Ny bil för familj med 3 små barn

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av elnice87 »

Hej alla!

Har läst en del liknande trådar men har ju gått en del tid och det kanske finns värdefull input från folk som har har eller har haft det likadant!

Vi är en familj på 5 st, 2 vuxna och barn(5 år, 3 år, 3 månader). Båda vuxna är långa. jag runt 192 och min fru runt 179.

Vi har en bensinare där leasingen snart går ut och vi funderar starkt på elbil. Vi bor i radhus med egen carport och egen laddbox. 95% av resor är aldrig längre än 6 mil tur och retur.
Idag har vi en Skoda octavia och det funkar helt enkelt inte så bra med 3 små barn(dvs 3 barnstolar). Idag har vi en framåtvänd, 1 bakåtvänd och 1 babyskydd.
Är det helt kört om vi ska ha elbil men det är för dyrt med typ model x och model s? Tittat en del på model y, etron och några asiatiska med. Det är synd att fler inte är lika breda som model s. Det måste ju finnas ett stort behov?
Hur har folk i samma sits här löst det? Bästa stolarna och placering för att få så mkt utrymme som möjligt för de vuxna och som funkar bra/tillräckligt bra med knäppning av stolarna?

Hälsningar
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Dodde »

Är i samma sits och tvekar rejält på om MY funkar för med 3 kids i bredd eller 2 kids och en vuxen bak. X vet man ju inte vad den landar på om den ens dyker upp i EU med tanke på alla förseningar.
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av D_zlatan »

Hej,

Kör själv MY sedan någon månad tillbaka.
Har en framåtvänd och en bakåtvänd stol. 2 barn, de fungerar väldigt bra.
Baksättet är stort och man skulle enkelt få in en till stol där bak, dock vet jag inte hur man skulle fästa 3e tilltänkta stolen då Isofix tror jag saknas för mitten sitsen.

Dock kanske Model Y 7 sitsig kan vara ett alternativ?

Har bara gott och säga om Model Y både körglädje och Ekonomi.
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Fader J »

Det kan vara lönt att kolla på smalare bilstolar (i den mån sådana finns) just för att några tusen där kan ge så enorma besparingar när det gäller bil.

Det du har som bonus är ju att de närmaste åren blir barnen större och bilstolarna mindre (kuddar mindre än stolar osv....) - om ni ska ha bilen i tre år är det av mindre betydelse men tänker ni en sex-år-eller-mer-runda så är det absolut värt att ha i åtanke. Vi har haft tre barn bak i en första generationens Ioniq, från det att yngsteman var två år - så inget babyskydd, men ändå. Den är inte bred, och nog har det varit små marginaler ibland, men det har fungerat - 15000+ mil så långt på 4 år, inklusive alla långresor på semestrarna.

Hur som haver, det finns ett betydligt större utbud nu än då - lycka till!
/J
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2278
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det har ju varit en del bra kampanjer på e-tron.

Är nog inte så tokig, Tyskarna tycker att barnen ska placeras i baksätet där det är allra säkrast att åka.

https://minde.audi.no/magasin/familiebilen-audi-e-tron/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Tellus »

Ja i baksätet är det säkrast, då slipper dom bryta nacken när älgen flyger in i framrutan också.

Tre i bredd i bak på model 3 verkar inte vara något problem.
Klicka på bilder
https://www.google.se/search?q=tesla+mo ... hild+seats
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Honkan »

Xc90 nya T8 hade jag köpt med tre barn! Har bara två så blev Model Y
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av jonasl »

Vi har tre barn och har haft två bakåtvända och en vuxen bak i Model 3. Det är inte optimalt men det går. Med Isofix går det dock inte. En stol bakom passageraren och en i mitten. Själv får jag dock inte plats i baksätet, ska jag väl vara tydlig med, min fru som är lite mindre sitter helt OK.

Vi kommer dock byta till MY inom kort och jag är inte det minsta orolig för att vi inte ska få plats. Barnen är 4,5 och 9. En bakåtvänd, en framåtvänd i stol (Mifold Hifold, den är riktigt smidig!) och en på kudde om han sitter fram, men han är 147 cm så jag undrar om den inte är onödig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Dodde »

Behöver en bil där 3 barn och 2 vuxna kan åka bekvämt. Både jag och frun behöver kunna sitta bekvämt i baksätet på längre Europa resor. Känns som det endast är MX som klarar det.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av jonasl »

I de jämförelser som finns på Youtube mellan Y och X är det många som upplever Y som rymligare. Framför allt mittplatsen på X har väldigt begränsad höjd.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Dodde »

Jag tänker främst på bredden i baksätet. Benutrymme och huvudhöjd är sällan begränsande förutom mitten på X.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av FredrikR »

Bra med en sån här tråd, även om det såklart finns liknande sedan tidigare, men dyker ju upp nya modeller.
Går också lite i samma tankar. Någon som har erfarenheter med 3 barn i Ioniq5? Funderar fram och tillbaka på olika modeller, men känslan är att Ioniq5 är ganska bred där bak. Annars en begagnad Model S. Kommer i mitt fall vara ett babyskydd + 5 och 8 åringar på kuddar
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Lundln
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 jun 2020 06:18

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Lundln »

Köpte Model S för att få plats med tre barn bekvämt. De var 7, 5 och nyfödd när vi skaffade MS. Inga problem att ha två barnstolar bak samt sitta en vuxen i mitten till fjällen och hem igen.
Nu är barnen 9,7 och 2 och vi är fortfarande supernöjda med MS som familjebil.
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av elnice87 »

Tack för all input!

3 bak i model3 känns nog inte så bra även om det kanske går.
jag tänker att jag ska testa lite olika konstellationer i befintlig bil för att få bättre hum hur det skulle funka i eventuell elbil.
Tänker att bästa lösningen om man vill ha vuxen bak är bakåtvänd i mitten bak, framåtvänd bakom förare, babyskydd framme och en vuxen bakom babyskyddet.

Model s verkar ju otroligt rymlig pga bredden på baksätet.
Vad är de generella tankarna/någon typ av konsensus på forumet rörande begagnade model s? Finns det någon cutof rörande årsmodell/miltal som är väldigt väsentligt?
Vilka begagnade model s hade ni gissat på håller sig bäst i värde om man har den 1-2 år? innan man försöker skaffa nyare.
Jag ska även testa med stolarna i en e-tron tänkte jag.
Har bara 3 månader kvar med denna bilen och tillgången på nya bilar är ju kass och mycket osäkerheter kring bonus osv så kanske begagnat är bästa alternativet?
Det skulle även funka med en etron 50 baserat på att vi har hemmaladdning och inte kör så långt, 50 proline med lite utrustning går ju nu få tag på runt 500k med par tusen mil och 2020 modell, men är väldigt osäker på den pga kort räckvid när det kommer till värdet på den om 1-2 år...

Hur går tankarna kring en sådan här tex?(försökt läsa en del trådar men är väldigt ny på detta :P)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/98947517


Eller tex denna på kvd till fast pris?

https://www.kvd.se/fast-pris/tesla-mode ... 5hk-136579

eller denna tex på teslas hemsida

https://www.tesla.com/sv_SE/ms/order/5Y ... o#overview
Senast redigerad av elnice87, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av jonasl »

Nej, tre i baksätet på 3:an är långt från optimalt. Till vardags kör vi inte bil, speciellt inte med hela familjen. Det är på längre resor och när man väl pusslat in alla så funkar det. Men det finns en orsak till att vi byter till Y.

Kolla noga så att S uppfyller dina förväntningar. Jag upplever baksätet som bredare än i Y men lägre sitthöjd och lägre takhöjd, totalt sett egentligen trängre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

elnice87 skrev:
.../ Hur går tankarna kring en sådan här tex?(försökt läsa en del trådar men är väldigt ny på detta :P)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/98947517

/...
Den verkar ha plåttak. Finns ju så klart fördelar med det. Jag vet dock inte ifall bilar med plåttak har fästen för takbox. Så det skulle jag ju kolla upp ifall du vill kunna använda takbox.

Tror bilar med plåttak är de som har lägsta takhöjden i baksätet. Ifall detta kan vara viktigt för er skulle jag testa takhöjden. Jag är t.ex. 1,87. Som jag minns det så fick jag inte riktigt plats i en Model S med plåttak. Den här bilen har dock de nya stolarna så kanske är det bättre takutrymme i den här jämfört med den som jag provade. Har inte koll på om olika sorters baksäten kan påverka takutrymmet på olika sätt... Din fru borde ju helt klart få plats, men för dig är det nog tveksamt...

Tyvärr så är dragkrok ett problem med Model S. Men det visste du ju säkert redan.

Ingen Model S har sålts med drag från fabrik. Så vitt jag vet så går det inte att eftermontera drag så man kan dra släp lagligt i Sverige. Har varit lite tal om något eventuellt kryphål, men ingen har än så länge testat om det verkligen stämmer. Och utifrån olika forummedlemmar så finns det kanske inte något kryphål när det gäller drag...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av elnice87 »

SwedishAdvocate skrev:
elnice87 skrev:
.../ Hur går tankarna kring en sådan här tex?(försökt läsa en del trådar men är väldigt ny på detta :P)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/98947517

/...
Den verkar ha plåttak. Finns ju så klart fördelar med det. Jag vet dock inte ifall bilar med plåttak har fästen för takbox. Så det skulle jag ju kolla upp ifall du vill kunna använda takbox.

Tror bilar med plåttak är de som har lägsta takhöjden i baksätet. Ifall detta kan vara viktigt för er skulle jag testa takhöjden. Jag är t.ex. 1,87. Som jag minns det så fick jag inte riktigt plats i en Model S med plåttak. Den här bilen har dock de nya stolarna så kanske är det bättre takutrymme i den här jämfört med den som jag provade. Har inte koll på om olika sorters baksäten kan påverka takutrymmet på olika sätt... Din fru borde ju helt klart få plats, men för dig är det nog tveksamt...

Tyvärr så är dragkrok ett problem med Model S. Men det visste du ju säkert redan.

Ingen Model S har sålts med drag från fabrik. Så vitt jag vet så går det inte att eftermontera drag så man kan dra släp lagligt i Sverige. Har varit lite tal om något eventuellt kryphål, men ingen har än så länge testat om det verkligen stämmer. Och utifrån olika forummedlemmar så finns det kanske inte något kryphål när det gäller drag...
Tja!

takbox och dragkrok är inget vi behöver, har aldrig haft takbox och haft bilar med dragkrok och kanske använt det 2 gånger på 6 år. Så du menar just den bilen har inte panoramaglastak? Är det väldigt eftertraktat ?

Jag kommer ju aldrig sitta bak men såklart bra om min fru som är 179-180 kan göra det bekvämt :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

elnice87 skrev:
Tja!

takbox och dragkrok är inget vi behöver, har aldrig haft takbox och haft bilar med dragkrok och kanske använt det 2 gånger på 6 år. Så du menar just den bilen har inte panoramaglastak? Är det väldigt eftertraktat ?

Jag kommer ju aldrig sitta bak men såklart bra om min fru som är 179-180 kan göra det bekvämt :)
Jag är nog tyvärr fel person att fråga om det är eftertraktat... ;)

Som jag förstår det (och som jag minns det...):

Har man glastak kan man få stenskott i det. Kan vara värt att kolla vad det kostar att laga vad gäller försäkring och självrisk. Det går ju dock att sätta sådan där skyddsfilm som jag tror skyddar mot stenskott. Så det är ju ett alt.

Jag känner mig rätt säker på att din fru kommer kunna sitta bekvämt. Men kanske bäst att prova för säkerhets skull...

Tesla har erbjudit två sorters glastak. Från början var glastaket öppningsbart. Det slutade man dock med efter ett tag. Tror tyvärr det varit en del trubbel med de öppningsbara glastaken. Det har förekommit läckor och även en del störande ljud. Om Tesla löste det eller inte vet jag dock inte. De fasta glastaken tror jag inte det varit några problem med – förutom då att det kan bli stenskott ifall oturen skulle vara framme...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

elnice87 skrev:
.../ Hur går tankarna kring en sådan här tex?(försökt läsa en del trådar men är väldigt ny på detta :P)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... i/98947517

/...
Den här röda verkar vidare ha stålfjädring istället för luftfjädring.

Som jag förstår det så kan det positiva överväga här.

Konsensus på forumet verkar vara att Tesla lyckat bra med stålfjädringen. Den kan ju heller inte råka ut för de problem som kan förekomma med luftfjädring.

Samtidigt ska man väl inte överdriva problemen med luftfjädringen heller. Det är tydligen Mercedes-komponenter. Och som jag förstår det, så är de inte dyrare att fixa än på andra motsvarande bilar. Finns en del trådar om det här på forumet som jag minns det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

FredrikR skrev:
.../ Någon som har erfarenheter med 3 barn i Ioniq5? /...
Den modellen har en rätt aktiv egen tråd här på forumet. Om några här vet så är det nog de som hänger i den tråden...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

elnice87 skrev:
.../ 95% av resor är aldrig längre än 6 mil tur och retur. /...
Om räckvidd är viktigt för de resorna som är längre skulle jag kolla upp räckvidden för bilarna med 75 kWh-batteriet. T.ex. hur långt man kommer på vintern när det blåser, snöar och/eller kanske är -10 grader kallt...

Tyvärr så kan jag själv inte det utantill...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av BrooklynS »

I Y sitter 3 vuxna ganska bra därbak. Bra räckvidd vintertid också.
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

elnice87 skrev:
.../ Tittat en del på model y, etron och några asiatiska med. Det är synd att fler inte är lika breda som model s. /...
Gissar att de asiatiska modellerna är Ioniq 5 och Kia EV6. Det har ju talats en del om att Ioniq 5 ska vara rymlig inuti (och EV6 är väl byggd på samma bottenplatta...). Och att Ioniq 5's bagageutrymme ska vara större än det ser ut. Men det är kanske dessa som du testat.

Minns vidare att det klagats på långsam snabbladdning i Ioniq 5 när det är kallt ute eftersom det tydligen inte finns ngt sätt att förvärma batteriet innan man kommer fram till snabbladdaren. Som jag förstår det så fixar t.ex. bilar från Tesla det här automatiskt ifall man matar in en snabbladdare i navigatorn. Apropå resor kring Jul och sportlov...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5535
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av SwedishAdvocate »

elnice87 skrev:
.../ Vilka begagnade model s hade ni gissat på håller sig bäst i värde om man har den 1-2 år? innan man försöker skaffa nyare. /...
Det här är en rätt ny tråd med lite tankar om värdet för befintliga Model S. Länkar ifall du inte sett den:

viewtopic.php?f=10&t=29377&p=622319
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny bil för familj med 3 små barn

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev:
elnice87 skrev:
.../ 95% av resor är aldrig längre än 6 mil tur och retur. /...
Om räckvidd är viktigt för de resorna som är längre skulle jag kolla upp räckvidden för bilarna med 75 kWh-batteriet. T.ex. hur långt man kommer på vintern när det blåser, snöar och/eller kanske är -10 grader kallt...

Tyvärr så kan jag själv inte det utantill...
Vi har en sån och räknar med ca 30 mil i uselt väder om man kör lagligt… kanske nån mil mindre om
det är som värst (snöslask typ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar