V2L

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Strömmen kom tillbaka nu. 3 timmars avbrott och bilen hade 49% SoC fortfarande. Jag laddade till 50% inatt. Man klarar sig otroligt länge om man bara använder det till hushållsel. Uppvärmning sköts ju av braskaminen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: V2L

Inlägg av mikaELbil »

mati skrev: 06 jan 2023 09:02
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 00:19
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Nej, såklart inte. Varför skulle jag ha enfas hemma? Om du har läst mitt inlägg så förstår du att jag inte på något sätt har kopplat ihop husets elnät med bilens V2L utgång. Det är två helt olika saker. Det enda jag har gjort är att jag har alternativa vägguttag i huset som matas direkt från bilen. Vill jag ha kaffe så får jag koppla in kaffemaskinen där. Vill jag värma mat så får jag koppla in mikron. Det enda jag har använt skarvsladdar till är belysningen, dvs för lampor med stickkontakt som vi har mängder av. Men husets vanliga elinstallation är helt oberörd av detta.
Okay, då är jag med! :D Trodde du på något vis matade husets "original elsystem" från bilen. Ett eget separat draget enfassystem med egna uttag, ja det fungerar. Med så många elavbrott som du har där du bor så har du en lösning som fungerar bra för dig!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3325
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: V2L

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 06 jan 2023 12:28
mati skrev: 06 jan 2023 09:02
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 00:19
En liten undran. Har du bara enfas i huset? Om det är trefas, vilket det med 99,99% säkerhet är, hur får du spänning på alla faserna? För inte går väl alla förbrukarna på samma fas?
Nej, såklart inte. Varför skulle jag ha enfas hemma? Om du har läst mitt inlägg så förstår du att jag inte på något sätt har kopplat ihop husets elnät med bilens V2L utgång. Det är två helt olika saker. Det enda jag har gjort är att jag har alternativa vägguttag i huset som matas direkt från bilen. Vill jag ha kaffe så får jag koppla in kaffemaskinen där. Vill jag värma mat så får jag koppla in mikron. Det enda jag har använt skarvsladdar till är belysningen, dvs för lampor med stickkontakt som vi har mängder av. Men husets vanliga elinstallation är helt oberörd av detta.
Har en kompis som nyligen byggde hus och jag tycker det är lite förvånande att man inte organiserar elsystemet så redan från början. En egen krets som kan matas med 1-fas och spänningssätta viktiga uttag och belysning.
Det kommer nog vara trefas alternativt DC + 3-fasinverter från bilen som blir det normala så man behöver nog inte bekymra sig så mycket om faserna. Bara att köra in trefas och driva huset :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

mikaELbil skrev: 06 jan 2023 16:08
Okay, då är jag med! :D Trodde du på något vis matade husets "original elsystem" från bilen. Ett eget separat draget enfassystem med egna uttag, ja det fungerar. Med så många elavbrott som du har där du bor så har du en lösning som fungerar bra för dig!
Ja, det är enkelt och smidigt och fungerar förvånansvärt bra. Det mesta har ju stickkontakt. Luftvärmepumpen har jag konverterat till stickkontakt redan ifjol, just av den anledningen. Bara ifall veden tar slut eller nåt. Det som inte fungerar är spisen och hydroforen. Men så länge avbrotten inte varar i flera dygn så klarar man sig med trycket i hydrofortanken ganska länge. Igår duschade jag till och med under strömavbrottet. Så det funkar bra.
En granne sa igår till mig att han är avundsjuk. Han har beställt elbil själv, men leveranstiden är över ett år, och dessutom är det en Volvo. Vet inte om han ens är medveten om att han inte får V2L i den. En del verkar tro att det ingår i alla elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 120
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: V2L

Inlägg av mikaELbil »

mati skrev: 06 jan 2023 17:35
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 16:08
Okay, då är jag med! :D Trodde du på något vis matade husets "original elsystem" från bilen. Ett eget separat draget enfassystem med egna uttag, ja det fungerar. Med så många elavbrott som du har där du bor så har du en lösning som fungerar bra för dig!
Ja, det är enkelt och smidigt och fungerar förvånansvärt bra. Det mesta har ju stickkontakt. Luftvärmepumpen har jag konverterat till stickkontakt redan ifjol, just av den anledningen. Bara ifall veden tar slut eller nåt. Det som inte fungerar är spisen och hydroforen. Men så länge avbrotten inte varar i flera dygn så klarar man sig med trycket i hydrofortanken ganska länge. Igår duschade jag till och med under strömavbrottet. Så det funkar bra.
En granne sa igår till mig att han är avundsjuk. Han har beställt elbil själv, men leveranstiden är över ett år, och dessutom är det en Volvo. Vet inte om han ens är medveten om att han inte får V2L i den. En del verkar tro att det ingår i alla elbilar.
Dom två tre senaste åren har jag väl haft ett eller möjligen två korta strömavbrott på mindre än en timme, totalt.
Min beställda elbil ska komma i slutet på nästa månad, då har jag också väntat drygt ett år. Inget ovanligt idag. Har kört och kör Volvo dom senaste åtta åren. Volvo XC40 helelbil föll bort p.g.a. Google systemet i bilen. Totalt värdelöst, fungerar inte! Besökte lite andra bilhandlare men var inställd på att köpa en KIA EV6. Den handlaren sålde även Mercedes. Nu blev det inte köp utan privatleasing av en EQB 300 4Matic till kampanjpris, dessutom rikligt utrustad. Ingen V2L i den, men det var inte heller något jag prioriterar.
Takbyte på huset först, sedan solceller på taket. Kanske batteri också. Det är dom närmaste planerna i år, nu på ålderns höst (65år).
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: V2L

Inlägg av Dafro »

mikaELbil skrev: 07 jan 2023 02:14
mati skrev: 06 jan 2023 17:35
mikaELbil skrev: 06 jan 2023 16:08
Okay, då är jag med! :D Trodde du på något vis matade husets "original elsystem" från bilen. Ett eget separat draget enfassystem med egna uttag, ja det fungerar. Med så många elavbrott som du har där du bor så har du en lösning som fungerar bra för dig!
Ja, det är enkelt och smidigt och fungerar förvånansvärt bra. Det mesta har ju stickkontakt. Luftvärmepumpen har jag konverterat till stickkontakt redan ifjol, just av den anledningen. Bara ifall veden tar slut eller nåt. Det som inte fungerar är spisen och hydroforen. Men så länge avbrotten inte varar i flera dygn så klarar man sig med trycket i hydrofortanken ganska länge. Igår duschade jag till och med under strömavbrottet. Så det funkar bra.
En granne sa igår till mig att han är avundsjuk. Han har beställt elbil själv, men leveranstiden är över ett år, och dessutom är det en Volvo. Vet inte om han ens är medveten om att han inte får V2L i den. En del verkar tro att det ingår i alla elbilar.
Dom två tre senaste åren har jag väl haft ett eller möjligen två korta strömavbrott på mindre än en timme, totalt.
Min beställda elbil ska komma i slutet på nästa månad, då har jag också väntat drygt ett år. Inget ovanligt idag. Har kört och kör Volvo dom senaste åtta åren. Volvo XC40 helelbil föll bort p.g.a. Google systemet i bilen. Totalt värdelöst, fungerar inte! Besökte lite andra bilhandlare men var inställd på att köpa en KIA EV6. Den handlaren sålde även Mercedes. Nu blev det inte köp utan privatleasing av en EQB 300 4Matic till kampanjpris, dessutom rikligt utrustad. Ingen V2L i den, men det var inte heller något jag prioriterar.
Takbyte på huset först, sedan solceller på taket. Kanske batteri också. Det är dom närmaste planerna i år, nu på ålderns höst (65år).
Jag gillade inte heller Google i xc40 men den föll bort pga storlek och räckvidd för mig. På ålderns höst säger du, men 65 ör väl det nya 50 :D visst är det kul med solceller och elbil. Väntar på min uppdatering som ska komma i mars och ny elbil till sommaren, om det blir en IX50 eller Q8 E-tron är oklart än så länge. Har nog inte haft mer än strömavbrott på under timmen de knappa 18 åren jag bott i hus så v2l eller v2g ser jag inte så stor nytta av och skulle klara ett par dagar med hjälp av grill, kokplatta på kamin som dock kräver att man eldar som en galning för att lyckas koka lite vatten, men har öven ett trangia. Ang batteri så får jag svårt att få ekonomi i det tycker jag. I år tar dessutom solcellerna en stor del av bidraget men kommer utvärdera batteri i år när jag kommer producera mer än jag förbrukar och se om det är någon större mening med batteri.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

mikaELbil skrev: 07 jan 2023 02:14
Dom två tre senaste åren har jag väl haft ett eller möjligen två korta strömavbrott på mindre än en timme, totalt.
V2L var en av de största anledningar varför jag köpte just en Ioniq.5. Det och den höga dragvikten samt det jämförelsevis låga priset för en first edition. Men just V2L skulle jag inte längre vilja vara utan. Vi brukar ha strömavbrott av lite olika anledningar. På vintern är det blötsnö, på sommarn är det åska, och på våren och hösten är det blåsten som fäller träd.
Förra vintern var det nästan inga avbrott alls, men då var det inte någon snö heller. I år har vi varit strömlösa lite drygt 15 timmar på två dygn. Och vintern är inte över än. Det kan komma mer snö. Idag har vi inte haft nåt avbrott än trots att det regnar på den redan blöta snön. Vi kanske klarar oss. :)
Det pågår förvisso arbete att gräva ner några av luftledningar, men det blir knappast överallt, och dessutom är det bara påbörjat. Och nu på vintern tror jag inte att de gör nåt överhuvudtaget. De är ju fullt upptagna med att laga knäckta luftledningar i hela kommunen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Jag var igår på en utflykt med en gammal kund. Han äger en stuga på en ö i Vänern, utan el och långt ifrån civilisationen. Det går med nöd och näppe att ta sig dit med bil. Vi skulle grilla korv och ta båten och fiska lite.
Men det var ju så kallt, lägerelden litade jag inte riktigt på. Jag tog alltså med mig en infravärmare och 50m förlängningssladd, bara ifall. Och första gången någonsin fanns det nu alltså ström på ön, tack vare min V2L-bil. Och det var behövligt. För kallt blev det minsann därute vid vattnet där vi satt. Lite vardagslyx ute i naturen. Sämre kan man ha det. Hur har man klarat sig utan V2L? Jag kan ju aldrig mer byta bort den här bilen.
Glömde fota själva V2L-installationen, bifogar lite andra bilder istället.
(Kylan hindrade inte hundarna från att ta ett dopp i det iskalla vattnet :shock: )
IMG_20230404_175910.jpg
IMG_20230404_192932.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: V2L

Inlägg av Walker »

Vad tror ni om denna?
Då skulle man kunna köra V2H på alla elbilar.
https://laddboxbolaget.se/laddboxar/wallbox-quasar-2/
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: V2L

Inlägg av chaffis75 »

Så mysigt de är ut att vara.. ja om de är någon V2x teknik jag hade önskat i min bil så är de helt klart V2L tekniken jag skulle vilja ha i bilen. V2G tror jag ligger en bit bort innan man kan ha nytta av de, den kräver ju att elbolagen skapar tjänster för man ska ha nytta av de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L

Inlägg av mati »

Walker skrev: 05 apr 2023 07:43
Vad tror ni om denna?
Då skulle man kunna köra V2H på alla elbilar.
https://laddboxbolaget.se/laddboxar/wallbox-quasar-2/
Bilen måste ha stöd för det. Annars går det inte. Teoretiskt är det ju möjligt att lura bilen att stänga reläerna mellan batteriet och CCS-ingången så att DC-pinnarna blir strömförande. Men då behöver man en extern växelriktare. Jag tror inte att den här boxen funkar så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: V2L

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev: 05 apr 2023 07:44
Så mysigt de är ut att vara.. ja om de är någon V2x teknik jag hade önskat i min bil så är de helt klart V2L tekniken jag skulle vilja ha i bilen. V2G tror jag ligger en bit bort innan man kan ha nytta av de, den kräver ju att elbolagen skapar tjänster för man ska ha nytta av de.
Sjukt att det (V2X) inte redan finns i nästan varje ny elbil.

Hade varit till stor hjälp nu när priset är högt under topplasttimmarna (morgon och eftermiddag/kväll främst vardagar).

Misstänker att det kommer vara relativt standard på nya elbilar inom 10år.

MVH
Skriv svar