Sida 1 av 1

motoreffekt

Postat: 15 mar 2022 21:44
av Elvis1
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW

Re: motoreffekt

Postat: 15 mar 2022 21:58
av Maw
Elvis1 skrev:
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?

Re: motoreffekt

Postat: 16 mar 2022 20:54
av Nicke Nyfiken
Maw skrev:
Elvis1 skrev:
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?
Per motor. ;)

Re: motoreffekt

Postat: 16 mar 2022 21:07
av Maw
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
Elvis1 skrev:
Vilken motoreffekt har egentligen LR? Hittar flera uppgifter. Allt från 345HK-514HK. / 153KW-378KW



Motorspecifikationer 254 kW (345 hk)Effekt 150 – 331 kW
Hästkrafter 204 – 450 hk
Hästkrafter (Imperial) 201 – 444 bhp
Elfordon
EL


Effekt, max (för elmotor)
378 kW


Effekt under 30 minuter (för elmotor)
153 kW
Med tanke på prestandan så är nog siffran 345 hk ganska rimlig?
Per motor. ;)
Det hade varit trevligt. Då hade prestandan varit betydlig högre än den är :)
Med tanke på att den "bara" klarar 0-100 på 5 sekunder verkar 345 hk total systemeffekt rimlig om man jämför med andra elbilar där effekten är känd.

Re: motoreffekt

Postat: 18 mar 2022 17:46
av Strebern
Det är inte effekten som är mest intressant utan hur den levererar den.
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.

EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....

Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)

Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...

Re: motoreffekt

Postat: 18 mar 2022 22:58
av Maw
Strebern skrev:
Det är inte effekten som är mest intressant utan hur den levererar den.
Jag hade beställt en kia EV6, men avbeställde den när den blev ca 8 månader försenad....
Provkörde då en MYLR och beställde.

EV6an leverans av kraft är definitivt inte lika mungipslyftande som teslan....

Om vi sen drar in VAG i matchen så har de inget att komma med, inte ens e-tron för miljonen levererar samma tryck (har testat id4 gtx, q4 e-tron och e-tron)

Den elbil jag testat som kommer in "lika" är EQC, men den är specad på 400 hk...
EQC är väl ändå ganska mycket tyngre än MY så det får ses som ett gott betyg. :)

När jag provkörde MY tyckte jag att det kändes att den är lite slöare än Polestar 2 som jag kör till vardags, däremot var gaspedalen mer linjär eller rentav logaritmisk på MY och det händer mer tidigt, PS2 är mer proggressivt eller exponentiellt mappad. Det ska bli intressant att kunna jämföra lite mer på måndag när vi hämtar ut vår nya MY :)