Mall of Scandinavia

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
För då lär den komma ifrån platsen den felaktigt upptar så mycket snabbare, eller hur är tanken bakom det...?
Haha, jag funderade på det också. Att tänka ett steg till var för jobbigt.

Rätt illa det där. Var det inte nån tidigare i tråden som sa att dom hade folk ute som informerade folk om att en Passat 2.0 TDI -08 inte räknas som laddbar bil? Eller det var bara första helgen, sen tänkte dom att folk skulle ha lärt sig? (Yeah right)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av +46 »

Surfaren skrev:
danni skrev:
För då lär den komma ifrån platsen den felaktigt upptar så mycket snabbare, eller hur är tanken bakom det...?
Haha, jag funderade på det också. Att tänka ett steg till var för jobbigt.

Rätt illa det där. Var det inte nån tidigare i tråden som sa att dom hade folk ute som informerade folk om att en Passat 2.0 TDI -08 inte räknas som laddbar bil? Eller det var bara första helgen, sen tänkte dom att folk skulle ha lärt sig? (Yeah right)
Oavsett vad var och en gör åt saken så är skadan redan skedd när en bil står och blockerar en laddplats. Skillnaden är att den som möts av min lilla hemmagjorda lapp blir mest glad för att det inte är en riktig p-bot. Den som möts av fyra tomma däck tänker nog till både en och två ggr var den parkerar sin bil nästa gång..
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Alx skrev:
Bild Just nu!
Det finns uppenbarligen många förståndshandikappade i Stockholm... också :?
Ser det lika illa ut på handikapparkeringarna?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Remuz »

Ang handikapp-P så brukar den vara lite mer helig, men tex idag på Willys Älvsjö så var tre platser upptagna av bilar utan tillstånd, varav en hade varningsblinkers på. I stan är det normalt värre

/En med tillstånd
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Mistafrizz »

Bod skrev:
Skicka bilden till de som ansvarar för parkeringen på MoS!
Jag gjorde det nyss - jag fick ju den personens mobilnummer förra veckan. :lol:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

Handikapp platser brukar respekteras! Familjeplatser utanför t.ex. Ica är det värre med, lika illa som laddplatserna på MoSet massvis av bilar utan barn i bilen som parkerar de platserna!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av danni »

Alx skrev:
Handikapp platser brukar respekteras! Familjeplatser utanför t.ex. Ica är det värre med, lika illa som laddplatserna på MoSet massvis av bilar utan barn i bilen som parkerar de platserna!
Familjeplatserna är det riktigt illa med. Inte sällan det står tvåsitsiga sportbilar där, till och med. Och tanter på ~50 som är helt utan sällskap verkar av någon anledning älska att ta familjeparkeringarna.

Själv fick jag ett riktigt rejält onda ögat av en kvinna när jag ställde mig på familjeparkeringen utanför Ica. Hon tyckte nog inte att Teslan såg ut som någon familjebil, men hon kanske kom på bättre tankar när jag fiskade ut bägge knoddarna ur bilen :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare
Inlägg: 368
Blev medlem: 10 mar 2014 21:26
Ort: Avesta

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Rich-hard »

Får nästan lust att ta med en slägga och slå in varenda ruta på Fossil-asen.. Men bara nästan..
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

danni skrev:
Själv fick jag ett riktigt rejält onda ögat av en kvinna när jag ställde mig på familjeparkeringen utanför Ica. Hon tyckte nog inte att Teslan såg ut som någon familjebil, men hon kanske kom på bättre tankar när jag fiskade ut bägge knoddarna ur bilen :D
Bild
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

Tittade på bilden jag la upp en gång till, det finns faktiskt ingen skylt som säger att det endast är för laddande elbil...eller? Endast symbol ritad på marken vad jag kan se! kan man verkligen bötfälla utifrån det?
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

Mistafrizz skrev:
Bod skrev:
Skicka bilden till de som ansvarar för parkeringen på MoS!
Jag gjorde det nyss - jag fick ju den personens mobilnummer förra veckan. :lol:
Kanske ger mer effekt om man skickar till Vattenfall som äger laddstationerna?

De har säkert ställt ut de gratis för MoS med löfte om att de får alla intäkter när folk betalar för att ladda, känna som en dålig investering med tanke på hur det brukar se ut om man ser till andra bilder i denna tråd...
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Mistafrizz »

Alx skrev:
Mistafrizz skrev:
Bod skrev:
Skicka bilden till de som ansvarar för parkeringen på MoS!
Jag gjorde det nyss - jag fick ju den personens mobilnummer förra veckan. :lol:
Kanske ger mer effekt om man skickar till Vattenfall som äger laddstationerna?

De har säkert ställt ut de gratis för MoS med löfte om att de får alla intäkter när folk betalar för att ladda, känna som en dålig investering med tanke på hur det brukar se ut om man ser till andra bilder i denna tråd...
Det är Parkman som är ansvariga för parkeringen - och tanken med laddstolparna är att de ska vara kostnadsfria (du betalar för infarten i garaget till MoS).
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Alx »

Mistafrizz skrev:
Det är Parkman som är ansvariga för parkeringen - och tanken med laddstolparna är att de ska vara kostnadsfria (du betalar för infarten i garaget till MoS).
jaha, jag sa till i "receptionen" uppe i centrumet att platserna var tagna av vanliga bilar och att de skulle lappas, passade på att fråga då hur det funkar då sa hon att man måste ha vattenfalls laddkort för att kunna ladda? Men då stämmer inte det med andra ord?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Remuz »

Alx skrev:
Handikapp platser brukar respekteras! Familjeplatser utanför t.ex. Ica är det värre med, lika illa som laddplatserna på MoSet massvis av bilar utan barn i bilen som parkerar de platserna!
Det var min bild också tills jag själv började leta efter lediga sådana. Då insåg man snabbt att minst 50% av dessa platser alltid är ockuperade av folk utan tillstånd.

Undrar om det kommer plats för rörelsehindrad med laddbar bil sedan :) Vore toppen om jag nånsin har råd med en Tesla.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Alx skrev:
Handikapp platser brukar respekteras! Familjeplatser utanför t.ex. Ica är det värre med, lika illa som laddplatserna på MoSet massvis av bilar utan barn i bilen som parkerar de platserna!
Det var min bild också tills jag själv började leta efter lediga sådana. Då insåg man snabbt att minst 50% av dessa platser alltid är ockuperade av folk utan tillstånd.

Undrar om det kommer plats för rörelsehindrad med laddbar bil sedan :) Vore toppen om jag nånsin har råd med en Tesla.
Det finns handikappade och sedan finns det _handikappade_...
handikappad.jpg
Det verkar finnas ett handikapptillstånd i bilen ovan men det fanns inte två stycken...

Tänkte också på laddplatser för handikappade. När det kommer vet vi garanterat att elbilar har slagit igenom och är det som gäller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av danni »

Alx skrev:
Tittade på bilden jag la upp en gång till, det finns faktiskt ingen skylt som säger att det endast är för laddande elbil...eller? Endast symbol ritad på marken vad jag kan se! kan man verkligen bötfälla utifrån det?
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering, 3 §: Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.

De måste med andra ord använda den officiella skylten för laddplats om de vill kunna utfärda kontrollavgift till fossilbilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av bylund »

Alx skrev:
Tittade på bilden jag la upp en gång till, det finns faktiskt ingen skylt som säger att det endast är för laddande elbil...eller? Endast symbol ritad på marken vad jag kan se! kan man verkligen bötfälla utifrån det?
Det kan man inte. Det måste vara E19 med T24 under sig.
Bild
Bild

Jag tror nog inte de är intresserade av att bötfälla sina kunder i alla fall. Inte för detta, men kanske för folk som inte betalar för parkering (fast man kanske betalar för sig i efterhand?).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av apkungen »

Jo man måste ha vattenfalls laddkort men det är ändå gratis om jag förstått rätt.

Det måste sitta bättre skyltar uppe för att folk inte ska ställa sig där. Med fler elbilar framöver tror jag att folk kommer lära sig är inte stå där om de inte har elbil och förmodligen kommer bättre skyltar upp.

Är det någon som blivit hindrad och inte kunnat ladda alls pga icening?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Leo »

Jämför med Heron City i Kungens Kurva där är man blixtsnabb att lappa ICE-bilar på de 6 elbilsplatserna. Har nog aldrig sett någon ICE som stått där utan böter senaste två åren.

Däremot undrar man ju över alla "flådiga =dyare modeller" av BMW, MB, AUDI som står på handikapplatserna med handikapptillstånd och verkar köras av relativt unga personer som obehindrat kan hoppa i/ur bilarna...

De rörelsehindrade jag känner kör alla handikapputrustade bilar eller mer normala bilar...Och JA, jag vet att inte alla sjukdomar syns utanpå men lite märkligt är det allt.

Finns ju inte ens ett Nationellt register över giltiga handikapptillstånd så att det går att kolla om de är äkta/giltiga så P-vakterna står maktlösa.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett lagom straff till fossilbilister som ställer sina bilar på laddplatser skulle vara att ansluta deras bils batteri till laddaren :twisted:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Remuz »

Leo skrev:
Däremot undrar man ju över alla "flådiga =dyare modeller" av BMW, MB, AUDI som står på handikapplatserna med handikapptillstånd och verkar köras av relativt unga personer som obehindrat kan hoppa i/ur bilarna...

De rörelsehindrade jag känner kör alla handikapputrustade bilar eller mer normala bilar...Och JA, jag vet att inte alla sjukdomar syns utanpå men lite märkligt är det allt.

Finns ju inte ens ett Nationellt register över giltiga handikapptillstånd så att det går att kolla om de är äkta/giltiga så P-vakterna står maktlösa.
Vår bil körs av en helt vanlig 34åring, men det är min son som har tillståndet. Det används givetvis bara när han är med i bilen. Vi räknar inte med att behöva specialbyggd bil de närmsta fem åren åtminstone.

Ser man en bil med utländskt tillstånd (ofta polska) är dom normalt köpta. Svenska tillstånd är inte lika lätta att skaffa, men känner man rätt människor går det säkert.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Jo man måste ha vattenfalls laddkort men det är ändå gratis om jag förstått rätt.

Det måste sitta bättre skyltar uppe för att folk inte ska ställa sig där. Med fler elbilar framöver tror jag att folk kommer lära sig är inte stå där om de inte har elbil och förmodligen kommer bättre skyltar upp.

Är det någon som blivit hindrad och inte kunnat ladda alls pga icening?
Har hänt mig så många ggr att jag tappat räkningen, både lokalt här i Bollnäs (där det bara finns en stolpe som betjänar två platser på en i övrigt stor parkering) och på tex MOS...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Jämför med Heron City i Kungens Kurva där är man blixtsnabb att lappa ICE-bilar på de 6 elbilsplatserna. Har nog aldrig sett någon ICE som stått där utan böter senaste två åren.

Däremot undrar man ju över alla "flådiga =dyare modeller" av BMW, MB, AUDI som står på handikapplatserna med handikapptillstånd och verkar köras av relativt unga personer som obehindrat kan hoppa i/ur bilarna...

De rörelsehindrade jag känner kör alla handikapputrustade bilar eller mer normala bilar...Och JA, jag vet att inte alla sjukdomar syns utanpå men lite märkligt är det allt.

Finns ju inte ens ett Nationellt register över giltiga handikapptillstånd så att det går att kolla om de är äkta/giltiga så P-vakterna står maktlösa.
Man ska vara försiktig med att anta att funktionshinder måste vara uppenbara och direkt synliga. Sen sker det definitivt mycket fusk med såna tillstånd. Ett nationellt register hade inte hjälpt eftersom även utländska tillstånd ska gälla (och det oftast är de utländska det fuskas med).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Man ska vara försiktig med att anta att funktionshinder måste vara uppenbara och direkt synliga. Sen sker det definitivt mycket fusk med såna tillstånd. Ett nationellt register hade inte hjälpt eftersom även utländska tillstånd ska gälla (och det oftast är de utländska det fuskas med).
Fast då måste man väl ha en utlandsregistrerad bil också?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Mall of Scandinavia

Inlägg av danni »

bylund skrev:
danni skrev:
Man ska vara försiktig med att anta att funktionshinder måste vara uppenbara och direkt synliga. Sen sker det definitivt mycket fusk med såna tillstånd. Ett nationellt register hade inte hjälpt eftersom även utländska tillstånd ska gälla (och det oftast är de utländska det fuskas med).
Fast då måste man väl ha en utlandsregistrerad bil också?
Nej, handikapptillståndet är knutet till personen, inte bilen. Och det i sig är väl inte orimligt. Om jag hjälper någon med funktionshinder men använder egen bil så får jag såklart använde dennes handikapptillstånd för att stå på handikapplats. Även om personen inte är svensk.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar