Effektangivelse på elmotorer/prestanda
Postat: 11 mar 2022 18:52
Hej!
En fundering jag inte får rätsida på är följande:
Har provkört KIA EV6, Audi Q4 E-tron, Audi E-tron, VW ID.4, Mercedes EQC, Tesla MY LR, och det som jag tydligt märkt av är att Mercedes, som anger ca 400 hk för EQC, är att den drar riktigt hårt i acceleration i lägre farter, men storknar fort i högre farter, likaså att samtliga WAG-gruppens bilar är lite trötta i starten (särskilt besviken på Audi E-tron som är enormt dyr, den var väldigt "bensinmotorbeteende" med mjuk gasrespons (den var rätt tyst dock)) och att de sedan inte imponerar i motorvägsfart, likaså KIAn, den är snarlik VAG, dock lite mer på bettet.
Sen när jag testat Teslan MY LR, så drar den bra mycket hårdare både i låga farter och höga farter än ovanstående bilar, mercan kändes "snarlik" i kraft.
När jag sedan läser Trafikverktets spec på motoreffekt, så säger den att MAX effekt på MY LR är drygt 500 hk, men momentant (under 30 minuter) är den 205 hk. Kollar man sedan på car.info anges HP till 345 hk.
Jag har idag en bil med V6 bensinturbo och 340 hk och 500-600 Nm, det känns som teslan kör cirklar runt min nuvarande bil.... Vilket gör mig funderande.
Jag vill veta vad 500 hk och 205 hk egentligen betyder på ren svenska.
Tesla MY LR med 345 hk kör på ren svenska "skiten" ur min bensinturbo med 340 hk och 500-600 Nm (har provkört teslan rejält så jag vet skillnaden), den drar stenhårt både under 100 km/h och även över 100 km/h, min nuvarande bil ser ut som en gammal 850 T5:a i jämförelse, även om jag ligger på optimalt varvtal som ger angiven toppeffekt/vrid så drar den inte lika hårt som teslan.
Så min fråga till alla er är om ni förstår magin i det hela. En elbil med 345 hk och kanske 500Nm äter bokstavligen upp en lika effektspecad bensinturbo. elbilen behöver inte "spola upp" som en bensinturbo, det ger givetvis en skillnad.
Men elbilen (teslan) går alldeles för bra, för bra för att "bara" ha 345 hk. Vari ligger magin?
En fundering jag inte får rätsida på är följande:
Har provkört KIA EV6, Audi Q4 E-tron, Audi E-tron, VW ID.4, Mercedes EQC, Tesla MY LR, och det som jag tydligt märkt av är att Mercedes, som anger ca 400 hk för EQC, är att den drar riktigt hårt i acceleration i lägre farter, men storknar fort i högre farter, likaså att samtliga WAG-gruppens bilar är lite trötta i starten (särskilt besviken på Audi E-tron som är enormt dyr, den var väldigt "bensinmotorbeteende" med mjuk gasrespons (den var rätt tyst dock)) och att de sedan inte imponerar i motorvägsfart, likaså KIAn, den är snarlik VAG, dock lite mer på bettet.
Sen när jag testat Teslan MY LR, så drar den bra mycket hårdare både i låga farter och höga farter än ovanstående bilar, mercan kändes "snarlik" i kraft.
När jag sedan läser Trafikverktets spec på motoreffekt, så säger den att MAX effekt på MY LR är drygt 500 hk, men momentant (under 30 minuter) är den 205 hk. Kollar man sedan på car.info anges HP till 345 hk.
Jag har idag en bil med V6 bensinturbo och 340 hk och 500-600 Nm, det känns som teslan kör cirklar runt min nuvarande bil.... Vilket gör mig funderande.
Jag vill veta vad 500 hk och 205 hk egentligen betyder på ren svenska.
Tesla MY LR med 345 hk kör på ren svenska "skiten" ur min bensinturbo med 340 hk och 500-600 Nm (har provkört teslan rejält så jag vet skillnaden), den drar stenhårt både under 100 km/h och även över 100 km/h, min nuvarande bil ser ut som en gammal 850 T5:a i jämförelse, även om jag ligger på optimalt varvtal som ger angiven toppeffekt/vrid så drar den inte lika hårt som teslan.
Så min fråga till alla er är om ni förstår magin i det hela. En elbil med 345 hk och kanske 500Nm äter bokstavligen upp en lika effektspecad bensinturbo. elbilen behöver inte "spola upp" som en bensinturbo, det ger givetvis en skillnad.
Men elbilen (teslan) går alldeles för bra, för bra för att "bara" ha 345 hk. Vari ligger magin?