Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 12 jan 2023 16:06
Legato skrev: 12 jan 2023 16:00
Fredrik j skrev: 12 jan 2023 15:24
Legato skrev: 12 jan 2023 15:05

Förare som sover eller av annan anledning ej borde framföra fordon är ju alltid läskigt. Att skylla det hela på "spökbromsning" när bilen stannar helt blir ju bara tramsigt (om nu inte bilen gått sönder). Finns ju ingen människa som vid sina sinnens fulla bruk har en reaktionstid på flera sekunder.

Orkar inte plöja tråden (tycker situationen är rätt ointressant om inget framkommer som visar på motsatsen), så sammanfatta gärna vad det är du tycker är läskigt.
Tråden handlar ju om att Twitter nu har bannat användaren som skrev twitterinlägget med krockfilmen i.
Ett tips är att läsa det inlägg som citerats och besvarats istället för att läsa trådens ämne... Förhoppningsvis kommer det inte som en chock att diskussioner ibland berör annat än det ursprungliga trådämnet.
Du skrev ju att du inte orkar "plöja tråden". Det är ju bara dom senaste 4 inläggen som handlar om orsaken till själva olyckan. Varför olyckan kom upp här berodde på att användaren som la upp filmen på twitter, enligt spacecoin, nu har blivit bannad.
Och ni pratar då om spökbromsningar och om dom är läskiga eller inte.
Återigen, läs det jag svarade på en gång till. Frågan var inte ställd till dig (uppenbarligen), och tråden som avsågs var just den tråd som skrevs om i det inlägg jag besvarade, inget annat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 12 jan 2023 16:08
Fredrik j skrev: 12 jan 2023 16:06
Legato skrev: 12 jan 2023 16:00
Fredrik j skrev: 12 jan 2023 15:24
Legato skrev: 12 jan 2023 15:05

Förare som sover eller av annan anledning ej borde framföra fordon är ju alltid läskigt. Att skylla det hela på "spökbromsning" när bilen stannar helt blir ju bara tramsigt (om nu inte bilen gått sönder). Finns ju ingen människa som vid sina sinnens fulla bruk har en reaktionstid på flera sekunder.

Orkar inte plöja tråden (tycker situationen är rätt ointressant om inget framkommer som visar på motsatsen), så sammanfatta gärna vad det är du tycker är läskigt.
Tråden handlar ju om att Twitter nu har bannat användaren som skrev twitterinlägget med krockfilmen i.
Ett tips är att läsa det inlägg som citerats och besvarats istället för att läsa trådens ämne... Förhoppningsvis kommer det inte som en chock att diskussioner ibland berör annat än det ursprungliga trådämnet.
Du skrev ju att du inte orkar "plöja tråden". Det är ju bara dom senaste 4 inläggen som handlar om orsaken till själva olyckan. Varför olyckan kom upp här berodde på att användaren som la upp filmen på twitter, enligt spacecoin, nu har blivit bannad.
Och ni pratar då om spökbromsningar och om dom är läskiga eller inte.
Återigen, läs det jag svarade på en gång till. Frågan var inte ställd till dig (uppenbarligen), och tråden som avsågs var just den tråd som skrevs om i det inlägg jag besvarade, inget annat.
Ok. Det var uttrycket "plöja tråden" som, för mig, antydde att du trodde tråden hade sida upp och sida ner med inlägg om den här olyckan och orsaken till den.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 12 jan 2023 15:05
LarsOJ skrev: 12 jan 2023 12:24
fth skrev: 12 jan 2023 12:06
LarsOJ skrev: 12 jan 2023 11:50
Ja det där måste iaf. vara den värsta olyckan orsakad av sk. ”Phantom braking” jag sett. Har ju bubblat en hel del om den på nyheterna i USA nu efter att övervakningsfilmerna läckt ut. Ingen bra PR för Tesla så Elon tjurar nog rejält.
Hemsk olycka, och mycket märkligt hanterat om det faktiskt skulle visa sig att Elon/Twitter shadowbannat pga rapportering om detta.

Att olyckan skulle ha orsakats av FSD ställer jag mig dock extremt skeptisk till, föraren måste ju typ ha somnat, det finns heller ingen vettig ursäkt att inte ta över i det där läget även om det skulle visa sig vara spökbromsning.

Jag gissar att utredningen kommer att visa ett helt annat förlopp och annan orsak.

/fth
Tror du olyckan skulle hänt om bilen inte spökbromsat i samband med filbyte?

I den här tråden finns utdrag från polisutredningen:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.290484/

Olyckan hände ju i höstas men först nu som filmerna kommit ut. Filmerna bekräftar vad de inblandade uppgett på olycksplatsen. Jag tycker det är ganska läskigt att bilen bara tvärstannar i en tunnel iaf.
Förare som sover eller av annan anledning ej borde framföra fordon är ju alltid läskigt. Att skylla det hela på "spökbromsning" när bilen stannar helt blir ju bara tramsigt (om nu inte bilen gått sönder). Finns ju ingen människa som vid sina sinnens fulla bruk har en reaktionstid på flera sekunder.

Orkar inte plöja tråden (tycker situationen är rätt ointressant om inget framkommer som visar på motsatsen), så sammanfatta gärna vad det är du tycker är läskigt.
Läskigt OM det var så att bilen spökbromsat till stopp, kanske med massa varningar, nybliven ägare, i tunnel mm. Men bara spekulationer och förarens egna utsaga från polisrapporten. Kommer säkert fram OM det var något tokigt med bilen eller om föraren somnat eller likande. Hursomhelst fel tråd.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Twitters annonsförsäljning -40% YoY. Wow. Elon är ett geni.
https://www.reuters.com/article/twitter ... SL4N3430DI
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 18 jan 2023 10:36
Twitters annonsförsäljning -40% YoY. Wow. Elon är ett geni.
https://www.reuters.com/article/twitter ... SL4N3430DI
Undra om han måste sälja TSLA i närtid för löpande och räntor hos Twitter. Känns ohållbart i längden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 jan 2023 10:36
Twitters annonsförsäljning -40% YoY. Wow. Elon är ett geni.
https://www.reuters.com/article/twitter ... SL4N3430DI
according to a Platformer reporter’s tweet on Tuesday
När det är kritik mot Elon så är källans trovärdighet inte så intressant?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Den minskade annonseringen behöver ses i relation till de minskade utgifterna när merparten av personalen lämnat, vilka ser ut att ligga i samma bollbark enligt olika servettberäkningar.

Spännande att se kommande rapporter.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 jan 2023 11:57
När det är kritik mot Elon så är källans trovärdighet inte så intressant?
Maila Reuters och klaga! Dom sprider väl vilken skit som helst?
Det är inte orimligt att tro att det är -40%. Till viss del Elon, till viss del konjunkturen, eller har du någon annan siffra? +37% kanske?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 18 jan 2023 12:12
Den minskade annonseringen behöver ses i relation till de minskade utgifterna när merparten av personalen lämnat, vilka ser ut att ligga i samma bollbark enligt olika servettberäkningar.

Spännande att se kommande rapporter.
Ja, då är det bara detaljen med det där lånet på 10 miljarder dollar som ska betalas av och med ränta och en business om inte någonsin varit särskilt lönsam.

Jag är osäker på hur det är med rapportering i privata (onoterade) företag i USA. Får man tillgång till de rapporterna verkligen? jag tror inte det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 jan 2023 13:46
Maila Reuters och klaga! Dom sprider väl vilken skit som helst?
Det är inte orimligt att tro att det är -40%. Till viss del Elon, till viss del konjunkturen, eller har du någon annan siffra? +37% kanske?
Reuters "artikel" clickbaitar en ursprunglig uppgift om att den dagliga intäkten för 2023-01-17 minskat med 40% jämfört med 2022-01-17, en för övrigt helt ointressant siffra, och insinuerar att detta i sin tur kommer att leda till att Elon inte kommer klara av att betala sina lån.

Rubriksättaren väljer att vinkla det så att man skall tolka det som att Twitters ad revenue på årsbasis minskat med 40%, vilket är högst osannolikt. De sista offentliga siffrorna är för 2022Q2, för att FY 2022 skulle minska med 40% YoY så skulle Q3 och Q4 behöva minska med >75%.

Detta bedömer iaf jag som fullständigt osannolikt, inte minst med tanke på att Elon tog över först i slutet av Q3.

Min prognos är att ad revenue FY 2022 minskar med 10-15%.

Och ja, Reuters är varken bättre eller sämre än dom flesta news outlets, dom sprider ofta och gärna extremt dåligt underbyggda nyhetsklipp, gärna med clickbait-rubriker.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 jan 2023 14:06
Rubriksättaren väljer att vinkla det så att man skall tolka det som att Twitters ad revenue på årsbasis minskat med 40%, vilket är högst osannolikt. De sista offentliga siffrorna är för 2022Q2, för att FY 2022 skulle minska med 40% YoY så skulle Q3 och Q4 behöva minska med >75%.

Detta bedömer iaf jag som fullständigt osannolikt, inte minst med tanke på att Elon tog över först i slutet av Q3.

Min prognos är att ad revenue FY 2022 minskar med 10-15%.
Håller med. Kanske något mer. Men ingen har väl påstått något annat här? Det är heller inte orimligt att dec 2022 är -40% jfr dec 2021 (dvs YoY).

edit: även Di - https://www.di.se/digital/uppgifter-twi ... 0-procent/
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Är man nostalgisk kan man köpa memento här:
https://www.hgpauction.com/auctions/114234/twitter/

Neonskylt, espressomaskin eller pizzaugn kanske? Allt ska bort!
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Skulle vilja ha ett sånt därt tyst rum att placera hemma så man kommer från ungarna.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

Lurkern skrev: 18 jan 2023 15:38
Skulle vilja ha ett sånt därt tyst rum att placera hemma så man kommer från ungarna.
Placera ungarna i det tysta rummet istället :mrgreen:
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Rätt. Bara att flytta in gamingriggarna så hittar ungarna dit själva.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Credde »

Fy fan (ursäkta språket) vilken jävla osympatisk person Elon är.

https://globalnews.ca/news/9533088/elon ... rleifsson/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Ja. Det finns inte mycket att tillägga. Tech-Trump. Han behöver inte bete sig så här offentligt. Han väljer det.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 08 mar 2023 10:36
Ja. Det finns inte mycket att tillägga. Tech-Trump. Han behöver inte bete sig så här offentligt. Han väljer det.
Funderar på om man kan se ett samband mellan hur Elon uttrycker sig på Twitter och NÄR på dygnet han gör det.
Är det sent på nätterna där han är och kanske t.o.m. helg kan man ju misstänka att han inte är helt nykter alla gånger.

Han fylle-SMSar med 130 miljoner människor...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »



/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 08 mar 2023 11:02


/fth
Vakna med baksmälla ser det ut som :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

LarsOJ skrev: 08 mar 2023 11:11
Vakna med baksmälla ser det ut som :lol:
Kanske. Men det här troligen är ett cashflow-baserat beslut. Halli var grundare av ett företag som Twitter köpte för ~$100M eller så. Om han får sparken så tvingas Twitter betala ut hela beloppet omgående enligt avtalet. Det hade nog Elon inte koll på igår kväll :lol:

Hur som helst är det han som väljer att svara på det här offentligt och stänga av folk utan att prata med dom. "Better to talk to people than communicate via tweet." No shit.

Det är väl inte så ofta Elon ber om ursäkt offentligt, så det gjorde han bra iaf. Har det hänt förut?


Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Fredrik j »

LarsOJ skrev: 08 mar 2023 11:11
fth skrev: 08 mar 2023 11:02


/fth
Vakna med baksmälla ser det ut som :lol:
Ja, det är ju det första jag tänker på.
- Vad i helvete gjorde jag igår kväll? Jag minns nån twitterdiskussion med nån utvecklare. Det får jag kolla upp......oh skit...
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 08 mar 2023 11:29
LarsOJ skrev: 08 mar 2023 11:11
Vakna med baksmälla ser det ut som :lol:
Kanske. Men det här troligen är ett cashflow-baserat beslut. Halli var grundare av ett företag som Twitter köpte för ~$100M eller så. Om han får sparken så tvingas Twitter betala ut hela beloppet omgående enligt avtalet. Det hade nog Elon inte koll på igår kväll :lol:

Hur som helst är det han som väljer att svara på det här offentligt och stänga av folk utan att prata med dom. "Better to talk to people than communicate via tweet." No shit.

Det är väl inte så ofta Elon ber om ursäkt offentligt, så det gjorde han bra iaf. Har det hänt förut?
Wow ja då fick vi svar på varför han bad om ursäkt iaf. :lol: Det var en $100M dyr ursäkt…
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev: 08 mar 2023 10:36
Ja. Det finns inte mycket att tillägga. Tech-Trump. Han behöver inte bete sig så här offentligt. Han väljer det.
Tack Elon för att du inte också har fått Woke-sjukan, som verkar drabbat så många med sin galenskap.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Att inte vara ett asshole mot ens personal är woke?
Skriv svar