Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Arn »

Fanns en kort period då man kunde se medlemspriserna i bilens navigator.

Hur som helst väldigt dyrt att betala 7-8 kr per kwh. Själva laddningen på vägen blir dyrare än att köra fossilbil för 0,5l/mil. Tyvärr finns inte så många andra bra alternativ till laddning längs vägen.
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Fredrik j »

GustavE skrev: 07 nov 2022 20:07
Ändå kan bensinmacken numera hålla ett lägre pris per mil. Trots att bensinmackens produkt ska: Pumpas upp ur ett borrhål på havets botten o ofta i full storm till en oljerigg. Pumpas till land. Köras med oljetanker. Köras genom ett raffinaderi. Köras på tankbil till macken. Förvaras i dyra tankar i marken. Pumpar ska besiktas. Mm mm.
Laddstationernas produkt kommer helt omärkbart i en kabel i marken. Kabeln och produktion inte sällan betald av Samhället en gång i tiden.

Slutsats: vilka eländiga ockrare laddstationer är!

Hoppas innerligt att konkurrensen hårdnar mycket snabbt. Måste finnas alla möjligheter att konkurrera ut ockrarna.
Jag tycker du grovt förenklar elproduktion och distribution. Kommer helt omärkbart i en kabel. Lite som köttet dyker upp i kyldisken?
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Electron »

Mycket gnäll - vill ni inte ladda SuC - välj annat alternativ?

Jag gör’t inte!

När jag använt…. ex InCharge - strul - ringer support (har rfid-kort) - laddning startar - men sällan 50 kW….
Med SuC - det funkar och klanen kan lugnt ta en bensträckare medan laddning pågår.
Alla låg elpriser som många vant sig vid, är bara att glömma. Hela Europa har problem med energiförsörjningen och kommer vara så i många år framöver.
Har läst många trådar i forumet när man gör sig lustig över höga fossilpriser, pekat finger åt fossilägare etc. Men nu är inte elpriser på SuC långt ifrån fossilpris…. Jag gillar verkligen min M3 LR och har inte problem med att det kostar som det gör idag med SuC eftersom jag inte använder den ofta.
Inte gratis att bygga ut laddsystemet såsom Tesla gjort. Nu kommer fakturan….
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -21
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dafro »

Jag väljer gärna SuC i Ulricehamn pga smidigt med app mm och mer kö på ionity. Jag har inget abb så om det kostar 7 eller 10 kvittar för mig, laddar 5-10 ggr per år.

Men eftersom jag har en E-tron så ör det lite lurigt med platser och jag vågar ju som icke tesla ägare börja ladda och dela med någon. Och sedan vill jag ju ha mina 150 kW som jag har upp till 80%, E-trons styrka. Senast kom det en tesla och börja ladda bredvid mig fast det fanns lediga utan att behöva dela men antingen har folk inte kolla eller så skulle han stanna länge och äta.

Kommer V2 uppdateras till V3?
27,8 kWp solceller
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Electron »

Dafro skrev: 29 dec 2022 17:20
Jag väljer gärna SuC i Ulricehamn pga smidigt med app mm och mer kö på ionity. Jag har inget abb så om det kostar 7 eller 10 kvittar för mig, laddar 5-10 ggr per år.

Men eftersom jag har en E-tron så ör det lite lurigt med platser och jag vågar ju som icke tesla ägare börja ladda och dela med någon. Och sedan vill jag ju ha mina 150 kW som jag har upp till 80%, E-trons styrka. Senast kom det en tesla och börja ladda bredvid mig fast det fanns lediga utan att behöva dela men antingen har folk inte kolla eller så skulle han stanna länge och äta.

Kommer V2 uppdateras till V3?
Men snälla du, varför påpekade du inte detta för Teslan som parkerade bredvid ? Inte alla som har elutbildning…..
Model 3 LR -21
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dafro »

Electron skrev: 29 dec 2022 17:24
Dafro skrev: 29 dec 2022 17:20
Jag väljer gärna SuC i Ulricehamn pga smidigt med app mm och mer kö på ionity. Jag har inget abb så om det kostar 7 eller 10 kvittar för mig, laddar 5-10 ggr per år.

Men eftersom jag har en E-tron så ör det lite lurigt med platser och jag vågar ju som icke tesla ägare börja ladda och dela med någon. Och sedan vill jag ju ha mina 150 kW som jag har upp till 80%, E-trons styrka. Senast kom det en tesla och börja ladda bredvid mig fast det fanns lediga utan att behöva dela men antingen har folk inte kolla eller så skulle han stanna länge och äta.

Kommer V2 uppdateras till V3?
Men snälla du, varför påpekade du inte detta för Teslan som parkerade bredvid ? Inte alla som har elutbildning…..
För att jag är rädd för baseballträ som det har hotats om mer än en gån här men främst att han hann koppla in och det fanns en ledig jag kunde ta direkt bakom mig. Du ska veta att man inte känner sig uppskattad när man kommer till SuC med en E-tron men troligen ör det värre bland folk som hänger här än de i verkligheten. Laddar aldrig där om jag måste dela eller blockera en plats.


Nästa gång ska jag informera, är troligen som du säger att han inte hade koll men fattar inte varför tesla inte skriver det som info på skärmen närmar närmar sig en V2 SuC.
27,8 kWp solceller
Electron
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Electron »

Dafro skrev: 29 dec 2022 17:35
Electron skrev: 29 dec 2022 17:24
Dafro skrev: 29 dec 2022 17:20
Jag väljer gärna SuC i Ulricehamn pga smidigt med app mm och mer kö på ionity. Jag har inget abb så om det kostar 7 eller 10 kvittar för mig, laddar 5-10 ggr per år.

Men eftersom jag har en E-tron så ör det lite lurigt med platser och jag vågar ju som icke tesla ägare börja ladda och dela med någon. Och sedan vill jag ju ha mina 150 kW som jag har upp till 80%, E-trons styrka. Senast kom det en tesla och börja ladda bredvid mig fast det fanns lediga utan att behöva dela men antingen har folk inte kolla eller så skulle han stanna länge och äta.

Kommer V2 uppdateras till V3?
Men snälla du, varför påpekade du inte detta för Teslan som parkerade bredvid ? Inte alla som har elutbildning…..
För att jag är rädd för baseballträ som det har hotats om mer än en gån här men främst att han hann koppla in och det fanns en ledig jag kunde ta direkt bakom mig. Du ska veta att man inte känner sig uppskattad när man kommer till SuC med en E-tron men troligen ör det värre bland folk som hänger här än de i verkligheten. Laddar aldrig där om jag måste dela eller blockera en plats.


Nästa gång ska jag informera, är troligen som du säger att han inte hade koll men fattar inte varför tesla inte skriver det som info på skärmen närmar närmar sig en V2 SuC.
Njaaaa nu ställer du nog för höga krav på användarna - läsa instrux - det gör ingen - känt se’n gammalt.

Fysisk kommunikation är bättre.
Model 3 LR -21
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Dafro »

Electron skrev: 29 dec 2022 17:42
Dafro skrev: 29 dec 2022 17:35
Electron skrev: 29 dec 2022 17:24
Dafro skrev: 29 dec 2022 17:20
Jag väljer gärna SuC i Ulricehamn pga smidigt med app mm och mer kö på ionity. Jag har inget abb så om det kostar 7 eller 10 kvittar för mig, laddar 5-10 ggr per år.

Men eftersom jag har en E-tron så ör det lite lurigt med platser och jag vågar ju som icke tesla ägare börja ladda och dela med någon. Och sedan vill jag ju ha mina 150 kW som jag har upp till 80%, E-trons styrka. Senast kom det en tesla och börja ladda bredvid mig fast det fanns lediga utan att behöva dela men antingen har folk inte kolla eller så skulle han stanna länge och äta.

Kommer V2 uppdateras till V3?
Men snälla du, varför påpekade du inte detta för Teslan som parkerade bredvid ? Inte alla som har elutbildning…..
För att jag är rädd för baseballträ som det har hotats om mer än en gån här men främst att han hann koppla in och det fanns en ledig jag kunde ta direkt bakom mig. Du ska veta att man inte känner sig uppskattad när man kommer till SuC med en E-tron men troligen ör det värre bland folk som hänger här än de i verkligheten. Laddar aldrig där om jag måste dela eller blockera en plats.


Nästa gång ska jag informera, är troligen som du säger att han inte hade koll men fattar inte varför tesla inte skriver det som info på skärmen närmar närmar sig en V2 SuC.
Njaaaa nu ställer du nog för höga krav på användarna - läsa instrux - det gör ingen - känt se’n gammalt.

Fysisk kommunikation är bättre.

Sant och och många äldre tesla går väl ner i laddeffekt rätt snart så dom drabbas inte tänker jag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Dafro skrev: 29 dec 2022 17:20
Senast kom det en tesla och börja ladda bredvid mig fast det fanns lediga utan att behöva dela men antingen har folk inte kolla eller så skulle han stanna länge och äta.

Kommer V2 uppdateras till V3?
Händer det så går jag alltid ut och pratar med föraren. Har aldrig blivit några problem. De har alltid flyttat på sig, och dessutom tackat för informationen då de inte känt till hur de gamla laddarna på V2 fungerar.

Nej, jag tror inte de kommer uppdateras till V3 generellt (även om så gjorts i några enskilda fall).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av chaffis75 »

Ni när de varit låga och superlåga priser några dager, borde inte tesla reagera på detta snabbare och åter sänka priserna.. Typ 9-10 kr kWh nu men spotpriset just nu detta dygn på 10-60 öre /kWh inklusive skatter.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2542
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av niklas12 »

chaffis75 skrev: 31 dec 2022 08:37
Ni när de varit låga och superlåga priser några dager, borde inte tesla reagera på detta snabbare och åter sänka priserna.. Typ 9-10 kr kWh nu men spotpriset just nu detta dygn på 10-60 öre /kWh inklusive skatter.
Sällan det går snabbt åt det hållet, däremot höjningar brukar komma långt innan.
Tiden med låga priser på SUC är nog tyvärr förbi
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Lerumsexpressen »

EU kommer att hörsamma alla er som vill ha timpris och prisinformation på plats.
Det kommer givetvis att drabba en lite produkt som elbilsladdning (med låg eller ingen lönsamhet) med ökade kostnader och administration.
Produkten Laddning är nästan bara förenat med ekonomiska- och varumärkesrisker.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

Igår kväll laddade jag 30 kWh gratis från en 11 kW laddstolpe, lite väger det upp mot att jag laddade 60 kWh för 7,20/kWh på SuC igår och lär göra samma sak imorgon....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av martinot »

Lerumsexpressen skrev: 31 dec 2022 09:48
EU kommer att hörsamma alla er som vill ha timpris och prisinformation på plats.
Det kommer givetvis att drabba en lite produkt som elbilsladdning (med låg eller ingen lönsamhet) med ökade kostnader och administration.
Produkten Laddning är nästan bara förenat med ekonomiska- och varumärkesrisker.
Jo, jag misstänker att det redan innan dessa direktiv är svårt för dagens stora snabbladdningsnät att gå med ens break-even på tjänsten i sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av acce »

Nu ser priserna ut att ha sänkts igen äntligen! 6 kr/kwh som bas i Enköping tex, 6,70 kr/kwh som dyrast för teslaägare/med abonnemang under kvällstid! Rätt rimliga priser tycker jag även fast man gärna skulle ha 3-4 kr/kwh också så klart! ;)
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

acce skrev: 11 jan 2023 13:52
Nu ser priserna ut att ha sänkts igen äntligen! 6 kr/kwh som bas i Enköping tex, 6,70 kr/kwh som dyrast för teslaägare/med abonnemang under kvällstid! Rätt rimliga priser tycker jag även fast man gärna skulle ha 3-4 kr/kwh också så klart! ;)
Jönköping och Ulricehamn har samma prisnivå som i Nyårshelgen, övriga har jag inte koll på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av fth »

Priset fortsätter att skena, så här ser min statistik ut nu:
suc.jpg
Jag blir faktiskt mindre och mindre angelägen att plocka ut min nya X, min "gamla" med fri SuC får kanske gå några tusen mil till... :shock:

Utöver högre leasingkostnad och markant högre förmånsvärde för nya X så representerar fri SuC nu drygt 2000:-/månad i skattade pengar för mig. Min nya X skulle med detta bli nästan dubbelt så dyr som min nuvarande...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

Här beställde jag min bil. :lol:
suc.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av fth »

För er som hävdar att höjningarna i SuC bara är en naturlig följd av ökat elpris så roade jag mig med att jämföra min statistik med det rörliga elpriset i SE3 (Tesla betalar ju garanterat inte detta pris, men det ger iaf en indikation på hur kostnaderna har förändrats för Tesla genom åren).

Skulle Tesla haft ett rörligt elpris som en vanlig elkonsument så hade bruttomarginalen, dvs skillnaden mellan in- och utpris gått från c:a 1.34:-/kWh 2018 till c:a 4.19:-/kWh 2022, en ökning med mer än 200%. :shock:

Löftet att "our Supercharger Network will never be a profit center" kan vi alltså lugnt konstatera inte gäller längre. :(
suc2.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 apr 2022 22:56

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Verdi »

fth skrev: 11 jan 2023 15:05
Löftet att "our Supercharger Network will never be a profit center" kan vi alltså lugnt konstatera inte gäller längre. :(
/fth

Har du koll på deras övriga kostnader för SuC? Är ju inte som att allt är gratis förutom själva elektriciteten...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av jonasl »

Utbyggnadstakten är ju brutal jämfört med alla andra (tillsammans), så på totalen tror jag det är långt kvar till att tjäna några pengar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av fth »

Verdi skrev: 11 jan 2023 15:25
fth skrev: 11 jan 2023 15:05
Löftet att "our Supercharger Network will never be a profit center" kan vi alltså lugnt konstatera inte gäller längre. :(
/fth

Har du koll på deras övriga kostnader för SuC? Är ju inte som att allt är gratis förutom själva elektriciteten...
Nej, det har jag förstås inte, men jag har mycket svårt att tro att övriga kostnader som installation, snöröjning, markhyra eller vad det nu kan vara skulle ha skenat med >200%.

Att Tesla har valt att kraftigt öka sina marginaler på laddning råder det nog inga som helst tvivel om, och det har dom förstås all rätt att göra, men det betyder inte att man måste gilla det. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av fth »

jonasl skrev: 11 jan 2023 15:32
Utbyggnadstakten är ju brutal jämfört med alla andra (tillsammans), så på totalen tror jag det är långt kvar till att tjäna några pengar.
Ja kanske, men samtidigt har ju enligt uppgift Teslas kostnader för hårdvara minskat rejält, och beläggningen samtidigt ökat enormt, när man dessutom då ökat bruttomarginalen med >200% så borde kalkylen inte kunna se alltför dålig ut.

Det vore kul att se hur den här affären ser ut, men tyvärr så särredovisar ju Tesla inte detta vad jag vet.

Det enda jag vet har kommit ut om marginal/lönsamhet var från Elon på Twitter (som vanligt):
margin.jpg
Men det verkar ju inte gälla längre, bruttomarginalen i Sverige är ju iaf långt (långt!) över 30%, sannolikt närmare 150%.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 apr 2022 22:56

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av Verdi »

fth skrev: 11 jan 2023 15:34
Verdi skrev: 11 jan 2023 15:25
fth skrev: 11 jan 2023 15:05
Löftet att "our Supercharger Network will never be a profit center" kan vi alltså lugnt konstatera inte gäller längre. :(
/fth

Har du koll på deras övriga kostnader för SuC? Är ju inte som att allt är gratis förutom själva elektriciteten...
Nej, det har jag förstås inte, men jag har mycket svårt att tro att övriga kostnader som installation, snöröjning, markhyra eller vad det nu kan vara skulle ha skenat med >200%.

Att Tesla har valt att kraftigt öka sina marginaler på laddning råder det nog inga som helst tvivel om, och det har dom förstås all rätt att göra, men det betyder inte att man måste gilla det. ;)

/fth

Eftersom vi inte vet någonting om deras lönsamhet så är det ju svårt att gissa. Man kan ju försöka räkna på det men det är väldigt många osäkra variabler. Hur lång är avskrivningstiden på en SuC? Hur ofta blir det fel? Hur mycket personal krävs per SuC? Hur många kWh säljer de per år?

Jag tror inte det är någon guldgruva ens nu.

Dessutom handlar det om att erbjuda en tjänst som gör det möjligt för folk att använda SuC för långresor. Är det för billigt så kommer locals att ockupera laddarna. Det gäller att försöka hålla en jämvikt mot efterfrågan så att det inte blir timslånga köer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 11 jan 2023 15:05
För er som hävdar att höjningarna i SuC bara är en naturlig följd av ökat elpris så roade jag mig med att jämföra min statistik med det rörliga elpriset i SE3 (Tesla betalar ju garanterat inte detta pris, men det ger iaf en indikation på hur kostnaderna har förändrats för Tesla genom åren).

Skulle Tesla haft ett rörligt elpris som en vanlig elkonsument så hade bruttomarginalen, dvs skillnaden mellan in- och utpris gått från c:a 1.34:-/kWh 2018 till c:a 4.19:-/kWh 2022, en ökning med mer än 200%. :shock:

Löftet att "our Supercharger Network will never be a profit center" kan vi alltså lugnt konstatera inte gäller längre. :(

suc2.jpg
/fth
Skall man vara snäll så kan man säga att de är före sin tid eftersom de fördubblade priset redan ett år innan elpriset stack iväg. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar