Nect skrev:
Nice! Bra beslut <3 Tack
Moderator: Redaktion
SE3: SE4:Skabb1 skrev:Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?
Medlem betalar ju 5,50/6,30 i Jkp.krille skrev:SE3: SE4:Skabb1 skrev:Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?
krille skrev:SE3: SE4:Skabb1 skrev:Frågan är vad detta innebär för priser off peak i SE3 och 4?
Med ett abbonemang från ELLI skulle det bli billigare men det kostar 129 kr i månaden.Camper63 skrev:Laddat för över 8 kronor / kwh ett tag nu. Verkat lite världsfrånvänt av Tesla med de priserna. Börjat snegla på andra alternativ. Troligen är jag inte ensam. Så om Tesla kan hålla rimligare priser vore det bra annars riskerar man nog tappa kunder. Gillar enkelheten när man ska ladda med SC. Men inte till vilket pris som helst. Tittat på Ionity och med abbonemang skulle det kosta 3,50 kr/kwh. Nackdelen med Ionity är att de har så få platser och stå i kö vill man ju inte. Laddar i Varberg ibland på SC. Där finns Ionity också. Alltid många som laddar där på Ionity, ibland kö. På SC. Aldrig kö och med 8 kr/kwh blir det nog ingen.
Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?simin skrev:Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Exakt. Betalar 3,90 idag med WeCharge plus/Drive highway. Så den extra månadskostnaden på 79kr sänker framförallt priset på Ionity.CrazyGang skrev:Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?simin skrev:Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Det är väldigt bra pris.simin skrev:Exakt. Betalar 3,90 idag med WeCharge plus/Drive highway. Så den extra månadskostnaden på 79kr sänker framförallt priset på Ionity.CrazyGang skrev:Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?simin skrev:Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Recharge, InCharge, Virta, Allego, Mer, E-on, Lidl och vissa gamla OKQ8 gäller det.CrazyGang skrev:Gäller 4,40kr/kWh även för HPC hos E-On, Fortum osv?simin skrev:Jag har precis bytt från en ID3 till en Model 3, och har kvar bindningstid på mitt wecharge plus (motsv. Ellis Drive highway). Funderar dock starkt på att skaffa Ellis Drive City när bindningstiden på WeCharge går ut för att få bra tillgång till, och stabilt pris på, alla icke-Ionity laddare. T ex Eon och Recharge brukar ju ligga bra till vid McDonalds längs vägarna, och InCharge ingår ju numera också i Ellis paraply. Superchargers trumfar ju Ionity som i princip bara erbjuder circle k som sällskap, men de andra nätverken tycker jag är smidiga att kunna använda även med teslan.
Jag undviker hellre köer än högre pris.chaffis75 skrev:Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag tror inte det kommer att spela någon roll för min del. Laddkostnaden är inte så stor i vilket fall och någon krona per kWh hit eller dit vid ett enstaka laddtillfälle bryr jag mig inte om. Jag väljer tid och plats för laddning utifrån vad som passar mig bäst under färden, oberoende av laddpris. Jag har aldrig känt mig bunden av SuC, utan laddar lika gärna på andra stationer, om de ligger bättre placerade, vid ett bättre matställe, e d. Jag har hittills aldrig köat och har ingen lust att göra det heller.chaffis75 skrev:Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Det jobbiga är väl att köer och högre pris hänger ihop… inte för att det har varit några köer att tala omNicke Nyfiken skrev:Jag undviker hellre köer än högre pris.chaffis75 skrev:Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jo men såklart kan man välja andra laddare, poängen var om man anpassar sig på något sätt pågrund av de något högre priset under ett antal timmar.. Som sagt jag gör de ju inte själv och framför allt inte för att spara knappt 50 kr på en 50kwh laddning när den ändå kostar 275 kr vid de högre priset.Niklas Z skrev:Jag tror inte det kommer att spela någon roll för min del. Laddkostnaden är inte så stor i vilket fall och någon krona per kWh hit eller dit vid ett enstaka laddtillfälle bryr jag mig inte om. Jag väljer tid och plats för laddning utifrån vad som passar mig bäst under färden, oberoende av laddpris. Jag har aldrig känt mig bunden av SuC, utan laddar lika gärna på andra stationer, om de ligger bättre placerade, vid ett bättre matställe, e d. Jag har hittills aldrig köat och har ingen lust att göra det heller.chaffis75 skrev:Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?
Jag menade bara att jag idag väljer laddare främst utifrån andra parametrar än pris och det ska till radikala prisskillnader för att jag ska tänka annorlunda. I och för sig skulle jag kunna tänka mig ett scenario där klockan närmar sig 16.00 och jag behöver ladda relativt snart. Då kanske jag skulle svänga in till en SuC kl. 15.40, i stället för att fortsätta till nästa och kanske börja ladda kl. 16.00, men då ska det vara så att det är ganska ovidkommande om jag laddar före eller efter 16.00.chaffis75 skrev:Jo men såklart kan man välja andra laddare, poängen var om man anpassar sig på något sätt pågrund av de något högre priset under ett antal timmar.. Som sagt jag gör de ju inte själv och framför allt inte för att spara knappt 50 kr på en 50kwh laddning när den ändå kostar 275 kr vid de högre priset.Niklas Z skrev:Jag tror inte det kommer att spela någon roll för min del. Laddkostnaden är inte så stor i vilket fall och någon krona per kWh hit eller dit vid ett enstaka laddtillfälle bryr jag mig inte om. Jag väljer tid och plats för laddning utifrån vad som passar mig bäst under färden, oberoende av laddpris. Jag har aldrig känt mig bunden av SuC, utan laddar lika gärna på andra stationer, om de ligger bättre placerade, vid ett bättre matställe, e d. Jag har hittills aldrig köat och har ingen lust att göra det heller.chaffis75 skrev:Nu när de är olika priser på suc olika tider, kommer ni anpassa er till detta eller är de mer en bonus/straff att priserna varierar? Personligen så tänker jag att jag kom er köra samma tid som jag brukar, dvs inte anpassa mig. De som skulle kunna få mig att anpassa tiden är om man slipper köer på laddarna om de nu är en risk.
Hur ser ni på de?