Sida 1 av 1

Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 08 apr 2022 21:13
av martinot

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 08 apr 2022 21:20
av Fredrik j
Ger äldre bilar mindre värme på tomgång. Tvärt om är det väl? Nyare dieslar behöver ju tillskottsvärme.

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 06:52
av expat
Va!! Hittade dom inga elbilar som var övergivna :o

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 07:44
av LarsL
Fredrik j skrev:
Ger äldre bilar mindre värme på tomgång. Tvärt om är det väl? Nyare dieslar behöver ju tillskottsvärme.
Det beror ju på vad han menar med äldre bilar. Min fars MB diesel från 2000-2005 hade ingen extravärme och motorn genererade ingen värme alls då den gick så effektivt. Ännu äldre bilar genererade ju riktigt mycket värme av att gå på tomgång.

Kanske sitter han i en riktigt moderbil alltså en elbil eller hybrid? Men förmodligen något med separat värmare åtminstone.

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 09:01
av alvenzo
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Ger äldre bilar mindre värme på tomgång. Tvärt om är det väl? Nyare dieslar behöver ju tillskottsvärme.
Det beror ju på vad han menar med äldre bilar. Min fars MB diesel från 2000-2005 hade ingen extravärme och motorn genererade ingen värme alls då den gick så effektivt. Ännu äldre bilar genererade ju riktigt mycket värme av att gå på tomgång.

Kanske sitter han i en riktigt moderbil alltså en elbil eller hybrid? Men förmodligen något med separat värmare åtminstone.
Var menar du att drygt 50% av energin tar vägen om inte till värme? Visst att den kanske var relativt effektiv, men inte SÅ effektiv.

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 09:51
av mikebike
alvenzo skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Ger äldre bilar mindre värme på tomgång. Tvärt om är det väl? Nyare dieslar behöver ju tillskottsvärme.
Det beror ju på vad han menar med äldre bilar. Min fars MB diesel från 2000-2005 hade ingen extravärme och motorn genererade ingen värme alls då den gick så effektivt. Ännu äldre bilar genererade ju riktigt mycket värme av att gå på tomgång.

Kanske sitter han i en riktigt moderbil alltså en elbil eller hybrid? Men förmodligen något med separat värmare åtminstone.
Var menar du att drygt 50% av energin tar vägen om inte till värme? Visst att den kanske var relativt effektiv, men inte SÅ effektiv.
Dieselbilar går med luftöverskott, vilket gör att en större andel av värmeenergin går ut via avgaserna jämfört med en bensinbil.

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 11:54
av martinot
expat skrev:
Va!! Hittade dom inga elbilar som var övergivna :o
Exakt! Jag var lika förvånad över att inte hitta de typiska anti-elbils-kommentarerna som man är van vid! :D

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 13:17
av expat
Dieselbilar går med luftöverskott, vilket gör att en större andel av värmeenergin går ut via avgaserna jämfört med en bensinbil.
Nja, kan nog inte hålla med dig. En diesel har lägre förbränningstemperatur än bensin, samma som E85 också har lägre förbränningstemperatur.
Sen har det inte hjälpt dieslarna dom sista 10 åren när kompressionen har sänkts för att klara hårdare avgaskrav

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 13:40
av tor-ake
expat skrev:
Dieselbilar går med luftöverskott, vilket gör att en större andel av värmeenergin går ut via avgaserna jämfört med en bensinbil.
Nja, kan nog inte hålla med dig. En diesel har lägre förbränningstemperatur än bensin, samma som E85 också har lägre förbränningstemperatur.
Sen har det inte hjälpt dieslarna dom sista 10 åren när kompressionen har sänkts för att klara hårdare avgaskrav
Det är inte förbränningstemperaturen mikebike pratar om. Det har med funktionsprincipen för en dieselmotor att göra.

En bensinmotor har vanligen ett gasspjäll som reglerar hur mycket luft som sugs in i cylindrarna, på tomgång är det typiskt fraktioner av en deciliter per motorvarv, och följdaktligen en relativt liten men varm avgasvolym som lämnar motorn.

Dieselmotorn har inte detta spjäll* utan pumpar hela cylindervolymen i varje arbetstakt, så säg, för en tvålitersmotor, 1 liter per cylindervarv eller 500-700 liter per minut. Den här luftvolymen är i sig tillräcklig för att kyla motorn vid tomgång och låg belastning, så det blir inget över till kupévärme. Därav extravärmaren.

[*]Jag hade en mercedes med om601-motor, som hade ett spjäll, många motorer har tydligen det det, men jag kunde aldrig se att den stängde det spjället så jag vet inte exakt vad dess syfte var. Man skulle kunna använda det för att reducera den genomlöpta luftvolymen, men då löper man risken att cylindertrycket inte blir tillräckligt för att antända dieseln alls.

Re: Tolv timmar i bilkö – en kvart från hemmet!

Postat: 09 apr 2022 14:27
av LarsL
alvenzo skrev:
Var menar du att drygt 50% av energin tar vägen om inte till värme? Visst att den kanske var relativt effektiv, men inte SÅ effektiv.
Ingen jädra aning vet bara att bilen hade svårt att hålla värmen.

Edit: Men andra tycks ha förklarat för dig.