Sida 1 av 1

Batteriproblem

Postat: 17 nov 2015 22:31
av TiborBlomhall
Sen jag skaffat elbil har jag haft batteriproblem efter batteriproblem...

Först la gamla bensinbilens startbatteri av. Kunde inte dra runt startmotorn längre trots laddning. Fick köpa ny på Biltema. Nu har jag sålt hela schabraket.

Sen vägrade frugans Kia starta en dag. Hon glömde visst stänga dörren ordentligt på fredag kväll och till måndagen hade taklampan i bilen lyckats dränera hela batteriet. Fick ta fram laddaren och ladda.

Och nu fick jag batteriproblem med min Leaf också! Plötsligt sa instrumentbrädan att det är dags att byta batteri i nyckeln. Fick åka iväg å köpa en CR2025 knappcellsbatteri å byta.

Å folk är rädda för batteriproblem med elbilar :roll:

Re: Batteriproblem

Postat: 17 nov 2015 22:34
av Martinen
Ja det här med batterier är ett ofog.
Bättre att låsa och låsa upp bilen med nyckel.
För att starta motorn använder man en vev. Funkade ju bra förr, så varför ska man hålla på med batteri och startmotor.

Re: Batteriproblem

Postat: 18 nov 2015 00:24
av apkungen
:lol:

Re: Batteriproblem

Postat: 18 nov 2015 06:55
av chpaulin
:lol:

Re: Batteriproblem

Postat: 18 nov 2015 09:44
av Stefan T
Min Peugeot var tjurig att starta
Brukar starta och dö
Sen har man fått veva rejält innan startade
Men här om dagen sa den batteriet i nycken var kasst
Efter detta så startar den lätt

Re: Batteriproblem

Postat: 18 nov 2015 11:15
av Bjorn
TiborBlomhall skrev:
Sen vägrade frugans Kia starta en dag. Hon glömde visst stänga dörren ordentligt på fredag kväll och till måndagen hade taklampan i bilen lyckats dränera hela batteriet.
Förra bilen jag hade (årsm.2010) Hade ett enkelt BMS som stängde av förbrukare.
Om man stod med radion på och / eller dörren öppen så slutade lampa och radio efter c:a 20 minuter. De gick att starta om men gick då bara 5 minuter. Detta tills man hade kört en stund och laddat. Kan ha varit koll på batterispänning eller bara tider. Det lyckades jag aldrig få reda på.

Teslan som jag förstår underhållsladdar 12V - batteriet helt efter behov, så länge man bara har någorlunda i stora batteriet, sen några uppdateringar tillbaka. Problemen med urladdat 12V - batteri har väl upphört.
TiborBlomhall skrev:
Och nu fick jag batteriproblem med min Leaf också! Plötsligt sa instrumentbrädan att det är dags att byta batteri i nyckeln. Fick åka iväg å köpa en CR2025 knappcellsbatteri å byta.
Stefan Tl skrev:
Men här om dagen sa den batteriet i nycken var kasst
Efter detta så startar den lätt
Jag kan förstå att Tesla byter batteri i FOB varje service. Inte värt att snåla på en knappcell och riskera att bli utelåst behöva plocka upp mobilen.