3 mån som Teslaägare
Postat: 05 apr 2022 13:11
Jag har nu ägt min bil sedan mitten av januari och vill dela mina reflektioner kring att äga och köra en elbil, Tesla.
Tesla Model S 2016 (1st Generation Facelift) 75D (ska vara uppgraderad från 60D). Laddar jag bilen full står det räckvidd 358 km. Enligt t.ex. car.info ska bilen ha 490 km räckvidd… (vet inte om jag kan lita på car.info såklart).
Första prövningen resa från Sundsvall till Arlanda. 2 vuxna, tre barn (som tillsammans väger som en vuxen) och både bil och takbox med packning.
Nervöst att för första gången vara på längre resa. Fick köra lugnt för att nå 200 km till Gävlebro för laddning med typ 70 km kvar enligt mätaren. Nästa tankning på Alrlanda innan vi parkerade i två veckor. 80% batteri gick till 10% under två veckors stillastående i Stockholmsvintern. Förstått att delar av batteriåtgången beror på att jag kikat in i appen dagligen vecka 1, men det drog ändå mer än jag kunde drömma om även när jag inte tittade till appen/bilen…
Vidare är min reflektion att bilen drar enormt mkt batteri när man kör den till vardags. Resor till och från träning och jobb, på totalt kanske 5 mil gör att batteriet går från 80% till kanske 30 - 40%. Visst, det har varit vinter men inte oftare kallare än -10.
Förra helgen ny ”längre resa” på 20 mil. Startade med 100 % batteri och körde lugnt som bara den (räckviddsläge och chill mode). Valde att tanka efter ca 10 mil då det ändå var lunchdags och jag hade nog inte klarat de 10 milen till destinationen, totalt ett par mils körning i staden vi kom till och 10 mil tillbaka utan att ladda..
Det finns massa saker som är positiva med bilen och jag skulle inte vilja byta bort Teslan mot nån annan el eller fossil-bil. Men det finns ändå en känsla i mig att nånting är fel: Kör jag för aggressivt? Gör jag inte rätt som inte förbereder bilen för körning varje gång? Är batteriet inte okej? Eller är detta vad man ska förvänta sig?
Någon som kan säga nåt klokt och ge mig tips?
Tesla Model S 2016 (1st Generation Facelift) 75D (ska vara uppgraderad från 60D). Laddar jag bilen full står det räckvidd 358 km. Enligt t.ex. car.info ska bilen ha 490 km räckvidd… (vet inte om jag kan lita på car.info såklart).
Första prövningen resa från Sundsvall till Arlanda. 2 vuxna, tre barn (som tillsammans väger som en vuxen) och både bil och takbox med packning.
Nervöst att för första gången vara på längre resa. Fick köra lugnt för att nå 200 km till Gävlebro för laddning med typ 70 km kvar enligt mätaren. Nästa tankning på Alrlanda innan vi parkerade i två veckor. 80% batteri gick till 10% under två veckors stillastående i Stockholmsvintern. Förstått att delar av batteriåtgången beror på att jag kikat in i appen dagligen vecka 1, men det drog ändå mer än jag kunde drömma om även när jag inte tittade till appen/bilen…
Vidare är min reflektion att bilen drar enormt mkt batteri när man kör den till vardags. Resor till och från träning och jobb, på totalt kanske 5 mil gör att batteriet går från 80% till kanske 30 - 40%. Visst, det har varit vinter men inte oftare kallare än -10.
Förra helgen ny ”längre resa” på 20 mil. Startade med 100 % batteri och körde lugnt som bara den (räckviddsläge och chill mode). Valde att tanka efter ca 10 mil då det ändå var lunchdags och jag hade nog inte klarat de 10 milen till destinationen, totalt ett par mils körning i staden vi kom till och 10 mil tillbaka utan att ladda..
Det finns massa saker som är positiva med bilen och jag skulle inte vilja byta bort Teslan mot nån annan el eller fossil-bil. Men det finns ändå en känsla i mig att nånting är fel: Kör jag för aggressivt? Gör jag inte rätt som inte förbereder bilen för körning varje gång? Är batteriet inte okej? Eller är detta vad man ska förvänta sig?
Någon som kan säga nåt klokt och ge mig tips?