Sida 1 av 2

Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 08:19
av Anmg
Hej!

Går lite i tankarna att beställa en 3a nu, efter en provkörning och jämförelse mellan 3a och polestar2a.

Då funderar ja lite om någon annan varit i samma sits, att en rwd igentligen räcker. Vissst 0-100 på 4.4 var väldigt kul, men inget man dagligen och konstant använder?
Dragkrok är ett måste, men det går ju på båda.

Det som ja haltar lite på, är batterierna, om ja förstått det rätt så är det bara att ladda rwd till 100% som vanligt, medans LR mår bäst kring 85%?
Sen även reducerad premium på rwd, vad det nu betyder i praktiken mer än lite mindre högtalare? Annars va ja förstår så är det i princip samma? Elektriska säten fram, inkl värme osv?

Någon annan som gått i samma tankar? Hur resonerade ni kring batteritekniken, och det dagliga?
Något ja ska tänka på? Blir ju svårt att hålla den under 700kkr, om det nu är totalpriset det hamnar på, medans rwd går ju fint. (Vi vill ha grå, drag, och 19" med). Vinterdäck köper ja separat tänkte jag.

Tack.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 08:22
av Niklas Z
Har du laddmöjlighet hemma? Hur ser ditt körmönster ut?

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 08:23
av mikebike
För mig är AWD ett krav, så valet var lätt.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 08:54
av pejvic
LR mår bäst under 60%...

Jag har en kompis som har model3. och det är så sjuukt sjuukt mkt bättre bil än min SR+2020 (som jag bara hade några månader pga räckvidden)- det är en otroligt mkt bättre bil än SR+.
Största gåtan idag är teslavärlden är hur SR+ kan värderas så högt i förhållande till en model3.

Men jag vet att den har allt som min 22:a Y har. Rattvärmen, elbakluckan, inredningen inkl mattor mm som ej följde med de billigare förr.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 09:11
av Martin E-tron
pejvic skrev:
LR mår bäst under 60%...

Jag har en kompis som har model3. och det är så sjuukt sjuukt mkt bättre bil än min SR+2020 (som jag bara hade några månader pga räckvidden)- det är en otroligt mkt bättre bil än SR+.
Största gåtan idag är teslavärlden är hur SR+ kan värderas så högt i förhållande till en model3.

Men jag vet att den har allt som min 22:a Y har. Rattvärmen, elbakluckan, inredningen inkl mattor mm som ej följde med de billigare förr.

Bäst under 60 %? Var nåt nytt?

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 09:23
av jontis
För mig var 0-100 på 4,4 sek och den bättre stereon värd den ökade månadskostnaden.
Den blev ändå lägre än för vår dåvarande ICE-bil.
AWD och längre räckvidd på semestern är bonus.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 09:28
av vigge50
Martin E-tron skrev:
pejvic skrev:
LR mår bäst under 60%...

Jag har en kompis som har model3. och det är så sjuukt sjuukt mkt bättre bil än min SR+2020 (som jag bara hade några månader pga räckvidden)- det är en otroligt mkt bättre bil än SR+.
Största gåtan idag är teslavärlden är hur SR+ kan värderas så högt i förhållande till en model3.

Men jag vet att den har allt som min 22:a Y har. Rattvärmen, elbakluckan, inredningen inkl mattor mm som ej följde med de billigare förr.
Bäst under 60 %? Var nåt nytt?
Ett vanligt litiumbatteri klarar sig som bäst när de är laddat till 50%, men skillnaden mellan de och 80% är väldigt liten.

Men ja, behöver du endast 10% om dagen och ska ladda batteriet optimalt så ska du ladda till 55% och då köra mellan 55 till 45%. Men ja, liten skillnad mot om du kör mellan 80 till 70%.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 09:29
av Tobbelibobbe
Vi var i samma sits för ganska exakt ett år sedan, fast det var mellan dåvarande SR+ och LR valet stod. Vi valde LR och har aldrig ångrat oss. Räckvidden var det som fällde avgörandet då, men fyrhjulsdriften har vi kommit att uppskatta mer än vi trodde.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 09:49
av Tellus
En ny "SR+" (rwd) har så bra räckvidd idag, 510km WLTP så den är ett riktigt bra köp, en bonus är att batteriet inte tar lika mycket skada av hög laddnivå.
AWD tycker jag inte man har knappt någon användning av, utöver vid avancerad buskörning eller om man vill köra fort i snömodd.
SR+ och LR har i princip samma utrustning.
LR har fördel med lite längre räckvidd(men högre förbrukning) och största fördelen tycker jag är accelerationen, som man har glädje av dagligen.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 09:52
av Niklas Z
LR laddar väl fortare också. 250 kW klarar väl inte grundmodellen. Den LR jag har (med Panasonic-batteri) håller ganska hög laddeffekt även efter att laddkurvan börjar fall kring 25-30 % SoC.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 10:11
av pejvic
Jag såg att du också provat Polestar, jag gillar bilen men jag har sett rapporter om 50% högre förbrukning mot model3 och 30% mer än Y. Och det är ju mer en småbil tycker jag. Har varit sugen på Polestar också men Sentry, Livecamera och förbrukning är alldeles för viktigt.

Min bekant tvekade länge på en beg 2019 LR eller en ny Model3 och är väldigt glad att han valde nya model3. Räckvidden på de båda är ju i princip samma.
Lite degradering på en 2019:s 560 WLTP med 510 på model3 ger i princip samma och skönt när den kan stå fulladdad jämt. Han har bara haft den drygt en månad men säger också att den inte tappar något alls när den står. Nu tappar inte en LR mkt i phantomdrain men ändå...

Det kan också vara så att degraderingen är mindre på LFP-batteriet och då kommer skillnaden jämna ut sig mellan LR och model3

Han kommer från Suv med 4wd och saknar ej 4wd.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 10:12
av J_Pettersson
Anmg skrev:
Hej!

Går lite i tankarna att beställa en 3a nu, efter en provkörning och jämförelse mellan 3a och polestar2a.

Då funderar ja lite om någon annan varit i samma sits, att en rwd igentligen räcker. Vissst 0-100 på 4.4 var väldigt kul, men inget man dagligen och konstant använder?
Dragkrok är ett måste, men det går ju på båda.

Det som ja haltar lite på, är batterierna, om ja förstått det rätt så är det bara att ladda rwd till 100% som vanligt, medans LR mår bäst kring 85%?
Sen även reducerad premium på rwd, vad det nu betyder i praktiken mer än lite mindre högtalare? Annars va ja förstår så är det i princip samma? Elektriska säten fram, inkl värme osv?

Någon annan som gått i samma tankar? Hur resonerade ni kring batteritekniken, och det dagliga?
Något ja ska tänka på? Blir ju svårt att hålla den under 700kkr, om det nu är totalpriset det hamnar på, medans rwd går ju fint. (Vi vill ha grå, drag, och 19" med). Vinterdäck köper ja separat tänkte jag.

Tack.
Har beställt en RWD, jag uppfattade dock inte att de mår bäst att laddas till 100%.
Har dock inte fått den ännu, beställde den för 1 månad sedan ungefär. Kände att prisskillnaden mot en LR prismässigt för de 10 extra milen inte var värt det, speciellt efter prishöjningen som kom.
Men smaken är ju som baken. :D

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 10:23
av pejvic
J_Pettersson skrev:
Anmg skrev:
Hej!

Går lite i tankarna att beställa en 3a nu, efter en provkörning och jämförelse mellan 3a och polestar2a.

Då funderar ja lite om någon annan varit i samma sits, att en rwd igentligen räcker. Vissst 0-100 på 4.4 var väldigt kul, men inget man dagligen och konstant använder?
Dragkrok är ett måste, men det går ju på båda.

Det som ja haltar lite på, är batterierna, om ja förstått det rätt så är det bara att ladda rwd till 100% som vanligt, medans LR mår bäst kring 85%?
Sen även reducerad premium på rwd, vad det nu betyder i praktiken mer än lite mindre högtalare? Annars va ja förstår så är det i princip samma? Elektriska säten fram, inkl värme osv?

Någon annan som gått i samma tankar? Hur resonerade ni kring batteritekniken, och det dagliga?
Något ja ska tänka på? Blir ju svårt att hålla den under 700kkr, om det nu är totalpriset det hamnar på, medans rwd går ju fint. (Vi vill ha grå, drag, och 19" med). Vinterdäck köper ja separat tänkte jag.

Tack.
Har beställt en RWD, jag uppfattade dock inte att de mår bäst att laddas till 100%.
Har dock inte fått den ännu, beställde den för 1 månad sedan ungefär. Kände att prisskillnaden mot en LR prismässigt för de 10 extra milen inte var värt det, speciellt efter prishöjningen som kom.
Men smaken är ju som baken. :D
Jo det är det som är så bra med dem nu. Kolla Björn Nylands tester på Youtube också. Till skillnad från LR där man har laddgränser till vardags (så låg som möjligt skall man ha, helst 50%) så skall denna alltid laddas fullt. Det är inget krav men de säger att man gärna skall fylla den åtminstone varje vecka om det går. Den mår alltså inte dåligt av att laddas fullt. Då blir det också stor användbar räckvidd till vardags.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 10:29
av Toft
Nu har jag kört BMW/Audi/MB de senaste 18 åren och jag gillar bakhjulsdrift bäst. Jag föredrar att välja bort bilar med AWD, och har absolut inget behov av AWD heller när jag kör bil, varken på sommaren eller vintern. Bor i södra Sverige och använder inte heller dubbdäck trots att jag bor långt ute på landet, inga problem någonsin. Skillnaden mellan att köra med RWD, snarare än AWD, är för mig obeskrivlig.

Därför var Model 3 direkt den modell som var mest intressant när jag också satt och skulle välja mellan 3 eller LR (P är ointressant för min del).

0-100 på 4,4 sek betyder inte så mycket för mig i dagsläget. Har tidigare haft M3 (de riktiga M3) och AMG, och i verkligheten var det mer känslan av "I got the power" än att jag använde motorkraften som var viktigast, tror jag :o Kul att ha motorkraft vid behov, men jag använde den sällan.

Så egentligen var jag bara tvungen att ta reda på om jag skulle klara mig utan premiumljudet och de extra 116 WLTP km som LR har. Här var den stora frågan helt klart om jag kunde kompromissa med premiumljudet. Jag har alltid haft mina bilar konfigurerade med premiumljud, så det var svårt att skulle välja bort det.

Till slut valde jag Model 3, eftersom det faktiskt bara är premiumljudet jag är intresserad av, av skillnaderna mellan 3 och LR. 510 vs 626 WLTP km kommer inte att göra någon skillnad för mig med mina behov. Samtidigt är LFP-batteriet i 3 på flera punkter bättre än batteriet i LR - att kunna ladda till 100% varje dag om jag vill utan att batteriet 'tar skada' är ett stort plus.

Nu är inte ljudet i 3 direkt dåligt, men det är helt klart långt ifrån vad jag är van vid. Jag kanske senare måste välja att byta till en LR på grund av premiumljudet. Men för mig känns det precis som det här problemet vi alla hade på 00-talet: "för att du ska få den här tv-kanalen du vill ha måste du beställa detta dyra tv-paket med 3 andra kanaler som du inte behöver/vill ha". ;)

Kan slutligen tillägga att även om 3 är den långsammaste modellen av 3/LR/P från 0-100, så är det inte på något sätt ett problem med omkörningar eller liknande i trafiken, absolut inte :)

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 12:06
av Anmg
Toft skrev:
Nu har jag kört BMW/Audi/MB de senaste 18 åren och jag gillar bakhjulsdrift bäst. Jag föredrar att välja bort bilar med AWD, och har absolut inget behov av AWD heller när jag kör bil, varken på sommaren eller vintern. Bor i södra Sverige och använder inte heller dubbdäck trots att jag bor långt ute på landet, inga problem någonsin. Skillnaden mellan att köra med RWD, snarare än AWD, är för mig obeskrivlig.

Därför var Model 3 direkt den modell som var mest intressant när jag också satt och skulle välja mellan 3 eller LR (P är ointressant för min del).

0-100 på 4,4 sek betyder inte så mycket för mig i dagsläget. Har tidigare haft M3 (de riktiga M3) och AMG, och i verkligheten var det mer känslan av "I got the power" än att jag använde motorkraften som var viktigast, tror jag :o Kul att ha motorkraft vid behov, men jag använde den sällan.

Så egentligen var jag bara tvungen att ta reda på om jag skulle klara mig utan premiumljudet och de extra 116 WLTP km som LR har. Här var den stora frågan helt klart om jag kunde kompromissa med premiumljudet. Jag har alltid haft mina bilar konfigurerade med premiumljud, så det var svårt att skulle välja bort det.

Till slut valde jag Model 3, eftersom det faktiskt bara är premiumljudet jag är intresserad av, av skillnaderna mellan 3 och LR. 510 vs 626 WLTP km kommer inte att göra någon skillnad för mig med mina behov. Samtidigt är LFP-batteriet i 3 på flera punkter bättre än batteriet i LR - att kunna ladda till 100% varje dag om jag vill utan att batteriet 'tar skada' är ett stort plus.

Nu är inte ljudet i 3 direkt dåligt, men det är helt klart långt ifrån vad jag är van vid. Jag kanske senare måste välja att byta till en LR på grund av premiumljudet. Men för mig känns det precis som det här problemet vi alla hade på 00-talet: "för att du ska få den här tv-kanalen du vill ha måste du beställa detta dyra tv-paket med 3 andra kanaler som du inte behöver/vill ha". ;)

Kan slutligen tillägga att även om 3 är den långsammaste modellen av 3/LR/P från 0-100, så är det inte på något sätt ett problem med omkörningar eller liknande i trafiken, absolut inte :)
Wow, tack alla för svar! Kul!

Ja har villa m. garage i göteborgsområdet, easee laddare dessutom då ja har tjänstebil som är hybrid idag. Så laddning gör ja hemma.
Tanken är väll att sambon ska ha en bil fram o tillbaka till jobbet, 3-5mil/dagen kanske. Vi åker så gott som aldrig på skidsemestrar, längsta föräldrar är 15mil bort. Så ja är inte ett dugg orolig för räckvidd eller liknande, inte värst mycket snö heller. Men svårt ändå att välja bort awd, och 4.4s är ju alltid kul men inget måste. Vad gäller ljudet så är det mest talböcker o poddar, och när familjen är med så är det väll svt baby musik haha. Nån långresa kan det bli, men med teslas laddnätverk är ja inte orolig, och för varje kvartal som går blir det ju fler o fler laddare. Så absolut inte orolig.

Känns faktiskt, efter alla tips och råd härifrån er, att model 3 är rätt väg att gå? Gillar verkligen batteriet på nya, nästan så man kanske skulle köra det tills det kommer liknande till M3LR eller liknande?

EDIT:

Hur är det med batterier på andra elbilar? Är det 80% som gäller, tänker på bmw i4, id4, skodan... osv? Ligger tesla lite före?
Tänker ändå på hur en LR hade kännts, om man skulle köra en sån tills nya batterier kommer :)

Det skiljer "bara" 700kr på de offerter ja har. Så det förnuftiga säger m3, och barnet i mig säger LR :)

Som någon frågade, så har ja provkört polestar 2. Och den kändes mycket mer plastig, och ekade i kupen. Samt knät slog i mittkonsollen hela tiden, så hade varit störande. Samt kardantunnel bak..
Teslan kände ja direkt att den kan ja åka långt i.

EDIT2:
Någon som kan förklara vad som skiller mellan m3 och lr? Tyckte teslabjörn närmde inga uppvärmda spolarmunstycken på torkarna, eller nått med spolningen på lampor fram? Sämre i snömodd pga slaskar igen? Vad är det mer än stereon igentligen? Dålig på hitta info, och en säljare gav inte speciellt mycket. Tack.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 14:27
av SwedishAdvocate
Anmg skrev:
.../ Hur är det med batterier på andra elbilar? Är det 80% som gäller, tänker på bmw i4, id4, skodan... osv? Ligger tesla lite före? /...
Är lekman så det finns väl bättre källor, men tror inte att det är mer än marginella skillnader på Teslas batteri i LR jämfört med batterierna i i4, ID.4 eller Enyaq.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 14:31
av SwedishAdvocate
Anmg skrev:
.../ Någon som kan förklara vad som skiljer mellan m3 och lr? /...
Har inte dubbelkollat så kan ha fel, men tror 'bara' det är batteriet, stereon och bak- vs. fyrhjulsdriften. Tror båda har värmepumpen.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 14:32
av pejvic
SwedishAdvocate skrev:
Anmg skrev:
.../ Någon som kan förklara vad som skiljer mellan m3 och lr? /...
Har inte dubbelkollat så kan ha fel, men tror 'bara' det är batteriet, stereon och bak- vs. fyrhjulsdriften. Har t.ex. för mig att båda har värmepumpen.

Precis, den har numer även uppvärmda munstycken, det är ganska nytt på tesla. Den har också värmepump. Förr hade SR inte ens mattor, man fick köpa till baksätesvärme i appen osv. Nu skiljer endast stereon. Du har tom Boombox. Jag tror att man kan adda en högtalare själv. sök lite,

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 15:31
av Toft
pejvic skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Anmg skrev:
.../ Någon som kan förklara vad som skiljer mellan m3 och lr? /...
Har inte dubbelkollat så kan ha fel, men tror 'bara' det är batteriet, stereon och bak- vs. fyrhjulsdriften. Har t.ex. för mig att båda har värmepumpen.

Precis, den har numer även uppvärmda munstycken, det är ganska nytt på tesla. Den har också värmepump. Förr hade SR inte ens mattor, man fick köpa till baksätesvärme i appen osv. Nu skiljer endast stereon. Du har tom Boombox. Jag tror att man kan adda en högtalare själv. sök lite,
Modell 3 har inte heller dimljus fram som LR/P. Det är inget jag ser som negativt att Model 3 inte har dimljus.

Skilnad:
AWD/RWD
0-100 4,4/6,1 sek
Premiumljud/Standardljud
Batteri 626/510 WLTP km (18" hjul)
Dimljus fram/ej dimljus fram

Tror det är allt.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 16:10
av jonasl
Med en "gammal" SR+ har jag som högst nått strax över 170kW i laddeffekt. Och det planar ganska fort ut.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 17:13
av AlphaEcho
Kör idag en SR+ 2020 med LFP-batteri och har beställt en ny LR för att:
- nuvarande räckvidd är för låg med 25 mil av en WLTP på 40 mil. Hemmaladdning finns ej.
- fyrhjulsdrift har saknats vid resor till huset i norrland där det ibland är oplogat. SR+ har tagit sig fram bra men det har varit flera tillfällen då fyrhjulsdriften verkligen hade behövts. Kommer innan ifrån Audi med Quattro så kanske var bortskämd.
- dragkrok
- luftvärmepump, dubbelglas, rattvärme mm.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 18:19
av tomishu
Vi valde också mellan standard och LR, men det slutade med att vi valde standardversionen då det i årsmodell -22 var alldeles för få fördelar med att välja LR. När vi tittade på Teslan förra året så var vi rätt övertygade om att vi skulle ta LR pga räckvidden samt att det ingick saker som stolsvärme, rattvärme och dylikt utan att behöva välja extra. Men så valde vi att avvakta med köp... och sen kom prisökningen. Och när vi efter årsskiftet började kolla på Tesla igen så var bilarna så lika varandra och räckvidden hade blivit mycket bättre på standarden. För oss blev det en no-brainer i slutänden.
Visst är det ju nice att få ca 10-11 mil extra räckvidd, men de sträckor vi åker har vi för det första inte riktigt det behovet. För det andra ska det bli skönt att bara ladda batteriet fullt och inte behöva tänka så mycket på laddningsnivåer för att hålla batteriet så fräscht som möjligt. :) Ju enklare bilägande desto bättre.
Fyrhjulsdriften hade varit ett plus (tror jag), men återigen - vi har egentligen inte det behovet så som vi kör. Och att accelerera snabbt... ja du, den tiden ligger nog bakom mig ändå. 6s. 0-100 räcker gott, det är mkt bättre än på vår nuvarande bil. :D
Vi beställde i slutet på mars, förväntad leverans i november. Men jag känner mig trygg i att vi valde rätt i alla fall. :)

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 18:20
av SwedishAdvocate
AlphaEcho skrev:
Kör idag en SR+ 2020 med LFP-batteri och har beställt en ny LR för att:
- nuvarande räckvidd är för låg med 25 mil av en WLTP på 40 mil. Hemmaladdning finns ej.
- fyrhjulsdrift har saknats vid resor till huset i norrland där det ibland är oplogat. SR+ har tagit sig fram bra men det har varit flera tillfällen då fyrhjulsdriften verkligen hade behövts. Kommer innan ifrån Audi med Quattro så kanske var bortskämd.
- dragkrok
- luftvärmepump, dubbelglas, rattvärme mm.
För säkerhets skull:

Båda grundmodellen och LR som finns idag går att beställa med dragkrok från fabrik (kan dock inte eftermonteras lagligt).

Och (enligt andra i tråden) så har väl både grundmodellen och LR idag:
Luftvärmepump, dubbelglas (endast framdörrarna?) och rättvärme.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 18:30
av SwedishAdvocate
Anmg skrev:
.../ EDIT2:
Någon som kan förklara vad som skiljer mellan m3 och lr? Tyckte teslabjörn nämnde inga uppvärmda spolarmunstycken på torkarna, eller nått med spolningen på lampor fram? Sämre i snömodd pga slaskar igen? Vad är det mer än stereon egentligen? Dålig på hitta info, och en säljare gav inte speciellt mycket. Tack. [Min understykn.]
Jag kan ju för övrigt tycka att en säljare på Tesla borde kunna redogöra för skillnaden på standardmodellen och en LR om man som blivande Teslaägare uttryckligen säger att man vill ha den informationen. Visst – jag kan väl sträcka mig till att ha förståelse för att inte alla säljare kan detta utantill, eller tom kanske inte ens vet hur man får fram den informationen utan att fråga någon annan (eftersom infon ju inte verkar finnas på Teslas hemsida). Men. De borde likafullt kunna fixa fram den. Antingen får de fråga en kollega, eller så får någon annan hos Tesla återkomma med infon.

Re: Model 3 vs LR

Postat: 21 apr 2022 22:17
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev:
Anmg skrev:
.../ Hur är det med batterier på andra elbilar? Är det 80% som gäller, tänker på bmw i4, id4, skodan... osv? Ligger tesla lite före? /...
Är lekman så det finns väl bättre källor, men tror inte att det är mer än marginella skillnader på Teslas batteri i LR jämfört med batterierna i i4, ID.4 eller Enyaq.
Om man ska snabbladda på vintern så kanske det kan vara viss skillnad. Se t.ex. diskussionen från det här inlägget:

viewtopic.php?f=29&t=12115&start=5510#p623618

...i den tråden.