Vilka tysta sommardäck använder ni?
Postat: 13 feb 2022 09:01
Nu är det snart dax att byta till sommardäck, och mina gamla är på sista versen. Vilka tysta sommardäck har ni på 19 tums däck på Model 3 som ni gillar?
Pirelli verkar intressant!juristen skrev:Är också mycket intresserad av folks erfarenheter. Jag har bara tittat och jämfört 18-tummare enligt EU-märkningen och även om den ger en indikation så är erfarenheter bäst.
De jag övervägt är:
1. Säkraste kortet: Pirelli P-zero 235/45 ZR18 TL 98Y XL PZ4, har 68dBA. C i energieffektivitet och A i våtegenskaper. Energieffektiviteten gör små skillnader och räckvidden är tillräckligt bra ändå på sommaren så det prioriterar jag lågt.
2. Tystast: Hankook Ventus Prime S2 K115 är lite tystare på 67dBA, men har bara 94 i lastindex vilket är för lågt för en Model 3.
3. Billigast OCH bäst spec: Landsail Qirin 990 235/45 ZR18 TL 98W FP (fälgskyddskant), 68dBA, B i energieffektivitet och A i våtegenskaper. 850kr/däck. Men är det verkligen bra?
Michelin PS4 som vad jag vet är standard på Model 3 har 71dBA som referens.
I så fall bör man ju undvika dem. Men tycker spontant att det verkar lite märkligt med ett sommardäck som spricker så lätt. Det borde i så fall vara ett stort och välkänt problem i Sverige, där det inte alls är ovanligt med temperaturer som kryper närmare nollstrecket under säsongen för sommardäck. I så fall borde de inte få säljas utan stora feta varningstexter, eller bara för bana. Det är ju en rätt stor säkerhetsfrågaC981 skrev:Jag har Pirelli P-zero på min Porsche och även om dem är schyssta på sommarn så blir dem stenhårda och får sprickor i sig på vår och höst. Känns lite farliga att köra snabbt på vid lägre temperatur med (accelerationen då främst), man får köra ett tag så gummit värms upp så går det bra sen dock. Tror alla garantier slutar gälla om man kör dem under typ 8 grader. Vilket händer oftare än man vill både på vår och höst innan vinterhjulen är på. Jag har tyckt det är svårt nog att undvika med min sommarbil, varför jag tänker att det måste vara snudd på omöjligt med en året-runt-bil.
Vet ej hur dem andra står sig på den fronten dock. Kanske är samma. Men något att beakta.
Du får tycka vad du vill. Jag äger dem och har denna erfarenhet, precis som många andra användare (skulle påsåt att det är ett välkänt problem, bara kolla allehanda forum, googla "pirelli p zero cracking"). Mjuka och sköna med bra grepp på sommarn, hårda och spricker lätt när temperaturen går ned. Vilket inte minst reflekteras i det citat om dem du hittat. Du ska dock inte blanda ihop spricker med exploderar. Till större delen rör det sig om lättare sprickor i yttre delen av gummit. Men vem vet hur länge det tar innan det letar sig in djupare. Inte minst på en tung, vridstark elbil.juristen skrev:I så fall bör man ju undvika dem. Men tycker spontant att det verkar lite märkligt med ett sommardäck som spricker så lätt. Det borde i så fall vara ett stort och välkänt problem i Sverige, där det inte alls är ovanligt med temperaturer som kryper närmare nollstrecket under säsongen för sommardäck. I så fall borde de inte få säljas utan stora feta varningstexter, eller bara för bana. Det är ju en rätt stor säkerhetsfrågaC981 skrev:Jag har Pirelli P-zero på min Porsche och även om dem är schyssta på sommarn så blir dem stenhårda och får sprickor i sig på vår och höst. Känns lite farliga att köra snabbt på vid lägre temperatur med (accelerationen då främst), man får köra ett tag så gummit värms upp så går det bra sen dock. Tror alla garantier slutar gälla om man kör dem under typ 8 grader. Vilket händer oftare än man vill både på vår och höst innan vinterhjulen är på. Jag har tyckt det är svårt nog att undvika med min sommarbil, varför jag tänker att det måste vara snudd på omöjligt med en året-runt-bil.
Vet ej hur dem andra står sig på den fronten dock. Kanske är samma. Men något att beakta.
EDIT: Hittade detta på https://www.tirerack.com/tires/tires.js ... 5YR2PZ4NCS
"Pirelli's warranty does not cover tires that develop compound cracking due to use in ambient temperatures below 45° Fahrenheit (7° Celsius), so the P Zero (PZ4), like all summer tires, is not intended to be serviced, stored nor driven in near-freezing temperatures, through snow or on ice."
Amerikansk sida iofs, inte hittat något liknande i Sverige.
Edit2: Omdömen verkar kritisera främst hållbarheten, "gjorda av choklad" var det någon som sa.
https://www.däckomdömen.se/Pirelli/P-Zero-PZ4
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag har inte ifrågasatt dig, jag har reflekterat utifrån det du skrev.C981 skrev:Du får tycka vad du vill. Jag äger dem och har denna erfarenhet, precis som många andra användare (skulle påsåt att det är ett välkänt problem, bara kolla allehanda forum, googla "pirelli p zero cracking"). Mjuka och sköna med bra grepp på sommarn, hårda och spricker lätt när temperaturen går ned. Vilket inte minst reflekteras i det citat om dem du hittat. Du ska dock inte blanda ihop spricker med exploderar. Till större delen rör det sig om lättare sprickor i yttre delen av gummit. Men vem vet hur länge det tar innan det letar sig in djupare. Inte minst på en tung, vridstark elbil.
Instämmer. Jag köpte Volvo-versionen av Primacy 4 med skum i. Tysta och komfortabla med bra grepp. Jag har också varit riktigt nöjd med Eagle F1 A5 på andra bilar.BrooklynS skrev:Kika på Michelin Premacy, mycket trevliga däck som är betydligt tystare och komfortablare än Pilot Sport men utan att vara sämre vad gäller kvalitet, våtgrepp och hållbarhet.
Jag kommer nog också att Beställa Michelin Primacy med skum. Jag har kört på detta däck tidigare till en BMW och jag gillar dom. Good Year är nog lika tysta men min erfarenhet är att Michelin håller betydligt längre.Jordad skrev:Instämmer. Jag köpte Volvo-versionen av Primacy 4 med skum i. Tysta och komfortabla med bra grepp. Jag har också varit riktigt nöjd med Eagle F1 A5 på andra bilar.BrooklynS skrev:Kika på Michelin Premacy, mycket trevliga däck som är betydligt tystare och komfortablare än Pilot Sport men utan att vara sämre vad gäller kvalitet, våtgrepp och hållbarhet.
Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.juristen skrev:Jag velar nu mellan Landsail Sentury Qirin 990 eller Goodyear Efficientgrip 2 som är testvinnare i tystnad i flera test men de finns bara i något fel dimension, 225/50 R18. Risken för sprickor i låga temperaturer och dålig livslängd generellt på Pirellidäcken gör att jag inte vågar prova dem. Finns även Nokia Green 2, men de går upp till 69 dbA och är kännbart dyrare på ca 2000 kr/st.
Lutar mest åt Landsail-däcken faktiskt! Bäst spec OCH 800 kr/st. Har inte hittat någon som testat dem som sågat dem heller.
Michelin Primacy är säkra kort som ska vara tysta, men de är ändå specade på 70 dBA och kostar rätt mycket.
Hyfsad men inte bra? Vilka däck jämför du med?Walker skrev:Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
Quirin 990. Jämfört med halvslitna original. Något tystare. Men de påverkar ju inte grundkonstruktionen på bilen. Mycket ljud kommer ju via hjulupphängningen. (min var en tidig 2019)juristen skrev:Hyfsad men inte bra? Vilka däck jämför du med?Walker skrev:Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
Vilken modell av Landsail?
Tack för förstahandserfarenheten! Kombinationen av riktigt bra pris och inga uppenbara nackdelar talar verkligen till Landsail Quirin 990's fördel. Frågan är bara om något annat däck är ännu tystare. Enligt EU-däckmärkningen har det iaf samma bullernivå som de bästa godkända, 68 dBA.Walker skrev:Quirin 990. Jämfört med halvslitna original. Något tystare. Men de påverkar ju inte grundkonstruktionen på bilen. Mycket ljud kommer ju via hjulupphängningen. (min var en tidig 2019)juristen skrev:Hyfsad men inte bra? Vilka däck jämför du med?Walker skrev:Körde på Landsail i somras på min M3 LR. Hyfsad komfort och bra grepp.
Vilken modell av Landsail?
Inga problem alls. Det är gott om plats mellan kanten på aerokåpan och däckets fälgskyddskant.Jerker skrev:Jag funderar nu på att köpa Landsaildäcken som pratas om i den här tråden. Bara en sak som jag funderar över: Fälgskyddskant, står det att det har. Detta förhindrar inte att man använder Teslas fälgsidor för 18-tumsdäcken, eller? De täcker ju precis hela fälgen, ända ut på kanten.
OK, tack! Såg på originaldäcken att de nog har en sån fälgskyddskant också. Har beställt Landsaildäck nu!Nicke Nyfiken skrev:Inga problem alls. Det är gott om plats mellan kanten på aerokåpan och däckets fälgskyddskant.Jerker skrev:Jag funderar nu på att köpa Landsaildäcken som pratas om i den här tråden. Bara en sak som jag funderar över: Fälgskyddskant, står det att det har. Detta förhindrar inte att man använder Teslas fälgsidor för 18-tumsdäcken, eller? De täcker ju precis hela fälgen, ända ut på kanten.
Återkom gärna med dina intryck!Jerker skrev:Har beställt Landsaildäck nu!
Får dem påkrängda på fälgarna i morgon och byter väl också då. Återkommer.juristen skrev:Någon som har någon input? @Jerker, har du fått på dina Landsails än? Lite tidigt kanske fortfarande.