Nej, det är väl snarare så att suc börjar prismässigt närma sig laddstolparna som från dag ett körde med höga priser, för att börja tjäna pengar på laddning som alla andra redan gör, eller?fth skrev:Exakt, skulle man använda samma resonemang för AC-operatörerna så skulle det ju idag kosta typ 9-12:-/kWh på stolparna från Mer, eOn etc., och det gör det ju bevisligen inte.mikebike skrev:Priserna vid laddstolpar (AC) har inte ökat alls sedan jag beställde min bil (oktober 2020).
/fth
Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
Re: Priserna skenar i SUC
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Priserna skenar i SUC
Jag tror de har minskat förlusterna. Tror inte de gör någon vinst, särskilt inga oskäliga vinster nu heller.fth skrev:Enligt statistik från Energimarknadsinspektionen så har priset för "Större säkringskunder" (vilket jag antar Tesla kvalar in under) i princip inte ökat alls under den här perioden, varken tariffer eller kWh-pris, så det kan nog inte vara förklaringen.MWall skrev:Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Jag har också svårt att tro att kostnader för bygge, underhåll, snöskottning etc skulle ha tredubblats sedan 2020?
Nej, det här är nog helt och hållet affärsmässiga beslut som Tesla har fattat.
Exakt vad dom baserar besluten på har jag förstås ingen aning om, men från min begränsade horisont så har jag svårt att tycka att dom är särskilt bra.
/fth
Höjningarna handlar väl om att kunna fasa in andra märkens bilar utan att öka förlusterna. Kanske till och med börja gå med lite vinst...
Re: Priserna skenar i SUC
Ju fler teslor som säljs desto högre krav på den fina USPen som SUC ändå innebär, men dom kostar förmodligen och pengarna ska ju in.
Har man redan köpt en bil är man ju redan ”där”. Höjd priserna kommentar folk fortfarande att ladda.
Har man redan köpt en bil är man ju redan ”där”. Höjd priserna kommentar folk fortfarande att ladda.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3638
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Priserna skenar i SUC
Vår BRF har effektabonnemang och priset per kWh inkl alla avgifter och skatter är ca 1.8 kr/kWh enligt föreningens elnisse som jobbat på lokala energibolaget och sköter om de bitarna.
Model Y LR AWD 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Priserna skenar i SUC
Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Priserna skenar i SUC
Tittar man in den enormt stora tråden om Ionity och skrollar tillbaks lite så slås man av vilka hård ord det var mot Ionity när man satte sina priser. Då satt ju en stor andel teslaägare fortfarande med fri SUC och tyckte allt var dyrt som inte var gratis. Ord som "ocker" användes.
Det vi ser nu är väl kanske en prisnivå som är hållbar över tid när hela kostnaden på sikt behöver betalas av den som laddar. Vill biltillverkarna ge speciella fördelar till sina kunder kan man ju lösa det med olika förmånliga medlemskap eller liknande.
Det vi ser nu är väl kanske en prisnivå som är hållbar över tid när hela kostnaden på sikt behöver betalas av den som laddar. Vill biltillverkarna ge speciella fördelar till sina kunder kan man ju lösa det med olika förmånliga medlemskap eller liknande.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Nej, det går inte lika bra att ladda på andra nät.Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Priserna skenar i SUC
Det kan också vara så att Tesla justera priserna så tillgängligheten blir bättre vid att få folk till att ladda hemma istället, om man kan (ser oftare och oftare att det är fullt eller nästan fullt i Lödde men självklart är det enbart på enskilda tidpunkter som jag har kört förbi och är enbart min egen statistik ) - eller man höjer för att kunna öppna upp för andra...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priserna skenar i SUC
Det tror jag också.Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
När jag i söndags eftermiddag kom till SuC i Löddeköpinge var det 2 i kö. Och sedan fyllde det bara på mer och mer. När jag åkte iväg 45 min senare var det 7 bilar i ”kö”. (Kö är fel uttryck då det var total anarki)
På de andra 6 snabbladdarna som står bredvid SuC var det 4 bilar som laddade varav 2 Tesla.
Om det är dit vi är påväg med långa väntetider på SuC, en vanlig söndags eftermiddag, och till höga kWh priser så är det inte särskilt attraktivt längre med SuC.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 229
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Priserna skenar i SUC
Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Model Y LR -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Man se det i bilen, inte i förväg via någon hemsida eller i appen. Till skillnad mot t.ex. Incharge.Icerman skrev:Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Apropå det så har Incharge också höjt priset för snabbladdning sedan jag började köra elbil, fast endast med drygt 20%.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 02 dec 2021 06:53
Re: Priserna skenar i SUC
Vi ska hämta vår tesla till helgen, men har än så länge ingen laddstolpe i vår brf som vi bor i. Hoppas det arbetar ska påbörjas snart.
Men tills dess, vad är smidigaste sättet att söka upp gratis laddstolpar?
Men tills dess, vad är smidigaste sättet att söka upp gratis laddstolpar?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priserna skenar i SUC
I en annan del av forumet.krosussorken skrev:Vi ska hämta vår tesla till helgen, men har än så länge ingen laddstolpe i vår brf som vi bor i. Hoppas det arbetar ska påbörjas snart.
Men tills dess, vad är smidigaste sättet att söka upp gratis laddstolpar?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Priserna skenar i SUC
Jo, men jag tänkte på abbonemanget som är tillgängligt för alla att teckna och som inte är knutet till någon specifik bil/modell/märke.MWall skrev:Finns många abonnemang hos Ionity. Mercedes har 3,10 vill jag minnas.Maw skrev:Kanske till och med det men jag har förmånen att köra PolestarMWall skrev:Maw skrev:Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Kör du Skoda är det 2,80 väl?
Men är det inte 3.50 kr per kWh om man tecknar abbonemang på Ionity?
Skoda verkar ha 2,80 om man ska tro den här: https://bubblan.teknikveckan.se/t/provk ... q-iv/10040
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... kostar-det
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 569
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
Jag upptäckte nu att priserna inte längre visas på kartan i bilen..mikebike skrev:Man se det i bilen, inte i förväg via någon hemsida eller i appen. Till skillnad mot t.ex. Incharge.Icerman skrev:Är det först när man laddar som man kan se priset eller kan man se priserna på alla SuC någonstans?
Apropå det så har Incharge också höjt priset för snabbladdning sedan jag började köra elbil, fast endast med drygt 20%.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Priserna skenar i SUC
Jag tror att den absolut största orsaken är att de skall öppna upp SuC för alla bilister.Credde skrev:Det kan också vara så att Tesla justera priserna så tillgängligheten blir bättre vid att få folk till att ladda hemma istället, om man kan (ser oftare och oftare att det är fullt eller nästan fullt i Lödde men självklart är det enbart på enskilda tidpunkter som jag har kört förbi och är enbart min egen statistik ) - eller man höjer för att kunna öppna upp för andra...
Tidigare kunde Tesla ta en förlust på SuC genom att lägga kostnaden på deras bilars pris. Skall alla bilar ladda på SuC kan de inte längre låta endast Teslaägare finansiera den stora utbyggnaden som kommer att krävas. Då måste alla vara med att betala.
Det är ju inte direkt billigt att bygga ett laddnät. Isf. hade ju andra än Tesla byggt (vettiga) laddnät för länge sedan.
Sedan bidrar säkert ökade elpriser, nätavgifter och extremt hög inflation också till de ökade laddpriserna. Men den helt avgörande skillnaden mot förr är ju att nu skall (troligen) alla få tillgång till SuC. Då är det en helt annan, och extremt mycket större finansiering som måste till, för att bara ha ambitionen att gå +/- 0 på det hela.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Priserna skenar i SUC
Nej, men det lär knappast vara gratis att bygga ett nät som SuC.MWall skrev:Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...fth skrev:Det går förstås alltid att hävda att man främst laddar hemma och att snabbladdning kan få kosta hur mycket som helst de gånger man använder det.
Alldeles oavsett detta så tycker iaf jag att prishöjningarna på SuC är helt horribla och orimliga.
Så här har priset utvecklat sig under de år jag har kört Tesla: Priset per kWh har gått upp till nästan tre ggr det ursprungliga, perioden med stora ökningar (dvs sedan hösten 2020) så har priset stigit med motsvarande 80% årligen.
Jag har svårt att se hur man kan motivera detta och fortfarande hävda att SuC inte skall vara en kassako för Tesla?
Jag tror också detta kan utgöra ett hinder i övergången. Vi som kört elbil ett tag vet ju att man bara snabbladdar en ganska liten andel av tiden, men "rookies" kommer garanterat jämföra mellan "mackarna", dvs pris per liter bensin mot pris per kWh, och då ser elbilen inte längre särskilt bra ut, särskilt med tanke på att inköpsriset fortfarande är högt.
/fth
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Det är många som klagar och ställer krav på laddnäten, men det är ju f-n ingen (förutom Tesla) som bygger något vettigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Priserna skenar i SUC
Nej riktigt lika smidigt är det ju inte, men det kan gå smidigt att ladda ändå. Jag har en laddbricka från elbilsföreningen i Norge. Den har jag sedan registrerat hos flera laddföretag. Så vare sig jag laddar på Mer eller på flera av de andra dominerande företagen i Norge/Sverige använder jag samma bricka som sitter på samma knippa som foben dvs alltid till hands. Numera laddar jag dock mer sällan på andra nät då SuC finns på så många ställen nu.mikebike skrev:Nej, det går inte lika bra att ladda på andra nät.Gustafsson skrev:Jag tror det kan vara dags att fundera på andra snabbladdare. Man måste ju inte ladda på SuC. Det går ju lika bra att ladda på andra nät, även om få ännu är lika snabba som SuC. Men alternativen kommer ju mer och mer. När nätverken är mer utbyggda blir väl marknaden mer mogen med liknade priser, på samma sätt som vi sett med bensin/diesel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Priserna skenar i SUC
Är just nu i Danmark, är intressant att trots att el här är minst lika dyr som i SE4 så ligger priset på SuC bara på 3,2 DKK (ca 4,5 SEK).
De har höjt här över tid också men inte alls så mycket som i Sverige.
Intressant är att destinationsladdning hos Clever här nu kostar 3,75DKK/kWh.
De har höjt här över tid också men inte alls så mycket som i Sverige.
Intressant är att destinationsladdning hos Clever här nu kostar 3,75DKK/kWh.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Priserna skenar i SUC
Fast de borde kunna ha olika priser för Teslor och andra, så jag köper inte resonemanget fullt ut att priserna måste höjas för alla för att även Kior ska vara med och betala.martinot skrev:
Jag tror att den absolut största orsaken är att de skall öppna upp SuC för alla bilister.
Tidigare kunde Tesla ta en förlust på SuC genom att lägga kostnaden på deras bilars pris. Skall alla bilar ladda på SuC kan de inte längre låta endast Teslaägare finansiera den stora utbyggnaden som kommer att krävas. Då måste alla vara med att betala.
Det är ju inte direkt billigt att bygga ett laddnät. Isf. hade ju andra än Tesla byggt (vettiga) laddnät för länge sedan.
Sedan bidrar säkert ökade elpriser, nätavgifter och extremt hög inflation också till de ökade laddpriserna. Men den helt avgörande skillnaden mot förr är ju att nu skall (troligen) alla få tillgång till SuC. Då är det en helt annan, och extremt mycket större finansiering som måste till, för att bara ha ambitionen att gå +/- 0 på det hela.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Priserna skenar i SUC
Det är (kommer bli) olika priser för Teslor och andra märken på Tesla SuC så det ligger helt säkert inget i Martins spaning. Han är nog bara lite sur för att Tesla är på väg att öppna uppbylund skrev:Fast de borde kunna ha olika priser för Teslor och andra, så jag köper inte resonemanget fullt ut att priserna måste höjas för alla för att även Kior ska vara med och betala.martinot skrev:
Jag tror att den absolut största orsaken är att de skall öppna upp SuC för alla bilister.
Tidigare kunde Tesla ta en förlust på SuC genom att lägga kostnaden på deras bilars pris. Skall alla bilar ladda på SuC kan de inte längre låta endast Teslaägare finansiera den stora utbyggnaden som kommer att krävas. Då måste alla vara med att betala.
Det är ju inte direkt billigt att bygga ett laddnät. Isf. hade ju andra än Tesla byggt (vettiga) laddnät för länge sedan.
Sedan bidrar säkert ökade elpriser, nätavgifter och extremt hög inflation också till de ökade laddpriserna. Men den helt avgörande skillnaden mot förr är ju att nu skall (troligen) alla få tillgång till SuC. Då är det en helt annan, och extremt mycket större finansiering som måste till, för att bara ha ambitionen att gå +/- 0 på det hela.
Re: Priserna skenar i SUC
Ok, priserna rör sig mycket men du missar poängen. Kronor per mil har väl ökat rätt mycket oavsett framdrivningssätt.dd88 skrev:Vore ju dumt.MarkusL skrev:Har du räknat på 28kr/liter?Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Diesel 23.4 och bensin 21.1 i Göteborg just nu. Finns billigare runtom i Sverige.
Re: Priserna skenar i SUC
5-6kr/kWh är ju relativt vad elen kostar hemma inte chockerande dyrt. I December hade jag 2kr/kWh i genomsnitt tex. Nu kan jag visserligen återigen ladda för 20öre/kWh igen och då är det ju dyrt med 5kr/kWh. Jag har fri Supercharging men utnyttjar det knapp ens. Det blir väldigt lite snabbladdning för min del överhuvudtaget.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Priserna skenar i SUC
Ja hela 13€ per månad i skillnad. Det blir nog Tesla rika på.Maw skrev:Det är (kommer bli) olika priser för Teslor och andra märken på Tesla SuC så det ligger helt säkert inget i Martins spaning. Han är nog bara lite sur för att Tesla är på väg att öppna upp
Model Y P
Model S P
Model S P