P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 07:29
av dstr
Hörde just ett reportage om att det är heeeelt annorlunda för en bilmekaniker med elbil. Det var ju så farligt med högspänning. Som att det inte är så farligt med explosiv bensin?! Men jo, det är dumt att kortsluta plus och minus från högspänningen, precis som det är dumt att lossa en bensinslang ovanför ett varmt grenrör.
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.
Varpå jag började fundera...
Vindrutetorkare - samma
Bromssystem - samma
Länkarmar/styrleder - samma
Stötdämpare - samma
Kupefilter - samma
Glykolhalt i kylsystem - samma
Drivknutar/drivaxlar - samma
Hjulinställning - samma
Det man slipper är
Luftfilter
Oljefilter/oljebyte
Tändstift
Avgassystem/katalysator
Drivrem
Spridare/förgasare
(fyll gärna på)
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 07:49
av R_Edvinsson
dstr skrev:
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.
Det är en gigantiskt omskolning.
Framförallt med att man inte skall ta för givet att kunderna inte längre behöver spendera hutlösa pengar på märkesservice.
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 07:53
av dd88
dstr skrev:
Varpå jag började fundera...
Du bör kanske fundera på vad som sitter i en elbil och inte i en fossil och varför man som mekaniker vill ha relevant utbildning och utrustning för att kunna hantera det?
Tror inte det är vindrutetorkare dom syftar på.
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 07:55
av dstr
dd88 skrev:
dstr skrev:
Varpå jag började fundera...
Du bör kanske fundera på vad som sitter i en elbil och inte i en fossil och varför man som mekaniker vill ha relevant utbildning och utrustning för att kunna hantera det?
Tror inte det är vindrutetorkare dom syftar på.
Du skulle hört inslaget. Det var på den nivån att vindrutetorkarna var medräknade!
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 08:25
av Gargamel
R_Edvinsson skrev:
dstr skrev:
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.
Det är en gigantiskt omskolning.
Framförallt med att man inte skall ta för givet att kunderna inte längre behöver spendera hutlösa pengar på märkesservice.
Tills du skaffar en merca som har samma service-intervall som en bränslebil...
2000+ kr för att gå och sparka däck...
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 08:40
av wannabee
Diagnose Dan på Youtube går igenom vad som skiljer när man ska jobba med en el/hybrid bil
Han har två filmer till om det där även batteriet är med.
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 08:44
av Bjelke
R_Edvinsson skrev:
dstr skrev:
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.
Det är en gigantiskt omskolning.
Framförallt med att man inte skall ta för givet att kunderna inte längre behöver spendera hutlösa pengar på märkesservice.
Det här kan vara en av dom viktigaste parametrarna när dom funderar ut hur dom ska kunna kräma
ut pengar för service på elbilar, att få alla ägare att tro att det är sjukt avancerat med elbilar och därför
blir priset därefter, och det gäller såklart även för vanliga reparationer med samma resonemang (men kanske
mer för att man tidigare kanske inte fick in så mycket pengar på service och måste ta igen det senare istället).
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 09:33
av Fredrik j
Bjelke skrev:
Det här kan vara en av dom viktigaste parametrarna när dom funderar ut hur dom ska kunna kräma
ut pengar för service på elbilar, att få alla ägare att tro att det är sjukt avancerat med elbilar och därför
blir priset därefter, och det gäller såklart även för vanliga reparationer med samma resonemang (men kanske
mer för att man tidigare kanske inte fick in så mycket pengar på service och måste ta igen det senare istället).
Man får lägga kostnaderna på reparationerna istället.
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad
Postat: 14 mar 2022 10:18
av Esterox
dstr skrev:
Hörde just ett reportage om att det är heeeelt annorlunda för en bilmekaniker med elbil. Det var ju så farligt med högspänning. Som att det inte är så farligt med explosiv bensin?! Men jo, det är dumt att kortsluta plus och minus från högspänningen, precis som det är dumt att lossa en bensinslang ovanför ett varmt grenrör.
Sen var det inte alls som en vanlig bil, helt nytt, krävdes en gigantisk omskolning osv.
Varpå jag började fundera...
Vindrutetorkare - samma
Bromssystem - samma
Länkarmar/styrleder - samma
Stötdämpare - samma
Kupefilter - samma
Glykolhalt i kylsystem - samma
Drivknutar/drivaxlar - samma
Hjulinställning - samma
Det man slipper är
Luftfilter
Oljefilter/oljebyte
Tändstift
Avgassystem/katalysator
Drivrem
Spridare/förgasare
(fyll gärna på)
Brukar du hålla på i Proppskåpet hemma eller koppla 220 ?
Eller håller du dig enbart till enkla 12 v kopplingar som tex Led.
Bryt gärna strömmen utan korrekt kunskap i en Toyota hybrid (har bara erfarenhet om detta så kan inte svara för andra märken) och skriv gärna testamentet innan du gör detta.
Och att lossa bränsle nära varmt grenrör är inte så himla farligt, det är inte så att bilen brinner okontrollerat. Det startar som en liten brand som du kan släcka med filt och i värsta fall får man ta fram brandsläckaren som finns i närheten (krav i verkstad) hantera högspänningsbatteri felaktigt och man släcker den inte med en filt direkt….
Men eftersom allt är så enkelt så får du JÄTTEGÄRNA prova allt hemma, som att bryta högspänning, mecka i ditt proppskåp osv.
Re: P4 Stockholm ute och cyklar om elbilar på verkstad