Pilot Sport men utan att vara sämre vad gäller kvalitet, våtgrepp och hållbarhet.
Instämmer. Jag köpte Volvo-versionen av Primacy 4 med skum i. Tysta och komfortabla med bra grepp. Jag har också varit riktigt nöjd med Eagle F1 A5 på andra bilar.
Jag kommer nog också att Beställa Michelin Primacy med skum. Jag har kört på detta däck tidigare till en BMW och jag gillar dom. Good Year är nog lika tysta men min erfarenhet är att Michelin håller betydligt längre.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av themax »

Jag testade Winrun 330, som tycks vara populära i Norge (Megahjul). Och de är märkbart tystare på en Model 3 2019 jämfört med original. Dock fick jag efter 2000 mil problem med ett däck som blev ovalt av någon anledning (ej bula eller släpp av slitbana) men 2000 mil är ju ändå en skaplig körsträcka för de flesta.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Jag velar nu mellan Landsail Sentury Qirin 990 eller Goodyear Efficientgrip 2 som är testvinnare i tystnad i flera test men de finns bara i något fel dimension, 225/50 R18. Risken för sprickor i låga temperaturer och dålig livslängd generellt på Pirellidäcken gör att jag inte vågar prova dem. Finns även Nokia Green 2, men de går upp till 69 dbA och är kännbart dyrare på ca 2000 kr/st.

Lutar mest åt Landsail-däcken faktiskt! Bäst spec OCH 800 kr/st. Har inte hittat någon som testat dem som sågat dem heller.

Michelin Primacy är säkra kort som ska vara tysta, men de är ändå specade på 70 dBA och kostar rätt mycket.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Walker »

juristen skrev:
Jag velar nu mellan Landsail Sentury Qirin 990 eller Goodyear Efficientgrip 2 som är testvinnare i tystnad i flera test men de finns bara i något fel dimension, 225/50 R18. Risken för sprickor i låga temperaturer och dålig livslängd generellt på Pirellidäcken gör att jag inte vågar prova dem. Finns även Nokia Green 2, men de går upp till 69 dbA och är kännbart dyrare på ca 2000 kr/st.

Lutar mest åt Landsail-däcken faktiskt! Bäst spec OCH 800 kr/st. Har inte hittat någon som testat dem som sågat dem heller.

Michelin Primacy är säkra kort som ska vara tysta, men de är ändå specade på 70 dBA och kostar rätt mycket.
Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Walker skrev:
Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
Hyfsad men inte bra? Vilka däck jämför du med?
Vilken modell av Landsail?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Walker »

juristen skrev:
Walker skrev:
Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
Hyfsad men inte bra? Vilka däck jämför du med?
Vilken modell av Landsail?
Quirin 990. Jämfört med halvslitna original. Något tystare. Men de påverkar ju inte grundkonstruktionen på bilen. Mycket ljud kommer ju via hjulupphängningen. (min var en tidig 2019)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Walker skrev:
juristen skrev:
Walker skrev:
Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
Hyfsad men inte bra? Vilka däck jämför du med?
Vilken modell av Landsail?
Quirin 990. Jämfört med halvslitna original. Något tystare. Men de påverkar ju inte grundkonstruktionen på bilen. Mycket ljud kommer ju via hjulupphängningen. (min var en tidig 2019)
Tack för förstahandserfarenheten! Kombinationen av riktigt bra pris och inga uppenbara nackdelar talar verkligen till Landsail Quirin 990's fördel. Frågan är bara om något annat däck är ännu tystare. Enligt EU-däckmärkningen har det iaf samma bullernivå som de bästa godkända, 68 dBA.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

Jag funderar nu på att köpa Landsaildäcken som pratas om i den här tråden. Bara en sak som jag funderar över: Fälgskyddskant, står det att det har. Detta förhindrar inte att man använder Teslas fälgsidor för 18-tumsdäcken, eller? De täcker ju precis hela fälgen, ända ut på kanten.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1042
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Airlift »

Dunlop Sport maxx. Utmärkt grepp och rullar mjukt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5287
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Jag funderar nu på att köpa Landsaildäcken som pratas om i den här tråden. Bara en sak som jag funderar över: Fälgskyddskant, står det att det har. Detta förhindrar inte att man använder Teslas fälgsidor för 18-tumsdäcken, eller? De täcker ju precis hela fälgen, ända ut på kanten.
Inga problem alls. Det är gott om plats mellan kanten på aerokåpan och däckets fälgskyddskant.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
Jag funderar nu på att köpa Landsaildäcken som pratas om i den här tråden. Bara en sak som jag funderar över: Fälgskyddskant, står det att det har. Detta förhindrar inte att man använder Teslas fälgsidor för 18-tumsdäcken, eller? De täcker ju precis hela fälgen, ända ut på kanten.
Inga problem alls. Det är gott om plats mellan kanten på aerokåpan och däckets fälgskyddskant.
OK, tack! Såg på originaldäcken att de nog har en sån fälgskyddskant också. Har beställt Landsaildäck nu!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Jerker skrev:
Har beställt Landsaildäck nu!
Återkom gärna med dina intryck! :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av pefreli »

Någon som har erfarenhet av Continental SportContact 6?

Har fått förslag på 20 tum med dessa däck.

235 fram
275 bak

Bakdäcken har ContiSilent (skum) vilket ska minska bullret.

Erfarenheter mottas tacksamt! ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av juristen »

Processen går vidare, jag tar ett beslut i helgen och beställer. Har nördat ner en del i det här och det är verkligen inte lätt.

Urvalet av tysta premiumdäck i originaldimension är väldigt begränsat, om man ska använda EU-märkningen som någon form av ledning. Pirelli går bort pga dålig slitstyrka och egenskaper i kallt väder som diskuterats tidigare i tråden. I originaldimensionen är det egentligen bara Landsail Qirin 990 som är intressant, tycker jag.

Då jag köpte fälgar med 8 tums bredd verkar det inte vara så bra ur komfortsynpunkt med dimensionen 225/50 R18. Om jag fattat det rätt blir det mycket spänn i däcksidan vilket är menligt för komforten. Så det går bort.

Har därför tittat på däck i 245/45 R18 också, för att få mer att välja på. Även om bredare däck är sämre ur ljud- och förbrukningssynpunkt så är det bara 10 mm och 4% skillnad. Dessutom så ökar profilen proportionellt mot bredden så 245:orna får också 2,4% högre däcksida, vilket kompenserar något då högre däcksida isolerar bort mer ljud och vibrationer/stötar. 245/45 R18 är dessutom perfekt i sweet spot för montering på 8 tums breda fälgar, möjligen åt det "fetare" hållet vilket är bra för att skydda fälg mot skrap plus något jag föredrar utseendemässigt. Skillnad i rullomkrets mot original är försumbara 1,5%. Lite mer grepp är aldrig fel heller.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/45 R18 Y 100 XL, B i förbrukning, A i våtgrepp och 69 dBA buller, för 1540 kr/st plus frakt. Bra spec, kända premiumdäck som är rätt tysta, bra pris. Det står mellan dessa och Landsaildäcken nu, vilka har 1 dBA lägre bullermärkning, övrigt lika förutom att Landsaildäcken är mycket billigare.

Någon som har någon input? @Jerker, har du fått på dina Landsails än? Lite tidigt kanske fortfarande. :)
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka tysta sommardäck använder ni?

Inlägg av Jerker »

juristen skrev:
Någon som har någon input? @Jerker, har du fått på dina Landsails än? Lite tidigt kanske fortfarande. :)
Får dem påkrängda på fälgarna i morgon och byter väl också då. Återkommer.

Men jag är inte den typen av förare som kommer att testa gränserna med däcken. Jag kör rätt måttligt och det är också därför jag inte har några problem med att köpa däck som kan misstänkas inte hålla allra högsta kvalitet när de pressas hårt. Med tanke på att de trots allt är godkända för höga hastigheter osv. så fungerar de säkert utmärkt under mina modesta körförhållanden.
Skriv svar