Trög laddning i sälen
Postat: 28 feb 2022 16:57
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Kallt batteri och hög SoC?Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Fullt normalt med kallt batteri.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Betalade du per kWh eller per minut?marcusw skrev:Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 minDrygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Hej, har ingen koll, gissar kWhmikebike skrev:Betalade du per kWh eller per minut?marcusw skrev:Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 minDrygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Hade det varit per minut hade jag inte gjort testet som jag visste skulle ta tidmikebike skrev:Betalade du per kWh eller per minut?marcusw skrev:Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 minDrygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
För att förtydliga, det spelar ingen som helst roll om så laddaren kan leverera 800 kW om ditt batteri är kallt. Så länge det är kallt så har du rejält strypt hastighet.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.