Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 24 maj 2022 23:00
Tänkte det kunde vara intressant för någon att se ett test på däcket som Tesla valt som vinterdäck till MYP
Berka skrev:Mina fälgar till min MYP jag hämtade igår
Vossen HF-3 Satin Black
9.5 x 21" fram
10.5 x 21" bak
Riktigt fina fälgar.BAGEN skrev:Berka skrev:Mina fälgar till min MYP jag hämtade igår
Vossen HF-3 Satin Black
9.5 x 21" fram
10.5 x 21" bak
Jäkligt najs asså.
JakobDanielson skrev:Riktigt fina fälgar.BAGEN skrev:Berka skrev:Mina fälgar till min MYP jag hämtade igår
Vossen HF-3 Satin Black
9.5 x 21" fram
10.5 x 21" bak
Jäkligt najs asså.
Kommer du köra original eller blir det sänkning?
Har du koll på vad det är för ET på fälgarna?
Detta är jag också intresserad av att veta.avocade skrev:Vad tänker ni angående MYP och vinterdäck + fälgar? Skulle funka med 19” om det går rent fysiskt, inte lika viktigt att bilen är drop dead gorgeous på vintern jf med sommaren (21” überturbines mmm). Vore också bra om man kunde köra samma bredd på alla fyra hjulen, så det går att rotera. Lite mer ekonomiskt antagligen.
Förstått att en viss design på fälgar är att föredra i slask/snömodd, så att så lite som möjligt fastnar i fälgen. Vill inte hålla på och rensa ur snö för hand efter varje körning (snöade på ganska bra den här vintern i Stockholmstrakten).
Tacksam för tips. Rätt noob på allt sånt här.
Jag ska få leverans av en vit MYP på fredag och eftersom någon i familjen har en förmåga att köra alltför nära trottoarkanter mm så måste jag försöka minska risken för skador på något sätt. Alternativet att bara köpa nya bakdäck låter lockande. Någon som vet exakt vad för däck som sitter på MYP i leverans? Vad för märke och exakt dimension ska jag beställa?kamger skrev:Vad har folk kommit fram till i denna tråd?
Har vi någon summering av olika alternativen?
- ta befintliga bakdäck (275) och sätt de fram
- köp nya bakdäck på 295
Det är kan man ju göra för sommardäcken om man vill undvika skador på fälgen.
Vad finns det för tips på fälg + däck till vintern på denna bil?
Tänker spontant att man vill gå ner till 19 / 20 tum istället (bättre range?).
Är det sådana däck som har drygt 6mm nya? Dvs gått ca 1000milNikohm skrev:Kommer ni köra på EV däck eller inte ? Hur stora är fördelarna kontra nackdelarna
haha ja plus att dom har skumgummi i sig. dom är ju så jävla dyra bara! å är det värt detTellus skrev:Är det sådana däck som har drygt 6mm nya? Dvs gått ca 1000milNikohm skrev:Kommer ni köra på EV däck eller inte ? Hur stora är fördelarna kontra nackdelarna
Känns mest som ett påfund för att just sälja dyra däck.Nikohm skrev:haha ja plus att dom har skumgummi i sig. dom är ju så jävla dyra bara! å är det värt detTellus skrev:Är det sådana däck som har drygt 6mm nya? Dvs gått ca 1000milNikohm skrev:Kommer ni köra på EV däck eller inte ? Hur stora är fördelarna kontra nackdelarna
Och dom funkar på MYP?Jjkalla skrev:Fel säsong men köpte precis 20" svarta GP6 med Continental VC7 från däckvaruhuset. Vill inte sitta utan hjul till hösten när det kommer (tror jag) vara brist på gummi
AFAIK är det samma nav på MYP som M3P.Grodan skrev:Och dom funkar på MYP?Jjkalla skrev:Fel säsong men köpte precis 20" svarta GP6 med Continental VC7 från däckvaruhuset. Vill inte sitta utan hjul till hösten när det kommer (tror jag) vara brist på gummi
Ja teoretiskt ska de passa på MYP, så jag får väl provmontera ett hjul och testa.taliz skrev:AFAIK är det samma nav på MYP som M3P.Grodan skrev:Och dom funkar på MYP?Jjkalla skrev:Fel säsong men köpte precis 20" svarta GP6 med Continental VC7 från däckvaruhuset. Vill inte sitta utan hjul till hösten när det kommer (tror jag) vara brist på gummi
Så skillnaden vs M3P är att fälgarna skall klara högre last och däcken skall vara bredare och ha högre profil.
Njao M3P har ett speciellt nav, med en extra liten klack, som kräver att fälgarna har samma uttag. Tror inte att MYP har samma. Men det kanske är ändrat på senare Model 3P? Det var så tidigare ivf.taliz skrev:AFAIK är det samma nav på MYP som M3P.Grodan skrev:Och dom funkar på MYP?Jjkalla skrev:Fel säsong men köpte precis 20" svarta GP6 med Continental VC7 från däckvaruhuset. Vill inte sitta utan hjul till hösten när det kommer (tror jag) vara brist på gummi
Så skillnaden vs M3P är att fälgarna skall klara högre last och däcken skall vara bredare och ha högre profil.
Även jag ställer mig i kön...linx skrev:Detta är jag också intresserad av att veta.avocade skrev:Vad tänker ni angående MYP och vinterdäck + fälgar? Skulle funka med 19” om det går rent fysiskt, inte lika viktigt att bilen är drop dead gorgeous på vintern jf med sommaren (21” überturbines mmm). Vore också bra om man kunde köra samma bredd på alla fyra hjulen, så det går att rotera. Lite mer ekonomiskt antagligen.
Förstått att en viss design på fälgar är att föredra i slask/snömodd, så att så lite som möjligt fastnar i fälgen. Vill inte hålla på och rensa ur snö för hand efter varje körning (snöade på ganska bra den här vintern i Stockholmstrakten).
Tacksam för tips. Rätt noob på allt sånt här.
Jag sökte med reg.nr och haft kontakt med dem där de säger att det måste vara 21" men tror att de garderar sig. Det kanske är någon här som sett om det är skillnad mellan MYP/MYLR?Grodan skrev:Och dom funkar på MYP?Jjkalla skrev:Fel säsong men köpte precis 20" svarta GP6 med Continental VC7 från däckvaruhuset. Vill inte sitta utan hjul till hösten när det kommer (tror jag) vara brist på gummi
Ja de bör dom göra. Har inte provmonterat ännu men 21” har ca 4cm fritt mellan OK och fälgbana så 20” ska inte vara några problem, men ska man ner på 19” så bör de nog verifieras först. Ska provmontera i helgen tror jag.tompet skrev:Jag sökte med reg.nr och haft kontakt med dem där de säger att det måste vara 21" men tror att de garderar sig. Det kanske är någon här som sett om det är skillnad mellan MYP/MYLR?Grodan skrev:Och dom funkar på MYP?Jjkalla skrev:Fel säsong men köpte precis 20" svarta GP6 med Continental VC7 från däckvaruhuset. Vill inte sitta utan hjul till hösten när det kommer (tror jag) vara brist på gummi