Sida 1 av 1
Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 08:00
av lem
Hej! Jag har svårt att hänga med i svängarna med alla nya elbilar som introduceras.
Kan vi göra en lista på ”vettiga elbilar” som fungerar bra och inte har för mycket barnsjukdomar. Speciellt av intresse är Koreanerna, Volvo, id3 m.fl. i Golf-klassen som inte är så himla dyra. Tesla har jag örnkoll på.
Tacksam för en ”subjektiv” lista!
Hälsningar
Lars
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 08:18
av juristen
Jag kan inte svara på hur strulfria de är, men jag blev rätt imponerad av Peugeot e208 och e2008 när jag provkörde (syskonbilar Opel e-corsa och Mokka). De levererar mycket för pengarna och har inte alltför lång leveranstid. Jag upplevde dem som både tystare och roligare än id3.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 08:53
av np519
Hej,
samtalade med en bekant som kör Cupra.
Hon var kritisk mot den modellen för "den håller inget de lovar"
Min bror kör en ID4 och han börjar bli irriterad på alla mjukvarubuggar och den långsamma uppdateringen av dessa. Glest mellan mjukvarusläppen.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 09:24
av Pontus
Jag har en Fiat 500e beställd som redan fanns i sverige när jag beställde den för 6 veckor sedan och då sa dom 3 veckors leveranstid, nu vet dom inte när de VCB kablar kommer som måste bytas innan leverans.
Jag provade därför en beg. e208 som kändes bra och ska imorgon prova en annan e208 som vi kanske köper istället för Fiaten om dom fortsätter strula. e208 kändes bra att köra tyckte jag.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 09:36
av Maw
Tesla kan gå fort att få om man har tur, ring och kolla om det finns obokade bilar
Polestar har några obokade bilar på väg till Sverige, går att få snabbt.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 09:49
av juristen
Både Kia e-Niro och e-Soul gillar jag också, faktiskt e-Soul mer än e-Niro. Dock är de lite bullriga i landsvägsfart. Sju års nybilsgaranti från Kia är riktigt bra. Vettiga utrymmen, förbrukning och räckvidd, halvdan laddning för snabba långturer. Tycker dock prisskillnaden är för liten upp till en Model 3, om man inte behöver kombilucka. De verkar funka väldigt bra, men är lite tråkiga.
En Model 3 (gamla SR) är sjukt prisvärd nu. Det är nästan bara fyrhjulsdrift och acceleration som skiljer mot en LR, det är rätt liten skillnad i räckvidd numera och jag ser många fördelar med LFP-batteriet. Utrustningsmässigt är det knappt nån skillnad alls längre.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 11:37
av SwedishAdvocate
lem skrev:Kan vi göra en lista på ”vettiga elbilar” som fungerar bra och inte har för mycket barnsjukdomar /.../ i Golf-klassen /...
I Golf-klassen och däromkring så ser väl listan ut så här:
Honda e
Peugeot e208
Opel e-corsa
BMW i3
ID.3
Cupra Born
Tesla Model 3 (instegsmodellen)
Polestar 2
Finns det något annat som inte är SUV/Crossover? Sen om de är "vettiga", "fungerar bra" och "inte har för mycket barnsjukdomar" kan jag inte uttala mig om. Polestar 2 skulle inte jag kunna tänka mig pga av ägarförhållandena
*.
*
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 12:55
av mati
SwedishAdvocate skrev:lem skrev:Kan vi göra en lista på ”vettiga elbilar” som fungerar bra och inte har för mycket barnsjukdomar /.../ i Golf-klassen /...
I Golf-klassen och däromkring så ser väl listan ut så här:
Honda e
Peugeot e208
Opel e-corsa
BMW i3
ID.3
Cupra Born
Tesla Model 3 (instegsmodellen)
Polestar 2
Finns det något annat som inte är SUV/Crossover? Sen om de är "vettiga", "fungerar bra" och "inte har för mycket barnsjukdomar" kan jag inte uttala mig om. Polestar 2 skulle inte jag kunna tänka mig pga av ägarförhållandena
*.
*
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Om Polestar kvalar in i den listan så borde EV6 och Ioniq 5 också göra det. Sistnämnda får åtminstone betyget "inte så himla dyr" vilket TS efterfrågar. Och jag skulle inte vilja kalla dem för SUV:ar heller. Med det sagt så är en Honda e naturligtvis betydligt mindre än en Golf, och den får ju också vara med i listan.
Barnsjukdomar kan jag inte säga någonting om, min bil har varit felfri såhär långt.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 14:00
av SwedishAdvocate
mati skrev:Om Polestar kvalar in i den listan /...
Ok... Då tar vi bort Polestar.

Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 15:02
av CrazyGang
juristen skrev:Både Kia e-Niro och e-Soul gillar jag också, faktiskt e-Soul mer än e-Niro. Dock är de lite bullriga i landsvägsfart. Sju års nybilsgaranti från Kia är riktigt bra. Vettiga utrymmen, förbrukning och räckvidd, halvdan laddning för snabba långturer. Tycker dock prisskillnaden är för liten upp till en Model 3, om man inte behöver kombilucka. De verkar funka väldigt bra, men är lite tråkiga.
En Model 3 (gamla SR) är sjukt prisvärd nu. Det är nästan bara fyrhjulsdrift och acceleration som skiljer mot en LR, det är rätt liten skillnad i räckvidd numera och jag ser många fördelar med LFP-batteriet. Utrustningsmässigt är det knappt nån skillnad alls längre.
Grymt nöjd med vår nya e-Soul. Kul design, väl ihopskruvad och bra att både köra och åka. Plats för fem även om bagaget är litet. Fint utrustad också!
Vi fick vår 2021 års modell med 400 mil för 350’. Det känns prisvärt och är ändå en slant under TM3.
viewtopic.php?f=27&t=27114&start=40
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 16:56
av NiklasTesla
SwedishAdvocate skrev:lem skrev:Kan vi göra en lista på ”vettiga elbilar” som fungerar bra och inte har för mycket barnsjukdomar /.../ i Golf-klassen /...
I Golf-klassen och däromkring så ser väl listan ut så här:
Honda e
Peugeot e208
Opel e-corsa
BMW i3
ID.3
Cupra Born
Tesla Model 3 (instegsmodellen)
Polestar 2
Finns det något annat som inte är SUV/Crossover? Sen om de är "vettiga", "fungerar bra" och "inte har för mycket barnsjukdomar" kan jag inte uttala mig om. Polestar 2 skulle inte jag kunna tänka mig pga av ägarförhållandena
*.
*
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Håller med. Tesla Model 3 pga SuC-Nätverket mm
MVH
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 17:57
av Credde
Då ska man väl också välja bort en Kina producerat Tesla - ägarförhållanden är en annan men man ger ju indirekt stöd till Kina, men det kanske inte gälls?
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:12
av SwedishAdvocate
Credde skrev:
Då ska man väl också välja bort en Kina producerat Tesla - ägarförhållanden är en annan men man ger ju indirekt stöd till Kina, men det kanske inte gälls?
Postade nedanstående den 23 januari i år i en annan tråd, så klipper in det här också eftersom det förklarar hur jag tänker ang. din invändning ovan. I det här inlägget finns även invävt ett resonemang ang. SUV/Crossover eller inte SUV/Crossover. Det får du ta 'på köpet'. Varsågod!
SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars
* eller Polestar).
Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:23
av Maw
SwedishAdvocate skrev:Credde skrev:
Då ska man väl också välja bort en Kina producerat Tesla - ägarförhållanden är en annan men man ger ju indirekt stöd till Kina, men det kanske inte gälls?
Postade nedanstående den 23 januari i år i en annan tråd, så klipper in det här också eftersom det förklarar hur jag tänker ang. din invändning ovan. I det här inlägget finns även invävt ett resonemang ang. SUV/Crossover eller inte SUV/Crossover. Det får du ta 'på köpet'. Varsågod!
SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars
* eller Polestar).
Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Per definition så är det placeringen av huvudkontoret som avgör ett företags nationalitet så Tesla är Amerikanskt och Volvo är Svenskt..
Tillägg: Volvo är för övrigt Sveriges största privata arbetsgivare och oerhört betydelsefullt för vårt land. Lite osmakligt av dig att konstant sprida hat mot Volvo och Polestar.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:27
av SwedishAdvocate
Maw skrev:Per definition så är det placeringen av huvudkontoret som avgör ett företags nationalitet så Tesla är Amerikanskt och Volvo är Svenskt..
Utifrån den info. som finns i SvD-artiklarna ovan så tycker jag det här med huvudkontoret hit eller dit är ett alldeles för förenklat synsätt. Men du och jag har ju 'brevväxlat' om det här några gånger tidigare, så vi får väl helt enkelt enas om att vara oense.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:31
av SwedishAdvocate
Maw skrev:.../ Tillägg: Volvo är för övrigt Sveriges största privata arbetsgivare och oerhört betydelsefullt för vårt land. Lite osmakligt av dig att konstant sprida hat mot Volvo och Polestar.
1. Det är skillnad på
Volvo och Volvo cars. Det är två helt olika bolag.
2.
"Hat" får stå för dig. Jag kallar det för information/fakta. Jag tycker det här är både tråkigt och surrealistiskt. Jag önskar verkligen att
verkligheten var en annan. Tro mig. Jag gör verkligen det. Men verkligheten är vad den är.
Edit: Gjorde ett förtydligande under punkten 2.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:39
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev:Maw skrev:.../ Tillägg: Volvo är för övrigt Sveriges största privata arbetsgivare och oerhört betydelsefullt för vårt land. Lite osmakligt av dig att konstant sprida hat mot Volvo och Polestar.
1. Det är skillnad på
Volvo och Volvo cars. Det är två helt olika bolag.
2.
"Hat" får stå för dig. Jag kallar det för information/fakta. Jag tycker det här är både tråkigt och surrealistiskt. Jag önskar verkligen att
verkligheten var en annan. Tro mig. Jag gör verkligen det. Men verkligheten är vad den är.
Edit: Gjorde ett förtydligande under punkten 2.
Kanske skakar vi din världsbild nu men geely är ju faktiskt näst största aktieägare i Volvo AB också.
Dessutom är man väl fortfarande största aktieägare i Daimler?
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:42
av Maw
SwedishAdvocate skrev:Det är skillnad på Volvo och Volvo cars. Det är två helt olika bolag.
Det är Volvo Cars AB jag pratar om som Sveriges största privata arbetsgivare, inte Volvo AB
https://www.ekonomifakta.se/fakta/foret ... a-foretag/
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 18:45
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev:Kanske skakar vi din världsbild nu men geely är ju faktiskt näst största aktieägare i Volvo AB också. Dessutom är man väl fortfarande största aktieägare i Daimler?
Geely har inga majoritetsposter i varken Volvo AB eller Daimler. I Volvo AB har de väl ~15,9% av rösterna och i Daimler ~9,7%.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 11 mar 2022 21:02
av Credde
SwedishAdvocate skrev:Credde skrev:
Då ska man väl också välja bort en Kina producerat Tesla - ägarförhållanden är en annan men man ger ju indirekt stöd till Kina, men det kanske inte gälls?
Postade nedanstående den 23 januari i år i en annan tråd, så klipper in det här också eftersom det förklarar hur jag tänker ang. din invändning ovan. I det här inlägget finns även invävt ett resonemang ang. SUV/Crossover eller inte SUV/Crossover. Det får du ta 'på köpet'. Varsågod!
SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars
* eller Polestar).
Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Jag vet inte om, jag var otydlig, men jag skrev inte att man inte skulle köpa en Tesla als, men hålla sig från att köpa en kinesisk bygd Tesla då man indirekt ger stöd till Kina. Går utifrån, att Tesla inte har flugit in inte-kinesisk arbetskraft för att arbeta i Shanghai fabriken för de bilar som exporteras ut av landet.
Personligen så vill jag inte köpa en Kina Tesla och det, är inte för den inte är bra, tvärtom, men för att den bygges i Kina. Jag är fullt medveten om strategin i att lägga en fabrik i Kina för den kinesiska marknad.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 12 mar 2022 00:10
av Esterox
Credde skrev:SwedishAdvocate skrev:Credde skrev:
Då ska man väl också välja bort en Kina producerat Tesla - ägarförhållanden är en annan men man ger ju indirekt stöd till Kina, men det kanske inte gälls?
Postade nedanstående den 23 januari i år i en annan tråd, så klipper in det här också eftersom det förklarar hur jag tänker ang. din invändning ovan. I det här inlägget finns även invävt ett resonemang ang. SUV/Crossover eller inte SUV/Crossover. Det får du ta 'på köpet'. Varsågod!
SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars
* eller Polestar).
Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Jag vet inte om, jag var otydlig, men jag skrev inte att man inte skulle köpa en Tesla als, men hålla sig från att köpa en kinesisk bygd Tesla då man indirekt ger stöd till Kina. Går utifrån, att Tesla inte har flugit in inte-kinesisk arbetskraft för att arbeta i Shanghai fabriken för de bilar som exporteras ut av landet.
Personligen så vill jag inte köpa en Kina Tesla och det, är inte för den inte är bra, tvärtom, men för att den bygges i Kina. Jag är fullt medveten om strategin i att lägga en fabrik i Kina för den kinesiska marknad.
Så det är inte bra när en bil byggs i Kina ifall man bor i Europa men om någon som bor i Kina köper en kinesisk bil så är det då okej för att det är ett amerikanskt företag som har en kinesisk fabrik. Eller va ?
Eller är en kinesisk fabrik dålig oavsett vem som är slutkunden och företaget gör egentligen inget gott för någon förutom sig själv.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 12 mar 2022 00:28
av martinot
Esterox skrev:Credde skrev:SwedishAdvocate skrev:Credde skrev:
Då ska man väl också välja bort en Kina producerat Tesla - ägarförhållanden är en annan men man ger ju indirekt stöd till Kina, men det kanske inte gälls?
Postade nedanstående den 23 januari i år i en annan tråd, så klipper in det här också eftersom det förklarar hur jag tänker ang. din invändning ovan. I det här inlägget finns även invävt ett resonemang ang. SUV/Crossover eller inte SUV/Crossover. Det får du ta 'på köpet'. Varsågod!
SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del på det här forumet som inte kommer hålla med om nedanstående, men så här ser jag det:
Tesla startades för accelerera den här planetens omställning till hållbara transporter.
De startade från noll.
Första egna fabriken införskaffades 2010. Den ligger som bekant i Kalifornien.
När det blev dags för företagets andra fabrik valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter.
Det är först sen några månader tillbaka som man är redo att köra igång sina tredje fabrik – den i Berlin. (Och tyvärr är ju detta försenat eftersom tyska myndigheter av någon 'outgrundlig' anledning ännu inte gett tillstånd för full produktion…)
Och eftersom kunder på bilmarknaden idag av någon anledning främst köper Crossovers/Suvar så kommer de först starta produktion av Model Y i Berlin, och inte Model 3...
Och tydligen finns det inga konkreta uttalanden alls från Tesla om Model 3-produktion i Berlin. Det enda jag hittat som rimligtvis innebär att Tesla kommer bygga fler modeller än Model Y i Berlin är det här från Elon på Twitter:
"[Giga Berlin] Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y"
Source:
Och det är från 12 november 2019...
Så enda sättet att få Tesla att bygga Model 3 i Europa är att visa att det finns tillräcklig efterfrågan. Och ju fler som köper Model 3 – desto snabbare kommer vi kunna se fler liknande prissatta alternativ från de europeiska tillverkarna som inte är SUVar/Crossovers. Fler alternativ än VW ID.3 och Cupra Born...
Jag menar att det är skillnad att köpa en Tesla producerad i Kina jämfört med bilar från andra tillverkare.
Tesla är den enda tillverkare utanför Kina som endast bygger elbilar. Och de skapades som sagt enbart för att accelerera den här planetens omställning till förnyelsebara transporter. Det tycker jag är värt att stödja.
Tesla är inte heller ett kinesiskt bilföretag (Som t.ex. Volvo Cars
* eller Polestar).
Och de är inte heller direktägda av den kinesiska militärdiktaturen (Som t.ex. MG eller Maxus).
______________________
*Ett kinesiskt bilföretag där den kinesiska staten stod för mer än 85% av köpeskillingen när Geely köpte bolaget...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Jag vet inte om, jag var otydlig, men jag skrev inte att man inte skulle köpa en Tesla als, men hålla sig från att köpa en kinesisk bygd Tesla då man indirekt ger stöd till Kina. Går utifrån, att Tesla inte har flugit in inte-kinesisk arbetskraft för att arbeta i Shanghai fabriken för de bilar som exporteras ut av landet.
Personligen så vill jag inte köpa en Kina Tesla och det, är inte för den inte är bra, tvärtom, men för att den bygges i Kina. Jag är fullt medveten om strategin i att lägga en fabrik i Kina för den kinesiska marknad.
Så det är inte bra när en bil byggs i Kina ifall man bor i Europa men om någon som bor i Kina köper en kinesisk bil så är det då okej för att det är ett amerikanskt företag som har en kinesisk fabrik. Eller va ?
Eller är en kinesisk fabrik dålig oavsett vem som är slutkunden och företaget gör egentligen inget gott för någon förutom sig själv.
Orsaken är att Kina har ju
sjukt höga strafftullar på alla bilar som tillverkas utanför Kina, som tex. de som tillverkas här i Europa eller i USA.
Det medför (tyvärr, för jag håller med dig i sak) att normala Kineser inte har råd att köpa annat än kinesiska bilar (undantaget partieliten och företagareliten som köper Ferrari och liknande lyxbilar, oavsett kostnaderna).
Tesla hade i princip (förutom några få bilar till eliten) inte kunna sälja bilar i Kina, utan att ha en fabrik där. Det är (tyvärr) den ekonomiska realiteten.
Det
mest märkliga är väl varför vi låter Kina ha sjukt höga strafftullar på bilar som tillverkas i Sverige och Europa och importeras till Kina, men att vi inte har liknande strafftullar på bilar som tillverkas i Kina och exporteras till oss i Sverige/Europa?
Sjukt märkligt och ojämlikt, när man tänker efter.
.
Re: Bra elbilar om man skall ha något i närtid?
Postat: 12 mar 2022 10:17
av juristen
Börja en egen tråd om ni vill diskutera Kina, tack.