Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

Swede1 skrev:
Intressant tråd detta blivit. Verkar som några fått upp ögonen för Schweiz politiska system, som verkar klart bättre än vårat över tid. Se hur BNP/capita utvecklats sedan 1970 i respektive land. (Schweiz har ingen järnmalm, ingen skog att tala om, ändå sjunker vi hela tiden i jämförelse.) Ni tror inte våra folkvalda och myndigheter kan utsättas för påverkansoperationer, mutor, korruption? Det kanske t o m är lättare än att påverka fem miljoner som röstar?

Schweiz har klockor, ost och gökur!

Nej men allvarligt talat så är nog deras banker en stor anledning till deras välstånd. Ni vet, där nazisterna gömde sina pengar efter WWII.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
Swede1 skrev:
Intressant tråd detta blivit. Verkar som några fått upp ögonen för Schweiz politiska system, som verkar klart bättre än vårat över tid. Se hur BNP/capita utvecklats sedan 1970 i respektive land. (Schweiz har ingen järnmalm, ingen skog att tala om, ändå sjunker vi hela tiden i jämförelse.) Ni tror inte våra folkvalda och myndigheter kan utsättas för påverkansoperationer, mutor, korruption? Det kanske t o m är lättare än att påverka fem miljoner som röstar?

Schweiz har klockor, ost och gökur!

Nej men allvarligt talat så är nog deras banker en stor anledning till deras välstånd. Ni vet, där nazisterna gömde sina pengar efter WWII.
Toblerone och annan choklad :D

En sak som Schweiz har varit otroligt duktiga på branding av landet. Faktisk är Schweiz den nation som är bäst brandad:
https://www.transformmagazine.net/artic ... ion-brand/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Swede1 skrev:
Intressant tråd detta blivit. Verkar som några fått upp ögonen för Schweiz politiska system, som verkar klart bättre än vårat över tid. Se hur BNP/capita utvecklats sedan 1970 i respektive land. (Schweiz har ingen järnmalm, ingen skog att tala om, ändå sjunker vi hela tiden i jämförelse.) Ni tror inte våra folkvalda och myndigheter kan utsättas för påverkansoperationer, mutor, korruption? Det kanske t o m är lättare än att påverka fem miljoner som röstar?

Schweiz har klockor, ost och gökur!

Nej men allvarligt talat så är nog deras banker en stor anledning till deras välstånd. Ni vet, där nazisterna gömde sina pengar efter WWII.
Schweiz är en mycket framgångsrik exportekonomi. Schweiz exporterar nästan tre gånger mer än Sverige, trots en något mindre befolkning. Det är i stor utsträckning maskinutrustning, läkemedel och kemiprodukter som går på export.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Swede1 skrev:
Intressant tråd detta blivit. Verkar som några fått upp ögonen för Schweiz politiska system, som verkar klart bättre än vårat över tid. Se hur BNP/capita utvecklats sedan 1970 i respektive land. (Schweiz har ingen järnmalm, ingen skog att tala om, ändå sjunker vi hela tiden i jämförelse.) Ni tror inte våra folkvalda och myndigheter kan utsättas för påverkansoperationer, mutor, korruption? Det kanske t o m är lättare än att påverka fem miljoner som röstar?

Schweiz har klockor, ost och gökur!

Nej men allvarligt talat så är nog deras banker en stor anledning till deras välstånd. Ni vet, där nazisterna gömde sina pengar efter WWII.
Schweiz är en mycket framgångsrik exportekonomi. Schweiz exporterar nästan tre gånger mer än Sverige, trots en något mindre befolkning. Det är i stor utsträckning maskinutrustning, läkemedel och kemiprodukter som går på export.

Ja, exportnetto bygger välstånd. Det vet även Kina.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:

Schweiz är en mycket framgångsrik exportekonomi. Schweiz exporterar nästan tre gånger mer än Sverige, trots en något mindre befolkning. Det är i stor utsträckning maskinutrustning, läkemedel och kemiprodukter som går på export.
Exakt. Många, kanske i vissa fall lite mindre insatta/kunniga (jag är med att ni i tråden skämtar om stereotyper, så detta är inte riktat mot er), som tror att Schweiz bara är bank och choklad. :)

I verkligheten är det en grymt effektiv industrination, och har tvingats till att bli effektiva för att vara konkurrenskraftiga trots sitt enormt höga löneläge. Klassiskt exempel på när begränsningar skapar innovation och effektivitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
.../ Exakt. Många, kanske i vissa fall lite mindre insatta/kunniga (jag är med att ni i tråden skämtar om stereotyper, så detta är inte riktat mot er), som tror att Schweiz bara är bank och choklad. :) /...
Är det inte rätt mycket armbandsur också? ;)

Tom jag har ett... 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
spacecoin skrev:
Inte för att jag hejar på Ryssland, men... ...Azov-bataljonen innehåller mellan 10-20% ny-nazister enligt dom själva, vilket jag tror är lite low-ball.
https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
Vad är det som gör Putin och hans Ryssland bättre än nynazister?
Ingenting, han är nog den största nazin av alla skulle jag vilja påstå. Men att Azov-bataljonen består av en massa nazister spelar ju ryssarna i händerna såklart. Och då är det bra att man vet om det. För i väst-media pratas det inte om det. Då är det lätt för oss att avfärda ryssarnas nazist-prat som totalt obefogat strunt. Men helt taget ur luften är det alltså inte, däremot är det naturligtvis extremt överdrivet och fullständigt snedvridet.
Jag förstår inte att folk har missat detta.

Svensk vänstermedia var tidigt ute innan kriget började och påtalade att Putin hade rätt i sina anklagelser om att det var en massa nazister i Ukraina. Det var flera reportage i t.ex. SVT om just Azov-styrkan där Expo fick stort utrymme eftersom de är experter på området. När sedan kriget började och Ryssarna visade vilka ärkesvin de verkligen är, och att nazistanklagelserna bara var ett påhittat svepskäl för att gå in i Ukraina, så verkar media ha tappat intresset för denna ytterst lilla gruppen med idioter.
Det ursprungliga inlägget av spacecoin (finns på sidan 22 i den här tråden. Här är en länk om någon vill 'bläddra tillbaka': viewtopic.php?f=8&t=28795&start=210#p627728).
spacecoin skrev:
Inte för att jag hejar på Ryssland, men... ...Azov-bataljonen innehåller mellan 10-20% ny-nazister enligt dom själva, vilket jag tror är lite low-ball.
https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
Men... Källan till den uppgiften är från mars 2015!...

Och: Från samma Wikipedia-artikel:
...] Since 2017, the official position of the Ukrainian government is that the unit has depoliticized itself. The then Minister of Internal Affairs Arsen Avakov claimed that "The shameful information campaign about the alleged spread of Nazi ideology (among Azov members) is a deliberate attempt to discredit the 'Azov' unit and the National Guard of Ukraine." /.../ In March 2022, in an open letter to Russia published through Russian journalist Alexander Nevzorov, Azov Battalion strongly denounced allegations of its neo-Nazi orientation, defining Nazism as a "tireless need to exterminate those who dared to be free" and noting that the Battalion incorporated people of many ethnicities and religions, including Ukrainians, Russians, Jews, Greeks, Georgians, Crimean Tatars and Belarusians. According to the letter, Nazism, as well Stalinism, were "despised" by the Battalion, since Ukraine greatly suffered from both. /.../

Anton Shekhovtsov wrote that the Azov Regiment had become largely depoliticized and had lost most of its neo-Nazi and far-right views, describing it as "a highly professional detachment for specific operations. Neither a political organization, nor a militia, nor a far-right battalion". /.../ In a similar vein, Andreas Umland said in 2022, that "In 2014 this battalion had indeed a far-right background, these were far-right racists that founded the battalion" but it had since become "de-ideologised" and a regular fighting unit. Its recruits now join not because of ideology but because "it has the reputation of being a particularly tough fighting unit," Umland said. /.../

In an interview with the Kyiv Independent, Ilya Samoilenko, an Azov officer, stated that while he acknowledged the regiment's 'obscure past', he and other members had chosen to leave the past behind when they integrated with the mainstream Ukrainian military. [Min understrykning.] [...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion#Neo-Nazism
Det ovanstående är även i linje med Sveriges Radios rapportering. ...Och detta trots att Sveriges Radio påstås vara mer eller mindre vänstervridet av jag vet inte hur många på högersidan av det politiska spektrat här i Sverige...

Se t.ex. det här programmet:

https://sverigesradio.se/avsnitt/konspi ... -i-ukraina
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Exakt. Många, kanske i vissa fall lite mindre insatta/kunniga (jag är med att ni i tråden skämtar om stereotyper, så detta är inte riktat mot er), som tror att Schweiz bara är bank och choklad. :) /...
Är det inte rätt mycket armbandsur också? ;)

Tom jag har ett... 8-)
*lol*

Som del av BNP jämfört med läkemedel och kemiindustrin?

Det tror jag inte. :)

Däremot så gillar jag själv Calatrava (speciellt i clous-de-paris-version och med romerska siffror).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av ReNewAble »

Intressant artikel med kommentar om Starlink:

” Beyond Ukraine, Dima is especially positive about two things, or rather, two people. “Elon Musk’s Starlink is what changed the war in Ukraine’s favour,” he tells me. “Russia went out of its way to blow up all our comms. Now they can’t. Starlink works under Katyusha fire, under artillery fire. It even works in Mariupol.”

https://unherd.com/2022/05/inside-the-b ... ern-front/
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Swede1 skrev:
Ni tror inte våra folkvalda och myndigheter kan utsättas för påverkansoperationer, mutor, korruption? Det kanske t o m är lättare att påverka folkets tjänare än att påverka fem miljoner som röstar?
Jag är lite inne på samma spår. Naturligtvis är befolkningen lätt att påverka genom propaganda osv, men jag tror att det finns ändå någon form av naturlig balans (vettiga människor kompenserar för idioterna, typ) så att det i genomsnitt ändå förhoppningsvis blir ganska rätt. Politiker vill per definition behålla makten, och många är nog beredda att gå väldigt långt för att få sitta kvar. Eller så vet de att det finns ett liv efter den politiska karriären, och då är det ju fint om man har säkrat upp sitt framtida jobb hos någon som har inflytande och som betalar bra. Det är alltså betydligt lättare att köpa en styrande politiker än att köpa en hel befolkning.
Jag kanske är ute på tunn is nu, och ni kanske tycker att jag är konspiratorisk, men jag är helt övertygad om att de flesta politiker mer eller mindre är korrupta, även här i väst. Det sker bara i det dolda och inte helt öppet så som i bananrepubliker. Och så kallar vi det för nåt annat, t.ex. lobbyism, men det är ju exakt samma sak i mina ögon.
Ett utmärkt exempel är ju Tysklands beroende av Putins gas, byggandet av Nordstream osv. Detta har drivits av ett fåtal politiker, Schröder, Merkel och några till. Schröder är bevisligen köpt av Putin. Han drev igenom ett extraval som han visste han skulle förlora, och så fick han omedelbart ett välbetalt jobb hos Putin. Och han är kvar där än idag. Fy fan.
Att Merkel, som blev Schröders direkta efterträdare och som också är värsta Putin-kramaren, inte skulle vara köpt av honom, tror jag inte en mikrosekund på. Men det sker kanske inte lika öppet som i fallet med Schröder. Däremot så satt hon kvar vid makten i otroligt långa 17 år. Bara det är ju lite konstigt tycker jag. Det påstås alltid att Ryssland har påverkat Trump-valet, och det stämmer säkert. Men hur kan vi vara så säkra på att de inte påverkar valen i Europa också, så att "kompissarna" får sitta kvar vid makten? Jag har svårt att släppa den tanken.
Ska man lita på dessa individer? Nä för h*e inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Jerker »

Ja, att politiska makthavare går direkt till väldigt bra avlönade jobb hos näringslivet sticker i ögonen. I Sverige går ju även socialdemokratiska regeringsmedlemmar dit, något som väl började på 90-talet. Generationen som får representeras av Ingvar Carlsson är väl de sista som inte gjorde så.

I USA sätts ju politiker i karantän, iaf på pappret. Och de har väldigt hårt reglerad lobbyism. I EU finns inget sånt. Nu tror jag iofs att man i USA har många olika metoder för att kringgå detta men de står iaf under ständig bevakning och riskerar att bli fällda. I EU är det bara att tuta och köra helt öppet, ingen förväntas bry sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Det jag tycker är bra i USA är att presidenten bara kan sitta två mandatperioder. Det finns ju inget sånt i Europa där makthavarna kan sitta precis hur länge som helst. När jag var barn och sedan ung vuxen så fattade jag inte alls det där med demokrati. Fram tills jag var 24 satt Helmut Kohl vid makten, dvs under hela min uppväxt. I DDR var det Erich Honecker, hos oss var det Kohl. För mig var det svårt att inse vari skillnaden bestod. Sen försvann Honecker i och med murens fall, men Kohl satt kvar. Visst hade vi val vart fjärde år, men det skedde ju ingen förändring. Så varför gå och rösta? Det kändes alltid som fejk för mig. Avgjort i förväg.
Hela min världsbild nästan rubbades när Schröder vann valet 1998. Jag trodde inte att det var möjligt. Men han satt ju som sagt inte särskilt länge. Sen kom Merkel och hon satt ju ännu längre än Kohl. Så för dagens ungdomar och unga vuxna är det återigen samma sak som det var för oss när vi var unga. De har aldrig upplevt någon annat än Merkel som förbundskansler. Det är inte bra alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av bjelkeman »

mati skrev:
Det jag tycker är bra i USA är att presidenten bara kan sitta två mandatperioder. Det finns ju inget sånt i Europa där makthavarna kan sitta precis hur länge som helst.
Nåja, den franske presidenten har bara två mandatperioder. Men rent allmänt gäller det ju.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
mati skrev:
Det jag tycker är bra i USA är att presidenten bara kan sitta två mandatperioder. Det finns ju inget sånt i Europa där makthavarna kan sitta precis hur länge som helst.
Nåja, den franske presidenten har bara två mandatperioder. Men rent allmänt gäller det ju.
I Ryssland kan presidenten bara sitta två mandatperioder - nej, just det... ;)

Jag minns hur Saddam Hussein raljerade över att USA bytte presidenter hela tiden medan han själv minsann satt kvar. Det var väl det som retade upp USA och fick dem att avsätta Saddam, troligtvis mer än behovet av kontroll över oljan. :D

Den svenske kungen kan också bara sitta en mandatperiod: Livstid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Den svenske kungen kan också bara sitta en mandatperiod: Livstid.
Han har tack o lov inte så mycket att säga till dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Jerker skrev:
Den svenske kungen kan också bara sitta en mandatperiod: Livstid.
Han har tack o lov inte så mycket att säga till dock.
Kungen är väl inte kanske supersmart. Är nog mest intresserad av att festa och ha kul. Däremot så har jag väldigt mycket mer förtroende för kronprinsessan än för en sån som Strandhäll.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Den svenske kungen kan också bara sitta en mandatperiod: Livstid.
Han har tack o lov inte så mycket att säga till dock.
.../ Däremot så har jag väldigt mycket mer förtroende för kronprinsessan än för en sån som Strandhäll.
Helt klart precis tvärt om för mig.

Strandhäll har hamnat på sin position genom ett proportionellt representativt demokratiskt val. Det kan en majoritet av de röstberättigade i Sverige ändra på. Och som som vi alla vet har de röstberättigade i det här landet bytt ut landets regering ett antal gånger...

Hur fick Victoria Bernadotte sin position?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
.../ I Sverige går ju även socialdemokratiska regeringsmedlemmar dit, något som väl började på 90-talet. Generationen som får representeras av Ingvar Carlsson är väl de sista som inte gjorde så. /...
Till skillnad från borgerliga politiker som Bildt, Reinfeldt och Anders Borg då eller?... :?:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ Det påstås alltid att Ryssland har påverkat Trump-valet, och det stämmer säkert. Men hur kan vi vara så säkra på att de inte påverkar valen i Europa också, så att "kompissarna" får sitta kvar vid makten? Jag har svårt att släppa den tanken. /...
Finns det verkligen någon här som tror att Putler och hans minions inte försökt påverka demokratiska val i USA, Europa och på alla andra ställen där demokratiska val förekommer?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev:
Jerker skrev:
.../ I Sverige går ju även socialdemokratiska regeringsmedlemmar dit, något som väl började på 90-talet. Generationen som får representeras av Ingvar Carlsson är väl de sista som inte gjorde så. /...
Till skillnad från borgerliga politiker som Bildt, Reinfeldt och Anders Borg då eller?... :?:
Nja, till skillnad från de socialdemokratiska politikerna så förväntar jag mig av de borgerliga att de ska gå till näringslivet. Det är ju helt i linje med deras politik.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerker skrev:
Nja, till skillnad från de socialdemokratiska politikerna så förväntar jag mig av de borgerliga att de ska gå till näringslivet. Det är ju helt i linje med deras politik.
Och på vilket sätt skiljer sig sossarnas politik nämnvärt inom det här området?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Den svenske kungen kan också bara sitta en mandatperiod: Livstid.
Han har tack o lov inte så mycket att säga till dock.
.../ Däremot så har jag väldigt mycket mer förtroende för kronprinsessan än för en sån som Strandhäll.
Helt klart precis tvärt om för mig.

Strandhäll har hamnat på sin position genom ett proportionellt representativt demokratiskt val. Det kan en majoritet av de röstberättigade i Sverige ändra på. Och som som vi alla vet har de röstberättigade i det här landet bytt ut landets regering ett antal gånger...

Hur fick Victoria Bernadotte sin position?

Det spelar väl ingen roll hur man fått sin position? Det är väl vad man gör av den som spelar roll. Strandhäll är för mig en bimbo utan like. Hon kan ju för fan ingenting annat än att retas på twitter.

Hur ska man rösta om man vill rösta på S men ändå få bort en sån som Strandhäll?
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av ReNewAble »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Den svenske kungen kan också bara sitta en mandatperiod: Livstid.
Han har tack o lov inte så mycket att säga till dock.
.../ Däremot så har jag väldigt mycket mer förtroende för kronprinsessan än för en sån som Strandhäll.
Helt klart precis tvärt om för mig.

Strandhäll har hamnat på sin position genom ett proportionellt representativt demokratiskt val. Det kan en majoritet av de röstberättigade i Sverige ändra på. Och som som vi alla vet har de röstberättigade i det här landet bytt ut landets regering ett antal gånger...

Hur fick Victoria Bernadotte sin position?

Det spelar väl ingen roll hur man fått sin position? Det är väl vad man gör av den som spelar roll. Strandhäll är för mig en bimbo utan like. Hon kan ju för fan ingenting annat än att retas på twitter.

Hur ska man rösta om man vill rösta på S men ändå få bort en sån som Strandhäll?
Du får personrösta men sätt ett minus framför hennes namn :D
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av mati »

ReNewAble skrev:
Du får personrösta men sätt ett minus framför hennes namn :D
Det har jag alltid tyckt att man borde kunna göra. "Avrösta" politiker, precis på samma sätt som man kan ogilla på sociala medier.
Jag skulle inte vilja ge någon politiker min röst, för det tolkar de såklart som en bekräftelse, vilket jag inte vill ge dem, men det finns definitivt en hel drös med politiker som jag skulle vilja sätta ett minustecken framför, om jag hade fått göra det.
Nu får ju jag inte rösta alls, eftersom jag inte längre bor i mitt hemland och på något sätt blir man då tydligen av med sin rösträtt. Troligen eftersom de helt enkelt inte vet att jag finns.
Men det spelar som sagt ingen större roll för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ukraina ber Elon Musk om hjälp

Inlägg av Swede1 »

mati skrev:
Det jag tycker är bra i USA är att presidenten bara kan sitta två mandatperioder. Det finns ju inget sånt i Europa där makthavarna kan sitta precis hur länge som helst. När jag var barn och sedan ung vuxen så fattade jag inte alls det där med demokrati. Fram tills jag var 24 satt Helmut Kohl vid makten, dvs under hela min uppväxt. I DDR var det Erich Honecker, hos oss var det Kohl. För mig var det svårt att inse vari skillnaden bestod. Sen försvann Honecker i och med murens fall, men Kohl satt kvar. Visst hade vi val vart fjärde år, men det skedde ju ingen förändring. Så varför gå och rösta? Det kändes alltid som fejk för mig. Avgjort i förväg.
Hela min världsbild nästan rubbades när Schröder vann valet 1998. Jag trodde inte att det var möjligt. Men han satt ju som sagt inte särskilt länge. Sen kom Merkel och hon satt ju ännu längre än Kohl. Så för dagens ungdomar och unga vuxna är det återigen samma sak som det var för oss när vi var unga. De har aldrig upplevt någon annat än Merkel som förbundskansler. Det är inte bra alls.
Makt korrumperar. I Schweiz byts statsministern(landets representant) varje år, roterar mellan alla partier. Schweizarna brukar inte ha koll på vem som för tillfället innehar posten. Vad kan vi lära av Schweiz system?

https://www.swissinfo.ch/eng
Skriv svar