Väntetid vindruta till Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Väntetid vindruta till Y

Inlägg av TeslaKotte »

Hej!

Upptäckte precis att vi fått en spricka i vindrutan nere i vänstra hörnet (sett inifrån) som växer varje timme… :cry: Verkar som ursprunget till sprickan är ett stenskott precis över VIN-skylten.

Ringde direkt TH som hänvisade till Werksta Danderyd (bor innanför tullarna) för bytet som i sin tur uppger upp till fyra veckors väntetid på ny ruta vilket känns lite segt.

Någon som har tips eller råd på om man kan få bytt rutan (original givetvis) snabbare än så runt Stockholm med omnejd?

/TK
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av nicklasandersson »

Det verkar vara långa väntetider. Ryds bilglas var så schyssta så de tyckte jag skulle kontakta Tesla SC för rutbyte. Jag lade in det i appen som serviceärende och har fått tid för att byta ruta direkt av Tesla.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av TeslaKotte »

nicklasandersson skrev:
Det verkar vara långa väntetider. Ryds bilglas var så schyssta så de tyckte jag skulle kontakta Tesla SC för rutbyte. Jag lade in det i appen som serviceärende och har fått tid för att byta ruta direkt av Tesla.
Ah förstår, vilket SC var detta? Den Werksta jag pratade med påstod att de utförde byten av vindrutorna åt Tesla.

Kan det vara så att SC ändå har lättare att få tag på vindrutor än deras partner?
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av Jeppe_E »

Du tycker alltså att 4 veckor är lång tid?
Jaja, vi har alla olika referensramar :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av TeslaKotte »

Fortsättning följer:

Efter att äntligen ha fått besked om ruta och bokat tid på Werksta Danderyd visade det sig att de hade fel ruta till oss när vi väl var på plats i början av juni (deras var den gamla där området kring vindrutetorkarna inte är uppvärmt).

Ringde till Ryds och fick tid snart därpå, men även där visade det sig att de hade den "gamla" rutan på lager.
De verkar inte heller kunna se baserat på regnummer vilken ruta som de ska beställa hem på Ryds i alla fall...

Så, någon som har tips på glasverkstad i Stockholmsområdet där de kan tänkas ha tid och ruta så man kan åka på semester med en hel framruta? :D

/TK
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av bjornnilsson »

Ett tips: Ring till Carglass och ställ dig i kö för en ny ruta. Man comittar sig inte till något. Men förbered dig på att det kan ta tid.

Kanske aningen off-topic men jag har efter fem månaders väntetid på min Model S precis fått den bytt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Vinkelvolt
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jan 2022 22:59

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av Vinkelvolt »

Hur vet man om man får nya eller gamla rutan när man byter via tex Carglass el Ryds bilglas? Finns det något artikelnummer el. liknande att gå på?

Annan fråga. Någon som har preferenser kring bästa firma för att byta vindruta på Model Y? (Tesla SC vägrar göra själva..)
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av NEO »

Kan inte svara för Y men bokade rutbyte 9 maj för min M3P, fick svar att det var 4v leveranstid. Tog längre tid än det, blev rutbyte 13 juli. Runt 9v
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Väntetid vindruta till Y

Inlägg av tigermann »

Vinkelvolt skrev:
Hur vet man om man får nya eller gamla rutan när man byter via tex Carglass el Ryds bilglas? Finns det något artikelnummer el. liknande att gå på?

Annan fråga. Någon som har preferenser kring bästa firma för att byta vindruta på Model Y? (Tesla SC vägrar göra själva..)
Du ska få den rutan som är gjord till din bil.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Skriv svar