Felparkerad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Felparkerad

Inlägg av kenjon »

Vit MY på Bysistorget kl 14 idag 22/4. Finns tre platser. Parkerat på en men tagit kabeln från nästa. Så han blockerar två av tre platser!
Dessutom får man bara stå här 30 min vilket han/hon har överskridit med råge.
Klant! Flera har stått här i kö till den enda tillgängliga platsen nu, väntat och sedan åkt vidare.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Felparkerad

Inlägg av Jeppe_E »

Ring ägaren då? Förutsatt att det inte är en leasingbil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Felparkerad

Inlägg av Folke »

Bysistorget?

Undra vart det ligger? Slutet på stora raggarundan eller?

Skämt åsido, googlade så kan berätta att det är i Stockholm
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Felparkerad

Inlägg av Curik »

Folke skrev:
Bysistorget?

Undra vart det ligger? Slutet på stora raggarundan eller?

Skämt åsido, googlade så kan berätta att det är i Stockholm
Såklart.. :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11646
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Felparkerad

Inlägg av martinot »

Om någon inte anger stad, så vet man att det alltid är Stockholm!

De enda som är så arroganta att det inte ids skriva ut stad är just stockholmare som anser sig vara mittpunkten i Universum. :D

OBS; skämt - ta inte på allvar nu alla stockholmare (gillar Stockholm, mycket vackrare stad än tex. Göteborg och Malmö).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Felparkerad

Inlägg av Folke »

martinot skrev:
Om någon inte anger stad, så vet man att det alltid är Stockholm!

De enda som är så arroganta att det inte ids skriva ut stad är just stockholmare som anser sig vara mittpunkten i Universum. :D

OBS; skämt - ta inte på allvar nu alla stockholmare (gillar Stockholm, mycket vackrare stad än tex. Göteborg och Malmö).
Hahaha det var exakt det jag skrev först men suddade ut. Center of the universe, Stockholm.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Felparkerad

Inlägg av ReNewAble »

martinot skrev:
Om någon inte anger stad, så vet man att det alltid är Stockholm!
:)
De enda som är så arroganta att det inte ids skriva ut stad är just stockholmare som anser sig vara mittpunkten i Universum. :D

OBS; skämt - ta inte på allvar nu alla stockholmare (gillar Stockholm, mycket vackrare stad än tex. Göteborg och Malmö).
Vad är det för jäkla påhopp på Göteborg och Malmö…. :)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Felparkerad

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
OBS; skämt - ta inte på allvar nu alla stockholmare (gillar Stockholm, mycket vackrare stad än tex. Göteborg och Malmö).
Jaja, Stockholm är ju bra men stockholmarna.

Problemet är att stockholmare sätter Stockholm = Sverige.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Felparkerad

Inlägg av tor-ake »

Jag gjorde ett projekt åt Ericsson där vi förinstallerade RedHat-linux datorer åt R&D. De hade nått onödigt gui-element som istället för att bara skriva ut tidszonen med förkortning, visade en liten karta centrerad på den tidszon man valt "Europe/Stockholm".

Det tog, på allvar, några ur personalen från Linköping upp på ett klagomöte, att vi i Kista var "stockholmscentrerade" :lol: Och de tyckte vi skulle hacka om RedHat så att den frimärksstora, helt onödiga kartan skulle vara centrerad på där just de var.

Snälla var inte de personerna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6456
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Felparkerad

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker det är kul att alla lantisar kan har en gemensam hobby. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11646
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Felparkerad

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
martinot skrev:
OBS; skämt - ta inte på allvar nu alla stockholmare (gillar Stockholm, mycket vackrare stad än tex. Göteborg och Malmö).
Jaja, Stockholm är ju bra men stockholmarna.

Problemet är att stockholmare sätter Stockholm = Sverige.
*LOL*

Jo, det är en klassiker! Sedan är de alltid lika förvånade och undrar alltid varför alla i landets andra städer ofta talar illa som stockholmare. De missar den kopplingen. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 419
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Felparkerad

Inlägg av DanneB »

En variant på att visa uppskattning för deras fina parkeringar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oW ... istianstad
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7217
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Felparkerad

Inlägg av fth »

DanneB skrev:
En variant på att visa uppskattning för deras fina parkeringar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oW ... istianstad
Äntligen ett vettigt användningsområde för 3D-printern! :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Felparkerad

Inlägg av Honkan »

Dra fast en sån med superlim i laddluckan :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Felparkerad

Inlägg av Melon Must »

tor-ake skrev:
Jag gjorde ett projekt åt Ericsson där vi förinstallerade RedHat-linux datorer åt R&D. De hade nått onödigt gui-element som istället för att bara skriva ut tidszonen med förkortning, visade en liten karta centrerad på den tidszon man valt "Europe/Stockholm".

Det tog, på allvar, några ur personalen från Linköping upp på ett klagomöte, att vi i Kista var "stockholmscentrerade" :lol: Och de tyckte vi skulle hacka om RedHat så att den frimärksstora, helt onödiga kartan skulle vara centrerad på där just de var.

Snälla var inte de personerna.
Haha vilket drygt inlägg! Stockholmare antar jag.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Felparkerad

Inlägg av tor-ake »

Melon Must skrev:
tor-ake skrev:
Jag gjorde ett projekt åt Ericsson där vi förinstallerade RedHat-linux datorer åt R&D. De hade nått onödigt gui-element som istället för att bara skriva ut tidszonen med förkortning, visade en liten karta centrerad på den tidszon man valt "Europe/Stockholm".

Det tog, på allvar, några ur personalen från Linköping upp på ett klagomöte, att vi i Kista var "stockholmscentrerade" :lol: Och de tyckte vi skulle hacka om RedHat så att den frimärksstora, helt onödiga kartan skulle vara centrerad på där just de var.

Snälla var inte de personerna.
Haha vilket drygt inlägg! Stockholmare antar jag.
Född och uppvuxen i Malmberget, pluggade 4,5 år i Linköping. Just nu bor jag i Stockholms län. Räknas jag som stockholmare då? Jag pratar iaf fortfarande rikssvenska som vi ju gör uppe i Malmberget. :mrgreen:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3677
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Felparkerad

Inlägg av jonasl »

Det komiska med gnäll på stockholmare är det väldigt många av dem är inflyttade. Ju mer centralt Stockholmaren bor desto större chans dessutom. Bortsett från Gamla Stan, där ärvs hyreskontrakteb i generationer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11646
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Felparkerad

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Det komiska med gnäll på stockholmare är det väldigt många av dem är inflyttade. Ju mer centralt Stockholmaren bor desto större chans dessutom. Bortsett från Gamla Stan, där ärvs hyreskontrakteb i generationer.
Vet inte om det stämmer, men det sägs ju som en skröna/fördom att de mest kaxiga och arroganta stockholmarna är oftast de som är inflyttade till Stockholm från landet eller andra städer (inte de som har bott i Stockholm sedan flera generationer tillbaka).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Felparkerad

Inlägg av Chilla »

Antar att för de flesta i landet så är jag en "ståkkhålmare", men själv tycker jag inte det. Jag bor inte innanför tullarna, inte ens i Stockholms stad utan i en förort ca 3 mil söder om Stockholm. Bodde i min ungdom i vasastaden (stadsdel i Stockholm) men idag skulle jag aldrig vilja bo inne i stan, fy fan. Däremot är det väldigt bekvämt att bo nära Stockholm för vad man än behöver så finns det någonstans i länet.

Jag tror att de stockholmare som beter sig illa och ses som dryga är lika mycket urinvånare som inflyttade. Sen tror jag inte det är en stadspecifik åkomma utan en personlighetskaraktär. I Stockholm bor det flest antal människor så antalet människor med självhävdelsebehov torde därmed vara större. Sen vet jag inte om behovet att poängtera att man är bättre för att man bor i rikets huvudstad är större hos en urinvånare eller en nyinflyttad. Behöver man bekräftelse så behöver man det, punkt.

Sen hjälper det inte att bara för att man kommer härifrån så är man skyldig så fort man öppnar munnen i resten av landet. Det finns ett viss mått av utbredd mindervärdeskomplex tycker jag bland folk här och där i landet. Jag har inget behov av att försvara Stockholm men ändå får man stå till svars för allt möjligt tokeri som händer i Stockholm. Dessutom utsätts man gärna för gliringar när man är ute och ser sig om i vårt vackra land. Jag tar det med en klackspark då jag uppskattar bitsk humor men ibland så känns det som om man blir provocerad för provokationens skull. Jag förstår att dessa "attacker" pga min upplevda identitet som Ståkkhålmare inte är personliga utan bara är en annan sida av samma mynt som det beteendet Stockholmare visar upp mot "lantisarna".

Om det är någon tröst så är Stockholm bara en liten bonnhåla i jämförelse med de flesta städer i världen, tvärtemot vad en Stockholmare försöker säga dig och intala sig själv :)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Felparkerad

Inlägg av M3apan »

Jag har bott i Sthlm i 25 år, tror fortfarande inte att jag träffat en infödd stockholmare...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Felparkerad

Inlägg av kenjon »

En stor miss av mej att inte skriva ut att det var i Stockholm!
Dock bor jag själv i Karlskoga....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11646
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Felparkerad

Inlägg av martinot »

Chilla skrev:
Sen hjälper det inte att bara för att man kommer härifrån så är man skyldig så fort man öppnar munnen i resten av landet. Det finns ett viss mått av utbredd mindervärdeskomplex tycker jag bland folk här och där i landet. Jag har inget behov av att försvara Stockholm men ändå får man stå till svars för allt möjligt tokeri som händer i Stockholm. Dessutom utsätts man gärna för gliringar när man är ute och ser sig om i vårt vackra land. Jag tar det med en klackspark då jag uppskattar bitsk humor men ibland så känns det som om man blir provocerad för provokationens skull. Jag förstår att dessa "attacker" pga min upplevda identitet som Ståkkhålmare inte är personliga utan bara är en annan sida av samma mynt som det beteendet Stockholmare visar upp mot "lantisarna".

Om det är någon tröst så är Stockholm bara en liten bonnhåla i jämförelse med de flesta städer i världen, tvärtemot vad en Stockholmare försöker säga dig och intala sig själv :)
Jo, det finns klart även andra sidan med folk som dissar stockholmare och Stockholm pga. avundsjuka, eller mindervärdeskomplex. Håller 100% med dig där, och har sett det med egna ögon. I andra fall så kanske det beror på hur vissa (men långt ifrån alla) stockholmare fört sig. Sanningen är troligen en kombination av båda.

Håller även med det mesta du skrev ovan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11646
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Felparkerad

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
En stor miss av mej att inte skriva ut att det var i Stockholm!
Dock bor jag själv i Karlskoga....
:D :D

Nyfiken; Vad var starten till nyheten, och hur kände du till torget på förhand?

Nja, det är väl inte bara för Stockholm det gäller. Är ju intressant att förstå som läsare oavsett vilken stad/by det rör sig om tycker jag. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Felparkerad

Inlägg av kenjon »

Är i Stockholm under veckorna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7217
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Felparkerad

Inlägg av fth »

Det är många fördomar om Stockholmare och "lantisar" som luftas här i tråden, jag är själv rätt övertygad om att förhållandet mellan antal drygpit-ar och trevligt folk är ungefär detsamma oavsett bostadsort. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar