Sida 1 av 1

Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 14:42
av VilkenElbilBlirDet
Hej,

Det har varit mycket spekulation ifall att MY kommer få en prissänkning för att kvala in under 700k och därmed få miljöbonus.

Igår onsdag höjdes priserna för M3 och MY i både Kina och USA, har inte letat igenom andra länder men fyll gärna på om ni vet fler.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-03-10/

Samtidigt höjdes endast priset på M3 i Sverige igår, inte MY.

Att inte höja priset även på Y när man gjort det i andra länder skulle kunna vara pga att dom ändå planerar en sänkning till under 700k snart. Vad tror ni?

Har även varit mkt skriveri om extrautrustning etc, vänligen notera att det är mest troligt att priset för att få miljöbonus kommer att gå efter skatteverkets listor, vilka inte tar hänsyn till extrautrustning eller leveransavgifter etc. Jag är osäker på om dom uppdateras flera ggr per år men någon nämnde i en tråd att listorna uppdatera i maj och i december.

Någon nämnde även (som en indikation att tesla inte bryr sig om bonusgränser) att M3 i Polen ligger över bonuskvalgränsen på 225k där, det stämmer inte helt, utan leveransavgift ligger den på 219k. Möjligt att även Polen bara tittar på grundpriset.

Är i valet och kvalet, ”behöver” inte bilen:
- beställa Y LR nu
- vänta på Berlin LR (slutet av året?)
- vänta på Berlin LR 4680 (nån gång nästa år?)

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 14:56
av wannabee
Vet inte heller hur jag ska göra, behöver inte heller bilen nu. Tänkte typ beställa idag, men vill inte ha 20 tums däck och då är ju leveransen i juli när de 70k försvinner, dessutom är ju färgerna höjda med 10k nyligen.

När bilarna kommer från Berlin så behöver de ju inte fraktas för 100k? Längre så det blir ju billigare för Tesla då. Om Tesla får upp produktionen mycket så borde ju priserna gå ner en del en del för att fler ska ha råd att köpa.

Men det blir kanske lite konstigt om Tesla sänker Y innan 3 också tillverkas i Europa, då skulle ju priserna bli ungefär samma för båda modellerna, så det kanske dröjer till en M3 fabrik har byggts här?

Kriget lär ju påverka, råvarupriser, inflation osv så det känns väldigt osäkert hur det blir i framtiden.

Angående 4680 så ska ju de snart levereras från Texas, så då får man veta mer data om dem, men det spås ju att de första 4680 bilarna kommer att ha strypta batterier så de har samma data som de andra batterierna.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 15:09
av hanseman
Jag ser det som väldigt osannolikt att Tesla skulle sänka Yn till under 700.000kr av flera anledningar.
1) Trenden på deras prisförändringar är en ökning av priser, inte en minskning.
2) Världsläget med höjda (vissa råvaror tom skenande) råvarupriser. Och det lär fortgå under en period framöver.
3) Tesla har ett oerhört tryck på beställningar och en lång väntelista på flera av sina modeller vilket gör en prissänkning ologisk i min mening.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 15:30
av Tellus
Man kanske bör köpa på sig ett gäng Y och sälja för 150000kr plus i slutet av året, som bilfirmorna gör :)
Wannabee: verkar som folk får sina bilar betydligt snabbare än estimerat, även om man väljer 19"
Jag beställde 2st, sen avbokar jag den som jag helst vill ha om den inte hinner komma. Kostnad 1000kr i bokningsavgift.
Blir dock surt att sitta på svart klädsel när man vill ha vit, men för snål att betala 84000kr för vit. (MYP)

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 16:13
av kenjon
Ta båda och sälj den ena senare.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 16:38
av daniel_k3
wannabee skrev:
Vet inte heller hur jag ska göra, behöver inte heller bilen nu. Tänkte typ beställa idag, men vill inte ha 20 tums däck och då är ju leveransen i juli när de 70k försvinner, dessutom är ju färgerna höjda med 10k nyligen.

När bilarna kommer från Berlin så behöver de ju inte fraktas för 100k? Längre så det blir ju billigare för Tesla då. Om Tesla får upp produktionen mycket så borde ju priserna gå ner en del en del för att fler ska ha råd att köpa.

Men det blir kanske lite konstigt om Tesla sänker Y innan 3 också tillverkas i Europa, då skulle ju priserna bli ungefär samma för båda modellerna, så det kanske dröjer till en M3 fabrik har byggts här?

Kriget lär ju påverka, råvarupriser, inflation osv så det känns väldigt osäkert hur det blir i framtiden.

Angående 4680 så ska ju de snart levereras från Texas, så då får man veta mer data om dem, men det spås ju att de första 4680 bilarna kommer att ha strypta batterier så de har samma data som de andra batterierna.
Jag tror inte Tesla betalar i närheten av 100k för att frakta en bil från USA eller Shanghai till Europa/Sverige.
Jag tror fortfarande att det är billigare att producera en bil i Shanghai och frakta den till Tyskland, än att producera den i Tyskland.

Tänk på att dom får in ca 10% mindre påse såld bil i Sverige idag mot vad dom fick för en månad sedan, då den svenska kronan försvagats kraftigt mot dollarn.

Nu är det ett par år sedan, men vi tog en container, med 3 bilar från USA, har för mig frakten låg på ca 50tkr (så ca 16-17 per bil)

Så, att bilarna skulle bli billigare bara för den inte behöver fraktas tror jag nog går bort.

Det enda som egentligen talar för att en Y ska kunna sänkas till 699.000 är att det är nästan orimligt att det ska skilja så mycket på Y och 3 i pris, om man jämför med andra märken. Ett normalt ”kombi tillägg” brukade förr vara 10-15.000

Om man tog tex en golf och jämförde med en golf+ som var högre och lite större, så gick den på 10.000 mer.

Och är det inte egentligen just det en y är? En 3a med +meny?
Burgaren - (motor, batteri och teknik är samma)
Pommes och dricka är större?

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 17:04
av larjon
hanseman skrev:
Jag ser det som väldigt osannolikt att Tesla skulle sänka Yn till under 700.000kr av flera anledningar.
1) Trenden på deras prisförändringar är en ökning av priser, inte en minskning.
2) Världsläget med höjda (vissa råvaror tom skenande) råvarupriser. Och det lär fortgå under en period framöver.
3) Tesla har ett oerhört tryck på beställningar och en lång väntelista på flera av sina modeller vilket gör en prissänkning ologisk i min mening.
En ganska kraftig försvagning av kronan är ytterligare incitament för en höjning snarare än en sänkning. Lite förvånad att de inte redan gjort det.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 17:05
av VilkenElbilBlirDet
hanseman skrev:
Jag ser det som väldigt osannolikt att Tesla skulle sänka Yn till under 700.000kr av flera anledningar.
1) Trenden på deras prisförändringar är en ökning av priser, inte en minskning.
2) Världsläget med höjda (vissa råvaror tom skenande) råvarupriser. Och det lär fortgå under en period framöver.
3) Tesla har ett oerhört tryck på beställningar och en lång väntelista på flera av sina modeller vilket gör en prissänkning ologisk i min mening.
På punkt 1 är det ju dock en 70k bonus med i spelet nu, som jag antar inte är fallet i de prisökningar du refererar till. Detta kan ju även påverkar punkt 3, alltså påverka deras försäljning markant i Sverige, se t.ex. nedan exempel.

Känns som många väljer om det är värt att köpa Y istället för Enyaq/ID4/EV6 etc. En välutrustad Enyaq/ID4 tror jag går på 650k nu. Efter 5% rabatt (lätt att få) och 70k bonus skiljer det 230k (!) om man väljer färg och 20” samt att Y inte får miljöbonus. Visst, många anser att Y är bättre, har mer utrustning, AWD, är snabbare. Men jag tror verkligen att väldigt många inte är villiga att lägga så mkt pengar extra, speciellt eftersom alla ovan faktorer sällan är viktiga för alla köpare. Bara vetskapen om att man inte får 70k ”gratis” sticker nog i ögonen på många.

Är väntelistorna verkligen så långa också? Tesla uppger ju snabbare leveranstider än alla konkurrenter nämnda ovan.

Höjer man M3 och MY-priser i flera länder men bara M3 priser i Sverige känns det ändå som en ganska stark signal. Om man vänder på frågan, varför höjde dom inte Y igår tillsammans med 3?

Får även sätta sig in i Teslas perspektiv. SKV uppdaterar enligt info på forumet bara prislistorna en gång i halvåret. Tänk OM försäljningen totalt tankar i botten om Y inte får miljöbonus. Ingen vet, inte Tesla heller. Men är ett halvår av kass försäljning något dom vill riskera för 20k per bil? 20k är 2,8% av vinstmarginalen. Om jag jobbade på Teslas prissättnings- och strategiavdelning hade jag alla dagar i veckan tagit 3% lägre marginal för att få bort den risken. Om dom höjer leveransavgift eller tar bort nån utrustning för 10k och säljer i efterhand kan dom enkelt få ner dom 3% till 1,5%.

Sen ja, det är ju högre materialpriser nu. Men återigen, varför höjde dom inte Y igår samtidigt med 3 pga detta då?

Men vad vet jag, kanske är önsketänkande.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 17:12
av VilkenElbilBlirDet
En ytterligare, om än ganska absurd, möjlighet som jag inte sett diskuteras är ju att dom sänker priset till 699k när listorna uppdateras och sedan höjer till 740k eller nåt 1-2 månader senare.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 17:17
av VilkenElbilBlirDet
larjon skrev:
hanseman skrev:
Jag ser det som väldigt osannolikt att Tesla skulle sänka Yn till under 700.000kr av flera anledningar.
1) Trenden på deras prisförändringar är en ökning av priser, inte en minskning.
2) Världsläget med höjda (vissa råvaror tom skenande) råvarupriser. Och det lär fortgå under en period framöver.
3) Tesla har ett oerhört tryck på beställningar och en lång väntelista på flera av sina modeller vilket gör en prissänkning ologisk i min mening.
En ganska kraftig försvagning av kronan är ytterligare incitament för en höjning snarare än en sänkning. Lite förvånad att de inte redan gjort det.
Precis.. har Tesla tänkt höja MY hade det väl skett igår med M3, så som man gjort i Kina och USA igår.

Man kan argumentera med växelkurser, höjda råmaterialpriser osv osv. Men faktum är att igår höjde dom både M3 och MY i flera länder, men dom rörde inte MY i Sverige.

Re: Indikation/spekulation om prissänkning

Postat: 10 mar 2022 17:18
av martinot
VilkenElbilBlirDet skrev:
Hej,

Det har varit mycket spekulation ifall att MY kommer få en prissänkning för att kvala in under 700k och därmed få miljöbonus.

Igår onsdag höjdes priserna för M3 och MY i både Kina och USA, har inte letat igenom andra länder men fyll gärna på om ni vet fler.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-03-10/

Samtidigt höjdes endast priset på M3 i Sverige igår, inte MY.

Att inte höja priset även på Y när man gjort det i andra länder skulle kunna vara pga att dom ändå planerar en sänkning till under 700k snart. Vad tror ni?

Har även varit mkt skriveri om extrautrustning etc, vänligen notera att det är mest troligt att priset för att få miljöbonus kommer att gå efter skatteverkets listor, vilka inte tar hänsyn till extrautrustning eller leveransavgifter etc. Jag är osäker på om dom uppdateras flera ggr per år men någon nämnde i en tråd att listorna uppdatera i maj och i december.

Någon nämnde även (som en indikation att tesla inte bryr sig om bonusgränser) att M3 i Polen ligger över bonuskvalgränsen på 225k där, det stämmer inte helt, utan leveransavgift ligger den på 219k. Möjligt att även Polen bara tittar på grundpriset.

Är i valet och kvalet, ”behöver” inte bilen:
- beställa Y LR nu
- vänta på Berlin LR (slutet av året?)
- vänta på Berlin LR 4680 (nån gång nästa år?)
Jag tror personligen snarare på fler kommande ytterligare prishöjningar på både Tesla och andra elbilar här i Sverige.

Kraftig global skenande inflation, ökade elenergipriser (påverkar kostnader för både produktion av battericeller och bilar), ökade halvledarkostnader (största neongastillverkningen i världen ligger i Ukraina), risk för eskalerande krig och konflikter som leder till ytterligare logistikproblem och värre komponentbrister, ökande transportkostnader pga. ökade drivmedelspriser (diesel för långtradare och olja för fartyg), minskat förtroende för svensk ekonomi leder till försvagad SEK.