Sida 1 av 1
MYP vs MYLR
Postat: 30 apr 2022 20:59
av Teslicious
Nu när det finns en del som testat både MYP och MYLR så vore det intressant att höra om skillnaden.
Är prestandan + looken > komfort och range?
Vad säger folket? Märker man av skillnaden när det gäller sänkningen och de större fälgarna?
Hur skulle ni beskriva skillnaden gällande prestandan/accet?
Vi kan nog alla vara överens om att MYP är snyggare än snyggast men hur rankar vi det praktiska?
Tack för svar

Re: MYP vs MYLR
Postat: 30 apr 2022 22:44
av Nicke Nyfiken
Jag har testat LR två gånger. En gång i höstas och en gång nu för ca 4 veckor sedan. Också testade jag P för några dagar sedan.
Jag var säker på att jag inte ville ha en P av komfortskäl så jag beställde en LR redan för drygt 2 år sedan. Att den då var 50k mindre dyr underlättade naturligtvis valet.
När det nu blev tal om att införa 700.000kr tak för miljöbonusen så beställde jag ändå en P också för att kanske få den tidigare än en LR från Tyskland.
Jag var minst sagt skeptisk inför provkörningen av P då jag antog att den sänkta fjädringen och lägre däcksprofilen skulle göra bilen för obekväm och bullrig för min smak. Men det var tvärt om. Jag upplevde att P gick mjukare och behagligare över ojämnheter, och den var betydligt tystare än LR från Kina. Accelerationen är ju naturligtvis betydligt bättre/roligare i P, men LR är ingen långsam bil.
Den lite högre förbrukningen pga de större/bredare fälgarna som ger lite kortare räckvidd betyder i praktiken bara 1-2 minuters längre laddtid på SuC vid långkörningar. Ganska obetydligt tycker jag.
Nu har jag helt bytt ben, det är ingen tvekan om att jag ska ha en Performance!
Skulle jag framöver prioritera lite lägre förbrukning och bättre komfort så går det bra att sätta 19” Gemini hjul även på en P.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 09:24
av Tellus
Ungefär samma med model 3 sr+ och performance 2019 som vi hade. Typ ingen skillnad på komfort.
Verkar vara många som väljer LR pga komforten i felaktiga tron att performance är sämre, skiljer väldigt lite.
Men kan förstår skilja på olika årsmodeller.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 09:28
av jonasl
Det är ju inte omöjligt att det sitter stötdämpare av bättre sort på P.
Jag har haft låga bilar med hård fjädring som haft både helt ok och urusel komfort.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 09:41
av lakke
Har bara kört MYP en dryg timme men skulle inte säga jag känner någon stor skillnad jämfört med longrange egentligen förutom accelerationen och att MYP är betydligt snyggare. Över gupp känns dom väldigt lika. Möjligt att stolarna känns lite fastare på MYP. På ett bra sätt
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 10:12
av Nicke Nyfiken
Det som kanske förvånade mest när jag provkörde P var att det var mindre däckbuller än på LR.
På min Model S har jag haft både 19” och 21” fälgar med Michelin Pilot Sport sommardäck på båda och kunnat göra en direkt jämförelse. Det är ganska stor skillnad just när det gäller däckbuller. Framförallt i motorvägsfart på sliten asfalt.
Men jag upplevde MY P som har 21” betydligt tystare än LR med 19”, och jag provkörde de olika bilarna på precis samma sträcka på motorvägen. Vet inte om det beror på att 21” Pirelli-däcken är så mycket tystare än 19” Hankook-däcken, eller om det är allmänt bättre ljuddämpning på P. Troligtvis en kombination.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 10:15
av taliz
Nicke Nyfiken skrev:Det som kanske förvånade mest när jag provkörde P var att det var mindre däckbuller än på LR.
På min Model S har jag haft både 19” och 21” fälgar med Michelin Pilot Sport sommardäck på båda och kunnat göra en direkt jämförelse. Det är ganska stor skillnad just när det gäller däckbuller. Framförallt i motorvägsfart på sliten asfalt.
Men jag upplevde MY P som har 21” betydligt tystare än LR med 19”, och jag provkörde de olika bilarna på precis samma sträcka på motorvägen. Vet inte om det beror på att 21” Pirelli-däcken är så mycket tystare än 19” Hankook-däcken, eller om det är allmänt bättre ljuddämpning på P. Troligtvis en kombination.
P har ju hatthylla. Jag upplevde iaf att det mesta av bullret i LR kom bakifrån, och den saknade ju det.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 13:55
av frippe
taliz skrev:Nicke Nyfiken skrev:Det som kanske förvånade mest när jag provkörde P var att det var mindre däckbuller än på LR.
På min Model S har jag haft både 19” och 21” fälgar med Michelin Pilot Sport sommardäck på båda och kunnat göra en direkt jämförelse. Det är ganska stor skillnad just när det gäller däckbuller. Framförallt i motorvägsfart på sliten asfalt.
Men jag upplevde MY P som har 21” betydligt tystare än LR med 19”, och jag provkörde de olika bilarna på precis samma sträcka på motorvägen. Vet inte om det beror på att 21” Pirelli-däcken är så mycket tystare än 19” Hankook-däcken, eller om det är allmänt bättre ljuddämpning på P. Troligtvis en kombination.
P har ju hatthylla. Jag upplevde iaf att det mesta av bullret i LR kom bakifrån, och den saknade ju det.
Det var min upplevelse också när jag provkörde MY LR att det mesta ljudet kom från bagaget utan hatthylla.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 17:10
av Honkan
Min erfarenhet från Audi a5 och a7 är precis som ni säger att tar man bort hatthylan så hörs det en hel del mer vägljud, men också när man byter från 20” sommarhjul till 19” vinterdäck som i regel är mjukare även om de är dubbade gör stor skillnad på ljudet i kupén.
Men annars gällande LR VS P så är mina efterforskningar efter att ha tittar på ett tiotal videos m.m. På you tube att det är inte sämre komfort mer än att fälgarna är större vilket gör att det blir lite stötigare, kollade man på lanseringen 22 Mars så följde bilarna guppen fint i fabriken och hoppade inte. Men men ska försöka provköra så fort det kommer någon demo till Stockholm.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 20:32
av Teslicious
Bra och betryggande svar

Alltid svårt när man beställt något man inte testat men det låter exakt som jag hoppades på!
Mitt mål var en SUV i storlek men utan att bli av med sportigheten från en M3a. MYP känns som den perfekta kombon.
Ser fram emot när den går att provköra i Stockholm.
Re: MYP vs MYLR
Postat: 01 maj 2022 20:39
av Honkan
Teslicious skrev:Bra och betryggande svar

Alltid svårt när man beställt något man inte testat men det låter exakt som jag hoppades på!
Mitt mål var en SUV i storlek men utan att bli av med sportigheten från en M3a. MYP känns som den perfekta kombon.
Ser fram emot när den går att provköra i Stockholm.
Min analys också, känner inte att det finns någon konkurrent egentligen , i alla fall inte eldriven men annars skulle det vara en BMW x3 M