Sida 2 av 2

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 16 apr 2022 08:27
av tor-ake
M14 muttrar som är specade till max 110Nm? Låter inte korrekt. Jag gissar på felaktig spec. eller missuppfattning. De billiga muttrarna man köper på t.ex. Byggmax är 8.8-klass och i gänga M14x1,5 är det rekommenderade momentet 135Nm. Maximala momentet säkert det tredubbla. Och det är nästan alltid skruven, inte muttern, som går av innan gängorna släpper.

Hjulskruvar skall vara 10.9-stål och då är 190Nm rekommenderat moment, men 175 som Tesla rekommenderar är typ inom spec. Man vill ju inte deformera fälgen heller.

Alternativt är muttrarna gjorda av mjukost?


Googla "åtdragningsmoment fingänga" så hittar ni tekniska tabeller för alla olika skruvar.

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 16 apr 2022 14:48
av perwis
tor-ake skrev:
M14 muttrar som är specade till max 110Nm? Låter inte korrekt. Jag gissar på felaktig spec. eller missuppfattning. De billiga muttrarna man köper på t.ex. Byggmax är 8.8-klass och i gänga M14x1,5 är det rekommenderade momentet 135Nm. Maximala momentet säkert det tredubbla. Och det är nästan alltid skruven, inte muttern, som går av innan gängorna släpper.

Hjulskruvar skall vara 10.9-stål och då är 190Nm rekommenderat moment, men 175 som Tesla rekommenderar är typ inom spec. Man vill ju inte deformera fälgen heller.

Alternativt är muttrarna gjorda av mjukost?


Googla "åtdragningsmoment fingänga" så hittar ni tekniska tabeller för alla olika skruvar.
Vet inte vilken storlek det är på muttrarna. Köpte fälgarna från ABSwheels och köpte till svarta muttrar. Det står från ABS att de skall dras med Max 110Nm. Har hört om folk som dragit sönder muttrarna från ABS så verkar riskabelt att dra dem för hårt. Men samtligt så verkar det riskabelt att köra med muttrar som inte är dragna så hårt som Tesla vill…

Bör jag köpa nya muttrar som klarar 175Nm som
Tesla kräver enligt manualen?

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 16 apr 2022 15:00
av Jeppe_E
perwis skrev:
tor-ake skrev:
M14 muttrar som är specade till max 110Nm? Låter inte korrekt. Jag gissar på felaktig spec. eller missuppfattning. De billiga muttrarna man köper på t.ex. Byggmax är 8.8-klass och i gänga M14x1,5 är det rekommenderade momentet 135Nm. Maximala momentet säkert det tredubbla. Och det är nästan alltid skruven, inte muttern, som går av innan gängorna släpper.

Hjulskruvar skall vara 10.9-stål och då är 190Nm rekommenderat moment, men 175 som Tesla rekommenderar är typ inom spec. Man vill ju inte deformera fälgen heller.

Alternativt är muttrarna gjorda av mjukost?


Googla "åtdragningsmoment fingänga" så hittar ni tekniska tabeller för alla olika skruvar.
Vet inte vilken storlek det är på muttrarna. Köpte fälgarna från ABSwheels och köpte till svarta muttrar. Det står från ABS att de skall dras med Max 110Nm. Har hört om folk som dragit sönder muttrarna från ABS så verkar riskabelt att dra dem för hårt. Men samtligt så verkar det riskabelt att köra med muttrar som inte är dragna så hårt som Tesla vill…

Bör jag köpa nya muttrar som klarar 175Nm som
Tesla kräver enligt manualen?
Ja, har du köpt från det skitföretaget så hade jag passat mig för att dra de muttrarna med högt moment…. Mjukost

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 19 nov 2022 16:36
av wannabee
juristen skrev:
Ilduce77 skrev:
Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
Det räcker med en puck, om du har domkraft.
Tänkte nämna att de puckar jag köpte var tappen 22 mm hög och det går bra fram, men i bak så tar tappen i botten av hålet (troligen batteriet) så det blir nån mm eller två mellanrum, så jag tänker karva av några mm på mina tappar.

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 05 dec 2022 12:53
av Njutare
Kanske finns en anledning att dra dem så hårt, kanske dessa missat efter hjulbyte? https://youtu.be/4aq6WZw9CVc

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 05 dec 2022 19:24
av LarsL
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 30 okt 2023 14:56
av Ekholm
LarsL skrev: 05 dec 2022 19:24
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
LarsL skrev: 05 dec 2022 19:24
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
Ilduce77 skrev: 14 apr 2022 12:17
Nu är jag lite okunnig när det kommer till hjul och sådant och har kanske missat något väsentligt, men varför denna hysteri över momentnyckel?

Jag antar att detta inte är er första bil och varför ska momentnyckel köpas in just nu? :) är detta moment viktigare på en elbil?

När jag läste fysik, för ca 1000 år sedan, räknade man med den vikt som varje hjul tar upp är en fjärdedel vardera. Om man byter ett hjul åt gången, med lika många lyft, behöver domkraften bara klara 500 kg om bilen väger totalt 2000 kg. Sen kan det ju vara trevligt med lite marginal.. Men en tretons domkraft låter ju lite i överkant. Den kan ju lyfta hela bilen på en gång. Dock tror jag att det blir klurigt att hitta en lyftpunkt där detta lyft funkar.. :)

Ni får gärna rätta mig om jag tänker fel..

Jag tänkte köpa de gummipuckarna som kostar ca 300 kr.
du lyfter betydligt mer än 1/4 av bilens vikt med en domkraft var du än placerar den.

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 30 okt 2023 14:59
av Ekholm
LarsL skrev: 05 dec 2022 19:24
Tesla har ju ganska stora hjul så de bör ju efterdras när man kört en bit.
fast drar du med rätt moment så sitter hjulen och behöver inte efterdras. Det är liksom poängen med skruvförband. Drar du för hårt deformeras hålet i fälgen (aluminium är otrevligt på det sättet)

Re: Domkraft till Model Y

Postat: 31 okt 2023 21:24
av snowtroll
domkraft....
jag funderar på att ta med en liten lämpad balk som räcker hela vägen för att nå lyftpunkterna, när det väl är dags för bilprovningen...
nötterna där har inte grejer som går tillräckligt långt ut som når lyftpunkterna utan trycker istället på nått annat kring bärarmen som har plastskydd
knastrar otäckt i den... blev livrädd och tänkte begära ersättning men orkade inte.
nu ny bil igen och tänker inte låta nissenissarna leka lego igen.