Sida 1 av 27
Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:14
av Denke
Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:18
av vigge50
Priset på el i södra Sverige ligger på runt 2 kr/kWh och ovanpå detta kommer ganska höga elnätskostnader när du har anslutning på 1 MW.
De har säkert förhandlat priset till fastprisavtal men detta gäller säkert inte över 10 år så det kan mycket väl vara så att de idag får betala över 1 kr/kWh i södra Sverige och ovanpå detta kommer flera kostnader.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:23
av Maw
Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:30
av jonasl
Bara att hoppas på att de är lika snabba med att justera ner om elpriserna normaliseras.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:39
av MWall
Maw skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
Kör du Skoda är det 2,80 väl?

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:41
av jonasl
Nu börjar ju referal-kilometrarna bli värda något! Beställde bilen innan det försvann så det borde rimligen fortfarande gälla. Beställde när det fortfarande var 1 års Premium Connectivity också!
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:41
av Denke
Fast jag har oerhört svårt att tro Tesla inte har ett fastprisavtal med energiföretagen.
Så ur mina ögon sett så är det antingen girighet eller så är man urusla på att förhandla och kör på rörliga priser.
Skulle var intressant att veta vilket av dessa båda alternativ som ligger bakom dessa oskäliga priser.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:44
av MWall
Denke skrev:Fast jag har oerhört svårt att tro Tesla inte har ett fastprisavtal med energiföretagen.
Så ur mina ögon sett så är det antingen girighet eller så är man urusla på att förhandla och kör på rörliga priser.
Skulle var intressant att veta vilket av dessa båda alternativ som ligger bakom dessa oskäliga priser.
Oskäliga? Tror du det går att göra billigare och ändå göra vinst kan du ju försöka konkurrera ut SuC.

Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:47
av OfarligTesla
Denke skrev:Fast jag har oerhört svårt att tro Tesla inte har ett fastprisavtal med energiföretagen.
Så ur mina ögon sett så är det antingen girighet eller så är man urusla på att förhandla och kör på rörliga priser.
Skulle var intressant att veta vilket av dessa båda alternativ som ligger bakom dessa oskäliga priser.
Tror du att el-leverantörer ger ut fastprisavtal med obegränsad löptid som är förmånliga för Tesla att välja? Varför skulle de vilja syssla med välgörenhet? Viss typ av fastprisavtal är såklart vettigt att välja men ju längre tid det skall gälla desto mer får man räkna med att överbetala för elen, vilket kunderna betalar för.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:54
av Maw
MWall skrev:Maw skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
Kör du Skoda är det 2,80 väl?

Kanske till och med det men jag har förmånen att köra Polestar
Men är det inte 3.50 kr per kWh om man tecknar abbonemang på Ionity?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 12:57
av Dagfinn
Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Haha, nuväl. En fossilbil som drar 0,5 är ju jätterolig att köra. Och inte kan man tanka den hemma på uppfarten till en bråkdel av priset igen heller, så jämförelsen för laddning gäller bara för dom som inte kan ladda någon annanstans än en suc. Och då förstår jag inte riktigt varför man skulle välja en Tesla överhuvudtaget, om ekonomin är huvudargumentet.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:14
av MarkusL
Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Har du räknat på 28kr/liter?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:17
av NiklasTesla
Dagfinn skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Haha, nuväl. En fossilbil som drar 0,5 är ju jätterolig att köra. Och inte kan man tanka den hemma på uppfarten till en bråkdel av priset igen heller, så jämförelsen för laddning gäller bara för dom som inte kan ladda någon annanstans än en suc. Och då förstår jag inte riktigt varför man skulle välja en Tesla överhuvudtaget, om ekonomin är huvudargumentet.
Finns ju dessutom massa gratisladdning via uppladdning.nu. Teslas SuC nätverket tar man bara på långresor eller om det krisar. Passar själv på att ladda i stort endast nattetid när spotpriset ligger kring 0sek/kwh om vi är i vårt hus.
Lagt max 3500sek på el sedan bilen var ny (våren 2019 Model 3 LR) nu kört över 11000mil så för mig är Tesla bland det blir billigaste man kan äga (totalt alla kostnader/mil).
MVH
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:32
av dd88
MarkusL skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Har du räknat på 28kr/liter?
Vore ju dumt.
Diesel 23.4 och bensin 21.1 i Göteborg just nu. Finns billigare runtom i Sverige.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:33
av Dexter86
NiklasTesla skrev:Dagfinn skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Haha, nuväl. En fossilbil som drar 0,5 är ju jätterolig att köra. Och inte kan man tanka den hemma på uppfarten till en bråkdel av priset igen heller, så jämförelsen för laddning gäller bara för dom som inte kan ladda någon annanstans än en suc. Och då förstår jag inte riktigt varför man skulle välja en Tesla överhuvudtaget, om ekonomin är huvudargumentet.
Finns ju dessutom massa gratisladdning via uppladdning.nu. Teslas SuC nätverket tar man bara på långresor eller om det krisar. Passar själv på att ladda i stort endast nattetid när spotpriset ligger kring 0sek/kwh om vi är i vårt hus.
Lagt max 3500sek på el sedan bilen var ny (våren 2019 Model 3 LR) nu kört över 11000mil så för mig är Tesla bland det blir billigaste man kan äga (totalt alla kostnader/mil).
MVH
SE1 området och var har du laddat? Endast gratis laddning till 95%?
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:50
av fth
Det går förstås alltid att hävda att man främst laddar hemma och att snabbladdning kan få kosta hur mycket som helst de gånger man använder det.
Alldeles oavsett detta så tycker iaf jag att prishöjningarna på SuC är helt horribla och orimliga.
Så här har priset utvecklat sig under de år jag har kört Tesla:
Priset per kWh har gått upp till nästan tre ggr det ursprungliga, perioden med stora ökningar (dvs sedan hösten 2020) så har priset stigit med motsvarande
80% årligen.
Jag har svårt att se hur man kan motivera detta och fortfarande hävda att SuC inte skall vara en kassako för Tesla?
Jag tror också detta kan utgöra ett hinder i övergången. Vi som kört elbil ett tag vet ju att man bara snabbladdar en ganska liten andel av tiden, men "rookies" kommer garanterat jämföra mellan "mackarna", dvs pris per liter bensin mot pris per kWh, och då ser elbilen inte längre särskilt bra ut, särskilt med tanke på att inköpsriset fortfarande är högt.
/fth
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:52
av mikebike
NiklasTesla skrev:Dagfinn skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Haha, nuväl. En fossilbil som drar 0,5 är ju jätterolig att köra. Och inte kan man tanka den hemma på uppfarten till en bråkdel av priset igen heller, så jämförelsen för laddning gäller bara för dom som inte kan ladda någon annanstans än en suc. Och då förstår jag inte riktigt varför man skulle välja en Tesla överhuvudtaget, om ekonomin är huvudargumentet.
Finns ju dessutom massa gratisladdning via uppladdning.nu. Teslas SuC nätverket tar man bara på långresor eller om det krisar. Passar själv på att ladda i stort endast nattetid när spotpriset ligger kring 0sek/kwh om vi är i vårt hus.
Lagt max 3500sek på el sedan bilen var ny (våren 2019 Model 3 LR) nu kört över 11000mil så för mig är Tesla bland det blir billigaste man kan äga (totalt alla kostnader/mil).
MVH
Kul för dig, men för mig som inte kan ladda hemma och ofta kör långt blir det stor skillnad. Enda trösten är att gamla bilen skulle kosta mer än dubbelt så mycket per mil.
Apropå dubbelt så har priset på SuC mer än fördubblats sedan jag beställde bilen.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 13:53
av MWall
Maw skrev:MWall skrev:Maw skrev:Denke skrev:Höll på att ramla av stolen nu när jag laddade min bil under en resa i södra Sverige.
Nu är det inte långt ifrån en fossilbil som drar 0,5.
Har dessutom svårt att se att Tesla har ökade kostnader då man lär förhandla om priserna för elen innan man startar upp en SUC station,
5,60 KwH i Ödeshög
5,70 i Markaryd
Nu tappar Teslan attraktionskraften känner jag.
Ionity börjar kännas riktigt billigt med 3.50 per kWh..
Kör du Skoda är det 2,80 väl?

Kanske till och med det men jag har förmånen att köra Polestar
Men är det inte 3.50 kr per kWh om man tecknar abbonemang på Ionity?
Finns många abonnemang hos Ionity. Mercedes har 3,10 vill jag minnas.
Skoda verkar ha 2,80 om man ska tro den här:
https://bubblan.teknikveckan.se/t/provk ... q-iv/10040
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:00
av MWall
fth skrev:Det går förstås alltid att hävda att man främst laddar hemma och att snabbladdning kan få kosta hur mycket som helst de gånger man använder det.
Alldeles oavsett detta så tycker iaf jag att prishöjningarna på SuC är helt horribla och orimliga.
Så här har priset utvecklat sig under de år jag har kört Tesla:
SuCprice.jpg
Priset per kWh har gått upp till nästan tre ggr det ursprungliga, perioden med stora ökningar (dvs sedan hösten 2020) så har priset stigit med motsvarande
80% årligen.
Jag har svårt att se hur man kan motivera detta och fortfarande hävda att SuC inte skall vara en kassako för Tesla?
Jag tror också detta kan utgöra ett hinder i övergången. Vi som kört elbil ett tag vet ju att man bara snabbladdar en ganska liten andel av tiden, men "rookies" kommer garanterat jämföra mellan "mackarna", dvs pris per liter bensin mot pris per kWh, och då ser elbilen inte längre särskilt bra ut, särskilt med tanke på att inköpsriset fortfarande är högt.
/fth
Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:12
av Dagfinn
fth skrev:Det går förstås alltid att hävda att man främst laddar hemma och att snabbladdning kan få kosta hur mycket som helst de gånger man använder det.
Alldeles oavsett detta så tycker iaf jag att prishöjningarna på SuC är helt horribla och orimliga.
Så här har priset utvecklat sig under de år jag har kört Tesla:
Bilagan SuCprice.jpg finns inte längre
Priset per kWh har gått upp till nästan tre ggr det ursprungliga, perioden med stora ökningar (dvs sedan hösten 2020) så har priset stigit med motsvarande
80% årligen.
Jag har svårt att se hur man kan motivera detta och fortfarande hävda att SuC inte skall vara en kassako för Tesla?
Jag tror också detta kan utgöra ett hinder i övergången. Vi som kört elbil ett tag vet ju att man bara snabbladdar en ganska liten andel av tiden, men "rookies" kommer garanterat jämföra mellan "mackarna", dvs pris per liter bensin mot pris per kWh, och då ser elbilen inte längre särskilt bra ut, särskilt med tanke på att inköpsriset fortfarande är högt.
/fth
Alltså, det är ju inte så att elpriset stått still under tiden heller. Ta dessutom med alla andra utgifter utöver elpriset, så förstår man ju at det inte är så konstigt om man höjer lite. Tänk också på att incitamentet till att sälja laddning med förlust inte är lika stort längre, så att Tesla inte vill gå back på suc är inget jag gnisslar tänder över.
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:14
av fth
MWall skrev:Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Enligt statistik från Energimarknadsinspektionen så har priset för "Större säkringskunder" (vilket jag antar Tesla kvalar in under) i princip inte ökat alls under den här perioden, varken tariffer eller kWh-pris, så det kan nog inte vara förklaringen.
Jag har också svårt att tro att kostnader för bygge, underhåll, snöskottning etc skulle ha tredubblats sedan 2020?
Nej, det här är nog helt och hållet affärsmässiga beslut som Tesla har fattat.
Exakt vad dom baserar besluten på har jag förstås ingen aning om, men från min begränsade horisont så har jag svårt att tycka att dom är särskilt bra.
/fth
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:17
av mikebike
MWall skrev:fth skrev:Det går förstås alltid att hävda att man främst laddar hemma och att snabbladdning kan få kosta hur mycket som helst de gånger man använder det.
Alldeles oavsett detta så tycker iaf jag att prishöjningarna på SuC är helt horribla och orimliga.
Så här har priset utvecklat sig under de år jag har kört Tesla:
SuCprice.jpg
Priset per kWh har gått upp till nästan tre ggr det ursprungliga, perioden med stora ökningar (dvs sedan hösten 2020) så har priset stigit med motsvarande
80% årligen.
Jag har svårt att se hur man kan motivera detta och fortfarande hävda att SuC inte skall vara en kassako för Tesla?
Jag tror också detta kan utgöra ett hinder i övergången. Vi som kört elbil ett tag vet ju att man bara snabbladdar en ganska liten andel av tiden, men "rookies" kommer garanterat jämföra mellan "mackarna", dvs pris per liter bensin mot pris per kWh, och då ser elbilen inte längre särskilt bra ut, särskilt med tanke på att inköpsriset fortfarande är högt.
/fth
Och hur har elpriset utvecklat sig under de här åren? Har du nån insyn vad det kostar att bygga, underhålla osv? Markhyra, snöskottning, reparationer, nätavgifter, slitage...
Är fritt fram att köpa en fossilbil om man tror det blir billigare.
Priserna vid laddstolpar (AC) har inte ökat alls sedan jag beställde min bil (oktober 2020).
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:21
av fth
Dagfinn skrev:Alltså, det är ju inte så att elpriset stått still under tiden heller. Ta dessutom med alla andra utgifter utöver elpriset, så förstår man ju at det inte är så konstigt om man höjer lite. Tänk också på att incitamentet till att sälja laddning med förlust inte är lika stort längre, så att Tesla inte vill gå back på suc är inget jag gnisslar tänder över.
Nej, elpriset har förstås inte stått stilla, men det är definitivt inte dom där priserna Tesla betalar, för "Större säkringskunder" och "Effektkunder" så ser kurvan helt annorlunda ut än spotpriset för SE4 (det räcker ju med att ta med hela riket för att kurvan skall ändra karaktär rätt rejält).
Det finns alltså en ganska svag korrelans mellan Teslas kostnader och deras slutpris till kund, sen står det ju dom helt fritt att sätta vilka priser dom vill, men man behöver väl varken gilla eller hålla med om deras princip och modell?
Jag betalar dessutom fortfarande inte alls för SuC, men jag tror att den här typen av prishöjningar kan utgöra ett hinder för omställningen, då tycker iaf jag det är ett problem.
/fth
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:23
av fth
mikebike skrev:Priserna vid laddstolpar (AC) har inte ökat alls sedan jag beställde min bil (oktober 2020).
Exakt, skulle man använda samma resonemang för AC-operatörerna så skulle det ju idag kosta typ 9-12:-/kWh på stolparna från Mer, eOn etc., och det gör det ju bevisligen inte.
/fth
Re: Priserna skenar i SUC
Postat: 16 mar 2022 14:24
av Dagfinn
fth skrev:Dagfinn skrev:Alltså, det är ju inte så att elpriset stått still under tiden heller. Ta dessutom med alla andra utgifter utöver elpriset, så förstår man ju at det inte är så konstigt om man höjer lite. Tänk också på att incitamentet till att sälja laddning med förlust inte är lika stort längre, så att Tesla inte vill gå back på suc är inget jag gnisslar tänder över.
Nej, elpriset har förstås inte stått stilla, men det är definitivt inte dom där priserna Tesla betalar, för "Större säkringskunder" och "Effektkunder" så ser kurvan helt annorlunda ut än spotpriset för SE4 (det räcker ju med att ta med hela riket för att kurvan skall ändra karaktär rätt rejält).
Det finns alltså en ganska svag korrelans mellan Teslas kostnader och deras slutpris till kund, sen står det ju dom helt fritt att sätta vilka priser dom vill, men man behöver väl varken gilla eller hålla med om deras princip och modell?
Jag betalar dessutom fortfarande inte alls för SuC, men jag tror att den här typen av prishöjningar kan utgöra ett hinder för omställningen, då tycker iaf jag det är ett problem.
/fth
Jag kan inte riktigt hitta statistiken du hänvisar till, jag hittar bara
elnätsavgifter för större säkringskunder, och inte det helt uppdaterat direkt heller. Har du någon länk till datat?