Räddar Putin klimatet av misstag?

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:

Kina är extremt beroende (som många andra) av fossil energi och uran så det köper dom säkert med glädje billigt av Ryssland.

MVH
Kina är mer beroende av marknaderna i USA och EU än vad dom är av Ryssland.
Ja intäksmässigt men utan energi ingen tillverkning av prylar att sälja till väst (allt hänger ihop). I en framtid där Kinas energiproduktion mer eller mindre är 100% förnyelsebar så kan dom strunta i Ryssland men där är vi inte ännu.

MVH
Ja, kina är beroende av alla. Det tror jag är bra för att undvika konflikter. Det är marginaliserade stater som blir aggressiva.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:

Ja, kina är beroende av alla. Det tror jag är bra för att undvika konflikter. Det är marginaliserade stater som blir aggressiva.
Ja, Kina vill nog verkligen inte bli bojkottade av hela EU och USA. Och för oss/EU skulle det nog nästan bara lättare eftersom det mest vi köper från Kina är skräp vi inte behöver ändå och inte livsnödvändig energi.



Ryssland har manipulerat många på olika sätt.
Tyskland försökte väl få med Ryssland i gemenskapen genom att handla med dem… men det tog Ryssarna bara som svaghet.



Om Putin gör klimatet en tjänst är ju svårt att veta. Jag har inte märkt någon rusning efter elbilar i mina umgängen i alla fall. Däremot har jag kunna upprepa min gamla dänga om att jag främst bytte till elbil för att inte gynna Ryssland och andra skurkstater.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Ryssland har manipulerat många på olika sätt.
Tyskland försökte väl få med Ryssland i gemenskapen genom att handla med dem… men det tog Ryssarna bara som svaghet.
Jag tycker Tyskland har fått oproportionerligt mycket skit för det där. Jag förstår hur dom tänker. Länder med nära handel har mindre benägenhet att kriga. Det är ju den ursprungliga tanken med EU. Men det förutsätter demokrati. Tyskland underskattade den demokratiska processen i Ryssland.
Det kommer en tid efter Putin. Det gäller ju att vi inte stöter bort det Ryssland som kommer sen. Bestraffar även Ryssland utan Putin för Ukraina.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:

Ja, Kina vill nog verkligen inte bli bojkottade av hela EU och USA. Och för oss/EU skulle det nog nästan bara lättare eftersom det mest vi köper från Kina är skräp vi inte behöver ändå och inte livsnödvändig energi.
Jag tror dessvärre inte att det är så. Är mest en gammal fördom. Utan Kina så stannar nog väldigt många produktionskedjor. Känns som att det finns nån liten del från Kina i nästan allt vi köper.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
LarsL skrev:

Ja, Kina vill nog verkligen inte bli bojkottade av hela EU och USA. Och för oss/EU skulle det nog nästan bara lättare eftersom det mest vi köper från Kina är skräp vi inte behöver ändå och inte livsnödvändig energi.
Jag tror dessvärre inte att det är så. Är mest en gammal fördom. Utan Kina så stannar nog väldigt många produktionskedjor. Känns som att det finns nån liten del från Kina i nästan allt vi köper.
Ja, vår handel direkt med kina är mindre än man tror. Lite större än vår handel med t.ex. polen.
Däremot är ju den indirekta handeln med kina betydligt större. Vi köper komponenter med kinesiskt ursprung i importvaror från andra länder i större utsträckning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:

Kina är extremt beroende (som många andra) av fossil energi och uran så det köper dom säkert med glädje billigt av Ryssland.

MVH
Kina är mer beroende av marknaderna i USA och EU än vad dom är av Ryssland.
Ja intäksmässigt men utan energi ingen tillverkning av prylar att sälja till väst (allt hänger ihop). I en framtid där Kinas energiproduktion mer eller mindre är 100% förnyelsebar så kan dom strunta i Ryssland men där är vi inte ännu.

MVH
Ja, kina är beroende av alla. Det tror jag är bra för att undvika konflikter. Det är marginaliserade stater som blir aggressiva.
Jo, håller med. Tror att nu när Kina sett hur omvärlden reagerade på Rysslands krig mot Ukraina, så tror jag att CCP kommer att tänka sig för rejält innan de startar krig mot Taiwan, eller att de sänder vapen till Ryssland.

Kina har extremt mycket mer handel med Europa och USA än Ryssland, och det är inte något som de vill riskera i första taget. Tror de ser tydligt vad som händer med Rysslands ekonomi nu tack vare bojkotten.

Det är betydligt svårare för oss i den fria världen att bojkotta Kina (de tillverkar så mycket extremt viktiga produkter, kemiska/medicinska råvaror, etc som vi är helt beroende av) än Ryssland, men även så gäller omvänt; Kina har så enormt mycket mer att förlora på en bojkott av omvärlden än vad Ryssland har. Kina kommer nu helt klart tänka sig för ett varv extra innan de försöker gå in i andra länder med militära medel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Herr X »

NiklasTesla skrev:
Kina är extremt beroende (som många andra) av fossil energi och uran så det köper dom säkert med glädje billigt av Ryssland.
Fast bara så länge Kina inte själva riskerar sanktioner. Jag har mycket svårt att se att Kina riskerar sin ekonomi för Rysslands skull. Kina tänker på vad som är bra för Kina.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av expat »

Tretton Natofartyg har ankrat i frihamnen i Stockholm

("Försvarsmakten uppger att det rör sig om ett rutinbesök som inte har någon koppling till kriget i Ukraina.") :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Herr X »

martinot skrev:
Det är betydligt svårare för oss i den fria världen att bojkotta Kina (de tillverkar så mycket extremt viktiga produkter, kemiska/medicinska råvaror, etc som vi är helt beroende av) än Ryssland, men även så gäller omvänt; Kina har så enormt mycket mer att förlora på en bojkott av omvärlden än vad Ryssland har. Kina kommer nu helt klart tänka sig för ett varv extra innan de försöker gå in i andra länder med militära medel.
Samtidigt har världen skakats om när man inser att världshandeln kanske inte är så stabil som man föreställt sig. Företagare kommer nog i ökad omfattning flytta hem produktion från Kina så att man inte är helt beroende av fabriker i utlandet. Intel bygger exempelvis chip-fabrik i Europa:
https://www.cnbc.com/2022/03/15/intel-c ... urope.html
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Bilskolornas riksförbund ger och får svar på tal.
Har genomlidit en handledare utbildning för körkort och måste säga att det är rätt akut att körskolorna uppdaterar sitt material och sin utbildning. Det är väldig fokus på dragläge och växling, oljor och vätskor. Man blir sugen på att ta ut hen till Teslan och fråga hur kontrollen ska göras på den bilen OCH är det viktigt att kunna? Men det är ju inte lärarens fel eller brist utan utbildningsmaterialet STR, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, som ger ut DÅLIGT(!) material. Sen ska så klart inte dessa fossilbils relaterade frågor vara ett krav från Trafikverket heller, så de borde också få en känga.

Jag ger dem däremot rätt i att de numera rekommenderar automatkörkort, först. De har insett att de flesta inte kommer ha en manuellt växlad bil. Volvo tillverkar inte några manuellt växlade bilar längre och körskolor och Trafikverket börjar få svårt att skaffa nya bilar. Hmm… kanske är så de kommer att övergå till elbilar också? Alltså att de inte kommer kunna hitta få tag i fossilbilar att öva på?

En annan notering! När utbildningen skulle ta upp drivmedel så passerade de elbilar… men med stor osäkerhet. Och naturligtvis så skulle någon kommentera att elbilar är skit. Denna gång valde fossilhuvudet argumentet att det enligt henne skulle ta 8000 mil innan nytillverkningen av elbilen var återhämtad. Jag valde att döda detta med och sedan då? Ja, ni har alla varit där. Men måste det vara så? Måste det alltid hackas ner på elbilar? Undrar om det finns någon annan verksamhet utanför politik där man riskerar att bli så påhoppad?

Utbildaren går ”glatt” vidare och förklarar att vätgasbilar är spännande. Tänk att göra bränsle av havsvatten… ja, jösses! Dessa villfarelser ser jag inte ens som värda att kommentera.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av martinot »

Herr X skrev:
martinot skrev:
Det är betydligt svårare för oss i den fria världen att bojkotta Kina (de tillverkar så mycket extremt viktiga produkter, kemiska/medicinska råvaror, etc som vi är helt beroende av) än Ryssland, men även så gäller omvänt; Kina har så enormt mycket mer att förlora på en bojkott av omvärlden än vad Ryssland har. Kina kommer nu helt klart tänka sig för ett varv extra innan de försöker gå in i andra länder med militära medel.
Samtidigt har världen skakats om när man inser att världshandeln kanske inte är så stabil som man föreställt sig. Företagare kommer nog i ökad omfattning flytta hem produktion från Kina så att man inte är helt beroende av fabriker i utlandet. Intel bygger exempelvis chip-fabrik i Europa:
https://www.cnbc.com/2022/03/15/intel-c ... urope.html
Håller med. Även om det i grunden är enormt positivt med frihandel (är helt för det i grunden), så finns det vissa risker med att både "lägga alla ägg i en enda korg" och att göra affärer med diktaturer som spelar efter sina egna regler. Tror problemen med Ryssland är en väckarklocka även för de som har affärer med/i Kina, och tillsammans med Covid-pandemin så kommer nog många företag att kanske försöka säkra upp alternativ för framtida produktion.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
.../ Måste det alltid hackas ner på elbilar? Undrar om det finns någon annan verksamhet utanför politik där man riskerar att bli så påhoppad?

Utbildaren går ”glatt” vidare och förklarar att vätgasbilar är spännande. Tänk att göra bränsle av havsvatten… ja, jösses! Dessa villfarelser ser jag inte ens som värda att kommentera.
I det här fallet så var ju du kund.

Och kunden har ju alltid rätt!

Eller? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av LarsL »

SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
.../ Måste det alltid hackas ner på elbilar? Undrar om det finns någon annan verksamhet utanför politik där man riskerar att bli så påhoppad?

Utbildaren går ”glatt” vidare och förklarar att vätgasbilar är spännande. Tänk att göra bränsle av havsvatten… ja, jösses! Dessa villfarelser ser jag inte ens som värda att kommentera.
I det här fallet så var ju du kund.

Och kunden har ju alltid rätt!

Eller? ;)
Jag klarar mig jag har ju många års erfarenhet av fossiltroll. Men det är ju synd om andra elever som får fel information eller ingen information.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av NiklasTesla »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
Bilskolornas riksförbund ger och får svar på tal.
Har genomlidit en handledare utbildning för körkort och måste säga att det är rätt akut att körskolorna uppdaterar sitt material och sin utbildning. Det är väldig fokus på dragläge och växling, oljor och vätskor. Man blir sugen på att ta ut hen till Teslan och fråga hur kontrollen ska göras på den bilen OCH är det viktigt att kunna? Men det är ju inte lärarens fel eller brist utan utbildningsmaterialet STR, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, som ger ut DÅLIGT(!) material. Sen ska så klart inte dessa fossilbils relaterade frågor vara ett krav från Trafikverket heller, så de borde också få en känga.

Jag ger dem däremot rätt i att de numera rekommenderar automatkörkort, först. De har insett att de flesta inte kommer ha en manuellt växlad bil. Volvo tillverkar inte några manuellt växlade bilar längre och körskolor och Trafikverket börjar få svårt att skaffa nya bilar. Hmm… kanske är så de kommer att övergå till elbilar också? Alltså att de inte kommer kunna hitta få tag i fossilbilar att öva på?

En annan notering! När utbildningen skulle ta upp drivmedel så passerade de elbilar… men med stor osäkerhet. Och naturligtvis så skulle någon kommentera att elbilar är skit. Denna gång valde fossilhuvudet argumentet att det enligt henne skulle ta 8000 mil innan nytillverkningen av elbilen var återhämtad. Jag valde att döda detta med och sedan då? Ja, ni har alla varit där. Men måste det vara så? Måste det alltid hackas ner på elbilar? Undrar om det finns någon annan verksamhet utanför politik där man riskerar att bli så påhoppad?

Utbildaren går ”glatt” vidare och förklarar att vätgasbilar är spännande. Tänk att göra bränsle av havsvatten… ja, jösses! Dessa villfarelser ser jag inte ens som värda att kommentera.
Lättare att ta körkort för bil med automatlåda. Dags för ett elbilskörkort som kan vara ännu enklare än körkort för bil med automatlåda (sedan kan man bygga på ett ännu enklare körkort för självkörande bilar med nivå 3 osv).

Sent skall syndarna vakna samt MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
LarsL skrev:
Herr X skrev:
Bilskolornas riksförbund ger och får svar på tal.
Har genomlidit en handledare utbildning för körkort och måste säga att det är rätt akut att körskolorna uppdaterar sitt material och sin utbildning. Det är väldig fokus på dragläge och växling, oljor och vätskor. Man blir sugen på att ta ut hen till Teslan och fråga hur kontrollen ska göras på den bilen OCH är det viktigt att kunna? Men det är ju inte lärarens fel eller brist utan utbildningsmaterialet STR, Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, som ger ut DÅLIGT(!) material. Sen ska så klart inte dessa fossilbils relaterade frågor vara ett krav från Trafikverket heller, så de borde också få en känga.

Jag ger dem däremot rätt i att de numera rekommenderar automatkörkort, först. De har insett att de flesta inte kommer ha en manuellt växlad bil. Volvo tillverkar inte några manuellt växlade bilar längre och körskolor och Trafikverket börjar få svårt att skaffa nya bilar. Hmm… kanske är så de kommer att övergå till elbilar också? Alltså att de inte kommer kunna hitta få tag i fossilbilar att öva på?

En annan notering! När utbildningen skulle ta upp drivmedel så passerade de elbilar… men med stor osäkerhet. Och naturligtvis så skulle någon kommentera att elbilar är skit. Denna gång valde fossilhuvudet argumentet att det enligt henne skulle ta 8000 mil innan nytillverkningen av elbilen var återhämtad. Jag valde att döda detta med och sedan då? Ja, ni har alla varit där. Men måste det vara så? Måste det alltid hackas ner på elbilar? Undrar om det finns någon annan verksamhet utanför politik där man riskerar att bli så påhoppad?

Utbildaren går ”glatt” vidare och förklarar att vätgasbilar är spännande. Tänk att göra bränsle av havsvatten… ja, jösses! Dessa villfarelser ser jag inte ens som värda att kommentera.
Lättare att ta körkort för bil med automatlåda. Dags för ett elbilskörkort som kan vara ännu enklare än körkort för bil med automatlåda (sedan kan man bygga på ett ännu enklare kört för självkörande bilar med nivå 3 osv).

Sent skall syndarna vakna samt MVH
Troligtvis är det detta samband som gör att körskolorna håller sig med manuella bensinbilar. Man ser en poäng med att lära sig den svåraste biltypen.
Har samma diskussion med tonåringarna hemma. Dom har problem med den manuella växellådan och skulle mycket hellre vilja övningsköra med den automatväxlade bilen.
Minsta motståndets lag.

Den generationen är också mycket övertygade om att dom alltid kommer att själva bestämma vilket fordon dom förväntas köra.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Troligtvis är det detta samband som gör att körskolorna håller sig med manuella bensinbilar. Man ser en poäng med att lära sig den svåraste biltypen.
Har samma diskussion med tonåringarna hemma. Dom har problem med den manuella växellådan och skulle mycket hellre vilja övningsköra med den automatväxlade bilen.
Minsta motståndets lag.

Den generationen är också mycket övertygade om att dom alltid kommer att själva bestämma vilket fordon dom förväntas köra.
Jag tycker iofs det är bra, och skulle tom kunna tycka det vore en bra idé att införa att man endast får ta körkort på elbil/automat inledningsvis, och först få köra manuell växellåda när man har kört prickfritt ett par år och fyllt typ 20-25.

Växling, dragläge, motorbromsing etc är moment som bara stjäl uppmärksamhet från viktigare saker i trafiken.

Efter att ha uteslutande ha övningskört i vår Tesla med mina barn så är jag helt övertygad om att vi skulle ha väsentligt bättre och säkrare unga förare i trafiken om dom helt enkelt förbjöds att köra med manuell växellåda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Växling, dragläge, motorbromsing etc är moment som bara stjäl uppmärksamhet från viktigare saker i trafiken.

Efter att ha uteslutande ha övningskört i vår Tesla med mina barn så är jag helt övertygad om att vi skulle ha väsentligt bättre och säkrare unga förare i trafiken om dom helt enkelt förbjöds att köra med manuell växellåda.

/fth
Precis vad jag menar. Det är dom svårare momenten i bilkörning. Men på något märkligt sätt så lärde man sig det när det inte fanns någon enklare utväg.
Självklart kommer trafiken vara mycket säkrare om unga förare förbjöds att köra bilar som är lite krångligare att köra. Paradoxalt nog är det ju biltypen många börjar med.

Jag ser en tydlig skillnad från när dom började övningsköra.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av expat »

Undrar hur man kan låta ungdomar cykla, det krävs ju koordinationsförmåga :?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Har genomlidit en handledare utbildning för körkort och måste säga att det är rätt akut att körskolorna uppdaterar sitt material och sin utbildning. Det är väldig fokus på dragläge och växling, oljor och vätskor.
Skulle du säga att utbildningsmaterialet är "balanserat" så att man viker lika mycket plats åt elbilsspecifika frågor som förbränningsmotor-specifika? Det är nämligen vad STRs förbundsordförande indirekt påstår. Om du har några exempel från körskoleboken så hade det varit mycket uppskattat – vi kommer absolut vilja prata mer om detta i podden.
LarsL skrev:
Utbildaren går ”glatt” vidare och förklarar att vätgasbilar är spännande. Tänk att göra bränsle av havsvatten… ja, jösses! Dessa villfarelser ser jag inte ens som värda att kommentera.
Skrev de något om vätgasbilar i körkortsutbildningsmaterialet, eller var det utbildarens helt privata tankar?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av fth »

expat skrev:
Undrar hur man kan låta ungdomar cykla, det krävs ju koordinationsförmåga :?
Tja, man lär väl normalt inte heller barnen att cykla på en 22-växlad racingcykel med klickpedaler, det skulle ju introducera en hel massa onödiga komplikationer när det viktiga är att hålla balansen och klara trafiken? ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av tesla newbie »

Välkomnar att man rekommenderar att lära sig köra automat i första hand. Min dotter kan börja övningsköra nästa år och jag har inga planer på att låta henne lära sig manuell låda. Den manuella lådan har varit onödig sedan de snabba automatlådorna med 8 plus växlar kom för kanske 15 år sedan. Nu när elbilar håller på att ta över helt så kommer kunskapen att växla manuellt gå samma öde till mötes som att kunna dubbeltrampa och pumpbromsa. Ser ingen som helst anledning att lägga ned en massa timmar på att lära sig en förmåga som görs mycket bättre av en maskin eller inte behövs alls. Man vispar väl inte grädde för hand när det finns elvisp :D. Med elbilen så har ju argumentet om att automatlådor tar bort direktheten i körningen också försvunnit. Är få bilar som har samma direkta gasrespons som en Tesla. Speciellt inte eftersom alla förbränningsmotorer har turbo nuförtiden.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tesla newbie skrev:
Välkomnar att man rekommenderar att lära sig köra automat i första hand. Min dotter kan börja övningsköra nästa år och jag har inga planer på att låta henne lära sig manuell låda. Den manuella lådan har varit onödig sedan de snabba automatlådorna med 8 plus växlar kom för kanske 15 år sedan. Nu när elbilar håller på att ta över helt så kommer kunskapen att växla manuellt gå samma öde till mötes som att kunna dubbeltrampa och pumpbromsa. Ser ingen som helst anledning att lägga ned en massa timmar på att lära sig en förmåga som görs mycket bättre av en maskin.
När jag frågade min dotter om hon inte skulle ta körkort för manuell växellåda så sa hon bara: -Pappa, elbilar har inga växlar! :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av tesla newbie »

Min fråga är snarare om man ska lära ut “one pedal driving” på en gång eller om man ska börja med ”creep mode”.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Bjelke »

tesla newbie skrev:
Min fråga är snarare om man ska lära ut “one pedal driving” på en gång eller om man ska börja med ”creep mode”.
Både och tycker jag iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Räddar Putin klimatet av misstag?

Inlägg av Blipblop »

fth skrev:
expat skrev:
Undrar hur man kan låta ungdomar cykla, det krävs ju koordinationsförmåga :?
Tja, man lär väl normalt inte heller barnen att cykla på en 22-växlad racingcykel med klickpedaler, det skulle ju introducera en hel massa onödiga komplikationer när det viktiga är att hålla balansen och klara trafiken? ;)

/fth
Av någon anledning lär man barn att cykla med bakåttramp för att kunna bromsa, vilket bara är negativt. Tror det är någon mossig lag. Att broms med handen är alltid lättare än att lägga vikten bakåt, särskilt som barn. Vad händer med balansen liksom?
Barnen hade nog haft 22 växlar om det hade funnits någon vits dock.
Skriv svar