Sida 1 av 1

Hyundai testar V2G

Postat: 12 apr 2022 13:44
av Zalman3
Hyundai utvecklar V2X-teknik för att stabilisera elnätet.

Med V2X kan BEV:er mata tillbaka el till det offentliga energinätet
Stabilisering av elnätet och stöd till förnybar energi
Hyundai testar V2X med en modifierad IONIQ 5 i Tyskland

På IAA Mobility 2021 meddelade Hyundai att det skulle bli klimatneutralt 2045. Från 2035 kommer det sydkoreanska varumärket endast erbjuda helt nollutsläppsfordon (ZEV, Zero Emission Vehicle) i Europa.
En pelare i denna företagsstrategi är utvecklingen av rena mobilitetslösningar och teknologier. Detta inkluderar även Vehicle-to-Everything-teknik, eller V2X för kort.
Den sammanfattar ett antal tekniska innovationer som kan stabilisera elnätet och stödja användningen av förnybara energikällor – med hjälp av kraften från rena batterielektriska fordon (BEV, Battery Electric Vehicle).

Ett applikationsexempel för V2X är Vehicle to Grid (V2G). Denna teknik gör det möjligt att mata in elektricitet från batterierna i BEV-bilar till det allmänna elnätet (engelska: grid).
Energilandskapet gynnas av denna användning av BEV som elleverantörer, eftersom ägare av en e-modell aktivt kan bidra till stabiliseringen av sitt lokala elnät.

För att minska effekterna av klimatförändringarna inkluderar många länder fler och fler förnybara energikällor i sin energimix, inklusive Tyskland. V2G-teknik kan ytterligare stödja
denna process genom att minska CO 2 -utsläppen och minska beroendet av fossila bränslen. Istället för att driva reservkraftverk med höga utsläpp kan elnätet använda den
gröna el som finns lagrad i elfordonens högspänningsbatterier, till exempel nattetid, när det inte blåser eller för att ta upp topplaster, eftersom detta ursprungligen kommer från sol- eller vindenergi.

V2G för bättre kontroll av energibehovet
Om ett elfordon till exempel inte används akut för körning efter jobbet, utan står på en allmän eller privat parkeringsplats i flera timmar, kan energin som finns lagrad i dess
batteri eller delar av det återföras till nätet via en särskild laddning station. Denna el är sedan tillgänglig för lokala energiförsörjningsföretag och, i nästa steg, för andra användare.
I kombination med en flexibel eltaxa kan ägare ladda sina BEV-bilar i tid och till lägre kostnader under lågtrafik, så att e-fordonet har tillräcklig batterikapacitet igen så snart det behövs.
Med detta system drar även nätoperatörerna nytta av betydligt lägre driftskostnader, till exempel på grund av att mellanlagringen försvinner.

För att kunna stödja V2G måste BEV:er vara utrustade med rätt hårdvara. Detta inkluderar en dubbelriktad laddare som möjliggör både laddning och urladdning av fordonets traktionsbatteri.
Adekvat kontroll av dessa funktioner kräver också specialanpassad programvara.

Använd el från BEV till ditt eget hem
Elfordon kan också förse hushåll och byggnader med el. I ett slutet elektriskt ekosystem som är oberoende av det allmänna nätet, levererar en BEV el till ett hus, vilket inte bara sänker hushållens energikostnader,
utan minskar också efterfrågan på det lokala nätet. Denna användning av BEV-el sammanfattas under termen Vehicle to Home (V2H) eller benämns fordon till
byggnad (V2B) om energin som lagras i e-fordon används för att försörja en byggnad, till exempel ett kontorskomplex.

Ladda ner
Modifierad Hyundai IONIQ 5 testas i två V2X-pilotprojekt
Hyundai genomför för närvarande två lovande V2X-pilotprojekt med modifierad Hyundai IONIQ 5 i Tyskland och Nederländerna: ett vardera med fokus på V2H och V2G.

V2H-pilotprojektet i Tyskland genomförs av Hyundai CRADLE (Centre for Robotic - Augmented D esign in Living Experiences ) Berlin . Möjligheten att dela elen med huset
inom ett slutet energisystem prövas. Flera modifierade Hyundai IONIQ 5 är utrustade med samma dubbelriktade inbyggda laddare som redan används i produktionsmodellerna av E-CUV.
Pilotfordonen har dock specifik programvara för att testa V2H-tekniken under vardagliga förhållanden.

Hyundai hjälper också staden Utrecht att bli den första dubbelriktade staden i världen i samarbete med den holländska mobilitetsleverantören "We Drive Solar".
Som en del av projektet kommer "We Drive Solar" initialt att tillhandahålla en flotta på 25 Hyundai IONIQ 5 för en bildelningslösning som erbjuds invånare i nya bostadsområden.
I nästa steg kommer V2G-tekniken som används av Hyundai i den modifierade IONIQ 5 att testas med de offentliga laddstationer som utvecklats för detta ändamål av "We Drive Solar".

Hyundai förlitar sig på V2G-teknik i sina fordon
Den elektriska globala modulplattformen (E-GMP) i IONIQ 5 som utvecklats av Hyundai tillåter redan att externa elektriska enheter laddas och förses med ström.
Detta kan användas för att mata e-cyklar, e-skotrar eller bärbara datorer med upp till 230 volt växelström under körning eller stillastående. Denna teknik kallas Vehicle to Load (V2L)
och levererar en effekt på upp till 3,6 kilowatt. Detta räcker till exempel för att driva en medelstor luftkonditionering eller en 55-tums tv i upp till 24 timmar.

V2L och V2G är tekniskt relaterade, men fungerar med olika mjukvarulösningar. För utbyte av energi med elnätet inom ramen för V2G måste först ett kommunikationsprotokoll
mellan BEV och nätet definieras. Hyundai planerar att använda den inbyggda laddaren, som är lämplig för dubbelriktad laddning och som även är installerad i seriemodellerna av IONIQ 5,
för V2G-teknik vid ett senare tillfälle. Dessutom kommer Hyundai snart att presentera ett nytt elfordon som kommer med V2G-teknik från fabrik.
https://www.hyundai.news/de/articles/pr ... etzes.html

Re: Hyundai testar V2G

Postat: 12 apr 2022 17:08
av NiklasTesla
Härligt hoppas alla elfordonstillverkare hoppar på detta spår snabbt då detta är en stor del av lösningen. <3