Sida 1 av 3
Leveransutförande
Postat: 11 mar 2014 17:20
av Mikael Karlberg
Om man studerar underlaget i länken
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... er-Q1-2014 ur en statistisk synvinkel på leveransutförande, så kan man dra en del intressanta slutsatser även om underlaget endast omfattar 77 bilar.
Av dessa bilar har 8 % beställts med 60 kWh batteri och hela 92 % har valt det större alternativet. När det gäller valet i utförandet S eller P så är drygt 69 % i S utförande och resterande 31 % i P. Av de bilar som beställts i P utförandet har 39 % också valt till +paketet.
Om man tittar på färgvalet så ser det ut enligt tabell nedan.
Färg Antal Procent
Black 16 24,2%
Blue 8 12,1%
Brown 4 6,1%
Green 2 3,0%
Grey 12 18,2%
Multicolor Red 8 12,1%
Pearl White 5 7,6%
Red 2 3,0%
Silver 2 3,0%
White 7 10,6%
I val av utförande på tak så har närmare 68 % valt glastak och 32 % tak i bilens färg medan ingen har valt ett tak i svart utförande om inte bilen redan är svart.
85,5 % av bilarna har beställts med standardfälgen på 19” medan 9,7 % valt 19” Cyclon, 3,2 % har valt 21” Turbin i Silver och 1,6 % i 21” Turbin Grå (rensat från bilar i P+ utförande).
Drygt 75 % har valt inredning i läder och av dessa har 13 % valt till nappaskinndetaljer. Det framgår inte av filen något om valet mellan standard- och Performance säten. Drygt 57 % har valt Piano Svart dekor, knappa 15 % Matt Abachiträ, 11,5 % Blankt Abachiträ, 0 % Lönn och drygt 16 % har valt Klofiberutförande.
Ett urval av övriga val
Val Ja Nej
Teknikpaket 83% 17%
Parkeringssensorer 61% 39%
Köldpaket 26% 74%
Dimljus 29% 71%
Ljudpaket 44% 56%
Luftfjädring 39% 61%
Barnsäten 14% 86%
Interiörbelysning 23% 77%
Säkerhetspaket 1% 99%
Dubbelladdare 31% 69%
Re: Leveransutförande
Postat: 11 mar 2014 18:25
av martinsson
Intressant statistik. Tack Mikael.
Re: Leveransutförande
Postat: 12 mar 2014 19:38
av hybris
tänk på att model s har en mycket mjuk lack. En svart bil blir enormt snabbt full med swirls etc.. tänk på det nör du fundersr på färg. En svart bil är snygg men kommer vara tung att hålla fin...
Re: Leveransutförande
Postat: 12 mar 2014 21:12
av Sofie
Även multicolor red har extremt mjuk lack.
Re: Leveransutförande
Postat: 12 mar 2014 21:29
av Lessmog
Har läst mycket kommentarer på TM och TMC om denna mjuka lack, som tycks sammanhänga med miljökrav i Calif plus att bilarna inte står och härdar hos Härliga Harry i månader ...
Därför är en återkommande rekommendation att - helst det första man gör - lämna in sin Tesla till en "detailer" som putsar bort mikrorepor och sedan applicerar en hård ytlack. Tar en dag, ca. Gör-det-själv-varianterna är visst inte lika bra som proffsversionerna.
Det fanns även en tråd om detta på förra forumet; Uppsala och Västerås?
Re: Leveransutförande
Postat: 12 mar 2014 22:43
av Bengt
Opti-Coat Pro är det lackskydd som är godkänt av Tesla. De har auktoriserade leverantörer i Sverige, se
http://www.opti-coat.com/Pro_applicator.html
Re: Leveransutförande
Postat: 12 mar 2014 23:12
av MEL
Har svart solid lack som smutsen sökte sig till innan jag behandlade med Opti Coat PRO. Lacken är relativt tunn och behandlingen kändes välbehövlig. Är mycket nöjd än så länge. Jag har dock bara tvättat en gång så jag kanske ska ge det lite mer tid innan jag ger ett definitivt omdöme.
Re: Leveransutförande
Postat: 13 mar 2014 19:51
av hybris
alla Model S har mjuk lack. min poöng var att det syns otroligt snabbt på en svart bil. Jag skulle undvika den svarta helt... mutlicolor red sägs vara en av de som är mest förlåtande tillsammans med olika silver...
Vita blir skitiga på 2 sekunder. hade en vit BMW innan och den vart fasen skitig 5 min efter man tvättst den. hopplöst... titansilver var däremot grymt bra gällande smuts...
Bara som tips när man funderar på färg. model S är stor somen X5 så en hel del yta att hålla ren...
Re: Leveransutförande
Postat: 13 mar 2014 19:54
av hybris
MEL vem opticoat-pro behandlade din bil?
jag funderar på stenskottsskydd istället. kommer ju garanterat få stenskott och tror inte opticoat pro hjälper speciellt mycket mot stenskott... och att köra både stenskottsskydd och opti verkar inte rekommenderat...
Re: Leveransutförande
Postat: 13 mar 2014 22:06
av MEL
Behandlingen gjordes av Johan Rosenberg i Täby. Bra service då han kunde hämta bilen och även erbjöd sig att leverera den.
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 08:01
av matbl
Nu blev jag fundersam. Vad menar ni med att lacken är extra mjuk? Är den sämre än på andra bilar?
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 09:17
av Sofie
Ja lacken är mjuk, redan efter en tvätt så är det fullt med microrepor. Du måste lägga på någon form av lackskydd.
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 14:00
av matbl
Mjukare än andra bilar?
Även vid handtvätt?
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 18:59
av hybris
Sofie har du fått bilen?
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 19:00
av hybris
MEL: Gjorde han ett bra jobb? Både förarbete och opticoat? bilder?
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 20:16
av Sofie
.
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 20:47
av Sofie
Nej jag har inte mottagit bilen ännu, den står i Täby sedan i måndags.
Bilen är inte polerad i Danmark på min begäran, då jag skall ta bilen omedelbart till lackförsegling.
Men dom har passat på att tvätta den direkt när den kom till Täby, bilen är nu med massor av microrepor samt fukt i bakljusen som riktiga bilar skall ha.
Tvättningen är för övrigt det enda som har gått snabbt med denna bilen.
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 21:01
av matbl
Har de kört den i en biltvätt alltså? Klåpare.
Jag upprepar min fråga. Är lacken sämre/mjukare än andra märken?
Mikrorepor från biltvätt innan leverans har jag varit med om på både en saab och minst en bmw.
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 21:52
av Bengt
Jag har idag pratat med Johan på Rosenbergs Inpol. Han har nu Opticoat-behandlat några Telsa och anser inte att lacken är mjuk i jämförelse med de flesta andra bilar, t ex BMW. Lacken är däremot ganska tunn, så man måste vara försiktig när man polerar den - en lackförsegling direct efter leverans är därför att rekommendera. Rosenbergs Inpol kommer troligtvis att utföra montering av skyddsplast liknade "Paint Armour" som finns att beställa från fabrik till de bilar som levereras i USA. Jag återkommer med mer info - Watch this Space!
Re: Leveransutförande
Postat: 14 mar 2014 21:59
av Bengt
SVAR TILL HYBRIS: Johan har lackförseglat tidigare åt mig, så jag kan intyga att han gör ett bra jobb. Min bil går direkt till honom för behandling innan jag tar hem den.
Re: Leveransutförande
Postat: 15 mar 2014 00:34
av MEL
Ja, jag är nöjd med behandlingen, men ring Johan direkt och fråga om detaljerna. Det kan dock vara idé att vänta med slutomdöme. På tidigare bil var jag initialt också nöjd med Mr Caps Formula U behandling, men den krävde sedan ny behandling vid senare tillfälle, (vilket inte ska behövas med Opticoat PRO).
Re: Leveransutförande
Postat: 15 mar 2014 06:45
av hybris
är det vatten i baklysen och mikrorepor får de fasen betala för att fixa det...
Re: Leveransutförande
Postat: 15 mar 2014 09:04
av b232
Om lacken är tunn så antar jag att en behandling typ ditec inte är lämplig.. ?
Re: Leveransutförande
Postat: 15 mar 2014 12:56
av hybris
lacken är knappast tunn. men den har inte hördat fullt ut och på TMC pratar alla om att lacken är mjuk. ungefär som porsche... Opticoat-pro är en behandling som lägger ett lager opticoat som skyddar lacken. Går inte att jämföra med andra behandlingar då denna är som att få en extra clearcoat typ... men gällande stenskott trot jag inte det hjälper och läst att det inte är optimalt att kombinera stenskottskydd där man opticoatbehandlat...
Kör en del på e4an och mycket stenskott är det där...
Re: Leveransutförande
Postat: 15 mar 2014 13:32
av Sofie
Jag är ytterst tveksam till att Opti-Coat håller Hur länge som hellst, vägsalt dubbskräp osv.
Jag tänker på repfria glasögon det finns bättre o sämre men ingen är repfri.
Tvätta rätt tvätta ofta, ha ett bra lackskydd typ Opti-Coat.