Sida 1 av 1

Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 24 apr 2022 22:58
av martinot
Björn Nyland har gjort ett färskt test av nyare M3 LR


Tesla Model 3 LR Sunday driving on Norwegian highways


Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 00:26
av Nect
Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 07:48
av slugger75
Vilken försämring!

Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…

https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 09:15
av wheels
slugger75 skrev:
Vilken försämring!

Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…

https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Jo, men det var hypermiling. Hyunda Kona klarade 1020 km i samma slags test :D

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 13:48
av martinot
Nect skrev:
Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 13:52
av martinot
slugger75 skrev:
Vilken försämring!

Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…

https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.

Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 14:17
av slugger75
martinot skrev:
slugger75 skrev:
Vilken försämring!

Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…

https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.

Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).
Jo jag vet. Försökte vara lite ironisk. Min poäng var att dessa räckviddssiffror hit och dit inte säger så mycket.

Själv körde jag t.ex 19 mil igår, nästan bara 110 och 120-väg. Höll hastighetsbegränsningen i stort sett. Motvind. Startade på 100%. Slutade på 42%.
M3 LR RWD 2019, 600 km WLTP.

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 14:51
av Maw
martinot skrev:
slugger75 skrev:
Vilken försämring!

Redan för fyra år sen var ju rekordet drygt 90 mil…

https://electrek.co/2018/05/27/tesla-mo ... ecord/amp/
Detta var inget rekordförsök. Ett vanligt vardagligt test och bilkörning enligt liknande förhållanden som Björn alltid brukar göra det.

Sedan var det inte heller med den M3 LR som har största batteriet runt 82-84 kWh (E3LD), utan med den senaste kinatillverkade M3 LR med LG-batterier på runt 76 kWh (om jag minns rätt).
Om det är en ny M3 lr (E5LD) med LG-batteri vi pratar om så minns du fel. De har 82 kWh. Jag köpte nyligen en sån åt mina föräldrar. Trevlig bil, mycket mer lyckad än vår egen Model Y som dock vinner map användbarhet.

WLTP med E5LD är 626 km med 18” i blandad körning och typ 750(?) km i stadskörning med 18” (727 i stadstrafik med 19”)

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 15:57
av Nect
martinot skrev:
Nect skrev:
Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?
Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).

På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 17:30
av martinot
slugger75 skrev:
Jo jag vet. Försökte vara lite ironisk. Min poäng var att dessa räckviddssiffror hit och dit inte säger så mycket.
Jag tycker de säger en hel del, men extremt beroende av hur konsekvent de genomförs. Björn Nyland gör säkert några missar, men är ändå en av de bättre och mer konsekventa på området.

Är du dock inte intresserad av räckviddssiffror, så tror jag inte att varken denna tråden, eller Björns test, är något för dig. ;)

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 17:31
av martinot
Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?
Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).

På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.
Låter märkligt med AC om man vill ha det varmare?

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 17:48
av Tellus
martinot skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Fotnot: kördes till största del på 80-vägar och med AC avslagen.
Förstod att AC var på, men då det var kallt ute så borde det inte dra AC oavsett?
Han slog av AC och körde enbart fläktdrift.
Vid AC drift går kompressorn och ger viss kylning/avfuktning. Däremot går den på lågeffekt då temperaturen ute var gynnsam mot inställd kupétemp! (Kompressorn behöver inte aktivt jobba för att kyla kupén).

På slutet av videon så startar han ACn igen för att få värme i kupén när det blivit lite kallare ute.
Låter märkligt med AC om man vill ha det varmare?
Från wikipedia

Some air conditioning systems have the option to reverse the refrigeration cycle and act as air source heat pump, therefore producing heating instead of cooling in the indoor environment. They are also commonly referred to as "reverse cycle air conditioners". The heat pump is significantly more energy-efficient than electric resistance heating, because it moves energy from air or groundwater to the heated space, as well as the heat from purchased electrical energy. When the heat pump is in heating mode, the indoor evaporator coil switches roles and becomes the condenser coil, producing heat. The outdoor condenser unit also switches roles to serve as the evaporator and discharges cold air (colder than the ambient outdoor air).

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 17:55
av martinot
Jo, värmepump känner jag till. Likställer det dock inte med AC, även om de bygger på samma fysikaliska principer.

Precis på samma sätt som att vissa elmotorer kan fungera som generatorer med samma grundläggande principer, så är inte alla elmotorer generatorer, och alla generatorer är inte elmotorer.

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 18:08
av Nect
martinot skrev:
Jo, värmepump känner jag till. Likställer det dock inte med AC, även om de bygger på samma fysikaliska principer.

Precis på samma sätt som att vissa elmotorer kan fungera som generatorer med samma grundläggande principer, så är inte alla elmotorer generatorer, och alla generatorer är inte elmotorer.
Du har rätt i sak! Men när man har värmepump är det samma kompressor som nyttjas till värme/kyla. Så för att slå av den får man slå av AC :)

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 25 apr 2022 23:44
av martinot
Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html

Bild

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 26 apr 2022 06:48
av Tellus
Dom kanske åtgärdar buggen i en uppdatering :lol:

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 26 apr 2022 09:47
av Nect
martinot skrev:
Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html

Bild

Förmodligen jag som läser dåligt. Men stänger du av klimatsystemet med on/off knappen så dör väl även fläktarna?

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 26 apr 2022 10:19
av BrooklynS
Ja, allt stängs av (förstås).

Re: Tesla M3 med räckvidd på 64 mil

Postat: 27 apr 2022 21:52
av martinot
Nect skrev:
martinot skrev:
Inte på Tesla M3 (som detta handlar om). Där har du en separat knapp för hela klimatsystemet (med VP) on/off, och en separat knapp för just endast AC (endast kyla) on/off. Se på bilden, och läs manualen på nedan länk.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 7C096.html

Bild

Förmodligen jag som läser dåligt. Men stänger du av klimatsystemet med on/off knappen så dör väl även fläktarna?
Det är just det som är skillnaden mot AC-knappen.

AC-knappen stänger bara av AC-funktionen (kylan). Den stänger inte av värmepump, värme, etc - som just hävdades felaktig tidigare i tråden med hänvisning till Björn Nylands test. Var någon som felaktigt påstod att Björn slog på AC för att få i gång värmen.