Sida 1 av 2

Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 00:23
av Big6
Tjena!


Är sugen på en Tesla M3 som familjens andrabil. Har inte ägt en Tesla tidigare. Den kommer inte att gå supermycket och inte i daglig pendling, och inte heller i långresor där jag behöver ladda flera gånger så en standard räcker gott och väl. Har hört mycket gott om den och de flesta verkar nöjda om man inte har (hyfsat vanliga) fel som kondens, skramlande och baklucka som krånglar..

Jag vet att många 2019-modeller kommer loss från olika 3-årsavtal och det lär komma ut en hel del på marknaden. Vad tycker ni är ett bra pris och vad kan man förvänta sig i värdeminskning de närmaste 2-3 åren? Hur stor procent av model 3 har fel som kommer att dyka upp och hur länge räcker garantin?

Min fråga till er Tesla-fantaster, är det värt pengarna? Tittar på en ganska standard runt 500.000 ca 2-3000 mil. Givet att jag kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, är det värt att köpa en begagnad?

Hade ni slagit till? Och vad ska man mer tänka på?

Tack på förhand
// BiG6

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 01:05
av holden
Big6 skrev:
Tjena!


Är sugen på en Tesla M3 som familjens andrabil. Har inte ägt en Tesla tidigare. Den kommer inte att gå supermycket och inte i daglig pendling, och inte heller i långresor där jag behöver ladda flera gånger så en standard räcker gott och väl. Har hört mycket gott om den och de flesta verkar nöjda om man inte har (hyfsat vanliga) fel som kondens, skramlande och baklucka som krånglar..

Jag vet att många 2019-modeller kommer loss från olika 3-årsavtal och det lär komma ut en hel del på marknaden. Vad tycker ni är ett bra pris och vad kan man förvänta sig i värdeminskning de närmaste 2-3 åren? Hur stor procent av model 3 har fel som kommer att dyka upp och hur länge räcker garantin?

Min fråga till er Tesla-fantaster, är det värt pengarna? Tittar på en ganska standard runt 500.000 ca 2-3000 mil. Givet att jag kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, är det värt att köpa en begagnad?

Hade ni slagit till? Och vad ska man mer tänka på?

Tack på förhand
// BiG6
Min helt subjektiva bedömning är att det är bättre att köpa en ny. Fossilbilar har traditionellt tappat mest i värde tidigt i livscykeln pga att värdet minskar ju närmre dyra servicar man kommer, med elbilar håller värdet bra de första åren men riskerar en rejäl nedgång vid nya tekniksprång och där hamnar sannolikt en 2019 ganska snart. 2022 års M3 är i många avseenden en mycket bättre bil till en ganska låg merkostnad.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 07:26
av slugger75
Big6 skrev:
Tjena!

Givet att jag kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, är det värt att köpa en begagnad?
Ja, men jag tror inte du kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, för en tre år gammal Model 3. Kolla upp det först.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 08:16
av jonasl
En tre år gammal SR borde kosta närmare 400 än 500k. Den här inte motordriven baklucka så det problemet slipper du :+)

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 08:58
av pejvic
Avråder från just SR+ 2019 och 2020. De presterar väldigt dålig räckvidd, och även om den skulle räcka för dig så blir laddcyklarna stora och de degraderas mycket. Även om bilen i sig är fantastisk så tycker jag de är för dyra i förhållande till vad de kostade nya. De var nere på 450 som lägst när de sålde lagerbilar och idag får man ge just 450 för en som är gammal med många mil. dvs 0% värdetapp. Det är för mycket. (eller för lite värdetapp) eller hur man nu skall uttrycka sig.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 09:48
av Tellus
Vi tyckte räckvidden var mycket bra på vår 2019 sr+, RWD med lilla batteriet är extra effektiv.
Men skulle också välja en ny då prisskillnaden är relativt liten.
Om man inte hittat en fin för 400-430, vi fick nyligen 425 för vår fina med drag som gått 4000mil

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 09:51
av chaffis75
pejvic skrev:
Avråder från just SR+ 2019 och 2020. De presterar väldigt dålig räckvidd, och även om den skulle räcka för dig så blir laddcyklarna stora och de degraderas mycket. Även om bilen i sig är fantastisk så tycker jag de är för dyra i förhållande till vad de kostade nya. De var nere på 450 som lägst när de sålde lagerbilar och idag får man ge just 450 för en som är gammal med många mil. dvs 0% värdetapp. Det är för mycket. (eller för lite värdetapp) eller hur man nu skall uttrycka sig.
Har batteriet blivit större idag på en ny SR?

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 10:58
av Tellus
Ja, 2019 52kWh. 2021 LFP 55kWh? Nyare LFP 59kWh?
Vi hade ~ 50kWh kvar efter 2,5år.
På sommaren vid lugn körning kom vi 40mil, dvs 125Wh/km. Vår LR performance drar ca 150Wh under samma förhållanden (46mil).
Men vid riktigt kall vinter kan man räkna med halva räckvidden.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 18 apr 2022 12:26
av Big6
Tack för bra svar. Ganska tydligt. Inte riktigt vär pengarna runt 500, snarare 400 och bättre värde att köpa en ny. Skulle helst ha en på plats typ nästa vecka men jag får avvakta och fundera. Får väl bli en bensin-lekbil så länge!

Tack igen!

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 19 apr 2022 07:44
av Blipblop
Big6 skrev:
Tack för bra svar. Ganska tydligt. Inte riktigt vär pengarna runt 500, snarare 400 och bättre värde att köpa en ny. Skulle helst ha en på plats typ nästa vecka men jag får avvakta och fundera. Får väl bli en bensin-lekbil så länge!

Tack igen!
Du får hålla koll på annonser. Tidigare skrev ju om en för 425. Det gäller bara att hitta dom.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 28 apr 2022 09:26
av Gadiel
De som är på annons och är ”billiga” är importerade bilar.
Ska du köpa en ny, vilket alla som kallar sig för miljövänner säger att du ska göra. Då får du vänta väldigt länge på en leverans.

Köp begagnat… konsumtionshetsen bland alla miljökämpande Teslaägare måste dämpas.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 28 apr 2022 10:09
av Alfa
Big6 skrev:
Tjena!


Är sugen på en Tesla M3 som familjens andrabil. Har inte ägt en Tesla tidigare. Den kommer inte att gå supermycket och inte i daglig pendling, och inte heller i långresor där jag behöver ladda flera gånger så en standard räcker gott och väl. Har hört mycket gott om den och de flesta verkar nöjda om man inte har (hyfsat vanliga) fel som kondens, skramlande och baklucka som krånglar..

Jag vet att många 2019-modeller kommer loss från olika 3-årsavtal och det lär komma ut en hel del på marknaden. Vad tycker ni är ett bra pris och vad kan man förvänta sig i värdeminskning de närmaste 2-3 åren? Hur stor procent av model 3 har fel som kommer att dyka upp och hur länge räcker garantin?

Min fråga till er Tesla-fantaster, är det värt pengarna? Tittar på en ganska standard runt 500.000 ca 2-3000 mil. Givet att jag kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, är det värt att köpa en begagnad?

Hade ni slagit till? Och vad ska man mer tänka på?

Tack på förhand
// BiG6
Å enda sidan:
Elbil som andrabil är jag tveksamt till. Man bör använda en elbil mycket för att köra in merkostnaden vid inköp. Ju mer du kör, desto bättre är det för ekonomin och miljön, relativt sett. I vår familj har vi en Tesla som förstabil och sedan har vi några bensinbilar som andra och tredjebil. Bilar som man bara kör litegrann med kan ju lika gärna gå på bensin eller diesel. Åker vi till fjällen eller ner till Skåne åker vi självklart elbil.

Å andra sidan:
Vi hade för ett år sedan en Model 3 som andrabil. Det fungerade underbart. Vår förstabil är då en Model X.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 28 apr 2022 11:13
av ducce916m
Alfa skrev:
Big6 skrev:
Tjena!


Är sugen på en Tesla M3 som familjens andrabil. Har inte ägt en Tesla tidigare. Den kommer inte att gå supermycket och inte i daglig pendling, och inte heller i långresor där jag behöver ladda flera gånger så en standard räcker gott och väl. Har hört mycket gott om den och de flesta verkar nöjda om man inte har (hyfsat vanliga) fel som kondens, skramlande och baklucka som krånglar..

Jag vet att många 2019-modeller kommer loss från olika 3-årsavtal och det lär komma ut en hel del på marknaden. Vad tycker ni är ett bra pris och vad kan man förvänta sig i värdeminskning de närmaste 2-3 åren? Hur stor procent av model 3 har fel som kommer att dyka upp och hur länge räcker garantin?

Min fråga till er Tesla-fantaster, är det värt pengarna? Tittar på en ganska standard runt 500.000 ca 2-3000 mil. Givet att jag kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, är det värt att köpa en begagnad?

Hade ni slagit till? Och vad ska man mer tänka på?

Tack på förhand
// BiG6
Å enda sidan:
Elbil som andrabil är jag tveksamt till. Man bör använda en elbil mycket för att köra in merkostnaden vid inköp. Ju mer du kör, desto bättre är det för ekonomin och miljön, relativt sett. I vår familj har vi en Tesla som förstabil och sedan har vi några bensinbilar som andra och tredjebil. Bilar som man bara kör litegrann med kan ju lika gärna gå på bensin eller diesel. Åker vi till fjällen eller ner till Skåne åker vi självklart elbil.

Å andra sidan:
Vi hade för ett år sedan en Model 3 som andrabil. Det fungerade underbart. Vår förstabil är då en Model X.
Ungefär samma situation här. Tänkte mig SR+ (2020) som andra bil till min Audi A8, min fru har även en lågmilad Audi A2 som för det mesta står avställd. Efter köpet av Teslan blev A8:an stående, körde knappt en meter med den, Teslan var alldeles för körglad. Efter ett par månader sålde jag A8:an, SR+:en bytte jag för snart ett år sedan till en 2021 för att få de senaste uppdateringarna (värmepump, dubbla främre rutor mm). Så nu täcker 3:an i princip alla våra behov, behöver vi lasta några större föremål ställer vi på A2:an som rymmer mer än man tror.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 28 apr 2022 12:02
av HerrNilsson
Tellus skrev:
Ja, 2019 52kWh. 2021 LFP 55kWh? Nyare LFP 59kWh?
Vi hade ~ 50kWh kvar efter 2,5år.
På sommaren vid lugn körning kom vi 40mil, dvs 125Wh/km. Vår LR performance drar ca 150Wh under samma förhållanden (46mil).
Men vid riktigt kall vinter kan man räkna med halva räckvidden.
Vår SR+ blir 3 år i sommar och kommer då få gå vidare till en ny lycklig ägare :)

Instämmer med Tellus. Sommar och landsväg så når man WLTP-räckvidden som är 40 mil.

Vår har fungerat klanderfritt. Har fått byta en av strålkastarinsatserna som mobile service kom ut och gjorde, annars har vi inte haft ett enda problem med den på knappa 6000mil.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 19 apr 2024 20:45
av nytorget
Spännande läsning. Håller andan :D

Precis köpt en Tesla Model 3 Standard Range+ 7500mil uttagen sep 2020. 290Tkr. Körde Stockholm-Örebro startade på 80% och kom dit med 10%. Lite mjuka däck, plus 3 grader och blåst. Var lite moloken men laddningen gick snabbt med Supercharger i Örebro. Var där ett par dagar och körde lite då också, på vägen hem laddade jag igen i Västerås från 45 upp till 80% på 10 minuter kanske? Kändes snabbt iaf. Sedan tillbaka till garaget i Stockholm på 50% eller nåt och där har jag laddning så är det ju hur lugnt som helst.

Haft massa olika bilar, senaste en Fiat 500 och innan dess en ganska maffig Arteon 240 diesel hästar. Vi kör Örebro ToR ibland, Upp till Dalarna men kan definitivt ta tåget ngn gång om det är 20 minus en vinter osv. Annars lite pendling i Stockholmsområdet. Måste säga att Teslan är lite av en kompis och riktigt trevlig att köra. Det blir säkert skapligt mycket tristare på vintern när man sitter fast på någon vanlig laddstation som inte ger så mycket kräm men om det händer mig ett par gånger så har jag inga problem med det. Våra barn är precis vuxna så inget att ta hänsyn till där heller med resande som ska planeras för laddning och mat osv.

Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen..

Återstår att se om man har otur med några länkarmar när garantin går ut och om "brödrosten", som Grufman i Järfälla kallar den, går sönder. Oavsett lär jag ju tappa mer pengar på den än en beggad fossilbil men är så skönt att ladda i lägenhetsgaraget. Att det föll på Tesla är att den ser så mycket bättre ut och är enligt mig så rätt invändigt i jämförelse med många andra elbilar som ser lite trista ut på utsidan och inte ger någon upplevelse invändigt. För kanske 50-70 tusen mindre hade jag fått en ok beggad elbil men Teslan med dragkrok (som jag också behöver ibland för att köra hem något från Bahaus eller så) är riktigt rolig och trevlig att köra. Körde BMW i3 en sommar. Det var noll upplevelse men en smidig bil. De är inte gratis heller och mindre än Teslan. Finns de ens med dragkrok?

Slutligen, ja jag hoppas att det inte blir en massa trubbel som kostar. Vad kostar det att byta en helljusautomatik som inte fungerar. Ett ladduttag som ballar ur osv? Men men jag håller tummarna och trivs varje gång jag ska ta bilen.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 19 apr 2024 21:03
av SwedishAdvocate
nytorget skrev: 19 apr 2024 20:45
Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen.. [...
Tror tygmattor var standardutrustning och att gummimattor fanns att köpa till från Tesla. Så antagligen har de försvunnit någonstans 'längs vägen'... Eller så kanske Tesla missade att leverera mattor till just det här exemplaret – men det vet vi ju inte.

Kul med 'nya' bilen. Hoppas så klart på ett problemfritt elbilsägande. :)

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 20 apr 2024 08:56
av taliz
nytorget skrev: 19 apr 2024 20:45
Spännande läsning. Håller andan :D

Precis köpt en Tesla Model 3 Standard Range+ 7500mil uttagen sep 2020. 290Tkr. Körde Stockholm-Örebro startade på 80% och kom dit med 10%. Lite mjuka däck, plus 3 grader och blåst. Var lite moloken men laddningen gick snabbt med Supercharger i Örebro. Var där ett par dagar och körde lite då också, på vägen hem laddade jag igen i Västerås från 45 upp till 80% på 10 minuter kanske? Kändes snabbt iaf. Sedan tillbaka till garaget i Stockholm på 50% eller nåt och där har jag laddning så är det ju hur lugnt som helst.

Haft massa olika bilar, senaste en Fiat 500 och innan dess en ganska maffig Arteon 240 diesel hästar. Vi kör Örebro ToR ibland, Upp till Dalarna men kan definitivt ta tåget ngn gång om det är 20 minus en vinter osv. Annars lite pendling i Stockholmsområdet. Måste säga att Teslan är lite av en kompis och riktigt trevlig att köra. Det blir säkert skapligt mycket tristare på vintern när man sitter fast på någon vanlig laddstation som inte ger så mycket kräm men om det händer mig ett par gånger så har jag inga problem med det. Våra barn är precis vuxna så inget att ta hänsyn till där heller med resande som ska planeras för laddning och mat osv.

Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen..

Återstår att se om man har otur med några länkarmar när garantin går ut och om "brödrosten", som Grufman i Järfälla kallar den, går sönder. Oavsett lär jag ju tappa mer pengar på den än en beggad fossilbil men är så skönt att ladda i lägenhetsgaraget. Att det föll på Tesla är att den ser så mycket bättre ut och är enligt mig så rätt invändigt i jämförelse med många andra elbilar som ser lite trista ut på utsidan och inte ger någon upplevelse invändigt. För kanske 50-70 tusen mindre hade jag fått en ok beggad elbil men Teslan med dragkrok (som jag också behöver ibland för att köra hem något från Bahaus eller så) är riktigt rolig och trevlig att köra. Körde BMW i3 en sommar. Det var noll upplevelse men en smidig bil. De är inte gratis heller och mindre än Teslan. Finns de ens med dragkrok?

Slutligen, ja jag hoppas att det inte blir en massa trubbel som kostar. Vad kostar det att byta en helljusautomatik som inte fungerar. Ett ladduttag som ballar ur osv? Men men jag håller tummarna och trivs varje gång jag ska ta bilen.
Jag köpte Julas "generiska" mattor för 199 till min M3P. Passade perfekt. Kan klippas om man vill justera ytterligare.
Det var dock 2019, inte säker de säljer samma mattor nu.
Men biltema mfl har ju också billiga gummimattor. Finns på amazon, eBay, aliexpress etc också.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 20 apr 2024 11:47
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 20 apr 2024 08:56
nytorget skrev: 19 apr 2024 20:45
Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen.. [...
Jag köpte Julas "generiska" mattor för 199 till min M3P. Passade perfekt. Kan klippas om man vill justera ytterligare.
Det var dock 2019, inte säker de säljer samma mattor nu.
Men biltema mfl har ju också billiga gummimattor. Finns på amazon, eBay, aliexpress etc också.
Har inte Tesla något slags förankringssystem med 'quick-release' för tyg-/gummigolvmattan på förarplatsen som t.ex. VW har på sina bilar? Fungerar det med generiska/universalmattor? Tänker ifall det finns risk att en generisk matta som inte är förankrad på ngt sätt skulle kunna 'interfere' med pedalerna på förarplatsen... :shock: Hade inte Toyota problem med det på ngn bilmodell?

På de andra sittplatserna spelar det väl kanske ingen roll (ifall man nu inte verkligen vill ha mattor som ligger still – ger väl ett lite mer högkvalitativt intryck...), men på förarplatsen skulle nog jag vilja ha något som jag är säker på inte kommer åka in i pedalstället...

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 20 apr 2024 13:05
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: 20 apr 2024 11:47
taliz skrev: 20 apr 2024 08:56
nytorget skrev: 19 apr 2024 20:45
Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen.. [...
Jag köpte Julas "generiska" mattor för 199 till min M3P. Passade perfekt. Kan klippas om man vill justera ytterligare.
Det var dock 2019, inte säker de säljer samma mattor nu.
Men biltema mfl har ju också billiga gummimattor. Finns på amazon, eBay, aliexpress etc också.
Har inte Tesla något slags förankringssystem med 'quick-release' för tyg-/gummigolvmattan på förarplatsen som t.ex. VW har på sina bilar? Fungerar det med generiska/universalmattor? Tänker ifall det finns risk att en generisk matta som inte är förankrad på ngt sätt skulle kunna 'interfere' med pedalerna på förarplatsen... :shock: Hade inte Toyota problem med det på ngn bilmodell?

På de andra sittplatserna spelar det väl kanske ingen roll (ifall man nu inte verkligen vill ha mattor som ligger still – ger väl ett lite mer högkvalitativt intryck...), men på förarplatsen skulle nog jag vilja ha något som jag är säker på inte kommer åka in i pedalstället...
Nej, det är en slags kardborre och de ligger hyfsat stilla.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 21 apr 2024 11:32
av pefreli
SwedishAdvocate skrev: 19 apr 2024 21:03
nytorget skrev: 19 apr 2024 20:45
Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen.. [...
Tror tygmattor var standardutrustning och att gummimattor fanns att köpa till från Tesla. Så antagligen har de försvunnit någonstans 'längs vägen'... Eller så kanske Tesla missade att leverera mattor till just det här exemplaret – men det vet vi ju inte.

Kul med 'nya' bilen. Hoppas så klart på ett problemfritt elbilsägande. :)
Mattor var inte standard på SR för några år sen.

Har en kollega som kör utan mattor. Men det är helt klart rekommendabelt att köpa mattor. Tygmattor ger en ombonad miljö och borde ju även hjälpa till att ge en bättre ljudmiljö i bilen.

Ger ju även ett skydd för bilen med minskat slitage etc.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 21 apr 2024 11:41
av jonasl
Körde några längre resor med 2020 SR+ i -20. Det funkar det med, och laddstoppen blir inte långa men kanske lite tätare än med nyare bilar.

För pengarna är det ändå mycket bil.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 21 apr 2024 22:59
av martinot
Big6 skrev: 18 apr 2022 00:23
Tjena!


Är sugen på en Tesla M3 som familjens andrabil. Har inte ägt en Tesla tidigare. Den kommer inte att gå supermycket och inte i daglig pendling, och inte heller i långresor där jag behöver ladda flera gånger så en standard räcker gott och väl. Har hört mycket gott om den och de flesta verkar nöjda om man inte har (hyfsat vanliga) fel som kondens, skramlande och baklucka som krånglar..

Jag vet att många 2019-modeller kommer loss från olika 3-årsavtal och det lär komma ut en hel del på marknaden. Vad tycker ni är ett bra pris och vad kan man förvänta sig i värdeminskning de närmaste 2-3 åren? Hur stor procent av model 3 har fel som kommer att dyka upp och hur länge räcker garantin?

Min fråga till er Tesla-fantaster, är det värt pengarna? Tittar på en ganska standard runt 500.000 ca 2-3000 mil. Givet att jag kan hitta en försäkring för ett rimligt pris, är det värt att köpa en begagnad?

Hade ni slagit till? Och vad ska man mer tänka på?

Tack på förhand
// BiG6
Vi har kört med ett par M3 LR som andrabil sedan 2019 och är på det stora hela (finns ju klara nackdelar också) är vi väldigt nöjda med de. Har svårt att tänka mig ett annat bättre bilval som andrabil för oss (trots att jag ogillar dess nackdelar).

Passat oss utmärkt som andrabilar!

(Dock så tycker jag personligen att beg. M3 generellt är alldeles för höga i pris jämfört med nya.)

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 22 apr 2024 08:12
av Jaegaern
nytorget skrev: 19 apr 2024 20:45
Spännande läsning. Håller andan :D

Precis köpt en Tesla Model 3 Standard Range+ 7500mil uttagen sep 2020. 290Tkr. Körde Stockholm-Örebro startade på 80% och kom dit med 10%. Lite mjuka däck, plus 3 grader och blåst. Var lite moloken men laddningen gick snabbt med Supercharger i Örebro. Var där ett par dagar och körde lite då också, på vägen hem laddade jag igen i Västerås från 45 upp till 80% på 10 minuter kanske? Kändes snabbt iaf. Sedan tillbaka till garaget i Stockholm på 50% eller nåt och där har jag laddning så är det ju hur lugnt som helst.

Haft massa olika bilar, senaste en Fiat 500 och innan dess en ganska maffig Arteon 240 diesel hästar. Vi kör Örebro ToR ibland, Upp till Dalarna men kan definitivt ta tåget ngn gång om det är 20 minus en vinter osv. Annars lite pendling i Stockholmsområdet. Måste säga att Teslan är lite av en kompis och riktigt trevlig att köra. Det blir säkert skapligt mycket tristare på vintern när man sitter fast på någon vanlig laddstation som inte ger så mycket kräm men om det händer mig ett par gånger så har jag inga problem med det. Våra barn är precis vuxna så inget att ta hänsyn till där heller med resande som ska planeras för laddning och mat osv.

Vad som störde mig lite var att inse att det inte fanns några som helst mattor i bilen :twisted: Så nu kollar man på att lägga på ett par tusen för det liksom! Det har jag aldrig varit med om tidigare och även om jag läst på en del för att inte köpa bort mig totalt på Teslan så hade jag missat den delen..

Återstår att se om man har otur med några länkarmar när garantin går ut och om "brödrosten", som Grufman i Järfälla kallar den, går sönder. Oavsett lär jag ju tappa mer pengar på den än en beggad fossilbil men är så skönt att ladda i lägenhetsgaraget. Att det föll på Tesla är att den ser så mycket bättre ut och är enligt mig så rätt invändigt i jämförelse med många andra elbilar som ser lite trista ut på utsidan och inte ger någon upplevelse invändigt. För kanske 50-70 tusen mindre hade jag fått en ok beggad elbil men Teslan med dragkrok (som jag också behöver ibland för att köra hem något från Bahaus eller så) är riktigt rolig och trevlig att köra. Körde BMW i3 en sommar. Det var noll upplevelse men en smidig bil. De är inte gratis heller och mindre än Teslan. Finns de ens med dragkrok?

Slutligen, ja jag hoppas att det inte blir en massa trubbel som kostar. Vad kostar det att byta en helljusautomatik som inte fungerar. Ett ladduttag som ballar ur osv? Men men jag håller tummarna och trivs varje gång jag ska ta bilen.
Kul med model 3! Den lära tjäna dig många år framöver. De är slitvargar som någon på forumet sade.

Angående mattor så går det att köpa original tygmattor från Tesla. De är bra. https://shop.tesla.com/sv_se/product/in ... or-model-3

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 22 apr 2024 09:36
av jonasl
Hade vi inte haft barn hade vi nog kört med tygmattor året om, det blir klart mer ombonat i kupen med dem. Och det finns ju lite grövre tygmattor än original.

Re: Begagnad Model 3 som andrabil

Postat: 22 apr 2024 09:46
av taliz
jonasl skrev: 22 apr 2024 09:36
Hade vi inte haft barn hade vi nog kört med tygmattor året om, det blir klart mer ombonat i kupen med dem. Och det finns ju lite grövre tygmattor än original.
Det är inte så kul när man trampat i hundskit och märker det först när man sitter i bilen.
Händer mig rätt ofta då jag varje dag är ute i terrängen och går.