Pontus skrev:Då jag ska börja jobba på ett företag som tillverkar laddare så tänkte jag få lite input här. Hitintills så har dom nästan uteslutande sålt till gallerior och stora parkeringar men kommer att börjar sälja till mindre kunder och privatkunder så småningom.
Stort grattis till nya jobbet! Jättespännande!
Pontus skrev:
Vad är viktigast för er på en laddare hemma eller i föreningen?
Själv tänker jag mig.
Hemma:
Fast kabel eller att en typ 2 går att låsa fast utan att bilen är där
Tacksam för alla tankar
Nej, nej, nej!
Eller som Brasse sa, Fel, fel, fel!
Bygg helst en box med fri kabel, dvs med ett Typ2-uttag där du själv kan välja och byta kabel. De flesta fel som uppträder på väggboxar uppstår nämligen genom att det med år av vridningar blir glapp. Antingen där handtag/kabel man stoppar in i bilen möts, eller i boxen där den fasta kabeln är fastskruvad.
Med en fri kabel så kan du köpa en ny för runt 2000 spänn.
Med en fast kabel så måste du tillkalla elektriker för dyra kostnader, och dessutom troligen dyra reservdelspriser.
En annan fördel med fri kabel är att du kan byta längd till det som precis passar dig. Vissa vill ha en kort kabel på endast 2m så att den inte blir smutsig genom att nudda marken. Själva har vi en kabel på 10-12m för att kunna nå över hela parkeringen/garageuppfarten, oavsett var vi parkerat de olika bilarna (inklusive vår elbil). Bra om man tex. får gäster med elbil som vill kunna ladda, eller om man flyttat om bilarna hemma pga. båt eller byggprojekt.
På den boxen jag har, Easee, så kan man dessutom ställa in att kabeln låses fast mekaniskt i boxen. Bra om man är rädd för stöld av den.
Finns ingen anledning att välja en box med fixerad kabel, men flera anledningar att undvika.
I korthet skulle jag säga; bygg en väggbox som Easee, men som inte är lika stor och klumpig. Får gärna vara en snyggare.
Denna Zaptec Go tycker jag är mycket snyggare:
En bra sak med Easee är dock att man kan byta och sätta på nya skal som man kan variera färgen med. Så det ser jag gärna att ni gör, men som sagt en snyggare formgivning än Easee.
Gärna en så kompakt och liten box som möjligt. Dagens boxar är alldeles för klumpiga och stora helt i onödan (öppnar man de så är det mest luft inne i de). Löjligt. De skall vara snygga, små och kompakta. Sedan skall de vara flexibla och kunna ändras efter behoven. Det skall gå att byta färger på skalen på de, och det skall gå att byta Typ2-kabeln (så man kan ha precis den man vill ha, i olika längd, färger, med/utan Tesla-knapp, rak/spiral, etc).
Se gärna till att den har bra lastbalansering som kan anslutas trådlöst. Den skall konstrueras så att lastbalanseringen går lokalt, och inte (som vissa av Easee/Tibbers lösningar) kräver Internet för att fungera.
En sak ni dock skall ha på feature-sidan och nyttja Internet för; koppla ihop boxen så att den kan prata direkt med en Tesla via WiFi eller via Internet för att få SoC. Laddaren skall helst kunna programmeras (utan att vara beroende av elnätsbolag som Tibber) att ladda när det är som billigast på Nordpool, och boxen skall veta SoC så att den vet när den behöver börja ladda för att vara klar till önskad SoC-nivå på morgonen.
Kan ni dessutom lösa så att lastbalanseringen kan dynamiskt växla mellan 1/2/3 ombordladdare för att anpassa efter obalans i lasterna i huset mellan olika faser (som ett bolag av laddboxar lyckats med) så är ni top notch!
