Sida 1 av 1

Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 20 mar 2022 21:37
av Skyvandrare
Nu har vår 3:a rullar 2år och 4500mil så jag tänker att det är dags att kolla på bromsarna samt byta kupéfilter. Är det något mer man borde göra och om man inte gör det själv finns det någon verkstadskedja (ej SC) som gör det?

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 20 mar 2022 21:41
av Airlift
En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 20 mar 2022 23:50
av Skyvandrare
Airlift skrev:
En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.

Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?

Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 21 mar 2022 06:08
av themax
Skyvandrare skrev:
Airlift skrev:
En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.

Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
Servicehandboken för enkla grejer är ju digital, de kanske inte hade nån dator … Kupéfilter tar en kvart att byta, bromsarna fixade min lokala verkstad på en dryg timme. Standardprylar varje mekaniker fixar.

https://www.tesla.com/support/do-it-yourself-model-3

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 21 mar 2022 18:27
av tobias_rullar
Skyvandrare skrev:
Airlift skrev:
En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.

Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
Haha! Sa dom verkligen så?
Så dumt att det borde tas upp i SAOL som definition av korkat. Du borde frågat dom om dom inte kan skriva ett kvitto utan servicehandboken? :roll:

Jaja, det är nog till bättre att dom inte kommer i närheten av din, eller någon annans bil.

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 21 mar 2022 23:12
av ReNewAble
Skyvandrare skrev:
Airlift skrev:
En betrodd mekomomen/meka/autoexperten… löser det. Byt gärna bromsvätska, billig försäkring mot strul.
Frågade lokala Mekonomen i Karlskoga, men de avböjde med hänvisning till att de inte kommer åt servicehandboken och därmed inte kan logga vad de gjort.

Någon närking/värmlänning som har tips på verkstad?
Serviceboken? Finns ju ingen till Tesla. Inte ens digitalt annat än att Tesla själva loggar det de gör.

Någon som vet om loggen på servicebesök som man har på sitt Teslakonto överförs till den nya ägaren om man säljer bilen? Eller är den personlig?

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 22 mar 2022 07:40
av HelectriC
Jag har tagit service hos Mekonomen på mina Tesla och det har inte varit något problem. De la t.o.m. in ett Mekonomen servicehäfte i bilen eftersom det inte finns något orginalt. Halva priset mot Tesla sist det begav sig. De utförde samma punkter och bytte samma delar. Samma med eGolfen, där lokala VW ville ha dubbla priset mot Mekonomen.

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 22 mar 2022 11:15
av NiklasTesla
Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).

Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).

Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).

Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.

MVH

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 22 mar 2022 18:17
av Tellus
NiklasTesla skrev:
Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).

Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).

Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).

Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.

MVH
Håller med! Bäst att hålla sig ifrån verkstäder om inget allvarligt gått sönder.
På vår i3 (bmw verkstad) skruvade dom inte heller på korken så det blev bland annat oljebad i hela motorutrymmet.
Bäst att serva själv

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 23 mar 2022 08:45
av NiklasTesla
Tellus skrev:
NiklasTesla skrev:
Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).

Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).

Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).

Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.

MVH
Håller med! Bäst att hålla sig ifrån verkstäder om inget allvarligt gått sönder.
På vår i3 (bmw verkstad) skruvade dom inte heller på korken så det blev bland annat oljebad i hela motorutrymmet.
Bäst att serva själv
Hahaha var faktiskt hos BMW det hände mig med :lol:

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 24 mar 2022 09:35
av ducce916m
NiklasTesla skrev:
Tellus skrev:
NiklasTesla skrev:
Men det är ju detta som är så fantastiskt att man knappt behöver service (man kan göra det mesta själv och instruktioner finns gratis på internet/YouTube).

Kommer själv ihåg när jag lämnade in min gamla ICE bil på service för +10år sedan och byte motorolja för ca 3tkr (varje år minst dessutom) bara för att ca 50 mil senare under långresa behöva åka av vägen då motorlampan tändes. Går ut och ser då hela baksidan samt underrede är dränkt i motorolja då man på märkesverkstaden missat att skruva åt pluggen till oljetråget (fick själv baxa upp bilen, skruva bort skyddsplåt, be om hjälp med att bli skjutsad till närmsta mack och köpa ny motorolja,skruva i plugg fylla på, skruva fast skyddsplåt, kasta alla kläder som var hel förstörda pga smuts/olja, tvätta bilen och mig själv).

Nu kört ca12000 mil med Model 3 och bortsett från nya däck och hjulinställning lagt max 500sek på service som jag enkelt gjorde själv (ett kupéfilter, spolarvätska, kollat fukt i bromsvätskan samt torkarblad).

Helt underbart med Teslas elbilar att man slipper service i stort både kostnads och bekvämlighetsmässigt.

MVH
Håller med! Bäst att hålla sig ifrån verkstäder om inget allvarligt gått sönder.
På vår i3 (bmw verkstad) skruvade dom inte heller på korken så det blev bland annat oljebad i hela motorutrymmet.
Bäst att serva själv
Hahaha var faktiskt hos BMW det hände mig med :lol:
Inte bara BMW, på min tidigare Lexus gick bromspedalen plötsligt i botten. Berodde på att Lexusverkstaden vid service inte skruvat dit en plugg ordentligt vid ett av bromsrören så den nybytta oljan läckte ut.

Re: Service: Bromscheck, kupéfilter &…

Postat: 24 mar 2022 11:05
av NiklasTesla
great-success.jpg