Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mnil69
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 jul 2023 20:55
Referralkod: ts.la/viggo53589

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Mnil69 »

Maw skrev: 01 dec 2023 06:32
martinot skrev: 30 nov 2023 23:41
fth skrev: 30 nov 2023 13:16
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o
Jag tror inte det är poängen han försöker få fram, det han säger är att plattformens innehåll inte kommer att styras av annonspengar utan av andra kriterier.

Huruvida man tycker dessa andra kriterier är bra och/eller tillräckliga är en annan fråga, men som jag tolkar uttalandet är poängen att företagen inte kunna påverka plattformen med sina annonspengar, vilket iaf jag tycker är en sund inställning i grund och botten.

Ordvalet kan man förstås ha många åsikter om...

/fth
På sätt och vis så är det rätt roligt med Elon, för till skillnad från alla normala kapitalister/företagare så bryr han inte alltid om sig endast pengar. Han har så mycket pengar att han med X har råd att gå efter sin egna principer och hjärta. Även om jag inte håller med om Elons (alla) åsikter, så är det ändå respekt för att han står för sina egna principer, och låter inte alltid kapitalet styra.

En intressant kille som oavsett vad man tycker om honom skiljer sig mycket från mängden normala företagare/kapitalister, helt klart.
Förutom när det gäller Kina då.. där verkar det vara affärsintressen som styr Elon helt och han säger inte ett pip av kritik. Eller så är han helt enkelt genuint imponerad av Kinas diktatur och ser den som en förebild, det är också en möjlig slutsats.
Elon och Kina kanske har ett eget Tidöavtal :o :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 dec 2023 09:11
Maw skrev: 01 dec 2023 06:32
Förutom när det gäller Kina då.. där verkar det vara affärsintressen som styr Elon helt och han säger inte ett pip av kritik. Eller så är han helt enkelt genuint imponerad av Kinas diktatur och ser den som en förebild, det är också en möjlig slutsats.
Jag tror många av Elon Musks ställningstaganden mer förklaras av hans "longtermism"-perspektiv än av rent affärsmässiga skäl, även om dom ofta sammanfaller. Jag har svårt att tro att han är "imponerad" av denna eller andra diktaturer, men han kanske rättfärdigar den för sig själv med någon form av argument att det för närvarande är den modell som ger störst fördelar för den största möjliga andelen av befolkningen, och förstås, för hans investeringar i Kina, som ju enligt honom också är berättigade och nödvändiga för mänsklighetens överlevnad.

Jag är själv mycket skeptisk till det här perspektivet, och vad det kan innebära i det korta perspektivet och på den individuella skalan, men jag tror iaf att det är bakgrunden till många av dom minst sagt tveksamma beslut och ställningstaganden som han tar, snarare än rent krasst ekonomiska eller någon form av diktatur-vurmande.

/fth
Tesla skulle knappast inte ha överlevt med Model 3/Y ESG-edition så jag håller inte med om kärnan i ditt resonemang. Klart att marginalerna spelar störst roll. Hade 90% sålts domestic i Kina hade det varit en annan femma. Varför tror du Tesla vill ha en fabrik i Mexico?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 10:59
Tesla skulle knappast inte ha överlevt med Model 3/Y ESG-edition så jag håller inte med om kärnan i ditt resonemang. Klart att marginalerna spelar störst roll. Hade 90% sålts domestic i Kina hade det varit en annan femma. Varför tror du Tesla vill ha en fabrik i Mexico?
Med "krasst ekonomiska" menar jag alltså för att gynna sin privata förmögenhet, att Elon Musk tar tveksamma beslut för att säkerställa Teslas överlevnad är just precis kärnan i mitt resonmenang.

Resonemanget är alltså att Elon Musk menar att det som är bra för Tesla är bra för mänskligheten på lång sikt, även om det i vissa fall är dåligt för enskilda människor och/eller på kort sikt.

Ett rätt obehagligt resonemang kan jag tycka, men det förklarar, iaf i mina ögon, mycket av det som sker.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 dec 2023 11:27
spacecoin skrev: 01 dec 2023 10:59
Tesla skulle knappast inte ha överlevt med Model 3/Y ESG-edition så jag håller inte med om kärnan i ditt resonemang. Klart att marginalerna spelar störst roll. Hade 90% sålts domestic i Kina hade det varit en annan femma. Varför tror du Tesla vill ha en fabrik i Mexico?
Med "krasst ekonomiska" menar jag alltså för att gynna sin privata förmögenhet, att Elon Musk tar tveksamma beslut för att säkerställa Teslas överlevnad är just precis kärnan i mitt resonmenang.

Resonemanget är alltså att Elon Musk menar att det som är bra för Tesla är bra för mänskligheten på lång sikt, även om det i vissa fall är dåligt för enskilda människor och/eller på kort sikt.

Ett rätt obehagligt resonemang kan jag tycka, men det förklarar, iaf i mina ögon, mycket av det som sker.
Så vad som än händer så gör Elon "bra för mänskligheten på lång sikt"? ;) Låter lite naivt/långsökt i mina öron.

Jag tror det finns en enklare förklaring.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Mickep »

De får annonsera på annan plattform. är inte hela världen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:03
Så vad som än händer så gör Elon "bra för mänskligheten på lång sikt"? ;) Låter lite naivt/långsökt i mina öron.
Jag tycker alltså inte så, men jag tror det ligger bakom många av hans beslut.
spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:03
Jag tror det finns en enklare förklaring.
Vilken skulle den enklare förklaringen vara? Jag tycker det är uppenbart att han inte är särskilt intresserad av pengarna i sig, bara vad han kan åstadkomma med dom, så ren girighet är ju absolut inte skälet iaf.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 dec 2023 13:12
spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:03
Så vad som än händer så gör Elon "bra för mänskligheten på lång sikt"? ;) Låter lite naivt/långsökt i mina öron.
Jag tycker alltså inte så, men jag tror det ligger bakom många av hans beslut.
spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:03
Jag tror det finns en enklare förklaring.
Vilken skulle den enklare förklaringen vara? Jag tycker det är uppenbart att han inte är särskilt intresserad av pengarna i sig, bara vad han kan åstadkomma med dom, så ren girighet är ju absolut inte skälet iaf.
Jag tror han kan rättfärdiga vad som helst för sig själv. Det verkar vara viktigt att alltid ha rätt.
Jag tror hans moraliska kompass är helt trasig. Det handlar bara om att vinna och ändamålet helgar medlen.

Det är kanske det du säger fast din inställning är att han gör det av "godo". Min inställning är att han gör det han vill och skiter i andra.

Om han driva av godhet kan han ju börja med att betala tillbaka pengarna för FSD till mig och de tiotusentals andra som vill ha pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:46
Det handlar bara om att vinna och ändamålet helgar medlen.
Det är kanske det du säger fast din inställning är att han gör det av "godo".
Ja, som sagt, jag tror också han tycker ändamålen helgar medlen, men jag tror alltså att han genuint tror att det han gör är av godo, för mänskligheten och på lång sikt. Jag tycker inte den modellen är särskilt behaglig på ett känslomässigt plan, men rent intellektuellt kan jag förstås förstå den inställningen.

Det är ju den klassiska avvägningen mellan sig själv och kommande generationer, drar man den till sin spets i ena riktningen så kan man rättfärdiga att elda upp hela jorden idag så länge man själv får ut något av den, i andra riktningen kan man rättfärdiga i princip vilka grymheter som helst idag med argumentet att det på något sätt gynnar kommande generationer långt fram i tiden.

Dom flesta hamnar väl någonstans ganska nära ena änden av skalan, med ett perspektiv som sträcker sig till dom egna barnen, barnbarnen och kanske lite till, men Elon resonerar alltså utifrån ett helt annat ställe på den skalan.
spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:46
Om han driva av godhet kan han ju börja med att betala tillbaka pengarna för FSD till mig och de tiotusentals andra som vill ha pengarna tillbaka.
Fast det skulle förstås öht inte gynna dom långsiktiga målen enligt ovan, så det kommer nog inte att ske utan tvång. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 dec 2023 14:20
spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:46
Det handlar bara om att vinna och ändamålet helgar medlen.
Det är kanske det du säger fast din inställning är att han gör det av "godo".
Ja, som sagt, jag tror också han tycker ändamålen helgar medlen, men jag tror alltså att han genuint tror att det han gör är av godo, för mänskligheten och på lång sikt. Jag tycker inte den modellen är särskilt behaglig på ett känslomässigt plan, men rent intellektuellt kan jag förstås förstå den inställningen.

Det är ju den klassiska avvägningen mellan sig själv och kommande generationer, drar man den till sin spets i ena riktningen så kan man rättfärdiga att elda upp hela jorden idag så länge man själv får ut något av den, i andra riktningen kan man rättfärdiga i princip vilka grymheter som helst idag med argumentet att det på något sätt gynnar kommande generationer långt fram i tiden.

Dom flesta hamnar väl någonstans ganska nära ena änden av skalan, med ett perspektiv som sträcker sig till dom egna barnen, barnbarnen och kanske lite till, men Elon resonerar alltså utifrån ett helt annat ställe på den skalan.
spacecoin skrev: 01 dec 2023 13:46
Om han driva av godhet kan han ju börja med att betala tillbaka pengarna för FSD till mig och de tiotusentals andra som vill ha pengarna tillbaka.
Fast det skulle förstås öht inte gynna dom långsiktiga målen enligt ovan, så det kommer nog inte att ske utan tvång. ;)
Jag tycker att det här är en intressant diskussion. Tack!

Om man utgår från att han har någon slags extremversion av "effective altruism" för mänskligheten, så kan man väl rättfärdiga allt med det. Frikort på allt helt enkelt. Jag tycker det låter som en lite PR-mässig bild som Elon själv byggt upp. Ser du ingen fara i det?

Exempel: Elon gör Grimes och SZ på smällen (IVF eller ej) och sedan tweetar om hur mänskligheten håller på att gå under pga underbefolkning innan nyheten kommer ut.

Med den, i min mening naiva, åskådningen ovan så tweetar han för att han är genuint rädd för att jorden ska avbefolkas. Jag tror han tweetar för att inte bli fördömd för sitt tveksamma moraliska beteende; att göra en 20 år yngre kollega på smällen samtidigt som han är i ett förhållande med en annan 15 år yngre kvinna. Det finns ju massa andra exempel, så låt oss inte fastna i detaljerna om just exemplet. Jag tycker att det är ett mönster.

En människa är väl summan av sina handlingar och inte summan av sina påstådda intentioner?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 15:16
Jag tycker att det här är en intressant diskussion. Tack!
Detsamma! :)
spacecoin skrev: 01 dec 2023 15:16
Om man utgår från att han har någon slags extremversion av "effective altruism" för mänskligheten, så kan man väl rättfärdiga allt med det. Frikort på allt helt enkelt. Jag tycker det låter som en lite PR-mässig bild som Elon själv byggt upp. Ser du ingen fara i det?
Ja, "longtermism" är ju problematisk, men som sagt, egentligen är det ju "bara" en glidning i perspektiv, i princip alla är ju beredda att gå över lik för sina barn och barnbarn, men vad är man beredd att göra för generationer efter det som man sannolikt aldrig kommer att träffa? Vad är man beredd att göra för andras barn (ungar? ;) ), deras efterkommande etc etc.?

spacecoin skrev: 01 dec 2023 15:16
Exempel: Elon gör Grimes och SZ på smällen (IVF eller ej) och sedan tweetar om hur mänskligheten håller på att gå under pga underbefolkning innan nyheten kommer ut.
Ja, skillnaden är precis som du säger hur vi tolkar hans beteende, är det efterkonstruktioner för att rättfärdiga redan genomförda handlingar, eller är det vad han genuint tror och tycker? Jag är kanske "naiv" som du beskriver det, men jag har iaf inga egentliga skäl att betvivla att han faktiskt är uppriktig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 dec 2023 15:46
Jag är kanske "naiv" som du beskriver det, men jag har iaf inga egentliga skäl att betvivla att han faktiskt är uppriktig.
Eh...

Jag friskar upp ditt minne med några godbitar kring FSD:
* Paint it black-videon 2016 - the driver is only there for legal reasons
* Autonomy day 2019 - Robotaxi om 12 månader
* Ständiga utfästelser om Level 5 autonomi inom 6-12 månader

Du menar på allvar att Elon trodde på Tesla Robotaxi 2020 hösten 2019? Deras software-stack var ju ett hårdkodat spagettimonster har det visat sig i efterhand, då allting måste skrivas om till ML. Du menar att Elon inte hade en aning om det, eller? Lycka till att komma till generell autonomi med traditionell kod liksom.

Antingen är han IQ-fiskmås eller så har han ljugit hejvilt. Går det under "frikort" eller hur tänker du?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 17:13
Antingen är han IQ-fiskmås eller så har han ljugit hejvilt. Går det under "frikort" eller hur tänker du?
Jag tror vi börjar prata förbi varandra lite, jag är alltså också helt säker på att han har medvetet ljugit, överdrivit, förvanskat etc, men det motsäger inte öht min tes.

Vad jag menar är alltså att Elon är helt uppriktig i det att han gör dessa saker för att uppnå ett "högre" syfte.

Det betyder inte att jag tycker det "högre" syftet motiverar många av dom tveksamma saker han har gjort och sagt, bara att den bakomliggande drivkraften alltså inte är krass egoism, girighet eller dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 01 dec 2023 17:23
spacecoin skrev: 01 dec 2023 17:13
Antingen är han IQ-fiskmås eller så har han ljugit hejvilt. Går det under "frikort" eller hur tänker du?
Jag tror vi börjar prata förbi varandra lite, jag är alltså också helt säker på att han har medvetet ljugit, överdrivit, förvanskat etc, men det motsäger inte öht min tes.

Vad jag menar är alltså att Elon är helt uppriktig i det att han gör dessa saker för att uppnå ett "högre" syfte.

Det betyder inte att jag tycker det "högre" syftet motiverar många av dom tveksamma saker han har gjort och sagt, bara att den bakomliggande drivkraften alltså inte är krass egoism, girighet eller dyl.
OK, bra. Då är jag med. För mig är det sekundärt varför han beter sig som han gör.
Om någon slår mig på käften på stan så spelar det inte så stor roll för mig om det gjordes av religiös övertygelse eller om det var för att hen använde droger och trodde jag var ett hot.

Din teorier om Elons interna motiv kombinerat med hans beteende låter väldigt mycket som en beskrivning av en psykopat, är du medveten om det?

Nästan 12/12 skulle jag säga av ett typiskt test: https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/psykopati

* Impulsivitet
* Asocialt beteende,
* Bristande känsloliv
* Manipulativ
* Tendens att ljuga ofta
* Ytligt charmig och karismatisk
* Grandios självuppfattning
* Ansvarslöshet
* Bristande kontroll över sitt eget beteende
* Parasiterande livsstil
* Behov av spänning
* Promiskuitet

Utöver denna lista så är det ju typiskt för psykopater att ha en idiot till farsa och en utcheckad mamma:
"Det finns ingen exakt orsak till vem som blir en psykopat och varför. Förmodligen orsakas psykopati av en komplex kombination av genetik och miljöfaktorer. Pisano et al. (2017) skriver att barn i dysfunktionella miljöer och uppväxtförhållanden kan vara en bidragande faktor till utvecklingen av psykopatiska egenskaper.

Föräldrarnas relation till barnet är av betydelse för att barnet ska knyta an. Föräldrar med inkonsekvent beteende, aggression och fysisk bestraffning kan ha negativa effekter på barnets senare utveckling som person. Vidare menar Alzeer et al. (2019), att en otrygg anknytning hos barn korrelerar med psykopatiska egenskaper i ung ålder, där känslomässig försummelse, rädsla och avvisande kan ha negativa följder. Likaså kan trauman och övergrepp förstärka psykopatiska drag."

Något allvarligt fel är det på honom i alla fall, tyvärr. Det vore roligare om han var en bättre förebild för våra barn.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Kriper »

"And the whole world will know that those advertisers killed the company… Let's see how Earth responds to that… That will be what bankrupt the company and that is what everybody on Earth will know… We’ll be gone, and it’ll be gone because of an advertiser boycott."

Han skyller på alla andra för den situation som uppstått och kan inte se sitt eget misslyckande. Håller med spacecoin här.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev: 01 dec 2023 00:01
Bjelke skrev: 30 nov 2023 09:11
Kriper skrev: 30 nov 2023 08:57
spacecoin skrev: 30 nov 2023 00:24
Jag tror att han försöker tanka Twitter med flit.

Om man ställer grundläggande krav på en plattform där man funderar på att annonsera kan man alltså "go fuck yourself"? :o

Och så tror han att han är rolig? Det blir svårt att få tillbaka Disney.
Näringslivets Kanye West.
Jag tänker mer på Joker i Batman-filmerna…
Det har ju varit några olika. Kan du vara lite mer specifik? Jag har dock inte sett filmen där han gestaltas av Jaquin Phoenix...

Tittade inte på videoversionen, men har lyssnat på hela intervjun i Podcaster i iOS. Som jag skrev i andra tråden:

Min bild är att början av intervjun väl inte gick så bra för Elon, men det blir bättre ju längre in i intervjun man kommer.

Sen verkar det ju även som Elon och journalisten som intervjuar känner varandra sen tidigare. Exakt hur väl de känner varandra vet jag dock inte. Men 'trots det' så höll ju intervjuaren inte tillbaka. Det var ju knappast någon så kallad 'soft ball'-intervju.
The Dark Knight-filmen, där Heath Ledger spelar Jokern…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Bloomberg sa precis att Walmart slutar annonsera på X. "Found better opportunities for online advertising" eller nått i den stilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 01 dec 2023 18:55
Bloomberg sa precis att Walmart slutar annonsera på X. "Found better opportunities for online advertising" eller nått i den stilen.
The Earth will respond… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

Tydligen inte OK att granska Teslas mörkare affärer och lägga ut länk på Twitter, vem kunde ha anat detta… :)
X märker länk till Tesla-granskning med varning

Plattformen X, som ägs av Teslagrundaren Elon Musk, har försett en granskning som Aftonbladet gjort med en varning, enligt tidningen.
I granskningen avslöjar Aftonbladet hur barnarbete i gruvor på Madagaskar kan kopplas till elbilsjätten. Det visar sig att Teslas amerikanska fabriker har tagit emot 51 dokumenterade leveranser av glimmerprodukter från två av de kinesiska företag som köper mineral från gruvorna.
Artikeln har delats på X, bland annat av reportern som gjort granskningen, men när man klickar på den möts man av en varning om att ”länken kan vara osäker”.
Orsaken till markeringen framgår inte, men enligt meddelandet kan innehållet vara spamartat, våldsamt eller vilseledande.
– Det är anmärkningsvärt att X klassar vårt väl genomarbetade journalistiska jobb som ”osäkert”. Vi vill gärna veta vad de har för belägg för det, säger Aftonbladets redaktionschef Karin Schmidt.

https://www.expressen.se/nyheter/sveri ... d-varning/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av iAkita »

Anförskaffandet av Twitter framstår allt mer som ett sätt att försöka kontrollera och styra det offentliga samtalet, snarare än att Musk värnar om yttrandefriheten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

Min tolkning är att hans långsiktiga mål är att skaffa sig så mycket makt, inflytande och berömmelse som möjligt, allt annat är sekundärt.

Kanske ett behov av att kompensera för en maktlös och kärlekslös uppväxt?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

iAkita skrev: 17 dec 2023 15:17
Anförskaffandet av Twitter framstår allt mer som ett sätt att försöka kontrollera och styra det offentliga samtalet, snarare än att Musk värnar om yttrandefriheten.
Kanske är det för att kunna påverka agendan och sprida lögner åt Putin och Trump? Det verkar nästan så, Jake Broe rapporterar om kamrat Muskovitch.

Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Brages »

Du vet att SVT brukar sända Putins tal till nationen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 08 feb 2024 22:44
iAkita skrev: 17 dec 2023 15:17
Anförskaffandet av Twitter framstår allt mer som ett sätt att försöka kontrollera och styra det offentliga samtalet, snarare än att Musk värnar om yttrandefriheten.
Kanske är det för att kunna påverka agendan och sprida lögner åt Putin och Trump? Det verkar nästan så, Jake Broe rapporterar om kamrat Muskovitch.

Inte bra om Putin och Trump. Elon stöder och sprider massor av lögner i sitt stöd även till Xi och Kina (vilket kanske är ännu värre på lång sikt).

Men att Elon så öppet stöder alla tre stora antidemokratiska krafter som Xi, Putin och Trump tycker jag är extremt beklagligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11581
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

Brages skrev: 08 feb 2024 22:57
Du vet att SVT brukar sända Putins tal till nationen?
Ja, det är lite märkligt att det klagas på X men inte på SVT.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 06 apr 2024 14:14
Brages skrev: 08 feb 2024 22:57
Du vet att SVT brukar sända Putins tal till nationen?
Ja, det är lite märkligt att det klagas på X men inte på SVT.
Har SVT 50 000 ryska trollkonton som postar på tyska?... Undrar hur många ryska trollkonton det finns på X/Twitter som postar på engelska...
...] Experts commissioned by the German foreign ministry used specialised software to monitor posts on the online platform X, formerly known as Twitter, between December 20 and January 20, news weekly Der Spiegel wrote.

They reportedly stumbled across more than 50,000 fake user accounts that together pumped out more than a million German-language tweets. [Min u.] [...

https://www.kyivpost.com/post/27233
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar