Sida 1 av 1
World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 23 apr 2022 12:33
av Swede1
Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?
(Haha, generator remmen gick sönder

, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del

vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 23 apr 2022 13:14
av tor-ake
Modifiera reglementet så att eldrivlinans fördelar blir faktiska fördelar, skruva in minimivikter, maxeffekt, emissionskrav och max energiförbrukning under ett rally så att fossildrivlina eller batteri blir ungefär lika snabba, och låt sedan de olika stallen bestämma vilken de vill använda. Då blir det en naturlig övergång, speciellt om man allteftersom skruvar åt reglementet.
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 23 apr 2022 14:54
av taliz
Dom kör väl många sträckor på en dag, dessutom en hel del transport mellan dem.
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 23 apr 2022 14:58
av nek0
taliz skrev:Dom kör väl många sträckor på en dag, dessutom en hel del transport mellan dem.
Jo de planerar det , men alla får inte det, som till exempel Oliver Solberg idag
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 24 apr 2022 22:18
av Joakimgabrielsson
Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?
(Haha, generator remmen gick sönder

, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del

vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Sen att det tar emot att titta på en sport som har miljöpåverkan. Såg någon jämförelse med ett WRC-tävling och en stor fotbollsmatch med alla fordon för publik och flyg för lag. Vet inte vilket som var värst men skillnaden var inte så stor. Fotboll utvecklar dessutom inte drivlinor till att bli miljövänligare. Men så länge du inte kollar på någon sport var det ett ok uttalande.
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 24 apr 2022 22:28
av martinot
Joakimgabrielsson skrev:Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?
(Haha, generator remmen gick sönder

, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del

vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Även i F1 så är ju ljudet en stor del av upplevelsen. Var ju mycket negativ kritik för detta när man gick från tidigare V10/V12 sugmotorer till V6 med turbo (MGU-H) och hybridteknik (MGU-K). Turbon/MGU-H tog just bort mycket av det maffiga och öronbedövande ljudet och vibrationerna i magen/kroppen som man kände även på ganska långt håll ibland publiken (man tillvaratar mycket mer av energin från motorn, och du minskar tyvärr den energi som går ut från motorn i form av ljudvågor ur avgasröret).
Man har bla. därför beslutat att ta bort MGU-H i nya uppdaterade motorreglementet från 2026 (men däremot samtidigt öka batteristorleken och kraften i MGU-K till 350 kW, vilket gynnar batteri/elbilstekniken).
Samma sak när jag varit och sett drag race på Mantorp Park. Finns ju en massa klasser, inklusive för rena elbilar, men det är ju svårt att slå känslan av att stå nära starten nära Top Fuel-bilarna. Det är en upplevelse som känns i marken och magen.
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 25 apr 2022 09:33
av wheels
Joakimgabrielsson skrev:Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?
(Haha, generator remmen gick sönder

, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del

vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp
med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Sen att det tar emot att titta på en sport som har miljöpåverkan. Såg någon jämförelse med ett WRC-tävling och en stor fotbollsmatch med alla fordon för publik och flyg för lag. Vet inte vilket som var värst men skillnaden var inte så stor. Fotboll utvecklar dessutom inte drivlinor till att bli miljövänligare. Men så länge du inte kollar på någon sport var det ett ok uttalande.
Då har man nog bromsat bilen på en glad bromsbänk
Re: World Rally Championship WRC med brum brum bilar
Postat: 25 apr 2022 21:41
av Joakimgabrielsson
wheels skrev:Joakimgabrielsson skrev:Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?
(Haha, generator remmen gick sönder

, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del

vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp
med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Sen att det tar emot att titta på en sport som har miljöpåverkan. Såg någon jämförelse med ett WRC-tävling och en stor fotbollsmatch med alla fordon för publik och flyg för lag. Vet inte vilket som var värst men skillnaden var inte så stor. Fotboll utvecklar dessutom inte drivlinor till att bli miljövänligare. Men så länge du inte kollar på någon sport var det ett ok uttalande.
Då har man nog bromsat bilen på en glad bromsbänk
Ja, jo. De är nog snarare runt 300. Bra fränt iaf. Kan inte tänka mig en rallysport med elbilar. Lär både bli dyrt, tungt och… tyst. M3 som dock inte tillåts längre hade runt 350 sughästar om jag mins rätt. Men då är de la lite större och v6