Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av cederstock »

I Sverige måste ju alla nya bilar som säljs ha minst 3-årig vagnskadeförsäkring inkluderat. Tillkommer således "bara" halvförsäkring. Men var finner man VILLKOREN för denna försäkring, bl.a. vilka självrisker som gäller? Hittar inget om detta på Teslas hemsida och när jag ringde visste handläggare som svarade inte ens vad det var...

Om självriskerna är ohumant höga kan det ju vara läge att jämföra med en helförsäkring från andra bolag

Någon som vet var villkor och självrisker de går att finna?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

cederstock skrev:
I Sverige måste ju alla nya bilar som säljs ha minst 3-årig vagnskadeförsäkring inkluderat. Tillkommer således "bara" halvförsäkring. Men var finner man VILLKOREN för denna försäkring, bl.a. vilka självrisker som gäller? Hittar inget om detta på Teslas hemsida och när jag ringde visste handläggare som svarade inte ens vad det var...

Om självriskerna är ohumant höga kan det ju vara läge att jämföra med en helförsäkring från andra bolag

Någon som vet var villkor och självrisker de går att finna?
Jag har också ”forskat” i detta och det verkar vara väldigt hemligt vad som gäller. Tesla hänvisar till TryggHansa, men de vill inte avslöja några villkor/självrisker. :evil:

Men någon som nyligen hämtat ut en Tesla borde kunna lägga upp ett dokument på villkoren.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10903
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Fredrik j »

cederstock skrev:
I Sverige måste ju alla nya bilar som säljs ha minst 3-årig vagnskadeförsäkring inkluderat.
Nej, det är frivilligt. Porsche har aldrig haft vagnskadegaranti på sina sportbilsmodeller.

Vagnskadegarantin är ett resultatet av ett gammalt kryphål som Volvo upptäckte som går ut på att lämnar man garanti behöver man inte betala moms på reparationen vilket man måste om man reparerar en skada som täcks av en försäkring.
Så syftet är från början att kunna erbjuda "helförsäkring" billigare.
I sverige har det sedan dess blivit norm. Men det är alltså inget tvång.
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av cederstock »

Fredrik j skrev:
cederstock skrev:
I Sverige måste ju alla nya bilar som säljs ha minst 3-årig vagnskadeförsäkring inkluderat.
Nej, det är frivilligt. Porsche har aldrig haft vagnskadegaranti på sina sportbilsmodeller.

Vagnskadegarantin är ett resultatet av ett gammalt kryphål som Volvo upptäckte som går ut på att lämnar man garanti behöver man inte betala moms på reparationen vilket man måste om man reparerar en skada som täcks av en försäkring.
Så syftet är från början att kunna erbjuda "helförsäkring" billigare.
I sverige har det sedan dess blivit norm. Men det är alltså inget tvång.

Hittade detta för den intresserade
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ensverket/

Nu vet vi att Porsche gör annorlunda på vissa bilar och kanske några fler. Men man kan väl i alla fall konstatera att 99% av alla nya bilar som säljs i Sverige har vagnskadegaranti, så åter till min fråga, var hittar jag Teslas villkor och självrisker?
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av BaronHellJug »

Fullständiga villkor har jag ingen koll på, men vet en mycket god vän till mig var tidigt ute med model y förra året (vet att detta är i M3-delen) och hade när bilen bara var några dagar gammal tyvärr närkontakt med en älg, inga skador på de i bilen och bilen var fullt reparerbar.

Då verkade det knappt som att Tesla visste vad som gällde och från TH som hanterade det hela fick han först info om 5k+moms i självrisk, sen kom det ett besked på 7750+moms, tror han landade på 5k eftersom det var skriftligt kommunicerat men skulle nog varit den senare siffran, om samma för MY och M3 låter jag vara osagt…
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av johansson72 »

Intressant ämne. Även om jag inte orkar ta mig hela vägen till handskfacket för att kolla vad som står i garantibeviset. Bild

Men hittade detta för märkesförsäkringen Insure my tesla.

Generösa självriskrabatter
Du får 5 000 kr i självriskrabatt för samtliga skador som vagnskadegarantin täcker. Rabatten gäller under bilens första tre år då du har vagnskadegaranti.

https://www.trygghansa.se/forsakringar/ ... rken/tesla

Det var en glad nyhet som jag missar. Nu behöver jag bara titta i handskfacket för att komma fram till vad det innebär netto. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kennet
Inlägg: 7
Blev medlem: 25 feb 2021 12:01

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Kennet »

Självrisken är dryga 13000kr.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Bjelke »

Kennet skrev:
Självrisken är dryga 13000kr.
Plus moms om det är privat…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av ducce916m »

cederstock skrev:
I Sverige måste ju alla nya bilar som säljs ha minst 3-årig vagnskadeförsäkring inkluderat. Tillkommer således "bara" halvförsäkring. Men var finner man VILLKOREN för denna försäkring, bl.a. vilka självrisker som gäller? Hittar inget om detta på Teslas hemsida och när jag ringde visste handläggare som svarade inte ens vad det var...

Om självriskerna är ohumant höga kan det ju vara läge att jämföra med en helförsäkring från andra bolag

Någon som vet var villkor och självrisker de går att finna?
Kompletta villkor finns inte i försäkringsbrevet, finns här:

Försäkringsvillkor
För försäkringen gäller Försäkringsvillkor InsureMy Tesla - 2020-03-01
samt tilläggsvillkor för Extra skydd för elbil och laddhybrid.
De fullständiga villkoren kan du läsa på trygghansa.se/insuremytesla
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Skyltspurtaren »

Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
TM3 VSG.pdf
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Tack så mycket!

Äntligen ett svar.

Allt annat har varit meningslösa gissningar, ofullständiga hänvisningar och ett drygt svar att man sitter på informationen som efterfrågas, men att det är för jobbigt att dela med sig. :evil:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pjk
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 maj 2022 02:22

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Pjk »

Var med om en mindre olycka i helgen som ledde till att jag fick punktering samt att fälgen sprack. Fick betala ca 13 500kr för ny fälg med nytt däck ink byte hos Tesla. Fick lära mig den svåra vägen att självrisken är 11k plus moms vilket som du säger blir ca 13k. De täcker upp till 5000kr av självrisken på vagnskada (trygg hansa).
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av ducce916m »

Nicke Nyfiken skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Tack så mycket!

Äntligen ett svar.

Allt annat har varit meningslösa gissningar, ofullständiga hänvisningar och ett drygt svar att man sitter på informationen som efterfrågas, men att det är för jobbigt att dela med sig. :evil:
Hade du följt länken i mitt tidigare inlägg hade du fått svar på dina frågor, här är länken igen: trygghansa.se/insuremytesla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Bjelke »

Pjk skrev:
Var med om en mindre olycka i helgen som ledde till att jag fick punktering samt att fälgen sprack. Fick betala ca 13 500kr för ny fälg med nytt däck ink byte hos Tesla. Fick lära mig den svåra vägen att självrisken är 11k plus moms vilket som du säger blir ca 13k. De täcker upp till 5000kr av självrisken på vagnskada (trygg hansa).
Och för oss med model S så är det 13k plus moms :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ducce916m skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Tack så mycket!

Äntligen ett svar.

Allt annat har varit meningslösa gissningar, ofullständiga hänvisningar och ett drygt svar att man sitter på informationen som efterfrågas, men att det är för jobbigt att dela med sig. :evil:
Hade du följt länken i mitt tidigare inlägg hade du fått svar på dina frågor, här är länken igen: trygghansa.se/insuremytesla
Jag följde länken i ditt första inlägg men kom inte till någon information om villkor och självrisk för vagnskadegarantin. Möjligt att jag hamnade fel för jag såg enbart info om TH fordonsförsäkringar för Tesla, vilket jag är helt ointresserad av eftersom jag inte ens under pistolhot skulle teckna en försäkring hos det bluffbolaget.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av ducce916m »

Nicke Nyfiken skrev:
ducce916m skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Tack så mycket!

Äntligen ett svar.

Allt annat har varit meningslösa gissningar, ofullständiga hänvisningar och ett drygt svar att man sitter på informationen som efterfrågas, men att det är för jobbigt att dela med sig. :evil:
Hade du följt länken i mitt tidigare inlägg hade du fått svar på dina frågor, här är länken igen: trygghansa.se/insuremytesla
Jag följde länken i ditt första inlägg men kom inte till någon information om villkor och självrisk för vagnskadegarantin. Möjligt att jag hamnade fel för jag såg enbart info om TH fordonsförsäkringar för Tesla, vilket jag är helt ointresserad av eftersom jag inte ens under pistolhot skulle teckna en försäkring hos det bluffbolaget.
Det gäller att scrolla, längst ned på sidan finns alla uppgifter
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ducce916m skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
ducce916m skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Tack så mycket!

Äntligen ett svar.

Allt annat har varit meningslösa gissningar, ofullständiga hänvisningar och ett drygt svar att man sitter på informationen som efterfrågas, men att det är för jobbigt att dela med sig. :evil:
Hade du följt länken i mitt tidigare inlägg hade du fått svar på dina frågor, här är länken igen: trygghansa.se/insuremytesla
Jag följde länken i ditt första inlägg men kom inte till någon information om villkor och självrisk för vagnskadegarantin. Möjligt att jag hamnade fel för jag såg enbart info om TH fordonsförsäkringar för Tesla, vilket jag är helt ointresserad av eftersom jag inte ens under pistolhot skulle teckna en försäkring hos det bluffbolaget.
Det gäller att scrolla, längst ned på sidan finns alla uppgifter
Jag har scrollat och längst ner såg jag bara ett gäng PDFer med information om trafik, halv och helförsäkring gällande Tesla. Hittade ingenting om vagnskadegarantin. I vilket dokument finner man info om vagnskadegarantin?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av johansson72 »

Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Stort tack för detta. :) Du gjorde det lite enklare. Så med Insure my Tesla märkesförsäkring (5000 kr reduktion) är självrisken 8 750 kr inkl moms.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

johansson72 skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Stort tack för detta. :) Du gjorde det lite enklare. Så med Insure my Tesla märkesförsäkring (5000 kr reduktion) är självrisken 8 750 kr inkl moms.
Vad händer då om du får en skada som kostar 13.000:- att åtgärda? Då blir det inget försäkringsärende eftersom summan understiger självrisken. Och då kan det ju rimligen inte bli tal om någon reduktion av självrisken, eller hur funkar det?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1565
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Klintan »

Nicke Nyfiken skrev:
johansson72 skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Stort tack för detta. :) Du gjorde det lite enklare. Så med Insure my Tesla märkesförsäkring (5000 kr reduktion) är självrisken 8 750 kr inkl moms.
Vad händer då om du får en skada som kostar 13.000:- att åtgärda? Då blir det inget försäkringsärende eftersom summan understiger självrisken. Och då kan det ju rimligen inte bli tal om någon reduktion av självrisken, eller hur funkar det?
Stämmer bra, då blir det 13000 kr att betala.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Klintan skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
johansson72 skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Stort tack för detta. :) Du gjorde det lite enklare. Så med Insure my Tesla märkesförsäkring (5000 kr reduktion) är självrisken 8 750 kr inkl moms.
Vad händer då om du får en skada som kostar 13.000:- att åtgärda? Då blir det inget försäkringsärende eftersom summan understiger självrisken. Och då kan det ju rimligen inte bli tal om någon reduktion av självrisken, eller hur funkar det?
Stämmer bra, då blir det 13000 kr att betala.
Så om man råkar rulla in i en betonggris så det blir ett litet märke på bilen, så gör man bäst i att backa tillbaka en bit och ta mer fart.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av rolundb »

johansson72 skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Stort tack för detta. :) Du gjorde det lite enklare. Så med Insure my Tesla märkesförsäkring (5000 kr reduktion) är självrisken 8 750 kr inkl moms.
Tror inte att detta stämmer, alternativt har villkoren ändrats nyligen.

Med reduktion fick jag betala ca 13000 i självrisk för drygt sex månader sen.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av ducce916m »

Allt annat har varit meningslösa gissningar, ofullständiga hänvisningar och ett drygt svar att man sitter på informationen som efterfrågas, men att det är för jobbigt att dela med sig. :evil:[/quote]
Hade du följt länken i mitt tidigare inlägg hade du fått svar på dina frågor, här är länken igen: trygghansa.se/insuremytesla[/quote]
Jag följde länken i ditt första inlägg men kom inte till någon information om villkor och självrisk för vagnskadegarantin. Möjligt att jag hamnade fel för jag såg enbart info om TH fordonsförsäkringar för Tesla, vilket jag är helt ointresserad av eftersom jag inte ens under pistolhot skulle teckna en försäkring hos det bluffbolaget.[/quote]
Det gäller att scrolla, längst ned på sidan finns alla uppgifter[/quote]
Jag har scrollat och längst ner såg jag bara ett gäng PDFer med information om trafik, halv och helförsäkring gällande Tesla. Hittade ingenting om vagnskadegarantin. I vilket
dokument finner man info om vagnskadegarantin?[/quote]

Sorry, du har helt rätt. Blandade ihop villkoren med mina telefonkontakter med TH, där fick jag en mer utförlig redovisning av villkoren av en ganska arrogant person som verkade betrakta mig som en mindre vetande/begåvad varelse. Så jäkla snårigt att få reda på hur det förhåller sig med vagnskadeförsäkringen inkl självrisker mm. Få se om det går att hitta ett bättre alternativ framöver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5378
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vagnskadeförsäkring (vagnskadegaranti)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rolundb skrev:
johansson72 skrev:
Skyltspurtaren skrev:
Här kommer villkoren för Vagnskadegarantin, fått från Tesla för min Model3 2021.

Självrisken är 13 750:- ink moms.
Stort tack för detta. :) Du gjorde det lite enklare. Så med Insure my Tesla märkesförsäkring (5000 kr reduktion) är självrisken 8 750 kr inkl moms.
Tror inte att detta stämmer, alternativt har villkoren ändrats nyligen.

Med reduktion fick jag betala ca 13000 i självrisk för drygt sex månader sen.
Dokumentet är daterat 2022-01-04

Märkligt att det inte står något om Model Y i dokumentet. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar