Sida 1 av 1

Trög laddning i sälen

Postat: 28 feb 2022 16:57
av Erdu
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 28 feb 2022 16:59
av mikebike
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Kallt batteri och hög SoC?

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 28 feb 2022 17:08
av fth
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Fullt normalt med kallt batteri.

/fth

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 28 feb 2022 18:14
av Erdu
Ok. Tack för att ni svarar.

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 28 feb 2022 19:44
av Tellus
Jag fick 250kW i sälen för några dagar sedan, med varmt batteri och låg SOC.
Model 3 2019.
Flera andra laddade samtidigt.

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 28 feb 2022 19:53
av fth
Det är ju förstås inte så kul att åka till laddaren det första man gör när man kommer upp till fjällen, men generellt så bör man ju ladda direkt när man anländer med varmt batteri.

Det absolut bästa är förstås att ha destinationsladdning vid stugan/hotellet, hur ser det ut med laddplatser på anläggningar och stugor i fjällen nuförtiden?

Tidigare var ju t.ex. Skistar närmast fientligt inställda till elbilar, men jag antar att det har ändrats i takt med att dom blir vanligare?

/fth

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 01 mar 2022 11:07
av Peter60
Destinationsladdare på stugorna ökar säkert uthyningsvärdet. Laddare fanns på nästan alla nybygda stugor i Stöten.

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 01 mar 2022 14:54
av Melk3r
Vid dom nya stugorna i Kläppen finns det destinationsladdning (dom mitt i pisten)

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 01 mar 2022 15:17
av marcusw
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 01 mar 2022 16:31
av mikebike
marcusw skrev:
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Betalade du per kWh eller per minut?

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 01 mar 2022 17:46
av JockeX
Jag fick 250kw i sälen för ett par dagar sedan när batteriet var varmt och med destinationen inlagd hade den förvärmt batteriet extra dessutom. Har fyllt på en omgång med kallt batteri och då går det långsamt i början och ökar successivt. Helt normalt.

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 01 mar 2022 19:56
av Erdu
mikebike skrev:
marcusw skrev:
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Betalade du per kWh eller per minut?
Hej, har ingen koll, gissar kWh

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 03 mar 2022 12:42
av marcusw
mikebike skrev:
marcusw skrev:
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Betalade du per kWh eller per minut?
Hade det varit per minut hade jag inte gjort testet som jag visste skulle ta tid ;)

Re: Trög laddning i sälen

Postat: 03 mar 2022 18:17
av Teslaspolen
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
För att förtydliga, det spelar ingen som helst roll om så laddaren kan leverera 800 kW om ditt batteri är kallt. Så länge det är kallt så har du rejält strypt hastighet.