MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Tråd för att jämföra batterikapacitet på MY 2022.
Vår 2 dagar gamla YLR med E5LD batteri(förhoppningsvis) visade bara 72,9kWh vid första avläsningen på energigrafen och SMT.
Kan vi fått "lilla" batteriet
Efter första fulladdning 492km och 73,7kWh. Idag krypit upp till 74,4kWh nominal full pack. Kanske tar några cykler innan man uppnår 525km ? SMT visar 78,8 full pack when new.
Vår 2 dagar gamla YLR med E5LD batteri(förhoppningsvis) visade bara 72,9kWh vid första avläsningen på energigrafen och SMT.
Kan vi fått "lilla" batteriet
Efter första fulladdning 492km och 73,7kWh. Idag krypit upp till 74,4kWh nominal full pack. Kanske tar några cykler innan man uppnår 525km ? SMT visar 78,8 full pack when new.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Hur stort ska batteripacket vara på de senaste leveranserna av MiCY?
Model Y LR -22
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
78,8 kWh på 2022AndreasM skrev:Hur stort ska batteripacket vara på de senaste leveranserna av MiCY?
74,5 kWh på 2021
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Jag har 514 km vid 100%, vilket är mer än jag hade på min 2021 Model 3 (580 km WLTP) när den var ny. Den hade 509 som lägst och 525 som mest.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Nya bilarna ska ha 82kWh batteri. Gamla 77kWh. Jag har 77, hämtad 6e september 21.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Går det att med exempelvis Scan My Tesla få fram batteriets benämning för att på så vis avgöra vilket pack som sitter monterat?
Model Y LR -22
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Du kan kolla hos transportstyrelsen under "variant" vilket batteri du har. Jämför mot den härAndreasM skrev:Går det att med exempelvis Scan My Tesla få fram batteriets benämning för att på så vis avgöra vilket pack som sitter monterat?
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
522km stod det på min.Tellus skrev:Tråd för att jämföra batterikapacitet på MY 2022.
Vår 2 dagar gamla YLR med E5LD batteri(förhoppningsvis) visade bara 72,9kWh vid första avläsningen på energigrafen och SMT.
Kan vi fått "lilla" batteriet
Efter första fulladdning 492km och 73,7kWh. Idag krypit upp till 74,4kWh nominal full pack. Kanske tar några cykler innan man uppnår 525km ? SMT visar 78,8 full pack when new.
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Hur är det med laddning? Ska man ladda fullt så fort man får bilen för att "lära" den var fullt är? Eller är det bara gamla batterimyter?
Eller ska man vänta med att ladda fullt, för att batteriet ska få en mjukstart?
Eller är det strunt samma och man laddar till 80%, tills dess man ska på resa och behöver ladda till 100%?
Eller ska man vänta med att ladda fullt, för att batteriet ska få en mjukstart?
Eller är det strunt samma och man laddar till 80%, tills dess man ska på resa och behöver ladda till 100%?
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
De nya har E5LD med 78.8kWh specificerad kapacitet. Det tar ett tag innan dessa når full kapacitet enligt BMS(BMS behöver tid för att räkna in sig.Jaegaern skrev:Nya bilarna ska ha 82kWh batteri. Gamla 77kWh. Jag har 77, hämtad 6e september 21.
Ditt batteri är inte 77kWh, om bilen är hämtad sept 21. Då är det ett E5CD med specificerad kapacitet 74.5kWh.
Det har blivit en skröna att alla nya bilar har 82kWh-batteriet. I USA är det så då de får Panasonicbatterier.
I EU får bilarna LG-batterier, både Kinabyggda och de som byggs i Tyskland.
LG-batterierna har lite lägre kapacitet än Panasonic, då LG använder NMC som har något lägre energitäthet än NCA, som Panasonic kör med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Specificerad kapacitet?
Jag har E5LD och när jag hämtade bilen strax före jul -21 sade värden att jag hade 74,? minns inte exakt.
Är resterande upp till 78 reserv?
Vid 90% visar bilen 517-520 km. Ja det är ett fenomen jag har undrat över. Den siffran varierar fram och tillbaka....enda ner till 512 ibland men bilen brukar stoppa laddningen vid 517 km.
Vad beror det på?
Jag har E5LD och när jag hämtade bilen strax före jul -21 sade värden att jag hade 74,? minns inte exakt.
Är resterande upp till 78 reserv?
Vid 90% visar bilen 517-520 km. Ja det är ett fenomen jag har undrat över. Den siffran varierar fram och tillbaka....enda ner till 512 ibland men bilen brukar stoppa laddningen vid 517 km.
Vad beror det på?
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1979
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Nä precis som AAKE skriver så har du det "gamla" batteriet. "2022orna" med Ryzen, nya batteriet osv började levereras senare.np519 skrev:Specificerad kapacitet?
Jag har E5LD och när jag hämtade bilen strax före jul -21 sade värden att jag hade 74,? minns inte exakt.
Är resterande upp till 78 reserv?
Vid 90% visar bilen 517-520 km. Ja det är ett fenomen jag har undrat över. Den siffran varierar fram och tillbaka....enda ner till 512 ibland men bilen brukar stoppa laddningen vid 517 km.
Vad beror det på?
Däremot är något annat skumt. Min med det nya batteriet visar 483km vid 90% så då har du kanske inte en Y. har du en USA-3:a eller nåt?
Haft alla 3/Y
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Nu testat ladda vår nya Y med E5LD från 0km till fullt, vilket blev 504km.
Nominal full pack steg till 75,5 och när nominal remaining kom upp i samma vid 100% laddning så fortsatte bilen ladda ca 3-4kWh till utan att varken NominalRemaining eller NominalFulkPack steg enligt scan my tesla.
Likaså i tesla appen så stod det 75kWh tilllagt, fortsatte ladda 3-4kWh till men stod fortfarande 75kWh.
De sista 3-4kWh var inte bara balansering på låg effekt utan 6,5kW(10A trefas) laddeffekt ca en halvtimme, fram till sista 10 minutrarna då det var låg effekt.
Så det känns som stora LG packet, men BMSen verkar tro det är lilla packet. Fel programvara?
Nominal full pack steg till 75,5 och när nominal remaining kom upp i samma vid 100% laddning så fortsatte bilen ladda ca 3-4kWh till utan att varken NominalRemaining eller NominalFulkPack steg enligt scan my tesla.
Likaså i tesla appen så stod det 75kWh tilllagt, fortsatte ladda 3-4kWh till men stod fortfarande 75kWh.
De sista 3-4kWh var inte bara balansering på låg effekt utan 6,5kW(10A trefas) laddeffekt ca en halvtimme, fram till sista 10 minutrarna då det var låg effekt.
Så det känns som stora LG packet, men BMSen verkar tro det är lilla packet. Fel programvara?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Vad är Y5LD för ett batteri då? Fick min i Februari 2022AAKEE skrev:
De nya har E5LD med 78.8kWh specificerad kapacitet. Det tar ett tag innan dessa når full kapacitet enligt BMS(BMS behöver tid för att räkna in sig.
Ditt batteri är inte 77kWh, om bilen är hämtad sept 21. Då är det ett E5CD med specificerad kapacitet 74.5kWh.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
BMSen har väl inte balanserat ännu, därför laddade den lite extra i slutet. Kolla igen nästa gång.Tellus skrev:Nu testat ladda vår nya Y med E5LD från 0km till fullt, vilket blev 504km.
Nominal full pack steg till 75,5 och när nominal remaining kom upp i samma vid 100% laddning så fortsatte bilen ladda ca 3-4kWh till utan att varken NominalRemaining eller NominalFulkPack steg enligt scan my tesla.
Likaså i tesla appen så stod det 75kWh tilllagt, fortsatte ladda 3-4kWh till men stod fortfarande 75kWh.
De sista 3-4kWh var inte bara balansering på låg effekt utan 6,5kW(10A trefas) laddeffekt ca en halvtimme, fram till sista 10 minutrarna då det var låg effekt.
Så det känns som stora LG packet, men BMSen verkar tro det är lilla packet. Fel programvara?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Har du en model Y?np519 skrev:Specificerad kapacitet?
Jag har E5LD och när jag hämtade bilen strax före jul -21 sade värden att jag hade 74,? minns inte exakt.
Är resterande upp till 78 reserv?
Vid 90% visar bilen 517-520 km. Ja det är ett fenomen jag har undrat över. Den siffran varierar fram och tillbaka....enda ner till 512 ibland men bilen brukar stoppa laddningen vid 517 km.
Vad beror det på?
Det mindre batteriet, ”Y5CD” är 74,5kWh märk-kapacitet.
Kolla på regbeviset under variant, om det står Y5LD ? ( går se på transportstyrelsen.se med)
Tesla anger inte officiell kapacitet och försäljare vet sällan exakta värden. Ibland är det ryktesvisa värden de presenterar och någon gång kanske nettokapaciteten.
E5LD/Y5LD har specificerad kapacitet 78.8kWh. Tesla säger inte detta men om man kopplar upp sig mot CANBUS i bilen
så finns batteriets kapacitet där.
”Full Pack When New” är ”märkkapacitet” eller specifikationen eller vad vi ska kalla den. Detta är 78.8kWh för Y5LD.
Man kan även se Nominal Full Pack, dvs vilken kapacitet BMS tycker att batteriet har just nu.
Varje km räckvidd på skärmen är = 148.5Wh på Y LR tror jag.
Har man laddat fullt kan man multiplicera rangen med 148.5 och få
batteriets kapacitet i Wh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Det är en huvudkliare.Tellus skrev:Nu testat ladda vår nya Y med E5LD från 0km till fullt, vilket blev 504km.
Nominal full pack steg till 75,5 och när nominal remaining kom upp i samma vid 100% laddning så fortsatte bilen ladda ca 3-4kWh till utan att varken NominalRemaining eller NominalFulkPack steg enligt scan my tesla.
Likaså i tesla appen så stod det 75kWh tilllagt, fortsatte ladda 3-4kWh till men stod fortfarande 75kWh.
De sista 3-4kWh var inte bara balansering på låg effekt utan 6,5kW(10A trefas) laddeffekt ca en halvtimme, fram till sista 10 minutrarna då det var låg effekt.
Så det känns som stora LG packet, men BMSen verkar tro det är lilla packet. Fel programvara?
Om vi börjar med vilka hjul du har valt i menyn…har du ändrat? Frågar eftersom jag provade byta hjul i menyn då Nogo här på forumet hade märkliga värden. Min M3P får väldigt märklig räckvidd osv om jagbyter från original hjul. Någon bugg är det helt klart som ställer till det.
Har du original hjul och har inte bytt till något annat val i menyn? Har du bytt, återställ till att börja med till oroginalhjulen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Har 19" original och inte ändrat, inte kollat heller. Ska göra det. Här några skärmdump från sista laddningen, där volten är lite intressant då bilen visade 100% SOC(felaktigt)AAKEE skrev:Det är en huvudkliare.Tellus skrev:Nu testat ladda vår nya Y med E5LD från 0km till fullt, vilket blev 504km.
Nominal full pack steg till 75,5 och när nominal remaining kom upp i samma vid 100% laddning så fortsatte bilen ladda ca 3-4kWh till utan att varken NominalRemaining eller NominalFulkPack steg enligt scan my tesla.
Likaså i tesla appen så stod det 75kWh tilllagt, fortsatte ladda 3-4kWh till men stod fortfarande 75kWh.
De sista 3-4kWh var inte bara balansering på låg effekt utan 6,5kW(10A trefas) laddeffekt ca en halvtimme, fram till sista 10 minutrarna då det var låg effekt.
Så det känns som stora LG packet, men BMSen verkar tro det är lilla packet. Fel programvara?
Om vi börjar med vilka hjul du har valt i menyn…har du ändrat? Frågar eftersom jag provade byta hjul i menyn då Nogo här på forumet hade märkliga värden. Min M3P får väldigt märklig räckvidd osv om jagbyter från original hjul. Någon bugg är det helt klart som ställer till det.
Har du original hjul och har inte bytt till något annat val i menyn? Har du bytt, återställ till att börja med till oroginalhjulen.
Kl 0840 visar bilen 100% laddning och SMT 100%, laddar dock fortfarande ~6,5kW men cell volten är bara 4,152
Kl 0850 Fortfarande 6,5kW. cell volt 4,161
Kl 0900 fortfarande 6,5kW. cell volt 4,177
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Kl 0910 laddeffekten börjar sakta sjunka när högsta cellerna når 4,2volt
Laddning klar kl 0945
Så det blir väl minst 4kWh som pumpats i efter bilen och SMT visade att batteriet redan var fullt.
Laddning klar kl 0945
Så det blir väl minst 4kWh som pumpats i efter bilen och SMT visade att batteriet redan var fullt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Väldigt strange.
Det är absolut inte balansering som är problemet då du har låg imbalance och långt ifrån fullt batteri.
Det lutar ju åt att bilen tror att du har det mindre LG-batteriet…
Visst stiger NFP varje gång ?
Det är absolut inte balansering som är problemet då du har låg imbalance och långt ifrån fullt batteri.
Det lutar ju åt att bilen tror att du har det mindre LG-batteriet…
Visst stiger NFP varje gång ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Ja det är intressant
Har en liten teori om problemet
BMSen är off angående batterikapaciteten av någon anledning.
Teorin är att nominal full pack inte kan justeras mer än ett visst per tidsintervall.
Även om BMSen insåg vid laddningen att batteriet laddades med ~79kWh så justerar den kanske bara upp nominal full pack med exempelvis 0,5kWh per dygn.
Kollade precis och nu är nominal full pack uppe i 76kWh
Har en liten teori om problemet
BMSen är off angående batterikapaciteten av någon anledning.
Teorin är att nominal full pack inte kan justeras mer än ett visst per tidsintervall.
Även om BMSen insåg vid laddningen att batteriet laddades med ~79kWh så justerar den kanske bara upp nominal full pack med exempelvis 0,5kWh per dygn.
Kollade precis och nu är nominal full pack uppe i 76kWh
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
Hur långt har bilen gått?Tellus skrev:Ja det är intressant
Har en liten teori om problemet
BMSen är off angående batterikapaciteten av någon anledning.
Teorin är att nominal full pack inte kan justeras mer än ett visst per tidsintervall.
Även om BMSen insåg vid laddningen att batteriet laddades med ~79kWh så justerar den kanske bara upp nominal full pack med exempelvis 0,5kWh per dygn.
Kollade precis och nu är nominal full pack uppe i 76kWh
Eivissa på tyska forum och TMC hade 79kWh dagen efter leverans, efter 4 SuC-sessioner. Ingen SMT kopplad direkt vid leverans.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: MY 2022 Räckvidd visning vid 80-90-100% SOC
En vecka gammal och 70 mil, bara en SuC från 30-60% vid leverans. Kopplade in SMT första dagen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler