Tesla M3 med räckvidd på 64 mil
Postat: 24 apr 2022 22:58
Björn Nyland har gjort ett färskt test av nyare M3 LR
Tesla Model 3 LR Sunday driving on Norwegian highways
Tesla Model 3 LR Sunday driving on Norwegian highways
Jo, men det var hypermiling. Hyunda Kona klarade 1020 km i samma slags testslugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.slugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Jo jag vet. Försökte vara lite ironisk. Min poäng var att dessa räckviddssiffror hit och dit inte säger så mycket.martinot skrev:Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.slugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).
Om det är en ny M3 lr (E5LD) med LG-batteri vi pratar om så minns du fel. De har 82 kWh. Jag köpte nyligen en sån åt mina föräldrar. Trevlig bil, mycket mer lyckad än vår egen Model Y som dock vinner map användbarhet.martinot skrev:Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.slugger75 skrev:Vilken försämring!
Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…
https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).
Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.martinot skrev:Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Jag tycker de säger en hel del, men extremt beroende av hur konsekvent de genomförs. Björn Nyland gör säkert några missar, men är ändå en av de bättre och mer konsekventa på området.slugger75 skrev:Jo jag vet. Försökte vara lite ironisk. Min poäng var att dessa räckviddssiffror hit och dit inte säger så mycket.
Låter märkligt med AC om man vill ha det varmare?Nect skrev:Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.martinot skrev:Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).
På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.
Från wikipediamartinot skrev:Låter märkligt med AC om man vill ha det varmare?Nect skrev:Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.martinot skrev:Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?Nect skrev:Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).
På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.
Du har rätt i sak! Men när man har värmepump är det samma kompressor som nyttjas till värme/kyla. Så för att slå av den får man slå av ACmartinot skrev:Jo, värmepump känner jag till. Likställer det dock inte med AC, även om de bygger på samma fysikaliska principer.
Precis på samma sätt som att vissa elmotorer kan fungera som generatorer med samma grundläggande principer, så är inte alla elmotorer generatorer, och alla generatorer är inte elmotorer.
martinot skrev:Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html
Det är just det som är skillnaden mot AC-knappen.Nect skrev:martinot skrev:Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html
Förmodligen jag som läser dåligt. Men stänger du av klimatsystemet med on/off knappen så dör väl även fläktarna?