Sida 1 av 3
Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 17:07
av Mistafrizz
Hola sekterister.
Tänkte ge mig ut på min första lite längre resa imorgon - och även fast det finns gott om SuC på vägen, så skulle det vara roligt att höra era tankar om hur ni skulle lägga upp er körning.
På fossibilstiden hade jag ett ganska enkelt mål med denna resa - under 4h är bra jobbat.
Förutsättningarna är:
Lämna Solna vid 1500 med ca 280km i laddning - det ger kanske 200km i verklig distans.
Jag kan snåla lite och nå ödeshög, eller stå på och ladda direkt i Sillekrog.
Men från Sillekrog får jag väl då snålköra för att nå Toftaholm, även om jag ställer upp till 100%? Effektivast kanske är att ladda precis för att hålla batteriet så tomt som möjligt och då kunna ladda så snabbt som möjligt?
Går det att komma under 6h Sthlm-Malmö?
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 17:59
av lator
Ladda ofta och så lite som möjligt för att minimera laddtiden. Kör så fort du får...
Allvarligt! Köra 615 km på under 4 timmar??? Du snittar alltså ca 155 km/h...
Det som jag tycker är en stor fördel med elbilar är att man får ett mera avslappnat beteende i trafiken. Det innefattar inte att köra 180 på motorvägen som är begränsad till 120. (180 är i lägsta laget för att lyckas hålla ett snitt på 155)

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:08
av Mistafrizz
lator skrev:Ladda ofta och så lite som möjligt för att minimera laddtiden. Kör så fort du får...
Allvarligt! Köra 615 km på under 4 timmar??? Du snittar alltså ca 155 km/h...
Det som jag tycker är en stor fördel med elbilar är att man får ett mera avslappnat beteende i trafiken. Det innefattar inte att köra 180 på motorvägen som är begränsad till 120. (180 är i lägsta laget för att lyckas hålla ett snitt på 155)

158km/h i snitt med ett tankstopp (sen natt, bra sikt och lite bilar runtom såklart).
Jag har också lagt till ett lugnare beteende numer - håller hög fart iof, men stressar inte medtrafikanter på samma sätt. Jag låter oftast farthållaren hålla avståndet tills dess att jag ser en lucka komma - då närmar jag mig försiktigt och visar att jag vill passera.
6h till Malmö innebär strax över 100 i snitt med 100% motorväg - så med 30+ på farthållaren och rätt strategi på laddningen borde det funka.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:17
av lator
Börjar ju på att undra vad du åkte innan Teslan... Ferrari eller Lambo eller...
Rapportera gärna när du har gjort resan. Kom ihåg att poliser inte tar hänsyn till att du anser dig ha bråttom. Dessutom är det ju inte bästa tiden på året för att ha bråttom...

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:17
av Gustafsson
Låter som om du behöver ta X2000 i stället.
Säg till annars när du åker så kan vi undvika E4 då.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:28
av Mistafrizz
lator skrev:Börjar ju på att undra vad du åkte innan Teslan... Ferrari eller Lambo eller...
Rapportera gärna när du har gjort resan. Kom ihåg att poliser inte tar hänsyn till att du anser dig ha bråttom. Dessutom är det ju inte bästa tiden på året för att ha bråttom...

Har inte bråttom - så skulle det uppstå förhållanden som inte är säkra (de nämnde snö nu på nyheterna), så drar jag såklart ner på tempot.
Ferrari/M5/RS6 osv är inte optimala heller - de kräver tid för att tanka. Jag vill bara ha ett bra flyt - så att medelhastigheten blir hög utan att hetsa/köra för aggressivt.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:32
av Mistafrizz
Gustafsson skrev:Låter som om du behöver ta X2000 i stället.
Säg till annars när du åker så kan vi undvika E4 då.
Jag som precis tänkte fråga om någon annan skall söderut imorgon - så kan man ta sällskap och kanske se hur olika bilar beter sig över längre sträckor.
Jag respekterar att alla vill bruka sina bilar på sitt sätt, jag tänker iaf använda min Tesla så maximalt som möjligt. Det innebär att jag gillar att ligga i vänsterfil och köra fortare än medel.

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:33
av Martinen
Jag brukar ladda vid alla SC på vägen mellan Malmö och Stockholm.
Ladda inte för länge. Det tar bara onödigt lång tid. Om du vill bränna på lite extra så räcker det nog om du laddar ca 15 % mer än räckviddsberäknaren säger att du behöver. Själv brukar jag lägga mig på max 5%. Sen är det bara ta bränna på. Är det så att du närmar sig 0 i beräknad marginal kvar till nästa supercharger, så är det bara att lätta lite på gasen.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:35
av Mistafrizz
Martinen skrev:Jag brukar ladda vid alla SC på vägen mellan Malmö och Stockholm.
Ladda inte för länge. Det tar bara onödigt lång tid. Om du vill bränna på lite extra så räcker det nog om du laddar ca 15 % mer än räckviddsberäknaren säger att du behöver. Själv brukar jag lägga mig på max 5%. Sen är det bara ta bränna på. Är det så att du närmar sig 0 i beräknad marginal kvar till nästa supercharger, så är det bara att lätta lite på gasen.
Ok, beräknar den på average eller på instant?
Jag har bara haft bilen på average, men kanske borde nolla en trippmätare och köra på instant?
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 18:49
av bylund
Mistafrizz skrev:Martinen skrev:Jag brukar ladda vid alla SC på vägen mellan Malmö och Stockholm.
Ladda inte för länge. Det tar bara onödigt lång tid. Om du vill bränna på lite extra så räcker det nog om du laddar ca 15 % mer än räckviddsberäknaren säger att du behöver. Själv brukar jag lägga mig på max 5%. Sen är det bara ta bränna på. Är det så att du närmar sig 0 i beräknad marginal kvar till nästa supercharger, så är det bara att lätta lite på gasen.
Ok, beräknar den på average eller på instant?
Jag har bara haft bilen på average, men kanske borde nolla en trippmätare och köra på instant?
Någon form av medel, men troligen inte det du ser i energiappen som visar dina senast 50 km (eller vad du nu har satt den till).
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 19:07
av jans
Finns på många håll infon att mellan SC minimerar du tidsåtgången genom att stå på helt enkelt, har för mig att det är sant upp till 150-160 nånting. Går att räkna ut visade jag i en tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 006#p13006
Personligen ser jag aldrig något problem med en snabb fika eller ett toabesök, jag stannar oftast på varja SC, stoppen kan hållas till 10- 15 min.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 19:40
av Mistafrizz
jans skrev:Finns på många håll infon att mellan SC minimerar du tidsåtgången genom att stå på helt enkelt, har för mig att det är sant upp till 150-160 nånting. Går att räkna ut visade jag i en tråd
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 006#p13006
Personligen ser jag aldrig något problem med en snabb fika eller ett toabesök, jag stannar oftast på varja SC, stoppen kan hållas till 10- 15 min.
Hm.. Synd att jag ej ska köra på natten, och med sommardäck - hade varit kul att se hur man snabbast kan ta en Tesla från Sthlm till Malmö. Borde ju om inte annat ta död på några elbilsmyter.

Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 20:39
av bladh
Hade liknande frågeställning och resonemang med mig själv häromveckan.
Det blev SJ Snabbtåg, så jag åkte elburet.
Och, kunde vila lite men framförallt sitta och jobba med datorn.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 20:43
av root
Jag har kommit fram till en enkel tumregel. Körtiden, givetvis i laglig hastighet, + en minut per mil. Alltså ca. en timmes laddtid på sträckan Stockholm - Malmö.
Själv har jag kört på 7 timmar. 60 mil, 100 i snitt, 1 timmes laddning.
Om man skall bränna genom Tyskland, fortfarande genom att följa hastighetsbegränsningarna, fungerar samma tumregel. Ibland kan man hålla lite högre snitthastighet om det inte är trafik. Optimal laddtid är 10-30 min, lite beroende på avstånden mellan laddarna.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 20:44
av Mistafrizz
bladh skrev:Hade liknande frågeställning och resonemang med mig själv häromveckan.
Det blev SJ Snabbtåg, så jag åkte elburet.
Och, kunde vila lite men framförallt sitta och jobba med datorn.
Jag har nog ett inbyggt fel - när firman flyger till tex Berlin, så kör jag..
Hade som terapi förut att köra mälaren runt innan jobbet...
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 21:21
av Martinen
Mistafrizz skrev:Martinen skrev:Jag brukar ladda vid alla SC på vägen mellan Malmö och Stockholm.
Ladda inte för länge. Det tar bara onödigt lång tid. Om du vill bränna på lite extra så räcker det nog om du laddar ca 15 % mer än räckviddsberäknaren säger att du behöver. Själv brukar jag lägga mig på max 5%. Sen är det bara ta bränna på. Är det så att du närmar sig 0 i beräknad marginal kvar till nästa supercharger, så är det bara att lätta lite på gasen.
Ok, beräknar den på average eller på instant?
Jag har bara haft bilen på average, men kanske borde nolla en trippmätare och köra på instant?
Tänkte snarare på att du slår in nästa laddare i GPS:en, så räknar den ut hur mycket batteri du kommer att ha kvar vid destinationen.
du kan även slå över energi-appen på Trip, så visar den beräknad kurva på aktuellt mål.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 21:43
av Mistafrizz
Martinen skrev:Mistafrizz skrev:Martinen skrev:Jag brukar ladda vid alla SC på vägen mellan Malmö och Stockholm.
Ladda inte för länge. Det tar bara onödigt lång tid. Om du vill bränna på lite extra så räcker det nog om du laddar ca 15 % mer än räckviddsberäknaren säger att du behöver. Själv brukar jag lägga mig på max 5%. Sen är det bara ta bränna på. Är det så att du närmar sig 0 i beräknad marginal kvar till nästa supercharger, så är det bara att lätta lite på gasen.
Ok, beräknar den på average eller på instant?
Jag har bara haft bilen på average, men kanske borde nolla en trippmätare och köra på instant?
Tänkte snarare på att du slår in nästa laddare i GPS:en, så räknar den ut hur mycket batteri du kommer att ha kvar vid destinationen.
du kan även slå över energi-appen på Trip, så visar den beräknad kurva på aktuellt mål.
Det hängde jag med på.. Det var mer att jag undrade var den tog siffrorna ifrån, så att man får beräkningen så realistisk som möjligt.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 21:49
av root
Skaffa några mil under sätet.. Så kommer det en känsla för hur mycket man måste ladda.
Jag har kört en del på Autobahn, då måste man ha nästan dubbelt mot vad den säger, om det ligger ett avsnitt med fri fart framför, och avsikten är att följa trafiken i vänsterfilen.
20 mils räckvidd med full sula och lite trafik.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 22:24
av apkungen
Sille krog är ett väldigt snabbt laddstopp. Ligger precis vid vägen ju. Stanna där och ladda 5minuter, bara tillräckligt för att komma fram till Ödeshög, om du har mer än några mil i batterierna när du kommer till Ödeshög har du antingen laddat för länge eller kört fler långsamt. Ladda bara tillräckligt så att du litervis kommer till toftaholm o ladda så att du precis kommer till Malmö.
På detta sätt borde du kunna snitta 130km/h och nästan 1mil/min när du laddar. Om du kan komma fram med tomt batteri och starta med 20 riktiga mil behöver du ladda i cirka en trekvart totalt, inklusive körtid blir det nästan 5h30min. Om du kan komma under det är jag riktigt imponerad!
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 22:31
av Martinen
Mistafrizz skrev:
Det hängde jag med på.. Det var mer att jag undrade var den tog siffrorna ifrån, så att man får beräkningen så realistisk som möjligt.
Den är baserar på aktuella förhållanden, och strecka baserat på att man håller hastigheten. Tar även hänsyn till höjdskillnad mm på vägen.
Under sträckan uppdaterar den kontinuerligt beräkningen beroende på hur du kör.
Håller man hastigheten brukar den stämma riktigt bra.
Körde man fortare visar den fel i början, men brukar räkna om och korrigera efterhand.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 22:34
av root
apkungen skrev:Sille krog är ett väldigt snabbt laddstopp. Ligger precis vid vägen ju. Stanna där och ladda 5minuter, bara tillräckligt för att komma fram till Ödeshög, om du har mer än några mil i batterierna när du kommer till Ödeshög har du antingen laddat för länge eller kört fler långsamt. Ladda bara tillräckligt så att du litervis kommer till toftaholm o ladda så att du precis kommer till Malmö.
På detta sätt borde du kunna snitta 130km/h och nästan 1mil/min när du laddar. Om du kan komma fram med tomt batteri och starta med 20 riktiga mil behöver du ladda i cirka en trekvart totalt, inklusive körtid blir det nästan 5h30min. Om du kan komma under det är jag riktigt imponerad!
Då snackar vi avstängd luftkonditionering, ingen radio, bortskruvat baksäte och 19" däck med 5 bars tryck...
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 22:51
av Mistafrizz
root skrev:apkungen skrev:Sille krog är ett väldigt snabbt laddstopp. Ligger precis vid vägen ju. Stanna där och ladda 5minuter, bara tillräckligt för att komma fram till Ödeshög, om du har mer än några mil i batterierna när du kommer till Ödeshög har du antingen laddat för länge eller kört fler långsamt. Ladda bara tillräckligt så att du litervis kommer till toftaholm o ladda så att du precis kommer till Malmö.
På detta sätt borde du kunna snitta 130km/h och nästan 1mil/min när du laddar. Om du kan komma fram med tomt batteri och starta med 20 riktiga mil behöver du ladda i cirka en trekvart totalt, inklusive körtid blir det nästan 5h30min. Om du kan komma under det är jag riktigt imponerad!
Då snackar vi avstängd luftkonditionering, ingen radio, bortskruvat baksäte och 19" däck med 5 bars tryck...
Just eftersom man är så beroende av SuC, så blir det mkt roligare att tänka kring hur fort man kan ta sig vissa sträckor.
Skulle man gå på en väldigt tight linje - så kan man straffas med 1fas 10A och få vänta länge på att komma vidare. Med en fossilbil kan du stämpla/tanka/stämpla/tanka - inte lika mkt sport.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 22:59
av root
Det som brukar hända är att man går ut i friskt tempo efter kort laddtid. Sedan om det inte räcker till nästa laddare blir det till att sakta ner till 90 och slå av ACn. Det är det nesliga straffet, ligga ett par mil efter någon lastbil och slipstreama..
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 18 nov 2015 23:44
av apkungen
root skrev:Det som brukar hända är att man går ut i friskt tempo efter kort laddtid. Sedan om det inte räcker till nästa laddare blir det till att sakta ner till 90 och slå av ACn. Det är det nesliga straffet, ligga ett par mil efter någon lastbil och slipstreama..
Man borde ladda så att man "precis" kommer fram. Dvs att man precis kommer fram om man kör i 140km/h. Om man då bara sänker hastigheten till 120km/h så spar man mycket energi. Sen hur lagligt och farligt det är är en annan femma.
5:30 är nog en väl optimistisk siffra. Man behöver nog ladda mer än en trekvart men 5:45 går nog.
Re: Sthlm - Malmö, effektivaste planeringen?
Postat: 19 nov 2015 00:06
av apkungen
apkungen skrev:root skrev:Det som brukar hända är att man går ut i friskt tempo efter kort laddtid. Sedan om det inte räcker till nästa laddare blir det till att sakta ner till 90 och slå av ACn. Det är det nesliga straffet, ligga ett par mil efter någon lastbil och slipstreama..
Man borde ladda så att man "precis" kommer fram. Dvs att man precis kommer fram om man kör i 140km/h. Om man då bara sänker hastigheten till 120km/h så spar man mycket energi. Sen hur lagligt och farligt det är är en annan femma.
Men det är sant. 5:30 är nog en väl optimistisk siffra. Man behöver nog ladda mer än en trekvart men 5:45 går nog.