Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

wannabee skrev: 09 mar 2023 12:47
spacecoin skrev: 08 mar 2023 10:36
Ja. Det finns inte mycket att tillägga. Tech-Trump. Han behöver inte bete sig så här offentligt. Han väljer det.
Tack Elon för att du inte också har fått Woke-sjukan, som verkar drabbat så många med sin galenskap.
Tyvärr så lider han nog istäkket av någon betydligt allvarligare sjukdom..
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev: 09 mar 2023 12:50
Att inte vara ett asshole mot ens personal är woke?
Bezos och Gates och Zuckerberg har ju kickat många flera än Musk, de bolagen har ju dessutom slutat annonsera på Twitter så de har ju indirekt sparkat Twitter personalen också.

Zuckerberg kritiserade ju Musk för att ha kickat personal, trots att Zuckerberg själv kickade många flera strax efteråt. Till skillnad mot Musk som själv inte anställt Twitter personalen (många Woke av den personalen) till skillnad mot Zuckerberg som själv anställde dem han kickade.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

Maw skrev: 09 mar 2023 13:58
wannabee skrev: 09 mar 2023 12:47
spacecoin skrev: 08 mar 2023 10:36
Ja. Det finns inte mycket att tillägga. Tech-Trump. Han behöver inte bete sig så här offentligt. Han väljer det.
Tack Elon för att du inte också har fått Woke-sjukan, som verkar drabbat så många med sin galenskap.
Tyvärr så lider han nog istäkket av någon betydligt allvarligare sjukdom..
Ja, sjukdomen intelligens och att bygga upp företag som uträttar något, i stället för att bara förvalta (som tex Wallenberg) och stå upp för fria ordet som tyvärr i vårt allvarligt mentalt sjuka nutida samhälle där alla ska vara så Woke som möjligt.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Folk som kollar på SVT och CNN lider av omvärldsproblem.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

wannabee skrev: 09 mar 2023 14:10
spacecoin skrev: 09 mar 2023 12:50
Att inte vara ett asshole mot ens personal är woke?
Bezos och Gates och Zuckerberg har ju kickat många flera än Musk, de bolagen har ju dessutom slutat annonsera på Twitter så de har ju indirekt sparkat Twitter personalen också.

Zuckerberg kritiserade ju Musk för att ha kickat personal, trots att Zuckerberg själv kickade många flera strax efteråt. Till skillnad mot Musk som själv inte anställt Twitter personalen (många Woke av den personalen) till skillnad mot Zuckerberg som själv anställde dem han kickade.
Det jag reagerade på var ju hur han betedde sig mot den där killen på Island. Det är ju ingen tvekan om att Elon inte hade någon koll och var en riktig skitstövel på twitter. Sen bad han ju om ursäkt. I det här fallet har det inget med woke eller inte att göra.

Att han rensat ut det gamla woke gänget på Twitter förstår jag men det dummaste han gjort var nog ändå att köpa Twitter till att börja med.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

LarsOJ skrev: 09 mar 2023 19:40
wannabee skrev: 09 mar 2023 14:10
spacecoin skrev: 09 mar 2023 12:50
Att inte vara ett asshole mot ens personal är woke?
Bezos och Gates och Zuckerberg har ju kickat många flera än Musk, de bolagen har ju dessutom slutat annonsera på Twitter så de har ju indirekt sparkat Twitter personalen också.

Zuckerberg kritiserade ju Musk för att ha kickat personal, trots att Zuckerberg själv kickade många flera strax efteråt. Till skillnad mot Musk som själv inte anställt Twitter personalen (många Woke av den personalen) till skillnad mot Zuckerberg som själv anställde dem han kickade.
Det jag reagerade på var ju hur han betedde sig mot den där killen på Island. Det är ju ingen tvekan om att Elon inte hade någon koll och var en riktig skitstövel på twitter. Sen bad han ju om ursäkt. I det här fallet har det inget med woke eller inte att göra.

Att han rensat ut det gamla woke gänget på Twitter förstår jag men det dummaste han gjort var nog ändå att köpa Twitter till att börja med.
Det beror ju på vad man vill med livet. Jag ser det som att han ville rädda yttrandefriheten, minns inte hur han formulerade sig, men nåt i stil med att de värsta 5 procenten behöver man ta bort, men både åt vänster och åt höger.

Men det lär ju kräva en hel del om det ska gå ihop ekonomiskt eller gå med vinst. (Det har väl aldrig gått med vinst om jag förstått saken rätt)

Killen på Island känner jag inte till. Men Musk är ju en människa och inte ofelbar, han gjorde ju en del mindre vettiga grejor när de där pojkarna satt fast i grottan ( Minns inte om det var någon islänning inblandad då)

Om man jämför med tex Jeff Besoz så hade ju han skaffat sig en lyxbåt för 3,5 miljarder,, meningslösa saker i den stilen har ju Musk inte gjort i någon större utsträckning. Jeff finansierar/äger ju också Washington post och den verkar ju vältra sig i Woke.
tex denna https://www.washingtonpost.com/nation/2 ... uguration/ man kan ju också läsa kommentarerna till den artikeln, 586 stycken modererade än så länge.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

wannabee skrev: 09 mar 2023 22:01
...] Om man jämför med tex Jeff Besoz så hade ju han skaffat sig en lyxbåt för 3,5 miljarder,, meningslösa saker i den stilen har ju Musk inte gjort i någon större utsträckning. Jeff finansierar/äger ju också Washington post och den verkar ju vältra sig i Woke.
tex denna https://www.washingtonpost.com/nation/2 ... uguration/ man kan ju också läsa kommentarerna till den artikeln, 586 stycken modererade än så länge.
Håller så klart med om att skeppet för 3,5 miljarder är fullkomligt vämjeligt. Men kommentaren ang. artikeln om Michelle Obama i Washington Post förstår jag inte överhuvudtaget. Menar du att det skulle vara något slags fel på den?

De 586(?) kommentarerna till den artikeln tänker jag naturligtvis inte läsa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

wannabee skrev: 09 mar 2023 22:01
Killen på Island känner jag inte till. Men Musk är ju en människa och inte ofelbar, han gjorde ju en del mindre vettiga grejor när de där pojkarna satt fast i grottan ( Minns inte om det var någon islänning inblandad då)
Tips, läs inläggen som vi diskuterar innan du skriver?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Efter att Substack lanserat en Twitterliknande funktion på sin plattform kan man inte längre:
* Embedda tweets på Substack
* Logga in med Twitter på Substack
* Retweeta eller kommentera på tweets med länkar till Substack på Twitter

/Elon ”free speech absolutist” Musk
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Credde »

https://www.washingtonpost.com/technolo ... s-delayed/
The company formerly known as Twitter has been slowing the speed with which users could access links to the New York Times, Facebook and other news organizations and online competitors, a move that appeared targeted at companies that have drawn the ire of owner Elon Musk.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Mickep »

Ett privat företag får göra vad de vill. vill de av olika anledningar begränsa konton att spridas på deras plattform får de göra det. Har inget med yttrandefriheten att göra. att antivaxxare och högertokar blev shadowbannade är inget konstigt. twitter eller x är ingen statlig myndighet. det är snarare en kloak med ni vet vad. men även kloaker är värdefulla för samhällsvetare.
Är elon en hycklare? Nej, äger man något får man göra egna regler.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

Mickep skrev: 16 aug 2023 12:04
Ett privat företag får göra vad de vill. vill de av olika anledningar begränsa konton att spridas på deras plattform får de göra det. Har inget med yttrandefriheten att göra. att antivaxxare och högertokar blev shadowbannade är inget konstigt. twitter eller x är ingen statlig myndighet. det är snarare en kloak med ni vet vad. men även kloaker är värdefulla för samhällsvetare.
Är elon en hycklare? Nej, äger man något får man göra egna regler.
Vad Elon äger avgör inte huruvida han är en hycklare eller inte. Om han är en hycklare eller inte avgörs av vad han säger jämfört med vad han gör
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Scott Galloway om Twitter; arguably the largest revenue decline of all time.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Credde »

Land of The Giants kör en podcast serie nu om Twitter:
https://www.vox.com/land-of-the-giants-podcast
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

På Bloomberg flög det förbi precis att IBM slutar annonsera på X efter att deras reklam placerats bredvid neo-nazistiskt innehåll.
Screenshot 2023-11-16 at 23.36.38.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Jag tror att han försöker tanka Twitter med flit.

Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o

Och så tror han att han är rolig? Det blir svårt att få tillbaka Disney.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Kriper »

spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Jag tror att han försöker tanka Twitter med flit.

Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o

Och så tror han att han är rolig? Det blir svårt att få tillbaka Disney.
Näringslivets Kanye West.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev: 30 nov 2023 08:57
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Jag tror att han försöker tanka Twitter med flit.

Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o

Och så tror han att han är rolig? Det blir svårt att få tillbaka Disney.
Näringslivets Kanye West.
Jag tänker mer på Joker i Batman-filmerna…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o
Jag tror inte det är poängen han försöker få fram, det han säger är att plattformens innehåll inte kommer att styras av annonspengar utan av andra kriterier.

Huruvida man tycker dessa andra kriterier är bra och/eller tillräckliga är en annan fråga, men som jag tolkar uttalandet är poängen att företagen inte kunna påverka plattformen med sina annonspengar, vilket iaf jag tycker är en sund inställning i grund och botten.

Ordvalet kan man förstås ha många åsikter om...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 30 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o
Jag tror inte det är poängen han försöker få fram, det han säger är att plattformens innehåll inte kommer att styras av annonspengar utan av andra kriterier.
Det handlar ju inte om att Apple, Disney eller IBM har ställt krav på X. Det handlar om att dom inte tänker annonsera där när tjänsten funkar som den gör. Det är väl så kapitalism och konkurrens fungerar? Eller är det utpressing om jag inte köper en ny Tesla för att jag tycker att Elon borde hålla käften och lägga till en utfällbar dragkrok på S/X? Eller om jag väljer att annonsera i SvD istället för DN.

Jag tror Elon får fundera på vad hans roll är jämtemot de som vill potentiellt annonsera. CEO, Head of Sales? Nä, tydligen CTO.
Alla titlar på Musks bolag är meningslösa. Det finns bara en chef. Och han är som ett barn som får utbrott när någon inte gör som han vill...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11583
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

fth skrev: 30 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o
Jag tror inte det är poängen han försöker få fram, det han säger är att plattformens innehåll inte kommer att styras av annonspengar utan av andra kriterier.

Huruvida man tycker dessa andra kriterier är bra och/eller tillräckliga är en annan fråga, men som jag tolkar uttalandet är poängen att företagen inte kunna påverka plattformen med sina annonspengar, vilket iaf jag tycker är en sund inställning i grund och botten.

Ordvalet kan man förstås ha många åsikter om...

/fth
På sätt och vis så är det rätt roligt med Elon, för till skillnad från alla normala kapitalister/företagare så bryr han inte alltid om sig endast pengar. Han har så mycket pengar att han med X har råd att gå efter sin egna principer och hjärta. Även om jag inte håller med om Elons (alla) åsikter, så är det ändå respekt för att han står för sina egna principer, och låter inte alltid kapitalet styra.

En intressant kille som oavsett vad man tycker om honom skiljer sig mycket från mängden normala företagare/kapitalister, helt klart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 30 nov 2023 09:11
Kriper skrev: 30 nov 2023 08:57
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Jag tror att han försöker tanka Twitter med flit.

Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o

Och så tror han att han är rolig? Det blir svårt att få tillbaka Disney.
Näringslivets Kanye West.
Jag tänker mer på Joker i Batman-filmerna…
Det har ju varit några olika. Kan du vara lite mer specifik? Jag har dock inte sett filmen där han gestaltas av Jaquin Phoenix...

Tittade inte på videoversionen, men har lyssnat på hela intervjun i Podcaster i iOS. Som jag skrev i andra tråden:

Min bild är att början av intervjun väl inte gick så bra för Elon, men det blir bättre ju längre in i intervjun man kommer.

Sen verkar det ju även som Elon och journalisten som intervjuar känner varandra sen tidigare. Exakt hur väl de känner varandra vet jag dock inte. Men 'trots det' så höll ju intervjuaren inte tillbaka. Det var ju knappast någon så kallad 'soft ball'-intervju.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 01 dec 2023 00:01
Sen verkar det ju även som Elon och journalisten som intervjuar känner varandra sen tidigare. Exakt hur väl de känner varandra vet jag dock inte. Men 'trots det' så höll ju intervjuaren inte tillbaka. Det var ju knappast någon så kallad 'soft ball'-intervju.
Kan du lista hur många frågor som var svåra och kritiska eller konfronerande? Hur många uppföljningar på dessa? 0. Snubben är en Elon-fanboy som försöker göra sitt jobb. Fail. Ny Kara Swisher i manlig form.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

martinot skrev: 30 nov 2023 23:41
fth skrev: 30 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o
Jag tror inte det är poängen han försöker få fram, det han säger är att plattformens innehåll inte kommer att styras av annonspengar utan av andra kriterier.

Huruvida man tycker dessa andra kriterier är bra och/eller tillräckliga är en annan fråga, men som jag tolkar uttalandet är poängen att företagen inte kunna påverka plattformen med sina annonspengar, vilket iaf jag tycker är en sund inställning i grund och botten.

Ordvalet kan man förstås ha många åsikter om...

/fth
På sätt och vis så är det rätt roligt med Elon, för till skillnad från alla normala kapitalister/företagare så bryr han inte alltid om sig endast pengar. Han har så mycket pengar att han med X har råd att gå efter sin egna principer och hjärta. Även om jag inte håller med om Elons (alla) åsikter, så är det ändå respekt för att han står för sina egna principer, och låter inte alltid kapitalet styra.

En intressant kille som oavsett vad man tycker om honom skiljer sig mycket från mängden normala företagare/kapitalister, helt klart.
Förutom när det gäller Kina då.. där verkar det vara affärsintressen som styr Elon helt och han säger inte ett pip av kritik. Eller så är han helt enkelt genuint imponerad av Kinas diktatur och ser den som en förebild, det är också en möjlig slutsats.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

Maw skrev: 01 dec 2023 06:32
Förutom när det gäller Kina då.. där verkar det vara affärsintressen som styr Elon helt och han säger inte ett pip av kritik. Eller så är han helt enkelt genuint imponerad av Kinas diktatur och ser den som en förebild, det är också en möjlig slutsats.
Jag tror många av Elon Musks ställningstaganden mer förklaras av hans "longtermism"-perspektiv än av rent affärsmässiga skäl, även om dom ofta sammanfaller. Jag har svårt att tro att han är "imponerad" av denna eller andra diktaturer, men han kanske rättfärdigar den för sig själv med någon form av argument att det för närvarande är den modell som ger störst fördelar för den största möjliga andelen av befolkningen, och förstås, för hans investeringar i Kina, som ju enligt honom också är berättigade och nödvändiga för mänsklighetens överlevnad.

Jag är själv mycket skeptisk till det här perspektivet, och vad det kan innebära i det korta perspektivet och på den individuella skalan, men jag tror iaf att det är bakgrunden till många av dom minst sagt tveksamma beslut och ställningstaganden som han tar, snarare än rent krasst ekonomiska eller någon form av diktatur-vurmande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar