Faraday Future
Postat: 20 nov 2015 12:13
Nytt på YouTube om Faraday !
I framtidenSurfaren skrev:Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.
Tibor, när startar Faraday Club Sweden?
Ååånej, jag skulle aldrig våga för fruganSurfaren skrev:Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.
Tibor, när startar Faraday Club Sweden?
Haha, så klart. Vad trög jag är.chpaulin skrev:I framtidenSurfaren skrev:Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.
Tibor, när startar Faraday Club Sweden?
Faradays future Club Sweden
Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?Surfaren skrev:Haha, så klart. Vad trög jag är.chpaulin skrev:I framtidenSurfaren skrev:Coolt. Äntligen lite mer än lösa rykten.
Tibor, när startar Faraday Club Sweden?
Faradays future Club Sweden
Gillar idén med att man kan ha ett "abonnemang" på självkörande bilar som kommer och plockar upp en när man ska nånstans. Om detta blir mainstream, hur många kommer äga en egen bil då?
De har några år på sig att bygga hypen. De kan mycket väl bli först, före Tesla och Uber. Det var väl någon som frågade Elon om han hade tänkt sälja en massa Teslor till Uber eller göra det själv istället (starta taxirörelse). Han kunde inte riktigt svara, det lät inte som att han tänkt tanken. Om FF från början designar en helt autonom skapelse så ligger de steget före model S och 3 som egentligen är designade som vanliga bilar. Baksätet är ju ingen höjdare i S exempelvis. Samt, när man inte har några förare, vad ska man med Uber till?TiborBlomhall skrev:Nytt video från FF:
OK, så de verkar bygga en självkörande elbil som folk ska hyra, inte äga. En pool av självkörande elektriska taxibilar.
Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...LarsL skrev:Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?
Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Det är så fruktansvärt svårt att få till en bilindustri att någon som inte gjort en enda serietillverkad bil aldrig någonsin kan ligga före en som har.AGCF skrev:Om FF från början designar en helt autonom skapelse så ligger de steget före model S och 3 som egentligen är designade som vanliga bilar. Baksätet är ju ingen höjdare i S exempelvis. Samt, när man inte har några förare, vad ska man med Uber till?
Ja, jag ser ett jätte problem här. Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen. Tror aldrig någonsin att det kommer stå en bil utanför mitt hus på 5 minuter.Surfaren skrev:Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...LarsL skrev:Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?
Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Visst är det så, men bilar som man äger och kör själv kommer att bli en nischprodukt, då det rationella för många kommer att vara att inte äga bilen. Det är ju svårt dåligt kapitalutnyttjande att ha dessa maskiner stående så mycket som man har bara för att få ägarkänslan. Att det inte passar alla betyder inte att det inte passa de flesta.LarsL skrev:Ja, jag ser ett jätte problem här. Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen. Tror aldrig någonsin att det kommer stå en bil utanför mitt hus på 5 minuter.Surfaren skrev:Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...LarsL skrev:Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?
Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.
Det tror jag absolut också. Man vill nog inte släppa in folk som kör själva och beter sig irrationellt och oförutsägbart i trafik, då det torde vara mycket enklare att få effektiv trafik på mindre yta om alla bilar följer ett visst protokoll, snarare än med människor, som har egna uppfattningar om hur de ska göra med blinkers i rondeller o s v, och då måste både människor och självkörande bilar ta höjd för det.LarsL skrev:Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen.
Det löser man med kameror och sen en fet faktura för nedskräpning. Folk tar det lugnt ifall de måste betala när de skräpar nedLarsL skrev:Ja, jag ser ett jätte problem här. Jag/vi som inte vill bo i städer eller villa områden kommer inte få eller bli begränsade i våran användning av bilen. Tror aldrig någonsin att det kommer stå en bil utanför mitt hus på 5 minuter.Surfaren skrev:Så enkelt tror jag inte det är. Det beror på vad dom får till i form av tillgänglighet och prisnivå. Låt säga att du får betala 3000 kr i månaden, åka hur mycket du vill och det tar max 5 minuter från att du petat på din app tills det står en bil redo utanför. I detta läget tror jag många skulle överge egen bil. Främst de som använder bilen för att åka från A till B och tillbaka, vilket nog är en majoritet av befolkningen. Vi som tycker om att köra lär väl fortsätta med vår hobby ett tag framöver...LarsL skrev:Ja, ungefär lika många som inte har egen bil idag utan åker taxi överallt istället, kanske?
Möjligt att jag skulle utnyttja för att köra döttrarna till aktiviteter eller senare hem från uteställen, minimal risk att en elbil stannar och våldtar dem.
Det här är inte en konkurrent till den privata bilen utan till taxinäringen.
Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.
Men hur är det med huset eller lägenheten är inte det också en enorm kapitalförstörelse att äga en sådan och låta den stå tom 9-12 timmar per dygn? Vore det inte bättre om den kunde användas av någon annan medan man jobbar, kontor kanske eller för någon somjobbar natt? Ja du ser min poäng hoppas jag...bylund skrev:Visst är det så, men bilar som man äger och kör själv kommer att bli en nischprodukt, då det rationella för många kommer att vara att inte äga bilen. Det är ju svårt dåligt kapitalutnyttjande att ha dessa maskiner stående så mycket som man har bara för att få ägarkänslan. Att det inte passar alla betyder inte att det inte passa de flesta.
85 % av Sveriges befolkning bor i tätorter.
Jag förstår din poäng, och har också en känsla av att vilja äga. Men jag tror ändå att synen på detta kommer att ändras i och med att tekniken utvecklas. Sedan är det ju inte 0 eller 100 % av detta som gäller.LarsL skrev:Men hur är det med huset eller lägenheten är inte det också en enorm kapitalförstörelse att äga en sådan och låta den stå tom 9-12 timmar per dygn? Vore det inte bättre om den kunde användas av någon annan medan man jobbar, kontor kanske eller för någon somjobbar natt? Ja du ser min poäng hoppas jag...
Har inga problem med att bilen kör av sig själv eller kan åka och parkera sig. Men den ska vara min med mina grejer i, den är en förlängning av mitt hem helt enkelt.
Eller så betygsätter man. Var bilen i dåligt skick? Då får kanske personen som hade bilen innan dig svårare/dyrare att få en bil om det händer för ofta.orca skrev:Det löser man med kameror och sen en fet faktura för nedskräpning. Folk tar det lugnt ifall de måste betala när de skräpar nedLarsL skrev:
Det är en taxiverksamhet och måste hanteras så. Vem ska städa bilarna tex? Inte så roligt i att sitta i någons skit så att säga.