Mall of Scandinavia

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Remuz »

Det finns ett nationellt register över handikappstillstånd. Men det är just nationellt. På framsidan av varje tillstånd sitter en streckkod med ett serienummer som en p-vakt kan scanna. Sedan slåss det upp mot en databas med alla svenska tillstånd. Man kan därför lätt spärra tillstånd som blir stulna idag (det var ett stort problem förr, men är nästan helt borta nu). Man kan även få upp bild på innehavaren av tillståndet (enligt uppgift från p-vakt) och det är samma bild som är på baksidan av tillståndet.

Tillståndet är knutet till personen, men du kan få en bil undantagen från trängelskatt också. Har du synnerliga skäl kan du dessutom få två bilar undantagna.

Idag på SöS var de 9 platser jag åkte förbi upptagna, varav 7 hade tillstånd. Just på sjukhus brukar det dock vara något bättre med tillstånd än generellt.

SöS och sjukhus rent generellt är en utmärkt plats för el-bilsladdning skulle jag vilja påstå, men det kanske är för att jag befinner mig vid sjukhus så ofta som jag har den åsikten.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av apkungen »

Om det är fullt på laddplatserna (ICade som oftast) så kanske man kan highjacka elstegen?
Bild
:lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Du borde nå uttaget ifal du ställer dig på huven på den svarta Nissan. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Om det är fullt på laddplatserna (ICade som oftast) så kanske man kan highjacka elstegen?
Bild
:lol:
Redan kulhål på MoS? Hijacka är väl det man gör varje gång man kommer fram till eluttaget. Hälsar man inte på eluttaget? Hi Jack! Det fanns väl elbilar även under förbudstiden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

Svenssons skrev:
Redan kulhål på MoS?
kulhål?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av HelectriC »

Alx skrev:
Svenssons skrev:
Redan kulhål på MoS?
kulhål?
I taket.

Förresten ser det ut som personen på bilden bär på en sjukt lång och otymplig blå rulle av nåt slag :D jobbigt bland alla bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Arild »

bylund skrev:
Toja skrev:
Kan mn inte meddela deras parkeringsbolag så dom ger böter till ICE bilar som står på laddplatser ?
Alternativt skriva en lapp till dom om att dom kan få böter om dom står på laddplatser.
Det andra vore nog det mest önskvärda. De vill nog inte utfärda kontrollavgifter till sina kunder i onödan, men med lite information om att de bör parkera någon annanstans, gärna undertecknat med gallerian torde ha tillräcklig effekt, och de har fortfarande en kund som kan tänka sig att återvända. En lappad kund kanske inte kommer tillbaka någonsin.
Det kanske vore bra med en gemensamt utformad A5-lapp som vänligt informerar en ICE-bilsförare om att ställa sig på en P-plats utan laddning nästa gång de parkerar. Oftast ställer sig en ICE-bil på laddplats för att den inte är medveten om att den enbart gäller för ElBil som LADDAR.

Vem vill/kan utforma en notis som vi kan sätta på fönstret till de ICE-bilar som blockerar en laddplats?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av flaco »

Jag var där idag och försökte ladda ... det var helt tomt och jag ställde min Outlander (Batteri-ICE ... B-ICE ... min BICE bil? Det låter inte så bra kanske) :) på en lämplig plats men, det gick fan inte att få igång laddarna ... swipe:ade kortet från Vattenfall, grön-LED blink, men efter 5 sekunder blev det röd-LED blink ...
Efter att ha provat 4 laddare, ringt Vattenfall, ringt vattenfalls jourgubbe (Berra?), ringt parkeringsvärdarna så fick jag inte det att fungera ... suck.

Är det någon annan som märkt att det inte fungerade?
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av thompap »

flaco skrev:
Jag var där idag och försökte ladda ... det var helt tomt och jag ställde min Outlander (Batteri-ICE ... B-ICE ... min BICE bil? Det låter inte så bra kanske) :) på en lämplig plats men, det gick fan inte att få igång laddarna ... swipe:ade kortet från Vattenfall, grön-LED blink, men efter 5 sekunder blev det röd-LED blink ...
Efter att ha provat 4 laddare, ringt Vattenfall, ringt vattenfalls jourgubbe (Berra?), ringt parkeringsvärdarna så fick jag inte det att fungera ... suck.

Är det någon annan som märkt att det inte fungerade?
Jag upplevde samma sak idag också, efter att ha irrat runt för att hitta platserna från början. Jag provade två laddare på P-1 (röd zon) och fick samma resultat som du. Första gången jag var där, som kanske irrandet antyder, men det verkar ju vara andra som fått det att fungera förr iaf.
edit: flyttade mig då från laddplatsen och ställde mig på en vanlig plats, för att inte blir fotograferad och utpekad som en syndare ;)
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av flaco »

Jo, jag har varit där förut, typ två veckor sedan, och det fungerade då ...
Jag lämnade kvar bilen med sladden i ... jag försökte ju på alla sätt och vis få det att funka ("tanken som räknades"?)

Vilken tur att jag inte var ensam om att inte få det att fungera ... jag kände mig som ett riktig loser som inte kunde få det att fungera :P
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

HelectriC skrev:
Alx skrev:
Svenssons skrev:
Redan kulhål på MoS?
kulhål?
I taket.

Förresten ser det ut som personen på bilden bär på en sjukt lång och otymplig blå rulle av nåt slag :D jobbigt bland alla bilar.
Det är dräneringshål för bjälklaget Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Bjelke »

Alx skrev:
HelectriC skrev:
Alx skrev:
Svenssons skrev:
Redan kulhål på MoS?
kulhål?
I taket.

Förresten ser det ut som personen på bilden bär på en sjukt lång och otymplig blå rulle av nåt slag :D jobbigt bland alla bilar.
Det är dräneringshål för bjälklaget Bild
Aha det måste vara mitt lag då :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Mistafrizz »

Tur vi hann säga till en parkerande bil - så att en bil kan ladda iaf..
image.jpeg
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av tehjimos »

Elbilsparkeringen var helt tom vid 20.00 en kväll jag kom till MoS, förutom denna "laddhybrid"? Försökte leta rätt på luckan till eluttaget men hittade inget ;) Förstår inte logiken i att parkera där när du kan parkera 5m bort på en vanlig plats
ny typ av laddhybrid?
ny typ av laddhybrid?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 sep 2015 20:31
Ort: Järfälla

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av flaco »

Jag var där igår och noterade att det var bara jag och en till som laddade ... resten var ICE.
Då jag ringde parkeringsvärdarna för att fråga om de inte kunde gå dit och lappa dem så fattade han inte vad jag menade ... när jag förklarade att jag (i min Leaf) skulle mycket väl kunna behöva ladda för att komma hem så sa ha "jahaaaa, du tänker såååå ..."
Han ville att vi skulle gå in på Mall of Scandinavias facebook-sida och påpeka att de borde lappa ICE-bilar på elbilsplatser, "ledningen tar klagomål på allvar".

Jaha, det är väl bara att hitta deras facebook-sida då ... :-)

Jo, jag listade även ut varför jag inte kunda ladda sist ... mitt SL-kort var för nära läsaren ... jag höll plånboken i samma hand som jag försökte blippa mitt vattenfallkort. Lite korkad känner jag mig :-)
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 21 sep 2015 17:00
Ort: Värmdö

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av thompap »

flaco skrev:
Jo, jag listade även ut varför jag inte kunda ladda sist ... mitt SL-kort var för nära läsaren ... jag höll plånboken i samma hand som jag försökte blippa mitt vattenfallkort. Lite korkad känner jag mig :-)
Jag hade bara vattenfallkortet i handen när det inte fungerade för mig, samma dag, så det var inte bara SL-kortet som förstörde.
85D bekräftad 28/9 | Matt grå folie | Panorama | NextGen | Luftfjädring | Köldpaket | 19" | levererad: 21 december 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av HelectriC »

tehjimos skrev:
Elbilsparkeringen var helt tom vid 20.00 en kväll jag kom till MoS, förutom denna "laddhybrid"? Försökte leta rätt på luckan till eluttaget men hittade inget ;) Förstår inte logiken i att parkera där när du kan parkera 5m bort på en vanlig plats

Det var inte konstigt att det var svårt att hitta, är ju ganska litet och sitter till vänster om Fordmärket sett framifrån :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av jtesla »

Utanför Mall of Scandinavian på Quality Hotel verkar de ha läst Tibors post om skyltning för elbilsladdning.
Bild
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av alset srotom »

jtesla skrev:
Utanför Mall of Scandinavian på Quality Hotel verkar de ha läst Tibors post om skyltning för elbilsladdning.
Bild
Bra jobbat Tibor!
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av jtesla »

alset srotom skrev:
jtesla skrev:
Utanför Mall of Scandinavian på Quality Hotel verkar de ha läst Tibors post om skyltning för elbilsladdning.
Bild
Bra jobbat Tibor!
Jag har nu mailat parkman som är ansvariga för parkeringen på MoS. Med förslag på förbättrad skyltning. Exemplet finns ju precis utanför deras dörr ;-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Bjelke »

Suveränt!!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jtesla skrev:
Utanför Mall of Scandinavian på Quality Hotel verkar de ha läst Tibors post om skyltning för elbilsladdning.
Bild
Föredömligt x2
Riktig skyltning och riktig laddbox. Kan knappast bli bättre! :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av TiborBlomhall »

jtesla skrev:
Utanför Mall of Scandinavian på Quality Hotel verkar de ha läst Tibors post om skyltning för elbilsladdning.
Bild
JIPPI!!! :D
Gud vad skönt! :D
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av jtesla »

TiborBlomhall skrev:
jtesla skrev:
Utanför Mall of Scandinavian på Quality Hotel verkar de ha läst Tibors post om skyltning för elbilsladdning.
Bild
JIPPI!!! :D
Gud vad skönt! :D
Nu har du ett exempel att använda...

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Tars »

Underbart. Man blir nästan tårögd!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar