Sida 1 av 1

Långtidsuppställning.

Postat: 01 maj 2022 13:29
av lejon1
Frugans MG skall stå parkerad 6 månader i vinter jag hade tänkt ha den ansluten till ett schuko uttag men säljaren säger att den inte skall stå med laddning ansluten utan ladda 100% och låt bilen stå utan anslutning.Trots 7 år med TESLA är jag osäker, vad är ert råd? Jag förutsätter att den som svarar vet vad han talar om. :D

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 01 maj 2022 18:39
av Franz
https://www.mg.co.uk/sites/default/file ... Manual.pdf

Nu framgår det ju inte vilken sorts MG du har så manualen ovan kan ju vara till fel bil. På sidan 292-293 står det dock lite hjälpande. Det verkar som att batteriet är lite mer känsligt än i Teslorna så nog bra att hämta så mycket info som möjligt.

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 02 maj 2022 09:47
av wheels
Låter konstigt att dom rekomenderar 100% laddning. Det är väl i så fall 12 volts batteriet man kan koppla en underhållsladdare till om man är osäker
Ställde min Kona i November med cirkus 50% i batteriet utan att göra någonting. Kom tillbaka nu innan Maj månad. Batteriet hade gått ner några %, det var allt. Du får se om AAKEE kommer till undsättning :D

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 02 maj 2022 10:14
av Jaegaern
Det stämmer inte. Alla li-ion batterier med nickel, cobalt tar skada vid full laddning över lång tid. Det har inget med batteripacket, BMS eller annat att göra. Det är rent kemiskt.

Så ställ den med en landgräns på typ 50%, sladden i. Då laddar den väl även 12-volt om den är designad som de flesta andra elbilar (ladda 12v när HV-batteri är över 20%)

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 31 maj 2022 22:00
av Bo99
Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 01 jun 2022 00:57
av AAKEE
Bo99 skrev:
Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
50% är okey, men inte bäst.
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.

Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.

Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
C4C894B1-7EEB-4CC1-90D0-9B7F8C25AF2B.jpeg

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 01 jun 2022 07:42
av mikebike
AAKEE skrev:
Bo99 skrev:
Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
50% är okey, men inte bäst.
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.

Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.

Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
C4C894B1-7EEB-4CC1-90D0-9B7F8C25AF2B.jpeg
Intressant att lägsta temperaturen i grafen är 25 grader, det är knappt vi har den temperaturen en vecka i det här landet. :mrgreen:

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 04 jun 2022 09:25
av taliz
mikebike skrev:
AAKEE skrev:
Bo99 skrev:
Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
50% är okey, men inte bäst.
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.

Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.

Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
C4C894B1-7EEB-4CC1-90D0-9B7F8C25AF2B.jpeg
Intressant att lägsta temperaturen i grafen är 25 grader, det är knappt vi har den temperaturen en vecka i det här landet. :mrgreen:
Står bilen ute i solen på asfalt så blir det garanterat varmare än så…

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 04 jun 2022 19:09
av AAKEE
lejon1 skrev:
Frugans MG skall stå parkerad 6 månader i vinter
taliz skrev:
Står bilen ute i solen på asfalt så blir det garanterat varmare än så…
Vi bor nog inte på samma ställe… :(

…men absolut, 25C och sol, då blir nog batteriet 40 grader.

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 22 jun 2022 14:15
av Off Grid Byggaren
AAKEE skrev:
Bo99 skrev:
Jag är så nördig så när jag med oregelbundet arbetsschema råkar ha en fridag mitt i veckan eller frihelg utan någon lång planerad körning så håller jag laddningen på just 50% i min VW e-up 2020 när den står stilla. Annars 70% som är lagom fram och tillbaka till jobbet då jag då är nere på typ 35-40% väl hemma igen. Det heter väl att när ett litiumjonbatteri håller 50% så är det balans i detsamma och inget kemiskt händer?
50% är okey, men inte bäst.
Lägst calendar aging får man med låg SOC. 0% men inte helt urladdat batteri är bäst.
Hög SOC är sämre, högre än ca 55%-60% beroende på batterityp är sämre ur livslängdshänseende.

Hög temperatur är dåligt ur livslängdshänseende. Kombinationen hög SOC och hög temp är sämst.

Bilden visar degradering pga tid i ett lithiumbatteri av samma typ som Tesla använder.
C4C894B1-7EEB-4CC1-90D0-9B7F8C25AF2B.jpeg
Hur ser denna kurva ut vid 20 minusgrader?

Är det lungt att parkera några veckor med 100% SoC i sådan kyla?

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 22 jun 2022 14:44
av AAKEE
Off Grid Byggaren skrev:

Är det lungt att parkera några veckor med 100% SoC i sådan kyla?
Forskningsrapporterna visar på att vid -20 har calendar aging i princip avstannat.

Jag skulle nog ändå lämna bilen med lägre SOC. Min bil drar ingen märkbar ström alls på en vecka så jag hade lämnat med 55% eller så.

Vill man safea, 70% då kanske.

Tesla beskriver att man ibte ska lämna bilen ute i stark kyla mer än ett dygn i taget( tror de nämner -30grader)

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 03 jun 2024 23:07
av AAKEE
Myterna om hur batterierna mår vid olika SOC brukar skrämma folk från att ha låg SOC.

Forskningen visar att 0% SOC ger lägst degradering från Calendar aging.
(0% är inte helt dött utan där man ska avbryta urladdningen enligt batteritillverkaren.)

Här är ett exempel där en model 3 hade lite ström vid en olycka och sedan inte laddades alls efter olyckan och bilen var okontaktbar pga slut ström i sju veckor:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st.299086/

Inga problem, laddade upp till samma range och fungerar perfekt även långt efteråt.


Här är ett exempel där en model 3 lämnades vind för våg pga sjukdom under två års tid.
Nytt lågvoltsbatteri och laddning gav helt normal, eller faktiskt bättre range än normalt för åldern (batteriet har ju tjyv-vilat med ungefär 0% i mer än 1.5 år sedan bilen kopplade ned pga slut ström):

https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... ke.328012/

Som det verkar, inga problem här heller.

Re: Långtidsuppställning.

Postat: 03 jun 2024 23:21
av Richardk
Jag har ju haft två Tesla Models S som stått med 0% i ca 6 månader vardera. Och både har visat fina batteri och räckviddsvärden efter att man börjat köra med bilarna.